19 Haziran 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

19 Haziran 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

si. Bunun en parlak ve ilik misali AP nin Grup toplantısında cereyan etti. AP Grupunda merhum Gümüşpa- lanın hatırasına saygı duruşu ve O- nun oturduğu o sandalyenin bundan böyle dalma boş bırakılması gibi tefer- ruattan sonra, Muhalefet milletvekil- lerinin kalplerini heyecanla doldu, Daha sonra Aziz Zeytinoğlu ko- nuştu. Evliyaoğlunun önergesinin red- dini isteyen Zeytinoğlu, Kıbrıstaki Papazın çok şımardığından bahsetti, soydaşlarımızın oçok kahraman oldu- gunu belirtti ve bütün bu sebepler yü- zünden "Kırmızı oy" verilmesi gerek- tiğini ifade etti. Ayrıca bunun için YURTTA OLUP BİTENLER Buna cevap veren Bilgiç, AP nin eski- den beri bu tutumu istediğini, bu yüz- den aksi karar alınamıyacağını söy- ledi. Birkaç AP'li de, CHP'lilerle gö- rüştüğü için Mahmut Rıza Bertanı a- gır tenkitlere hedef tuttu. Toplantıdan sonra AP'liler derhal kulislere dağıldılar ve alınan kararın, ran konunun İlk sözü alan Saa- dettin Bilgiç, İnönü ile yaptığı (o görüş- meleri (oanlattı ve Gruptan, güvensiz- lik oyu verilmesi i- çin karar istedi. Sonra AP li ha- tipler kürsüyü boş bırakmadılar. Ko- nuşanların çoğun- luğu. İnönünün AP yi bir emrivaki, ile karşı karşıya bırak.. mak gayesini güt- tüğünü söylüyordu. Nihayet İhsan Sab- rı Çağlayangil ko- nulmasında, her zaman olduğu gibi, “yeni bir cevher" ortaya koydu ve: — AP, sıkışık zamanda vazife al- maktan kaçıyor, di- yorlar. Onlar çe- kilsin, biz vazife a- lalım ve memleke- ti idare edebildiği- mizi Oo gösterelim" dedi. Memleketi idare edebileceğini o gös- termek için Kıbrıs Meselesinin ( aldığı son durum. AP ba- kımından gerçekten güzel bir fırsattı! Toplantının en ilginç tarafı. Hükü- meti destekleyen mahdut AP lilerden birinin Bilgiç takı- mından oOGökhan Evliyaoğlu olmasıy- görüşülmesine geçildi. et , yoksa kendi takımı bakımından mı, anlaşılamamıştır - bir zamanda buhran yaratmanın doğru olmıyacağını ifade etti. bir de Önerge verdi. e Böylece mesele, Bir takım gerçekler Başarılı politika basiret demektir, serinkanlılık demektir, akıllılık demek- tir, hesap demektir, kudretin iyi ölçülmesi demektir, daha bir çok şey demektir. Ama bütün bunlara sahip olmakla beraber bir politikanın başarı kazanması için bir şart daha Vardır: temelinin üstüne oturması! Bugün Hükümet Meclisten güven oyu istemiş durumdadır. Meclisle, olursa olsun, mutlaka saygıyla karşılanacak ve gereği yapılacaktır. Ancak, oylarını kullanacak olan partiler ve milletvekilleri bir takım gerçekleri hiç hayâle kapılmadan ve yalan yanlış tefsirlere kulak atmadan dikkat nazarına almak sorundadırlar. Bu gerçekler bilinerek kullanılacak oylar "olumlu" sıfatına hak kazanacaklardır. — Eğer müsbet beyaz oyların yekünu menfi kırmızı ve çekimser ye- şil oyların toplamından fazla olursa Hükümet çekilmek kararı vermiştir. Hükümet, Meclisin kendisini düşürmek için mutlaka 226 kırmızı oy top- laması lüzumunu çekilmenin şartı saymayacağı gibi kendisini (o destekle- yen milletvekillerinin sayısı desteklemeyenlerden az olduğu o takdirde yerini bırakacaktır. Zira, böyle bir vaziyeti Hükümet, yapmak istediği bir takım temaslar için kâfi derecede kuvwvetli vaziyet saymamaktadır. 2 — Bu hükümet düşürüldüğü takdirde C.H.P. bir "C.H.P, — A.P." ortaklığını sureti kafiyede tekrar denemeyecektir. 3 — Bu hükümet düşürüldüğü takdirde C.H.P. bir Milli Hükümet veya benzeni isim taşıyacak ortaklıklara kesin şekilde girmeyecektir. Bu gerçekler Ski başka gerçeği ortaya çıkarmaktadır : I — Bir hükümet ancak C.H.P. nin dışında kurulabilecektir ve C.H.P. Muhalefet Partisi olarak yeni vaziyetini hemen alacaktır 2 —C.H.P. 'nin dışındaki partiler bir hükümet kuramadıklar takdir- de Meclis mutlaka erken seçime gitmek zorunda kalacakt Bu ihtimallerin her biri bir takım güçlükler ve tabii zasarlar do- gursa da. nihayet demokratik hayatın icaplarından başka şey değildir. An- cak bunlardan başka ihtimâller bulunduğu hayâl edilmemeli ve hesaplar böyle yapılmalıdır. AP içinde gene bir "Eski Demokratlar- Irkçılar" mücadelesi hâline geliverdi. Neticede, daha "mükni" bulunan Es- caktı; Sadece Kıb- milli bir koalisyon kurularak Bunların bir "doğru teşhis' le bir hükümet "daha milli bir Kıbrıs po- litikası takip edil- mesi" amacına da- yandığını o kemali ciddiyetle izah et- meye koyuldular. Bir yetkili CHP li buna aynı ciddi- yetle şu cevabı ver. di: Kardeşim, sizler Milli İktidarı kurar bu Milli Po- litikayı takip eder- siniz. Biz de Milli Muhalefet olur si- zin karşınızda ça- tır çatır bu görevi- mizi yaparız!" CHP içinde Bir "Hükümet Me- selesi"nin belir- mesi, (CHP içinde sinmiş bulunan bir takımın yeniden se sim yükseltmek te- şebbüsüne geçmesi için vesile teşkil et- ti. Daha İkinci Koalisyonun bozul- ması sırasında Fey- zioğlu ve arkadaş- ları "Kuvvetli Hü- kümetten "Mec- liste fazla oya sahip bir koalisyondu an- ladıklarını belli et- mişlerdi Hatta bu takımın, hadiseleri o istikamete itmek için Oo cansiperane gayretler sarfettiği de i imsenin meçhulü değildi. Onların istedikleri bir "CHP * AP Hükümeti" idi. Bö Yy CHP içindeki "Veli- ahtlık Meselesi"ni de halletmiş ola- Fakat o tarihte bu gayretler netice vermemişti ve iki atın ayrı is- rıs konusunda Hükümetin güven oyu ile desteklenmesi için Sezai Sarpaşar ile birilikte imzaladıkları bir öner- geyi Başkanlık Divanına verdi. ki Demokrat Zeytinoğlunun önergesi ekseriyetle kabul edildi. Hüseyin Kalpakçıoğlu ise, Başba- kanın yanında Amerikaya temsilci gönderilmesinin aleyhinde konuştu. tikamete çektiği, onun için tek mezi- yeti hareketsizlik olacak böyle bir acaip hükümet kurulmamıştı. Bu takımdan olup da Hükümete AKİS/7