8 Haziran 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

8 Haziran 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

Günlerin getirdiği Yurttan Ziyaretler o OECD -Milletlerarası İktisadi İşbirliği- ye mensup sekiz kişilik bir iyiniyet heyeti, haftanın başındaki Pazar günü Türkiyeye geldi. Ankara, İzmir ve İstanbulda çeşitli temaslarda bulunan heyet, hafta- nın sonunda Parise dönecektir. Türkiye Ticaret ve Sanayi Odaları Birliğinin da- vetlisi olarak, Dr. Schoonmaker'in başkanlığında ge- len iyiniyet heyeti, OECD'nin İktisadi ve Sınai İstişa- re Komitesi üyelerinin bir kısmından teşekkül etmiş olup, ziyaret sebebini Türkiyedeki yabancı sermaye yatırımlarının tâbi oldukları kanunlar ve bu yatırını taleplerinin karşılaştığı güçlükler teşkil etmektedir. Hollanda, Fransa, İsveç, İngiltere, o Almanya ve Amerika delegelerinin dahil bulunduğu heyet, Pazar gününü istirâhatle geçirdikten sonra, ilk resmi temas- lara Pazartesi günü başladı. Sabahleyin Sanayi Baka- nı Fethi Çelikbaş ve Ticaret Bakanlığı (Müsteşarı ziyaret edildi. Öğleyin ise, Süreyya Pavyonunda verilen yemeği müteakip, Merkez Bankasında, Yabancı Ser- mayeyi Teşvik Komitesinin toplantısına katilindi. Bu arada heyet üyelerinin üzerinde en fazla durdukları konuyu, yabancı sermaye yatırım taleplerinin kabul veya reddinin çok uzun zaman alması hususu teşkil etti. Bu konuda yetkililer tarafından verilen izahatta müspet veya menfi bütün kararların en kısa zamanda sermaye sahiplerine duyurulması için gerekli tedbirle- rin alınacağı vaadedildi. Ayrıca, şikâyetlerin üzerinde toplandığı bir diğer husus da, yabancı sermaye yatı- rımları için gerekli bir "danışma veya haber alma mer- kezi"nin -"İnformation centre"- bulunmayışı hususu ol- du. Bu konuda söz alan Odalar Birliği temsilcileri, ha- len Odalar Birliği Sanayi Dairesinde aynı hizmeti ifa etmekte olan bir büronun faaliyet halinde bulunduğunu heyet üyelerine açıkladılar. Ertesi gün Devlet Plânlama Teşkilâtına giden he- yet üyeleri, burada 5 Yıllık Plân ve Plânın 1963 Yılı Uygulama Programı hakkında bilgi aldılar Akşam AKİS/4 Akisler Klüp 47'de Odalar Birliği Genel Sekreterinin, şerefle- rine verdiği bir kokteylde hazır bulunduktan o sonra, üyeler, Çarşamba sabahı İzmire geçtiler. (o İzmirli iş adamlarıyla tanışıp, gerekli temasları sağladıktan son- ra, o akşam uçakla İstanbula gittiler. Heyet, Pariste bir rapor hazırlayacak ve bu rapor Türkiye Ticaret ve Sanayi Odaları Genel Sekreterinin de yapacağı rötuşlarla oson seklini aldıktan sonra OECD'ye sunulacaktır. Plân — Devlet Plânlama Teşkilâtı yetkilileri ve Hü- kümet 5 Yıllık Plân tatbikatının başlamasına paralel olarak, plânın yurt çapında tanınması ve uygu- lamada karşılaşılması muhtemel güçlüklerin o bertaraf edilmesi amacıyla kesif bir faaliyete giriştiler. Devlet Plânlama Teşkilâtı Müsteşarı Ziya Müez- zinoğlu ve teşkilâtın diğer yetkilileri bütün yurda da- gılarak halk ve is adamlarıyla sıkı bir işbirliği kur- dular, plânda ana hatlarıyla belirtilen yatırımları ve bu yatırımlar yapılırken takip edilecek olan esas pren- sipleri, plânın amacını ve 1963 Yılı Uygulama Progra- mını izah ettiler. Halk ve is adamlarıyla yapılan bu temasların yanı sıra Ankara, İstanbul ve İzmir Üni- versitelerinde açık oturumlar tertiplendi. Bu oturum- larda plânın detayları serbestçe tartışıldı. Böylece, ha- zırlanan plânın halka mal edilmesi gayesi gerçekleş- tirilmiş oluyordu. Haftanın sonlarında, Cuma sabahı, yanında Sosyal Plânlama Dairesi Başkanı Enver Ergim olduğu halde uçakla Erzuruma giden Devlet Plânlama Teşkilâtı Müs- teşarı Ziya Müezzinoğlu, Erzurum Üniversitesinde, öğ- retim üyeleri ve öğrencilere 5 Yıllık Kalkınma Plânı konusunda iki saat süren bir konferans verdi. Öte yandan, haftanın ortalarında Başkentte, İçişle- ri Bakanı Hıfzı Oğuz Bekatanın da iştirakiyle Ankara Valisi Enver Korayın başkanlığında toplanan 21 vali plân ve uygulaması hakkında Devlet Planlama Teşki-