4 Ocak 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

4 Ocak 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

1 Konser Konseri veren :; Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası, Konserin yeri, : Ankara Konser Salonu. Günü ; 25 Aralık 1963, Çarşamba saat 20,30 da, Yöneten : : Prof, Gotthold E. Lessing. Solocu ; Suna Kan (Keman). Program : Yirminci yüzyıl başlarının “devrimci” bes- tecisi Stravinskinin ünlü “Petruşka” sıyla genç . türk sanatçılarından birinin orijinal bir parçasından ve artık çalına çalına “temcit pilâvı” hâline gelmesine rağmen yi- ne de zevkle dinlenen Beethoven'in keman konçertosun- dan meydana geliyordu : 1. Ferit Tüzün : Türk Kapriçyosu. 2. L. van Beethoven : Re majör paya e 3. İgor Stravinski : “Petruşka” dan t, Konserin özellikleri : Çağdaş gölineğe uyan, cesur, fakat başarılı bir örnek meydana koymuş bulunan Ferit Tüzünün zaman zaman Ravelshattâ Stravinski veya Haça- turyandan pasajlar dinlediğinizi sandıracak benzerlikler bulunmakla beraber genellikle derlitoplu ve “İşte bir türk eseri” denilmeğe yeter nitelikler taşıyan bestesi bi- rinci özelliktir. Suna Kanın çaldığı Beethoven Konçertosu yepyeni bir özellik taşıyordu. Kendisi geçen yıl bunu Orkestrayla beraber çıktıkları Avrupa turnesinde birkaç kez çalmış'ı, büyük de başarı sağlamıştı. Ama bu sezonda, aslında dinlene dinlene hani ezbere biliyormuşuz gibi gelen, o dev eserin nekadar çok incelikleri bulunduğunu bir defa daha izledik i Nihayet, birkaç yıl önce de orkestraya emeği geçmiş yöneticilerden Bruno Bogo'nun gayretiyle orkestraya çal- dırılan “Petruşka” balesinden süit, bu kez daha büyük bir ilgiyle ve ulaştığı N derecesi çok isabetli bir şekil- de değerlendirilerek izlend Igor Stravinskinin alina çok anlayışsızlıkla kar taşıyan bir bale müziğinden alınan parçaların biraraya Dinledi getirilmesiyle ortaya konulmuştur. Gerek dinleyici, ge“ rekse de çalanlar yönünden birçok psikolojik unsurları kullanmak suretiyle Stravinski, bestelendiği çağın alışkan- lıklarına çok yabancı geleceğini, bu yüzden Y: 9 tutulmıyacağını - kendisine has önseziyle - bunu böylece önlemeğe çalışmıştır. Beğendiklerim :; Orkestra bütünüyle ve ara sıra 80l0 yapan üyeleriyle iyiydi, birkaç yıl önceki Petruşka ile bugünkü arasındaki fark da aşılan merhaleleri göstermek yönünden yeterdi. Bunda şef Lessing'in olduğu kadar 1961 sonbaharından beri artık Cumhurbaşkanlığı Orkesi- rasının bir “salon” a kavuşmuş olmasının, üyelerin toplu Veya tek tek çalışmalarına elverecek sayıda ve nitelikte yerlere sahip bulunmasının büyük rolü vardır. adırganarak , anlayarak Ferit Tüzün genç ve cesaretli -tabii müzik yönünü kasdediyorum- bir sanatçı olarak türk melodilerinin hiç» birinden aynen faydalanmaksızın, ancak Smetana Sibelius'un yaptıkları gibi kendi memleketinin folklor müziğinin etkisinde kalarak, çağdaş akımların yönünün tersine olmaksızın bir “Kapriçyo” meydana getirmiş., Suna Kan, dünün bu “Hârika Çocuk” u bugün büyük bir virtüoz, hergün kendi kendisini aşan, olgunluğun eli üst kertesine doğru hızla yükselen büyük bir sanatçı olarak karşımıza k “Petruşka” da Cumhurbaşkanlığı Orkestrası için ola- ganüstü sayılacak derecede iyi çalındı, solo yapan çalgılar, hele üfleme sazlar, temiz icralar çıkardılar. Beğenmediğim : Bukadar azametli ve doyurucu bir programın sonlarında “Kadı kızında bile bulunur” kabi- linden bir - iki falsolu ses veya beraberlikten bazı kâay- malar duyulmadı değil, ama bunda kabahat çalanda de- gil, programı böylece düzenleyende... Sonuç : Konser iyinin de üstündeydi. Dinleyiciler üze“ rinde zevk verici olduğu kadar etkileyici ve müzik kültü- rünü geliştirici tesirleri kayda değer. Daniyal ERİÇ Suna Kan bir konserde Kondini aşma çabası içinde

Bu sayıdan diğer sayfalar: