24 Nisan 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

24 Nisan 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

YURTTA OLUP BİTENLER Huylu huyundan emogoji ustalarından AP Mil- D letvekili İhsan Ataöv, 17 Nisan Cuma günü İskilip'te yenilenen Be- lediye Başkan seçimi ile ilgili bir kapalı toplantıda söze şöyle başla- dı : — Demokrasi dâvasında gazi olmuş bir arkadasınız olarak sizle- re hitap etmekten o şeref duyuyo- rum!» Anlaşılan, Ataöv, kendi pata- vatsızlığı yüzünden Oo sebep olduğu son büyük Meclis kavgasında yedi- ği köteği o «gazilik» olarak (kabul ediyordu! «Demokrasi», «gazi» ve «şeref» gibi (o kelimelerle (duygulanan İski- lip'li AP lilerin alkışları Ataöv'e hız vermişti, devam etti : «— Veremiyeceğiniz O vergilerle mücadele ederken aldığımız yaralar bizim şeref madalyalarımızdır!.." Şeref madalyalı, demokrasi sa- vaşçısı gazi Ataöve tezahürat ya- pan İskilip'liler elbette ki Meclis- teki son kavganın vergi görüşme- lerinde değil, sözlü soruların görü- şülmesi ile ilgili bir önergenin tar- tışılmasında çıktığım bitemezlerdi. Ataöv nutkuna, bir kır atın sır- tında osemalara EE devam o ediyor, cadeleden vaz geçmeyeceklerini, fakir halkı canla başla koruyacaklarını söylüyor, «Ölülerimizin üstüne basa basa, öle öle haklarınızı savunacağız. Biz Mec- lise idam iplerinin ogölgeleri mey- danlarda sallanırken geldik. Yine de korkmadık» diyordu. Ataöv nutkunda, vergi konula- rındaki yüksek (düşüncelerini şöyle açıkladı "— Köylünün gazına, keçisine, tu- zuna, tarlasına, ağacına vergi koyan- lara 'Evet' demiyecegiz!" Asayiş meseleleri, konusunda da: «— Memlekette diktatörlük var- dır. Kanun, nizam yok! Eşkıyalar şe- hirlerde dolaşıyor" şeklinde konuştu. Sonra iktisadi konulara temas et- ti ve artan nüfusla mahdut ekonomik imkânların yarattığı dengesizliğin gi- derilmesi içsin alınacak otedbir hak- kındaki düşüncesini şu sözlerle açık- AKİS/16 ladı : «— Hükümet, Allanın karşı koyup doğumu yor!...» Ardından plâna geçti. (o Şimdiki plânın bir işe yaramıyacağını, bilgi- sizce hazırlandığını anlattı, parlak misâller sıraladı ve araya şu sözle- ri sıkıştırdı «— Plân dedikleri uydurma işi ortadan kaldıracağız!...> Daha neler söylemedi, neler! Gericilikle uğraşanların Komünizmi emrine kontrol edi- hoş gördüklerini mi anlatmadı, 22 Şubat, 21 Mayıs gibi belâlara karşı AP li vatandaşlar milletvekillerine daha iyi destek olurlarsa, o millet- vekillerinin seslerinin çok daha gür sıkacağından mı dem vurmadı, po- litika ile birlikte din, iman ve Kurandan mı bahsetmedi!. İskilipteki (o konuşmanın ertesi günü, ses ve eda itibarile Koraltanı hatırlatan AP Senatörü Fethi Teve- toğlu Samsun'da bir kongrede şöyle diyordu «— Kefensiz yatan şehitlerimi- zin mezarlarının dahi nerede oldu- gunu bilmiyoruz, ziyaret o edemiyo- TUZ...» 19 Nisan Pazar günü Eskişe- hüe bağlı Sarıcakaya ilçe kongre- sinde, Eskişehir A.P. milletvekili Aziz Zeytinoğlu —bu zatın, Men- deres'in Müslüman Devlet kurulma- sı yolundaki o sözlerini ilk hedefler beyannamesi kabul ettiğini gösterir İhsan Ataöv Ömrümüz palavra! vesika evvelki hatta AKİS'te yayın- lanmıştır— aynı mealde Mm yine o gün Cevat Önder Meng AP kongresinde obütün AP lilerin aynı paralelde olduklarını gösteren bir başka nutuk örneği veriyordu. AP nin 1964 Cumhuriyet, Sena- tosu ara seçimlerinde kullanacağı taktiğin, o sarılacağı (o propagandanın ne olduğu —böylece— belli oolmuş- tur. Artık anlaşılmıştır ki bu pro- pagandanın dozajı ne mahalli seçim- lerdekinden, ne de 1961 seçimlerin- den hafif tutulacaktır. Bunun mânâ- sı, türk politikasının yine fırtınalı ve boralı günlere gireceğidir. Bu yol AP'nin Siyasi Partiler Kanununa niçin şiddetle karşı koyduğunu da göster- mektedir. Ne yardan, ne de serden geçebi- len AP yöneticilerinin bu politika ile başarıya ulaşmaları pek de ko- lay olmıyacaktır. İstanbulda Nuri Eroğan arkadaşları ile birlikte se- natörlük sırasının kendilerine geldi- ğini ilân etmiş bulunmaktadır. Bu durumda açıkta o kalacağını hisse- den İstanbul Senatörü Rıfat Öztürk- çin'e, geçen haftanın sonunda, ah- baplarının selâmlarını ogöremiyecek kadar dalgın ve telâşlı, trene atla- mış ve Zeytinburnuna koşmuştur. Sabahattin Tanınan, Fethi Başak ve Şevket Akyürek gibi açıkta kalmak tehlikesiyle karşılaşan (o İstanbul Se- natörleri de kırankırana (omücade- leye girmekte kararlıdırlar. Öte yandan Muğlada, mutedil olduğu için AP den ihraç edilen Se- natör Muallâ Akarcanin taraftarla- rı isyan bayrağını çekmişlerdir. AP Muğla İl İdare Heyeti «Muallâ- cı» gerekçesi ile durmadan partiden üye atmaktadır. Ancak. Köyceğiz- deki < Muallâcılar ın biraz sert çıktıkları ve İlçe İdare Heyeti ola- rak feshedilmeyi kabul etmedikleri gibi, ilçeye gelen Genel Merkez üyelerini fiziki manasıyla (o hırpala- dıkları da ifade edilmektedir. Netice olarak, önümüzdeki gün- ler AP için zor olacaktır. Bölünmek ve hesapsız politikanın sonucu ola- rak umulmadık tehlikeli durumlar- la karşılaşmak ihtimali yüzünden.:. Önümüzdeki günler CHP için de zordur: Daima yalanların içine iti- len saf vatandaşa iktisadi, harici meselelerin muğlak gerçeklerini an- latabilmenin güçlüğü yüzünden!... .