24 Nisan 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

24 Nisan 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER Ni TMomicla beledi ET Biiyor Neyse halim, çıksın falim! ler yaratan demecinden sonra Cum- hurbaşkanı Cemal Gürsel de «Bu konuda İsmet Paşadan farklı dü- şünmem caiz olmaz» (o diyerek bu hususu açıkça ortaya koymuştur. Genel Kurmay Başkam Orgeneral Cevdet Sunay ise, Türk Ordusunun hislerini bir asker açıkkalpliliği ile ifade etmiş, «Sabrımız tükendi, ar- tık gerisini odostlarımız düşünsün. Türk Silâhlı Kuvvetleri, üzerine dü- şen vazifeyi (o şerefine nâkise getir- meyecek şekilde (o yerine »getirmeye her an hazırdır» demiştir. Büyük basın, İnönünün bu ye- -inde çıkışını alkışlarken, türlü gençlik teşekkülleri de bildiriler ya- yınlayarak bu konuda Hükümetin AKİS/10 yanında olduklarını açıkladılar. Hat- tâ AP Genel Başkanı Gümüşpala bile bu yolda birkaç lâf ederek Hü- kümeti desteklediğini o söylemekten kendini alamadı. İnönü'nün tam zamanında ver- diği bir sinyal, Ordusu, e Muhalefet ve Basını ile bütün Türk Milletinin bir anda yekvücut imz. sına kâfi gelmişti. Tehdit yok, uyarma var * nönü'nün demeci, Batılı dostları I «uyarma» Oo mahiyetindedir o ve hiç bir zaman bir tehdit veya şan- taj olarak anlaşılmamak gerekir. İnönü'nün demecindeki yeni bir dünya kurulması için bahis konusu olan yeni şartlar, NATO'nun ve Kıbrıs mese- kendi kaderiyle böyle tek özellikle Amerikanın, lesinde o Türkiye'yi başbaşa bırakmasıdır ki, taraflı, yani sadece Türkiyeden fe- dakârlık isteyen bir oandlaşmanın işlemiyeceği açıktır. Oysa Amerika, bir süre önce Lefkoşe ve Atinada yapılan birkaç nümayişten ürkerek ka- buğuna çekilmeyi o tercih etmiştir. Johnson, seçim arefesinde orumların nazarında «Çirkin Amerikalı oduru- muna düşmekten çekinmektedir. Bu durumdan haklı olarak müteessir olan İnönü'ye «.İttifak içinde mes'u- liyeti olan Amerikanın önderliğine inanıyordum, bunun cezasını görü- yorum" sözlerini söyleten tutum, bu tutumdur. Türk - amerikan (omünasebetle- rindeki son gelişmelerin ortaya koy- uğu bir diğer (ogerçek de türk dış politikasının yeniden ayarlanma- sı zZaruretidir. - Bugüne kadar, dış münasebetlerini oOAmerikanın çok sadık bir müttefiki olarak düzenli- yen Türkiye, İnönünün son deme- ciyle bu o hüviyetinden o kurtulmuş bulunmaktadır. Türkiye nin yeni dış politikası, hiç şüphesiz, Doğu blo- kuna yanaşmak oolmıyacaktır ama, birçok NATO üyesi devletin bağım- sız tutumlarının yanı sıra, Türki- yenin de, daha şahsiyet sahibi bir politika gütmesi sürpriz sayılma- malıdır. «Sezuan'ın iyi insanı» eçtiğimiz haftanın bir diğer G önemli olayını da Kıbrıs politi- kası ile ilgili olarak finlandiyalı diplo- mat Sakari Tuomioja'nın Ankaraya ge- lişi teşkil etti. (o Gerek fizyonomisi ve gerekse sevimli o halleri ile tipik bir. arabulucu olan Tuomioja, Cuma sabahı Esenboğa'ya indiğinde, İnö- nünün demecinin türk halk oyunda yarattığı heyecan hâlâ dağılmamış- tı. Bu yüzden, alanın şeref salonun- da ayaküstü düzenlenen basın top- lantısında, arabulucu gazeteciler .ta- rafından hayli terletildi. - Tuomioja, salvo halinde gelen soruları gülüm- seyerek cevaplandırıyor, Türkiye ve Yunanistanı müşkül durumda bıra- kacak bir soru ile karşılaştığında Buna cevap vermiyeceğim» diyor- du. Gazetecilere verdiği cevaplardan ve konuşmasından anlaşıldığına gö- re, Ankaraya gelmeden önce konu- yu inceden inceye tetkik etmişti.