24 Nisan 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

24 Nisan 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

şıyan her iki topluluk için türk ve yunan hükümetleri karşılıklı laşmaya varmışlar ve tarafların ital- yanlarca çiğnenmiş haklarının ko- runması ön plâna alınmıştır. Türkiye -bermutad- iyi niyet gösterisinde bu- lunmuş, fakat yunanistan -bermutad - anlaşma hükümlerini hiçe sayarak türklerin ellerinde oObulunan mal ve mülkü zorla çekip alma yollarına git- miştir. Türkiye, aradan ancak ondört yıl geçtikten sonra bu konuya ilk defa o- larak dönmektedir. Seçimler Sath-ımâil C kacılarımıza umhuriyet Senatosu ara seçim- birbuçuk ay kala politi- masraf kapısı ile bir- likte Anadolunun yolları da açıldı. Millet Meclisi ve Senatonun bay- ram dolayısiyle girdiği tatili, politikanın Ankara'dan yurdun dört lerine ara bir yanına dağılmasına yardımcı ol- du. Şimd nutuklar atılmaya, yoklama dönmeye başladı. Geçen haftanın sonunda Ankara'dan kalkan çeşitli nakil bil- hassa kaybeden C grupu senatörlerinin iltifatına mazhar ol- du. Bazı yazarların dilinde «milli tonbala» adını alan bu kuranın şans- sız oyuncularının politik hayatları- iden kulisleri vasıtaları kurada nı devam ettirmek kaygusu ile 7 Hazirandaki seçime kadar Ankara- ya pek uğramıyacakları anlaşılmak- tadır. Bu sebeple "Cumhuriyet Sena- tosunda ara seçimlerinden önce top- lantı nisabının sağlanması ve tık kalın kitaplar haline gelmiş bu- lunan— Meclis ve Senato gündem- lerindeki işlerin sonuca bağlanması da böylece hayal olmaktadır. —r- An- lı arada Parlâmentoda değil, başlıya- cak seçim mücadelesinin planlandı- ğı parti genel kaynamaktadır. Bugünlerde politika kazanı, merkez o binalarında Başkentin siluetini değiştiren 23 katlı modern iş hanının arkasın- da minnacık kalan CHP Genel Mer- kez binası, haftanın başında. Mer- kez Kurulunun yerleştiği hariç, tenha sayılır- kattaki odalarda ise te- muntazam bir faaliyet hissettirmekteydi. Dosyalar daktilo tıkırtıları duyulu- listelere eğilmiş adamlar idare ikinci kat dı. İkinci lâşsız, fakat kendini taşınıyor, yor, bası Süreyya Koç paça Dere göründü, sıvandı ellerindeki lardı... kâğıtlara notlar alıyor- Bu katta bulunan odalardan bi- rinde, C.H.P. Merkez idare Kurulu üyesi Süreyya Koç, AKİS muhabi- rinin sorularını beklemekteydi. Mu- habir : «— Süreyya bey, Adalet Partisi sözcüleri Senato ara o seçimlerinde 50 Senatörlükten 35 ini kendilerinin alacağını söylüyorlar. Siz CHP nin nasıl bir netice alacağını ediyorsunuz ?» dedi. Köşedeki tahmin masada bazı listelerle uğraşmakta bulunan Çanakkale Mil- letvekili Şefik İnan, A. P. nin tan- minini fazlasıyla ilginç bulmuş ola- cak ki dayanamadı, espriyi yapıştır- dı : , «— Öyleyse biz, 50 Senatörlük- ten 50 sini de alırız. > İnanın bu sözü üzerine bir an gülümsiyen Koç tekrar ciddileşti ve : «— Biz bazı hesaplar yaptık. 1957 den sonraki bütün seçimlerin neticeleri Üzerinde çalıştık. Ara se- çimi yapılacak illerdeki hususi du- rumları gözönüne aldık. Bu çalışma- larımızın ışığı altında ara seçimle- 20, 21 veya tahmin edi- rinde 50 senatörlükten 22 sini kazanacağımızı dedi. Seçim hazırlıklarına yorum» ciddiyetle YURTTA OLUP BİTENLER sarılan genç C.H.P, li yöneticilerde bir özellik dikkati çekmektedir. Aşı- n iyimserliğe kapılmamak ve reali- teleri gözden kaçırmamak... Genel Sekreter Kemal Satır ve Genel Sekreter Yardımcısı Turban Feyzi- oğlunun tecrübelerinden yararlanan Zeki Baltacıoğlu, Orhan Eyüboğlu ve Süreyya Koç, genç yaşlarında yüklendikleri CHP gemisinin sorum- luluğunu bütün icapları ile yerine getirmekte kararlı görünmektedir- ler. Ara seçimlerinin bütün mesele- bu genç kurmaylar teşrih oedilmekte, makta ve yerine getirilmektedir. 3 Mayısta yapılacak olan aday yok- lamaları ile ilgili teşkilâta Milletvekili ve 250 şer Ura toplanmış ve seçim masrafı olarak leri tarafından tedbirler aran- yönetmelik o hazır- gönderilmiştir. Senatörler- lanarak CHP li den ayrılmıştır. Önemli mazereti olmıyan bütün CHP li Se- natör ve Milletvekillerini seçim ya- pılacak illere dağıtacak programlar hazırlanmıştır. Seçim yapılacak ille- rin bünyeleri ayrı ayrı gözden geçir rilmiş ve şartların gerektirdiği yön- de kararlar alınmasına dikkat edil- miştir. Meselâ seçim yapılacak il- lerin hemen kongreye zorlanması- nın ihtilât yaratacağı düşünülmüş ve bu illerdeki teşkilâtların kongre yapıp yapmamakta serbest bırakıl- ması Merkez İdare Kurulu tarafın- dan karar altına alınmıştır. Bütün bu çalışmalara rağmen pek yorulmuşa benzemeyen Sürey- ya Koça AKİS muhabirinin son so- rusu şu oldu «— Önümüzdeki ara seçimle- rinde CHP için en büyük problem nedir?» Koç, sanki bu soruyu bekliyor- muş gibi bir saniye bile tereddüt etmeden «— Muhalif arkadaşların yalan propagandaları» diye cevap Sonra bir an düşündü ve ek- yanlış verdi. ledi Saf sanki — eğilip, mış edası vatandaşın kulağına büyük bir sır açıklan- ile, yalanları lar. Ama bununla mücadele edece- giz. Gezdiğim kongrelerde müşaha- de ettim, köylü vatandaşta bir uyanma var. Kararlıyız, her yere gideceğiz, her şeyi en mütkni şekil- de izah edeceğiz. dele etmenin sıralamasa- Başka türlü müca- imkânı yok.» AKİS/15