11 Aralık 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

11 Aralık 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

AKİS panyası boyunca modem reklâmcı- lığın bütün yollarından en iyi fay- dalanmasını, televizyonda -özellikle bayanlara- şirin görünmesini o bü- yük bir ustalıkla başarmıştır. Hat- tâ bunun için Amerikadan bir de kampanya menaceri getirtmiştir. Bütün bunların sonunda, bundan da- ha birkaç ay öncesine kadar adı belli bir çevrenin ötesine aşmayan Lecanuet. şimdi merkez partilerinin en kuvvetli sözcüsü durumuna geç- miş bulunmaktadır. De Gaulle'ün karşısında fazla başarı gösteremeyen adaylara ge- lince, bunların başında da aşın sa- ğın temsilcisi Tixier - Vignancour bulunmaktadır. Ötedenberi her ge- rici harekete katılmakla ün kazan- mış olan bu aday, Cezayirin bağım- sızlığına şiddetle karşı olanların ba- şındaydı ve seçimlere, Cezayirden göçen fransızlarla Cezayirin elden gitmesini hâlâ unutamayan sağcıla- rın desteğine güvenerek katılmıştı. Fakat aşın sağ, De Gaulle'ün karşı- sına sol gibi birlik kuramadan çık- tığı için, Tixier - Vignancour kam- panya boyunca döktüğü avuç dolu- su paranın karşılığını alamamıştır. Aşırı sağın De Gaulle'ün karşısına çıkardığı ikinci aday, Pierre Marcil- hacy'dir. Marcilhacy de kampanya süresince De Gaulle'ün Cezayir poli- tikasına saldırıp durmuştur. Şimdi ne olacak? Seçimlerin ilk turda kesin sonuca ulaşamaması üzerine, gelecek Pa- zar günü yapılacak ikinci tura yal- nız iki aday katılacaktır. Bunlardan birinin, oyların yüzde 33 kadarını, toplayan François Mitterand olaca- ğına hiç şüphe yoktur. Fakat ikinci aday kim olacaktır? Bütün mesela buradadır. Kampanyanın başında kendine pek fazla güvenerek, eğer ilk turda gerekli (o çoğunluğu Oo toplayamazsa ikinci tura katılmayacağını söyle- yen General De Gaulle şimdi güç bir durumda kalmış bulunuyor. Eğer seçimlere katılırsa, kendi sözlerini çiğnemiş olacaktır. Katılmazsa, o zaman meydanı, şimdilik başkanlık düzenine karşı tutum almamış ol- makla beraber, V. Cumhuriyetin ge- tirdiği her şeye karşı olan iki insana bırakmış olacaktır. Bu, De Gaulle'- ün inatçı bir uğraşmayla gerçekleş- 11 Aralık 1965 tirmeye çalıştığı bir hayat ve siya- set düzeninin yıkılması demektir. Acaba De Gaulle, yalnızca verdiği bir sözü çiğnememek için, buna ra- zı olabilecek midir? Eğer De Gaulle ikinci tura katıl- mazsa, o zaman meydan Mitterand ile Lecanuet'ye kalacak gibi görünü- yor. Fakat böyle olursa De Gaulle- cüler oylarını kimin için kullana- caklardır? Mitterand'ın komünistler- le işbirliği yapması, ortadaki fran- sızları ürkütücü niteliktedir. Hele katolikler, yalnızca bu nedenle Mit- terand'a oy vermeyeceklerdir. Buna karşılık Lecanuet de V. Cumhuri- DÜNYADA OLUP BİTENLER yet ilkelerine Mitterand'dan da da- ha tenkitçi bir tutum takınmış bu- lunmaktadır. Bututum, De Gaulle'e Fransaya istikrarlı bir düzen getir- diği için oy verenleri korkutursa, o da gerekli çoğunluğu toplayamı- yacak demektir. Fransayı bugün içine düştüğü aç- mazdan kurtaracak tek yolun, De Gaulle'ün, verdiği sözden dönmesi olduğu apaçık görülmektedir. İhti- yar adam, gururunu herşeyin üze- rinde tutarsa, bir zamanlar keşme- keşten okurtardığı oFransayı gene kendi eliyle keşmekeşe sürüklemiş olacaktır.