June 4, 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

June 4, 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

Bir Görüş —) Tabii Senalörlük 196061 devresinin şartları icabı, Kurucu Meclis tara- fından, baklı ve doğru olarak Anayasanın 70. Mad- desiyle ihdas edilen “Tabii Senatörlük" müessesesi, aradan beş yıl geçtikten sonra İhtilâlciler arasında dahi tartışma konusu olacak bir duruma gelmiştir. 1961 Anayasasının özellikle sosyal ve lâik karak- terine karşı olanların ilk taarruz hedefi ve bahanesi olarak ele aldıkları Tabii Senatörlük konusunun ger- çek yönlerini tesbit etmek artık bir zaruret haline gelmiştir. Çünkü bu hissi ve görünüşte haklı gerekçe ile Anayasa değişikliğine gitmek ve eğer Anayasada bir noktadan bir gedik açılabilirse, lâikliğe ve sosyal devlet anlayışma aykırı prensiplere, bu gedikten fay- dalanarak, Anayasada yer vermek AP'nin siyasi stra- tejisinin ilk merbalesi olacaktır. AP'nin TBMM'de mutlak çoğunluğu sağladığı gün bu teşebbüsü yapa- cağı muhakkaktır. Tabii Senatörlük formülü, iddia edildiği gibi, Ko- mite dışından bulunmuş ve telkin edilmiş değildir. Bu iddla bir hafıza zaafı değilse, bir politika oyunudur. 27 Mayısın üçüncü ayında Komite üyelerinin gelecek- teki durumları, çok kimsenin üzerinde durduğu bir konu olmuştur. İktidarı devam (ettirmek istiyenler meseleyi dr ciddiye almamakla beraber, Orduya dön- menin imkânsızlığı ve siyasi kadro içinde yer almak suretiyle hizmete devam ihtiyacı gibi sebeplerle siyasi bir parti halinde teşkilâtlanmak yolunu tercih etmiş- lerdir. Uzun araştırma ve tartışmalardan sonra, İngi- lizlerin tesirinde olan birçok memleketin Senato üye- lerinin kaydı hayat şartiyle ve tayinle hizmet gör- dükleri dikkate alınarak, Komite üyelerinin, belirli bir süre için, Senatonun tabii üyesi “olmaları fikri, Komite üyeleri tarafından ileri sürüld unsuru lüzum ve ümidi tehin hiç bir üyesi, fikir ve kanaatleri ne olursa ol- Orban ERKANLI sun, hiç bir siyasi teşekkülden siyasi komisyon almak küçüldüğüne tenezzül etmemişlerdir. Iktidarın seçimsiz olarak bir siyasi partiye devre dilmesi fikri, yalnız bir Komite toplantısında, bir çare sizlik ve sinirlilik ânında, daha sonra Tabii Senatör. lüğü de terkederek sade bir vatandaş olarak köşesine çekilen sayın Cemal Madanoğlu tarafından ileri sürül müş ve derhal reddedilmiştir. Bunun dışında, iktida: rın herhangi bir kişiye veya partiye devri bir gün- dem maddesi olarak ele alınmadığı gibi, dışardan da böyle bir talep gelmemiştir, Bazı kişilerin bu konuda özel fikirlere, görüşlere sahip olmaları asla birinci ve ikinci MBK'ni ilzam etmez. Tabii Senatörlük fikrinin doğması, gelişmesi ve gerçekleşmesi, o taribte Komitenin içinde bulunduğu * şartların tabii bir neticesidir. Kısa bir süre içinde seçim yaparak çekileceğini $ vaadeden, buna mukabil maddi ve mânevi tesirleri yıllarca devam edecek icraata girişen ve bir ihtilâlin sorumluluğunu, psikolojik. havası içinde hadiseyi zımdır. Bugünün şartları içinde düşünerek, 1960 se- nesine alt bir duruma hâl tarzı bulmak veya bugün için doğru olan bir hâl tarzının altı sene önce uygu» lanmamış olmasının sorumlusunu aramak ve bu maksatla haksız itbamlarda bulunmak ne akla, ne de insafa sığar. Silâhların tehdidi ve çeşitli juntaların göl gesi altında her an dağıtılmak tehlikesi içinde hizmet Meclisten daha fazl gören bir Kurucu asım bekleme ye kimsenin hakkı yoktur. Meselenin budur. Fakat önemli olan, beş senenin muhase! ve bu mü- e düşüncesidir. Açıkça söylemek ge- rekirse, Tabii Senatörlük yalnız AP değildir. Bu hizmetin, bir Anayasa rimizi bir süre bu konuda k v rın, memleketin k eri hakkında ve sadece Tabii Senatörlük yönünden verdiği hükmü realist ve ob- jektif ölçülerle * değerlendirmelerine imkân vermek en olumlu hareket tarzıdır. Milletin e kendilerinden $ bunun zama Dimi sebep- leri vardır. 1961 Anayasasını ve onun temeli olan 27 Mayısı her türlü teca tutmak, şahısların değil, türk toplumunun müşterek eserleri haline getirmek görevidir. 4 Haziran 1966