11 Aralık 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

11 Aralık 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

SOSYAL HAYAT Kadınlar 31 yıl sonra kumral kadın mikrofon başına geldi ve sakin, fakat tok bir ses- le konuşmağa başladı: "— 15 Aralık 1934 Çarşamba gü- nü, türk toplumu ve türk kadını için unutulmaz bir gün olmuştur. O gün saat 16.30'da, TBM Meclisi- nin dördüncü devresinin onikinci oturumunda, devrin Başbakanı, Ma- latya mebusu General İsmet İnö- nü şu konuşmayı yapmıştı." Kumral kadın bir soluk sustu, sonra Meclis zabıtlarından, devrin Başbakanının kadın hakları üzeri- ne yaptığı konuşmasını okudu. İsmet Paşa, yanında Mevhibe İnönü ve Dr. Kemal Satır olduğu halde, mikrofondan konuşan kadı- nı ve kendisinin bundan 31 yıl ön- ce, kadın hakları konusunda söyle- diklerini büyük bir merakla dinli- yordu. Konuşmayı büyük bir dikkatle dinleyen kadınlı erkekli kalabalık bir topluluk, başka bir konuşmayı, İsmet Paşanın, 1965 seçimlerinde Malatyada kadınlar için düzenle- nen, daha sonra gazetelerde yayın- lanan bir sohbet o toplantısındaki konuşmasını hatırladı. o Türkiyeye kadın haklarını getiren Atatürkün bu yorulmak bilmez arkadaşı tam 42 yıldır aynı yolda çaba sarfedi- yordu. 31 yıl önce kadına kanu- ni hakları, Atatürkün devrimci ham- leleriyle verilmişti. Şimdi bu hak- ların demokratik yoldan bütün yur- da yayılması için çalışmak, çabala- mak gerekiyordu. Kadınlar Mecliste Olay, haftanın başındaki Pazar gü- nü Kent Otelin salonlarında geç- ti CHP Kadın Kolları o gün, kadın haklarını kutlamak, Atatürkü min- netle anmak için bir tören hazırla- mıştı. Bu vesile ile, Parlâmentoya giren kadın milletvekilleri basma takdim edilecekti. (o Mikrofondaki kumral kadın, Kadın Kolları Genel Sekreteri Firuze Cimilli idi. Cimilli ve Türkân Azizoğlu, "31 yıl önce bugün"ü canlandırdıktan sonra, mik- rofon başından ayrıldılar. | Ardın- dan, yeni seçilen Bitlis milletvekili Zarife Koçak, Muş milletvekili Ner- min Neftçi ve Edirne milletvekili Türkân Seçkin omikrofon başına II Aralık 1965 davet edildiler ve her üçü de, CHP' nin memleket dâvalarındaki görüş- lerini, kadın dâvası için yapmak is- tediklerini özlü bir şekilde dile ge- tirdiler. (Merkez Yönetim Kurulu Başkam kendilerine, Prof. Afetina- nın "Atatürk ve Türk Kadın Hakla- rının Kazanılması" isimli kitabını hediye etti. Son olarak mikrofona gelen Prof. Afetinan, kadının siya- si haklarını kazanmasıyla ilgili, çok ilginç hatıralarını anlattı. CHP bugün, Parlâmentoda en far- la kadın üyeye sahip partidir. CHP' nin Parlâmentoda üç kadın milletve- kili ve iki senatörü vardır. o Gerçi neden yoklamaya katılan Türkân Seçkin ise listebaşı olarak Meclise girmiştir. o Merkez kontenjanından gelen diğer iki kadın milletvekili ise yıllarca Partide çalışmış, Kadın Kollarından aha kademelere geç- mişlerdir. Eğitimin önemi Aynı gün, kadın haklarım kutla- anmak için büyük bir tören düzenleyen (o Üniversiteli Kadınlar Derneği Ankara Şubesi de sadece geçmişin değil, aynı zaman- da geleceğin de üzerinde durdu. Toplantıya katılan eski kadın mil- letvekillerinden Esma Nayman, Ha- cer Dicle, Belkis Baykam, Edibe Sayar ve yeni mi bop etinin Nermin" Neftçi, Behice Boran, Tür- kân Seçkin. Zarife Koçak, Sevinç CHP Kadınlar Kolunun çayında İnönü Geçmişte bu rakam Atatürkün Partisi için küçümsenecek bir rakamdır ama, CHP'lilerin iddiası, kadını parti i- çinde gerçek anlamda bir politika- cı olarak yetiştirmektir.Kadın Kol- ları bunun için siyasi bir ekol va- zifesi görmektedir. Son yıllarda, bu konuda umut verici sonuçlar a- lınmıştır. Meselâ mahalli seçimler- de 20'ye yakın kadın, Meclislere gir- miştir. CHP'li Saniye Altuncan, De- girmendere (Belediye Başkanı ol- muştur. 1964'de Senato seçimlerin- de yoklamaya giren Mebrure Akso- ley, liste başında Senatoya gelmiş; 1965 milletvekili seçimlerinde Edir- bugün Düşünsel ilginç konuşmalar yaptı- lar. Kadın milletvekillerine kadın dâvalarını özetleyen bir broşür he- diye eden Dernek, bu dâvaların hal- ledilmesinde milletvekillerinin yar- dımını istedi ve Başkan Doç. Dr. Nermin Abadan, türk kadınının ger- çek özgürlüğe, hakkı olan eşitliğe kavuşabilmesi için, herşeyden ön- ce kendisini her yönden yetiştirme- si gerektiğini, eğitimin büyük kitle- lere ulaştırılmasının esas olduğunu belirtti. Broşür, muhtelif konulan ele a- lan güzel bir incelemedir. 29