4 Haziran 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

4 Haziran 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

Antalya Festivalinde “Haremde Dört Kadın” Dostlar alışverişte görsün Festivaller Festival festivali İki yıl önce Antalya Belediye Baş kanı bir film festivali düzenlemek tasarısını ortaya atarken Antalya- nın turistik yönden çekiciliğini ar- turmaktan başka bir şey düşünmü:- yordu. Antalya Belediye Başkanının bu teklifini benimserken İstan- bul sinemacılarının düşündükleriy- se bambaşka şeylerdi. Onlar, “di- şarıdan kimseyi işimize karıştırmı- yacağız, kendi koyduğumuz ödülle- ri kendi aramızda kardeş kardeş ale diyorlardı. Ama bu ,dostlar arasındaki” alışveriş, bu ea alemi ancak bir festival sürdü. G nl yapılan İ- kinci Antalya "Film Festivali Bele. diye Başkanının da, sinemacıların da akıllarından geçmiyen bir yön al makla kalmadı, festivali İzleyen yurttaşların ağızlarını hayretten bir karış açık bırakan olaylara sahne oldu. Önce, film festivali mi yapı- lıvordu, voksa siyasi parti kongresi mi, belli değildi. e Sinemayla ilgili ancak beş kişinin katılabildiği ji rinin geri pla dört üyesini eski DP Grup Dr. Bur. NELER One evet, Dr. Burhanet» tin Onat, Antalya AP'i Belediye Başkanının eşi, Antalya AP İl Baş. kanının eşi, eski Antalya DP millet- vekillerinden birinin eşi meydana getiriyordu. Böyle bir jürinin nasıl çalışacağını önceden kestirmek hiç de güç değildi. Bayan üyelerden biri stüdyo » lâboratuvar ödülünü Eczacıbaşı He Fabrikasına verme. ge, öbürü senaryo ünü Fikret Hakana vermeğe kalkışırken, jüri- nin başkanlığını yapan Dr. Burha- nettin Onat da büyük ödülün en kuvvetli adayı olan “Karanlıkta U. yananlar” için daha oylamadan ön- ce “bu filmin yarısı Moskovada mı çevrildi?” gibi jüri başkanlığına çok uygun sorular soruyordu! Basılan festival Ama bütün bunları şaşkınlıkla iz- leyenler, asıl numaraların en s6 na bırakıldığından habersizdiler, Filminin birinci gelmesi için mes- lektaşları hakkında en çirkin kulis faaliyetini bile az bulan bir yapım:- cı- yönetmen, oylamadan (bir-iki gün önçe gazetelerde paralı bildiri ler yayınlatıp, “siyasi » sinematogra fik” propaganda faaliyetine girişi yor, Antalyaya dışarıdan getirtilen seyyar “milliyetçi » mukaddesatçı gençlik” ekibi festivalin en tehlikeli ya saf dışı etmek için hareke te geçiyor, beyannameler dağıtıyor, bununla da yetinmeyip, ödüllerin dağıtıldığı salonu basiyor, misafir sinemacılar “Moskovaya! Moskova va!” sadâları arasında uğurlanıyor» lardı. Böyle bir festivalde kazanıl- mış ödülleri haysiyetlerine yedire- miyen sinemacılardan çoğu bunları geri vermişti. Sütten ağzı yanmıyanlar Arlaşılan, ne Antalya Belediye Başkanı, ne de festivali onunla birlikte düzenlemeği kabul eden “Türk Film Prodüktörleri Cemiye ti” geçen yılki festivalde olup biten lerden zerrece ders almamış ola. caklar ki, geçtiğimiz hafta üçüncü festivale, hem de ayni minval üze- re başlamışlardır. 8 Haziranda sona erecek bu Ü- çüncü Antalya Film Festivalinin dü- zeninde, eskisine göre — e değişiklik yoktur. Mekanizm bundan önceki gibi işleyecek ei bür vük bir ihtimalle aynı sonuca ula- şacaktır, 1965 -66 yılında sansürden gösterme belgesi alan ve herhangi bir festivale katılmamış olan bütün verli filmlere açık ilk elemeye 20 kadar film katılmış, bunlardan 10'u Antalyadaki yarışmava ayrılmıştır. Bunlar Atıf Yılmazın “Muradın Türküsü” ile “Toprağın Kanı”, Ab- durrahman Palayın “Isyancılar”ı Haldun Dormenin “Bozuk Düzeni Memduh Ünün “Namusum İçini. 4 Haziran 1966. 33