19 Haziran 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

19 Haziran 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

mesini önleyecek etkili tedbirler alma- sı da yunan ekonomisini önemli gelir- lerinden birinden etmiş bulunmakta- dır. Anlatma olacak mı? pazartesi günü washington'da Baş- kan Johnson - eğer Hükümet gü- ven oyu alırsa- karşısında makül, fa. kat kararlı bir adam bulacaktır. Bilin- meyen, Başkan Johnson'un Çarşamba günü, yani Papandreu ile konuştuğun- da karşısında nasıl bir adam bulaca- gıdır. Yunan Başbakanının washing- ton'a gelmeyi kabul etmesi, yani bu konuda Amerikaya bir söz hakkı tanı- ması kolay olmamıştır. o Şimdi. U'Thant'ın münasebetsiz raporunun Papandreunun aklını başından bir ka- rış havalandırdığı muhakkaktır. Böyle bir hava içinde, üzerinde sıkı bir bas- kı yapılmazsa, ihtiyar demagoga lâf anlatmak teksaslı politikacı için ko- lay olmayacaktır. U'hant'ın raporu Güvenlik Kon- seyinin toplantısında Türkiye delege- sinden şüphesiz gerekli cevabı alacak- tır. Ama toplantıda İngiltere ile bil- hassa Amerikanın ciddi vaziyet alma- ları lazımdır. Rapor onların da des- teğiyle çürütülmek lazımdır. Zira he- le İngiltere, Adada birlikleri bulunan bir devlet olması hasebiyle Genel Sekreterin iddialarının gerçek- lere hiç uymadığını mükemmelen bil- mektedir. Eğer Güvenlik Konseyinden Papandreunun burnunu büsbütün ka- bartacak bir karar çıkarsa -ki, böyle bir karar, çok şeyi göze almış olan Türkiyeyi elbette ki bağlamayacaktır - Johnson'un bütün ikna kabiliyeti ih- tiyar demagogu hatalı yolundan ala- koyamayacak ve bir felâket bu bölgj- ye oi çatacaktır. York'taki müzakerelerin ha- vası mii daki müzakerelerin rengini tâyin edecektir. A. P. Bilinmeyen smokin Ankarada mütevazı bir evin gardro- bunda altı aydan beri ogiyilme- miş olarak bekleyen bir smokin, de- nilebilir ki bütün politikacıların meç- üst kademelerindeki bazı taktikler, plânlar ve düşünceler çok daha baş- ka türlü olacaktı. Smokin, pek dikkatsiz giyinişli İs- parta milletvekili Saadettin o Bilgiçe aittir. Bilgiç bu smokini "A. P. nin |. Adamı" sıfatiyle davet, edilmiş oldu- gu Başbakanın Stikker'e ziyafetinde giydi!. Bilgiç, savruk giyinişli, sanki her an bir şey olacakmış gibi kuşkulu, ha fifçe kekeliyerek konuşan bir adam dır. Bütün bunlara ilâveten, makas değmemiş bıyıklarıyla, da bir büyük partinin en önde gelen o idarecisin- den çok, mütevazi bir kasaba efendi- sini andırır. Bilgiç, bu dış görünüşünü değiştirmemeğe bugüne kadar o haki- katen büyük bir itina (o göstermiştir. Yavaş yavaş, pek kimselere hisset- tirmeden partisinin en önemli m kamı olan Teşkilât Başkanlığına ka- dar yükselmiş, köşebaşlarına oyakın adamlarını yerleştirmiş nüfuzunu git gide arttırmış, fakat bütün bu safha larda hiç ama hiç sesini (oyükseltine mistir. Bu yüzden politik (çevrelerde onun içinşu kanaat iyice oyerleşmiş- tir; «Bilgiç hiç bir zaman Ön plâna çıkmak istemez. Daima ikinci plân- da kalıp, ipleri oradan elinde bulun durmak onun şahsiyetine oen uygun davranıştır." Gümüşpalanın ani ölümü ve bu suretle AP'de o Bilgiçinkinden daha YURTTA OLUP BİTENLER yüksek tek makamın boşalması, Tür- kiyenin en büyük iki partisinden bi- rinde yaratacağı büyük (değişiklikler bir yana, politik, çevrelerde yerleş- miş olan, Bilgiç hakkındaki okanaa- tin doğruluk derecesini de ortaya çı- kartmak bakımından bir vesile ölmüş tur: Bilgiç yine "ikinci plânda kal- ma" politikasına devam edecek mi- dir, yoksa artık, zamanın geldiğine hükmedip, liderliğe son adımım ata- cak mıdır? Bilgiçin gardrobunda saklı obulu nan smokinin önemi bu noktada be lilrmektedir. Eğer bu "ileri gelenlere mahsus" elbiseye bu, "ikinci plânda kalmağa mütemayil" politik açının- sahip bulunduğu bilinseydi, o gerçek- ten, A. P. deki öne geçme yarışının ünlü simaları, Gümüşpalanın ölü- münden hemen sonra bir başka stra teji takip ederlerdi. Bugün artık, BU giçin, hayatı boyunca devam ettirdiği "ikinci plânda kalma" prensipini za- manı gelince değiştirmeye en az al- t ay ewel öğrenilmiştir. ta, pek çok politikacı geç kalmıştır. Onikiye beş kala durum A.P. tüzüğüne göre, önümüzdeki Ekim ayında yapılacak büyük kongreye kadar partinin başında bu lunacak olan Genel Başkan Vekili, Smokinli Bilgiç eğleniyor Derinden SESSİZCE AKİS/13