8 Haziran 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

8 Haziran 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

Ss O S5 Y A L H Türk El Sanatlarını Tanıtma Derneğinin eserlerinden Boşa gitmeyen emek Dernekler Yardım Sevenlerin Kongresi "Tp mek mukabili yardım" prensibi- ni Türkiyede yayan ve her 1 yüzlerle kişiyi is sahibi ederek kal- kındıran Yardım Sevenler Derneği, 35. kongresini, geçen haftanın sonun- da, Ankaradaki Genel Merkez bina- sında yaptı. Türkiyenin muhtelif il ve ilçelerinde 49 merkez ve şubesi bulunan Yardım Sevenler Derneği, Büyük Kongreye 147 delege gönder- mişti. Çalışma raporu kadar dilekler ve olumlu tenkitler de yerinde idi. Büyük Kongre, yirmibeş yıldır Yar- dım Sevenlere hizmet eden ve yeni- den başkan seçilen Dr. Mediha El- deme altın madalya vermeyi karar altına aldı. Ayrıca, Derneğe büyük çapta yardımları dokunan Eskişehir ve Adana valilerine, Eskişehirli (o üç iş adamı ile, gene Adanalı Uç iş ada- mına ve bu yıl artık görevden çeki- len Ankaranın emektar üyesi Semi- ha Hakmana onur üyeliği verildi. Yardım Sevenler Derneği başardığı işlerle, gerekse (o ağırbaşlı güzel kongreleriyle memleketimizde örnek bir dernek olmuş ve artık mü- esseseleşmiştir. Yıllık bütçesi 5 mil- yondur. Genel Merkez bu yıl 2,5 mil- yon üzerinden çalışacaktır. 1962 yı- lında yapılan âcil ve emek mukabili yardımlar yarım milyona yaklaşmış- tır. Bu yıl pek çok yeni şubeye ka- vuşan Yardım Sevenler Derneği, ay- rca, Gazi Mustafa Kemal Bulvarın- da, Mass terminalinde bir sergi aç- mış ve birçok şubelerin katıldıkları bu sergide türk el işleri, dikiş, halı, anta, yün işleri teşhir edilmiş, satı- şa çıkarılarak, derneğe büyük bir ge- lir temin etmiştir. Bursa, Tavşanlı ve Kütahya halıları ve ayrıca, Erau- gerek AY AT rumun acem tipi halı ve seccadeleri özellikle ilgi çekmiştir. Birçok Yardım Sevenler merkez- leri kendilerine ve çevreye has çalış- malar yapmaktadırlar. Meselâ, An- tepte açılan Kara Kedi Pastahanesi, Merkeze büyük bir gelir sağlamak- tadır. Üyeler, yaptıkları çeşitli pas- taları bu pastahaneye gönderiyorlar. Derneğin yararına satılan bu pasta- lar, aynı zamanda o çevrenin pasta ihtiyacını karşılamaktadır. o Yardım Sevenlerin Erzurumda bir hamamı vardır. Yardım Sevenler, bulundukları çevrelerde özellikle iş yerleri oaçma- ya çalışmaktadırlar. Bu yüzden de gündengüne mütemadiyen büyümek- te, daha yararlı olmaktadırlar. Bir başka dernek > yılında oOAnkarada kurulan Türk EI Sanatlarım Tanıtma Derneğinin İzmir caddesindeki sa- tış mağazası, son haftalar için- de gene çok çeşitli (o yenilik- lerle (odoldu. oODerneğin o başarılı üyeleri bu yenilikleri (o Ankaralılara tanıtmak için Golf Kulübünde bir sergili -kokteyl verdiler ve Anadolu- nun dört bir kıyısından gelen çok nefis türk el işlerini teşhir ettiler. Türk El Sanatlarını Tanıtma Derneğinin üyeleri hem keşfeder, hem de icadederler. Anadolu gezilerinde bulup meydâna çıkardıkları gümüş, bakır, hasır el işleriyle, dokuma ve işlemeler, yeni malzemeler bazan ol- dukları gibi, bazan da yeni şekiller verilerek işlenip, satışa arzedilmek- tedir. Hitit oMüzesindeki modeller Gaziantebin bakırına uygulanmakta, eski "mezarlık"lardan şanel iğnele- ri, küpeler, küçük biblolar yapılmak- tadır. Dokuma parçalarına biraz de- ri eklenerek, çok şık çantalar mey- dana getirilmektedir. Telkari gümüş işleri akla gelmedik şekilde ( işlen- mekte, fakat türk el sanatı, türk malzemesi, türk motifleri bütün Özel- liklerini muhafaza etmektedirler. Or- taya konulan eserlerde iyi bir işçilik göze çarpmaktadır. Derneğin bir özelliği de devrimci oluşudur. Dernek, eski el işlerini ta- nıtıp, eski türk sanatlarını yaşat- mak, Anadolu işçisine saha açmak amacını güderken, aynı zamanda ya- AKİS/31