11 Aralık 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

11 Aralık 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

AKİS doğru ilerlemek için özel sektöre tâvizin hiçbir çeşidini esirgememiş- ti. Bunun içindir ki özel sektör tem- silcileri, bundan önceki toplantılar- da kabul edilmeyen veya üzerinde durulmayan isteklerini yeniden hu- zura getireceklerdi. Elma şekeri Toplantı, Pazartesi günü saat 10- da Mithatpaşa caddesindeki Şe- ker Şirketi salonunda başladı. Top- lantıyı açış "konuşmasını Demirel yaptı. Başbakanlık koltuğuna otur- duktan sonra özel sektör temsilcile- riyle ilk defa yüzyüze gelen Demirel hayli heyecanlı görünüyordu. Bu yüzden, hitabette güçlük çekti ve ö- zel sektör temsilcilerini övmekten öteye gidemedi. Türkiyenin büyük imkânları ya- nında büyük sıkıntıları da bulundu- gunu söyleyerek söze başlayan De- mirel, memleket kalkınmasında ar- tık özel sektörün de sorumluluğa katılması gerektiğini ifade etti ve şöyle dedi: "— Artık herkes, kafasındaki, ya- rına ait acabaları atıp, kalkınmaya katılmalıdır. Bütün kaynaklarımızı faaliyete geçirmeğe mecburuz. İm- kânlarımızı, alınterinin karşılığı o- lan bir refahı getirmek için kulla- nacağız. Birçok sanayiimiz daha ço- cukluk devresindedir. İşsizlik var- dır. Her yıl 300400 bin kişiye iş bul- mak zorundayız. Biz bunların için- den çıkarız. Bu, devletin millete, mil- letin devlete güvenine bağlıdır. Bu da kâfi gelmez. İstikbale güven ge- rekir. Ümit ederiz ki, dış politikada da inkisara uğramayız. Önümüzde- ki on senede bu sıkıntılarımızdan kurtuluruz." Demirel bundan sonra, özellikle sanayiin gelişmesine engel olmaya- cak ithalâta daha bir süre devam olunacağını, yatırım mallan ithalâ- tının artacağım, enflâsyona gidilme- mesi için dikkat edileceğini söyledi, ardından da, özel sektör temsilcileri- nin bekledikleri müjdeyi verdi: "— Piyasayı, tücarı paniğe götü- recek tedbirlerin alınmasına karşı- Özel sektörün iştahı Demirelden sonra konuşan Sırrı Enver Battır ise, Hükümet Prog- ramının özel sektörün bütün mese- lelerini büyük bir anlayışla ele alan müspet bir belge olduğunu söyledi ve özel sektörün isteklerini dile ge- tirdi. 11 Aralık 1965 Battır konuşmasını tamamladık- tan sonra Demirel ayağa kalktı: "— Yirmi günlük hükümetiz. İş- lerimiz çok. Müsaade ederseniz ben gideyim" dedi Demirel tam yürümeğe başlamış- tı ki, bir özel sektör temsilcisinin sesini duyunca irkildi. Sıtkı Çiftçi adındaki temsilci, bir konuyu Baş- bakana bizzat hatırlatmak istediği- ni bildirdi ve şöyle dedi: — Özel sektörden yatırımları arttırmasını istiyorsunuz ama, daha önceden özel sektör yatırımları için verilmesi kararlaştırılan döviz tah- sisi hakkında bir şey söylemiyorsu- nuz. Bizim talebimiz 30 milyon do- lar kadardı. Fakat, biz 11,55 milyon dolara razı olduk. Beşbuçuk ay ön- ce verilen söz hâlâ gerçekleşmedi." Bunun üzerine Demirel, aktörce pozlar takınarak: "— Bunu ben de hatırlıyorum. Yalnız, aradan beşbuçuk değil dört- buçuk ay geçti. Maliye Bakam arka- daşım bu konu ile ilgilenir" dedi. Gümrük ve Tekel Bakanıyla birlikte toplantıdan ayrıldı. Gündemin birinci maddesini "ön- ceki toplantıların bilançosu ve ta- hakkuk etmeyen hususların görüşül- mesi" teşkil ediyordu. Gerçekleşme- yen, isteklerin başında ise o servet beyannameleri, vergilerin açıklan- ması, mali af, tasarruf bonoları, ucuz ve devamlı enerji temini, güm- rük mevzuatının değiştirilmesi, dış ticaretin devletleştirilmesi yolunda girişilen teşebbüslerin durdurulma- sı; madencilere uzun vadeli, düşük Günün Kitabı Ceza Hâkimi NAİL İNAL VE AV. TAHSİN ATAKAN'ın Notta ve İzahlı YENİ CEZA İNFAZ KANUNU Hâkim, Savcı, İdareci. Avukat ile, Ceza almış veya alacak olan- lar için uygulanacak yeni cıza infaz sisteminin açıklamalı, ör- nekli müracaat kitabı Fiatı: 5 Liradır. Genel Dağıtım ve İsteme: Min- netoğlu Kitapevi Cağaloglu — İstanbul (AKİS — 677) YURTTA OLUP BİTENLER faizli kredi sağlanması, işçi sigorta- lan primlerinin indirilmesi ve bi- rikmiş borçların taksite bağlanması veya tamamen kaldırılması, kıdem tazminatı müessesesinin Sosyal Si- gortalar Kurumuna devredilmesi konulan geliyordu. Bu maddenin görüşülmesi, istekler hayli fazla ve önemli olduğu halde, uzun sürmedi. İlgili Bakanlar, bir kısmı zaten Hü- kümet Programında da yer almış bulunan isteklerin yerine getirilece- ğini vaadettiler. Gündemin ikinci maddesini teş- kil eden "İktisadi Kurul Komitesine Odalar Birliği temsilcisinin de da- hil edilmesi" teklifi ise tartışmalara yol açtı. Bakanlar, bu konunun am cak İktisadi Kurulda karara bağla- nabileceğini ifade ettiler. Avuçlarda kalan Gündemin en önemli maddesi, Kon sorsiyom kredilerinden özel sek- törün de yararlanmasını sağlamak- la ilgiliydi. Bu maddenin görüşül- mesi sert tartışmalara sebep oldu. Maliye Bakam Gürsan, yaptığı ko- nuşmada, konsorsiyom kredilerinin en iyi şekilde kullanıldığını, zaten bu kredilerin kotalara tahsis edildiğini söyledi ve konunun özel sektör tem- silcileriyle ilgili Bakanlardan mey- dana gelecek bir komisyonda görü- şülmesinin yararlı olacağım bildir- di. Özel sektör temsilcilerinin bü- tün ısrarlarına rağmen, meselenin bir komisyonda incelenmesi uygun görüldü. Özel sektör temsilcilerinin bir isteği de, enerji ihtiyacının tam ola- rak karşılanmasıydı. Bu konuda hayli titizlik gösterenler ise İstan- bul temsilcileriydi. Temsilcilerden bazıları, yaptıkları konuşmalarda, sanayiin gerekli olan enerji ihtiya- cının tam olarak karşılanamadığını, bunun çeşitli aksaklıklara sebep ol- duğunu öne sürdüler. Bu şikâyetle- ri Enerji Bakanı İbrahim Deriner karşıladı. Özel sektör temsilcilerinin uzun süredir hazırlandıkları ve önem ver- dikleri toplantının ortaya koyduğu gerçek şudur ki, isteklerin çoğunlu- gunun gerçekleşmesi malt imkân- lara dayanmaktadır. Bu bakımdan, Hükümet üyeleri, birkaç teklif dı- şında, diğer isteklere -toplantıyı bir an önce bitirmek için- "Peki" demek zorunda kalmışlardır. 13