4 Haziran 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

4 Haziran 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

DUNYADA OLUP Endonezya İpler kimin elinde? Geçen yılın sonlarından buyana, Cakartada insnı hayretten hayre- te düşüren olaylar geçiyor. Ordu- nun sağcı liderleri ile Başkan Su- karno arasındaki tahterevalli, bazan birincilerinin, bazan da ikincisinin ağır basmasıyla durmadan inip çı- kıyor ve hiç kimse, Endonezyanın vönetiminin kimin elinde olduğun- da kesin bir karara varamıyor. Ke- sinlikle bilinen tek şey, son aylar- da gelişen olayların sonunda, Endo- nezya Komünist Partisinin yönetim üzerindeki sözünü ve etkisini önem- li biçimde kaybettiğidir. Başkan Su- karno, kabinesindeki solcu eleman- ların, bu arada ünlü Dışişleri Baka- nı Subandrionun o tasfiyesine göz- vummak zorunda kalmıştır. Bunla- rm ordudaki sağcı liderlerin baskı- sıyla yapıldığına şüphe yoktur. Fa- kat bu liderler, özellikle iki aydı vönetimle ilgili yetkileri elinde tu- tan General Suharto, işi, Sukamo- vu devlet (başkanlığından yürüte- vek kadar ileri ogötürmemişlerdir. Bu da açıkça göstermektedir ki, sağcı liderler taarfından beğenilme se bile, Sukamo hâlâ geniş halk kütlelerinin tutup sevdiği bir milli kahramandır. Öte yandan, Sukarno devlet başkanlığından uzaklaştır: lırsa, ordudaki — liderler arasında bir “başa geçme” yarışı başlayabi- lir ki, bu da, zaten parçalanmış dü- rumda olan ülkenin daha da parça- lanmasından başka bir işe yaramı vacaktır Ikili görüşmeler ve sonrası İpndonezya yönetiminin ne küdür Sukarnonun, ne kadarı Suhârto ve arkadaşlarının elindedir? Bu ko- nuda konuşmak kolay değildir. Ca. üzerine tahminler yapmanın güçlü. günü açıkça ortaya koymaktadır. Hatırlanacağı gibi, Suharto başba kanlık koltuğuna ilk oturduğu Za. man, Endonezya dış politikasında bazı değişiklikler olacağını ima et mekle beraber, “Malaysia'yı ezmek” , politikasının devam edeceğini söy. lemişti. Fakat, aradan çok geçme den, Endonezya ile Malaysia arasım- da görüşmeler başlayacağı açıklan- mıştır. Onun arkasından, Başkan Sukarno, gazetecilere verdiği bir de. meçte, böyle birşeyin akıldan bile Sukarno Yeni ilişkiler geçirilemiyeceğini ileri sürmüştür. Fakat, bu yalanlamanın üzerinden çok geçmeden, sanki bunları söyle- ven kendisi değilmiş gibi, Sukarno, Sabah ve Saravakta ven! bir rete- BiITENLER randum yapılması Şartıyla, Endo- nezyanın oMalaysia ile görüşmeye girişmesinde bir sakınca olmadiğı- nı açıklamıştır. Nihayet, bundan kr sa bir süre sonra da,' Cakartanın veni Dışişleri Bakanı Malik, yapila- cak görüşmelerin kayıtsız Şartsız olacağını bildirmiştir. Bangkoktan bu hafta başında alınan haberlere göre, Endonezya ile Malaysia ara- sındaki görüşmeler, bu Pazartesi sabahı, Tayland başkentinde baş- lamış bulunmaktadır. Görüşmelere Taylandın aracılığı sonunda gidilmiştir. e Eğer bunun kurulduğu günden buyâna- devam eden “ilân edilmemiş savaş” sona crerse, Uzak Doğudaki dikenli mil- letlerarası anlaşmazlıklardan biri çözülmüş olacaktır. Fakat işin Zzor- luğu şuradadır: Eğer Malaysia Bör- neodaki topraklarda endonezyalı yeni yöneticileri halklarının gözün- de yükseltecek bazı tavizlere yanaş- mazsa, yapılacak görüşmelerden ©- lumlu sonuç alınması o beklenme- melidir. O zaman belki iki ülke &- rasındaki diplomatik münasebetle- rin yeniden kurulmasıyla vetinile- cek ve şimdi arasıra kızışan savaş, bilinmeyen bir gelecekte < yemden alevlenmek üzere, uykuya yatacak: tır. ŞAFAK Manilatura - Melruşat Mağazası Mehmet ve Turgut Güdüllünğlu Zengin, veni çeşitleri ile her cins ve kalitede Pamuklu, İpekli Kumaşlar, Perdelik ve Döşemelik mevcuttur. Yenişehir, Atatürk Bulvarı 88/A — Ankara Telefon: 127750 (AKIS — 167) 4 Haziran 1966 21