19 Haziran 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

19 Haziran 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

kimselerin iktidarına bir perçin daha eklenmiştir Ancak, AP, ye bu çekingen tutum ne derecede faydalı olacaktır? Bunun cevabını AP 'den müstafi ( İstanbul Mele Cevdet Perin su cümle ile verdi ” Mili Parti de 'tesanüt, tesanüt!' Üdiye kendini kurtarmak şan sun kaybetmiş, tesanüt, tesanüt!' di ye gitmişti... Her halde, A.P. içinde şimdiden başlamış bulunan "Eski Demokratlar - Irkçılar Mücadelesi" Ragıp Gümüş palanın aradan çekilmesiyle kıran rana bir savaş olmakta o gecikmeye- cektir. Nitekim bu hafta, istanbulda A. P.li eski Demokratlar tarafından çı karılan gazete oObir hikâyeyi tefrika etmiştir: A.P. de ırkçı takım (oSaa- dettin Bilgiçler ve Gökhan Evliyaoğ- lular. Celâl Bayarın kızı Nilüfer Gür soyun Kütahyadan A. P. senatör a- daylığını nasıl veto ettiler! Partiler Küskün biraderler Kahveci Haşimin görevli (o bulundu- gu kulis salonunda, sigara du manları arkasında âdeta kaybolmuş bir grup, dikkatleri çekiyordu. Surat ların alabildiğine asık, sigaraların so- murulurcasına içilmekte olduğu bu grupa dahil bulunanlar öne (o doğru eğilmişler -son derece can sıkıcı oOl- duğu salonun öbür ucundan bile far kedilen-, bir konuyu Günlerden Pazartesiydi, saatler 17 'yi gösteriyordu. o Grupu meydana geti- Dinçer ve daha bazı CKMP ve YIP' lilerdi. Sigaraları kahveler, (okahveleri yi ne sigaralar takip etti. Topluluğu sa- ran efkâr bir türlü dağılmıyor -konu ne ise?-, tartışma hararetlini bir türlü kaybetmiyordu. Düğüm ancak ertesi günü çözüle bildi. Meclisin bir gün önce yaptığı gizli toplantıda Başbakan İsmet İnö nünün güven oyu istediğini haber ve ren gazeteler, bu arada Başbakanın bir AP 'liyi de müşavir veya müşahit olarak Amerikaya götürmeğe niyet et tiğini yazdılar. Dikkati çeken husus. AP dışındaki partilerden müşavir is- lenmeye lüzum hissedilmemiş oolma- sıydı. Anlaşıldı ki, bir gün önce Mec- lis salonlarında, iki kavruk parti ida recilerini bir araya getiren dert, ortak tartışıyorlardı.. Kulağa Küpe... Tarak! Bir (o politikam haykırıyor: "Bu hükümet kuvvetli değil! O- nu, devirmek lazım Kim Son seçimlerde, tek' şanslı bölgesi diye bildiği doğu illeri dahil tek, ama tek senatör ka- zanamamış n ve kesin tas- Jiyeye tâbi tutulmuş bulunan Ekrem o Alican. Hani boşuna 'kelin mehe- mi olsa kendi başına sürerdi" dememişler. ve ortak olduğu kadar kendileri için acıydı: Kaale alınmamak!... . Esprileri ile meşhur bir politikacı bu durumu da kendi üslübu ile şöyle izah ediverdi : "— Evet ama Alican niye üzülü yor? Hükümetin göreve devam edip etmemesi konusunda Senato ara se- çimleri osonuçlarına göre hareket e- dilmesi (gerektiğini (söyleyip (o duru- yordu. İsmet Paşa da onu dinledi. Hem güven oyu istedi, hem de Ame- rikaya Muhalefetten müşavir götürür. ken Senato ara ay sonuç lara göre seçim yaptı Ekrem Alican Kel YURTTA OLUP BİTENLER Ancak Alicanın, meseleye bu esp rili taraftan bakarak sevinmesi pek olacak iş değildir. Şimdi, YIP olsun CKMP olsun, bilhassa Senato ara seçimlerinin sonuçlarından mütevel- lit tarifsiz kederler içinde bulunmak tadırlar. Senato ara seçimlerine dahi giremeyen MP'nin durumu ise bun fardan daha parlak değildir. Son se- çim göstermiştir ki, oTürkiyede seç- menler iki büyük partinin dışındaki partilere artık (o yüzvermemektedirler. YTP ve CKMP SI senatörlükten bir tanesini, bile alamamışlar, üstelik ku ra isabet eden birkaç senatörlerini de kaybetmişlerdir. £ Teşkilâtları çok tan çözülmeğe başlamış olan bu kav ruk partiler, şimdi bir de milletvekili ve senatörlerinin, tekrar seçilebilmek endişesiyle, birer ikişer, büyük parti- lere kaydıklarım seyreylemeğe (o baş- lamışlardır. TBMM 'ye 1961'de 54 mil letvekili ve 18 senatörle gelen CKMP, bugün-yarısından fazlası da kaçmak üzere bulunan - 20 milletvekili ve 4 senatöre sahiptir. 1961'de 100'e yakın milletvekili ve senatör kazanan YTP nin ise şu anda sadece 32 milletvekili ve 10 senatörü vardır. Bu iki kavruk parti, hiçbir, zaman iç huzuruna da kavuşamamıştır. Bir kaç hafta önce kendini toparlamak amacı ile bir bü yük kongre yapan YTP, bundan yeni bir bölünme ile. çıkmış, Hayri Mum cuoğlu ile Kâmuran Evliyaoglu opar tiden istifa etmişler, Fahrettin Ke- rim Gökay da bir kısım arkadaşları ile birlikte isyan bayrağını oçekmiş- tir. Artık YP Grupunu herhangi bir konuda bir karar etrafında toplamak mümkün olamamaktadır. CKMP 'de de durum bundan farklı değildir. Saa det Kaçar - Ahmet Tahtakılıç iklisi, taa baştanberi kendilerine has, tekil bir politika izlemektedirler. Eski Adalet Bakam Abdülhak Kemal Yö- rük de bir zamandan beri kendine daha başka yönde müstakil, bir o yol seçmiş bulunmaktadır. Ümit dağın ardında CKMP'de ise durum daha lıdır. Nitekim bu Hasan Dinçer : açık- haftanın başında — Vatandaşı uyarmağa ( çalışa- cağız!" dedi. Herzamanki sükünet ve ciddiyeti ni yine muhafaza ediyor, fakat ka- ramsarlığını saklamağa pek (Oo muvaf. fak olamıyordu. Devam etti: — Seçim sonuçlan CKMP için bir sürpriz olmamıştır. Türkiye oda- ha önce de buna benzer anlar yaşa- AKİS/15