4 Ocak 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

4 Ocak 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

alçıya alınmıştı. Ayakta durmasına imkân yoktu. Bir hayli de yorgun görünüyordu. Gazeteciler birer bahane bulup Ankara hastahanesinde, hastanın yattığı odaya girdiler. Bu arada genç mühendis karnındaki sargıları, alçıları parçalamaya başlamıştı. Bir yandan da odada kendisine gözleri büyüyerek hayretle bakmakta olan hemşireye sargıları kesmesini söylüyordu. Hemşire önce “doktordan izin” gibi sözler mırıldan- dı, sonra basın mensuplarının ve hastanın kahkahalarına uyarak O da sargıları kesmeye koyuldu. Bütün sargılar açıldığında genç mühendis elini karnına götürerek olduk - ça kalın bir zarf çıkardı. Zarfın içinde Kıbrıstaki kat. amı bütün açıklığı ile gösteren çeşitli fotoğraflar var- dı. Kıbrısta bulunan bazı İstanbul gazeteleri muhabirie- ri haberleşme ambargosuna karşı bu çareyi bulmuşlardı. Olayı işitenler “Ömer Sami ar Makariosu bu defa da atlattı” diye mırıldandılar. Zirâ. bundan bir süre ön- ce Kıbrısta görevli olan Coşarın hava alanında çantası aranmış ve çantanın içinden sadece büyük bir titizlirle ambalajlanmış nefis Kayseri suçukları çıkmıştı. Oysa Makariosun polisleri bir ihbar üzerine günlerce hazır- lanarak Coşarı bazı gizli evrakları Kıbrısa sokarken ya- kalamak üzere tertibat almışlardı. Sanayi — Türk Otomotiv Endüstrileri Şirketi bir süre- den beri Çayırovada M-602 Askeri Kamyonlarının mon- tajı üzerinde çalışmaktadır. Kamyonların bazı parçala- rının imalâtını da içine alan bu çalışmalar nihayet müs- pet bir sonuca bağlanmıştır, Amerikan yardımından Türk Ordusuna verilen bu kamyonların montajı ve kısmi imalâtı Türkiyede ilk defa yapılmaktadır. Türk ve amerikan sermayeleriyle meydana getirilen tesis ilk vasıta teslimini 11 sta yapacaktır. Bu münasebetle tertiplenen törene Cumhur. başkanı Cemal Gürsel, Başbakan İsmet İnönü, Bakania”, Genel Kurmay Başkanı Cevdet Sunay, Amerikan Yar- dım Kurulu Başkanı General Herrick ile İstanbul ve Kocaeli Valileri, basın mensupları da katılacaklardır. Adalet — Haftanın başlarında Pazartesi günü Par- lâmentoya gelen iki telgraf. politikacılar'için büyük bir sürpriz teşkil etti. Telgraflar 20-21 Mayıs olayları sanıx- ları tarafından çekilmişti. Elâzığ Cezaevinde bulunan sanıklardan gelen telgrat- ta EOKA'cılarla -savaşmak istedikleri ve çarpışma biz- tikten sonra'yurda dönüp cezalarını çekmeği kabül ettik- leri. bildiriliyordu. İkinci telgraf ise Mamak Askeri Cezaevindeki:20 - 21 Mayıs sanıkları tarafından çekilmişti. “İlhan Baş 'imz3- sını taşıyan bu telgrafta. Hükümetin ' Kıbrıs politikasını tamamen destekledikleri açıklanıyordu. Telgraflar Senato Galerisinin girişindeki -büşük- kara tahtaya asıldı. EE YE e Dünyadan Akisler ve Batı - Doğu - Yılbaşı tatilinden faydalanarak Alman- ya Başbakanı Erhard'la 'Texas'taki çiftliğinde bir konuş- ma yapan Başkan Johnson, söylenilenlere bakilırsa, yeni yılda WwDoğu ile Batı arasındâki gerginliği azaltmak için elinden gelen bütün gayreti sarfetmeye niyetli görünü- yor. Zaten Erhard'la yaptığı görüşmelerin sonunda ya- yınlanan resmi tebliğde de bu nokta üzerinde israrla du- rulmaktadır. Diğer yandan, Johnson'un Erhard'la Avru- panın durumunu gözden geçirdiği de muhiakküğtir. Çünki Doğu ile Batı arasındaki münasebetlerin yumuşaması, her şeyden önce Batılıların kendi aralarında bir'cephe birliği kurmalarına bağlıdır. Fakat, De Gaulle ne Ortak Pazar, . ne de NATO vurucu kuvveti görüşlerini de- ğiştirmeye niyetli olduğuna göre, bu cephe birliğinin nası) kurulabileceği hâlâ bütün zihinleri eden en önem- li sorudur. | AKİS/I