30 Ekim 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

30 Ekim 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

© A İk | & Yıl: 12 Sayı 593 30 Ekim 1965 Cilt: XXXIV HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI YURTTA OLUP BİTENLER Millet 1950 ile fark (Kapaktaki o İktidar) Bu hafta Türkiyede, bir çok nokta- dan 1950'ye benzer bir şekilde AP iktidara geldi. Benzeyen noktaların ba- şında, bir seçmen çokluğunun, AP'yi istemekten ziyade CHP'den kurtulmak için oy vermiş bulunması vardır. Mem- leketin iyiliği için dahi olsa, ta Kurtu- Süleyman Demirel Gelen ağam.. luş Savaşından bu yana -Kurtuluş Sa- vaşı dahil- milletten daima bir şeyler istemiş olan bu partiden kurtulmak, Türkiyede bir seçmen çokluğunun hep hedefi olmuştur. Bu işin tehlikesizce yapılabileceğine inanılan, birbirinden aralıklı üç seçimde de hava o yönde tecelli etmiştir. | 1930'un Serbest Fır. kası, 1950'nin Demokrat Partisi ve 1965'in Adalet Partisi bu tepkinin rağ- bet kazandırdığı teşekküllerdir. Benzeyen o başka bir nokta, aynı En önemli görev "Bir gün askeri bir hareketle Bozbeyli orada çalışmaları Baş. kanlık Divanının şirazesinden çı- kardığını görecektir. Taraflı, ta- raflı da değil, partisinin emrinde bir Başkanlık Divanı, Sahibinin Sesi olarak faaliyette bulunmuş ve Meclisin hemen her celsesini bir muharebe sahasına çevirmiş- tir. Koraltanlar, Erozanlar, Ki- razoğlular fenalığı sadece kendi- lerine yapmamışlardır. O Mecliste Muhalefet şiddet- li hareket etmiştir. Doğru. Mu- halefet bu Mecliste de şiddetli ha- reket edecektir. Bunun aksini hiç hayal etmemek lâzımdır. Hele TİP'in muhalefeti CHP'ninkin- den de fazla olacaktır ve TİP-Ti- ler çokluk partisinin çok mensu- bunun sinirine de dokunacaktır. Onlara karşı AP'nin şiddetli al- lerjisi olacaktır. Akıllı bir Baş- an, bunun neticesi (Meclisin iki kampa ayrılmasını önleyebi- lir. Zaten önleyemezse, parlamen- ter rejim itibarından inanılmaz ölçülerde Oo kaybedecektir ve bu tehlikeler doğuracaktır. Başkan Bozbeyli, giden Mec- lisin son zamanlarına kadar, her partiden politikacıda iyi ümit- ler vermiştir. Daha Başkanlık se- çiminin ikinci turunda kendisi- nin Ana Muhalefet Partisi tara- fından desteklenmesi de bundan- dır, Bozbeyli ancak gider ayak bazı şüpheler uyandırmış, hissi te - sirler altında görünmüştür. Şim- di, ilk başlardaki gibi bir Fer- ruh Bozbeyli orejimin yürütül- mesinde başlıca rollerden birini oynamak istidadındadır Geçen Meclisin hayyam korunmasında, Fuat Sirmenin bazen kendi partisinin ve partili- lerinin oklarını çeken davranış- larının payını yeni Başkan hatı- rından hiç çıkarmamalıdır. zümrelerin 1950 hareketinin de, 1965 hareketinin de arkasında bulunması- dır. Bu zümrelerin belkemiği hacı - hoca takımı ve büyük iş çevreleridir. Bir üçüncü nokta, tıpkı 1950'de ol- duğu gibi 1965'te de siyaset âlemi için yeni bir ismin memleketin en kudretli makamına oturtulmasıdır. İsim yeni olduğundan, Menderesin etrafında na- sıl bir efsane yaratılmışsa. aynı gay- ret Demirel için de gösterilmektedir. Başka bir benzerlik, iktidar deği- Adnan Menderes .giden paşam şikliğine bir bayram, bir ferahlık, müs- tebit bir idareden -Zavallı, 1965'in "Müstebit CHP"si...- halâs havası ve rilmesidir. Mecliste AP çoğunluğunun, 1950 Meclisindeki DP çoğunluğunun- kine benzer bir coşkunluğu vardır. Bu- na mukabil başlıca yetkili, Demirel, 1950 Menderesi gibi ihtiyatlı ve dik- katlidir. Henüz başka kuvvetlerin var- lığını bilmektedir ve başına konmuş o. lan devlet kuşunu ürkütmemek taraf- lısıdır. 30 Ekim 1965