8 Temmuz 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

8 Temmuz 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

AKİS NİKÂH — Dergimiz Müessese Müdürü Tacettin Tezerin oğlu, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Fizik kürsüsü asistanlarından Orhan Ateş Tezer ile Göz Doktoru Nurettin İlhanın kızı Beyza İlhan -Tezer-, geç- tiğimiz hafta Pazartesi günü, Ankara Gençlik Parkı Göl Gazinosu Ni- kâh salonunda yapılan törenle dünyaevine girdiler. Törende C.H.P. Genel Başkanı İsmet İnönü ile kalabalık bir davetli topluluğu hazır bulundu. İnönü, Orhan Ateş Tezerin nikâh tanığı oldu ve genç evlile- re mutluluklar diledi. Beyza İlhan -Tezer-'ın tanıklığını ise Harita Yüksek Mühendisi emekli Albay İlhak Subaşı yaptı. yayımladığı (o "Failini" ve (William .Cahnin "Harold Lloyd's World of Comedy" -"Harold Lloyd'un güldü- rü dünyası"-, ingilizce monografiler bölümünü kapatmaktadır. Tarihten ansiklopediye Sinema tarihi yayınlarına, 1949'da- ki ilk basımındanberi yeni ba- sım yapma rekorunu elde tutan, bel- libaşlı bütün dillere çevrilen -kısal- tılmış bir türkçe baskısı bile vardır- ve bir "best-seller" haline gelen, aynı zamanda tek ciltlik sinema moridial" -"Dünya sineması tarihi"- ile başlamak yerinde olur. Sadoul'- un kitabı bu yıl sekizinci basımına ulaşmıştır. Charles Ford ile Renee Jeanne'imbir cep kitabi serisinde çıkan üç ciltlik "Histoire illustree du cinema" -"Resimli sinema tari- hi"-, gerçekte yine aynı yazarların, büyük boy 2500 sayfaya ulaşan beş ciltlik büyük sinema tarihinden öÖ- zetlenmiştir. Ama bu özeti, gerek baskı, gerek kullanışlılık, hattâ ge- rekse sağlamlık ve özlülük yönün- den büyüğüne tercih etmemek elde değildir. Gerek Ford ile Jeanne'ın adı ge- çen büyük sinema tarihlerinden, 8 Temmuz 1967 gerekse Sadoul'un henüz tamamlan- mamış olan daha da büyük "Histoi- re generle du ema" -"Sinema- nın genel tarihi"- adlı kitabından sonra bir başka büyük teşebbüs, Andre Deslandes'ın, ilk cildini ya- yımladığı beş ciltlik "Histoire com- in şılaştırmalı eseridir. Deslandes, 330 büyük sayfada sine- manın, sinematograf öncesi olan 1826-1896 yıllarını ele almaktadır. Daha çok amatör bir arkeolog olan ve arkeoloji üzerindeki kitap- larıyla tanınan -en tanınmışı türk- çeye de çevrilen "Tanrılar, Mezar- lar ve Bilginler"- CW. Ceram'ın "Archeology of the Cinema" manın arkeolojisi"- adlı eseri de a- şağı - yukarı Deslandes'm bu ilk cil- dindeki dönemi konu edinmiştir. Ancak Ceram'ın, Deslandes'ın titiz- liğinden Çok uzak olan amatör si- nema tarihçiliğini yansıtan 'kitabı- nın hemen hemen tek önemli yanı, resimleridir. Öteki eserler Bir başka tek ciltlik genel sinema tarihi denemesi, yakın zamanlar- da ölen ve 1932'denberi yapımcılık ve senaryoculuk yapan, ama daha çok tiyatro üzerindeki kitaplarıyla SİNEMA tanınan, bir ara Ankaradaki "Tiyat- ro Enstitüsü'nün kuruluş yılların- da emeği geçen Kenneth MacGo- wan'ın, 1955'te William Melnitz'le birlikte yayımladığı "The Living, Stage" adlı tiyatro tarihindeki yön- temine uygun olan "Perdenin geri- si", tıpkı onda olduğu, gibi şema- lar, grafikler, resimlerle 500 büyük sayfa in sinema tarihini ver- mektedir Bu genel sinema tarihlerinin ya- nısıra ulusal sinemalara, hattâ bun- nin başlangıcından T darki sinema tarihini OÖzetlemekte, ayrıca kronoloji, filmografi, biyog- rafi gibi yardımcı? bölümlerle des- teklenmektedir. .Leprohon'un her zamanki titizliğini , yansıtan kitap aynı zamanda Seghers'in yeni bir serisini -"Cinema Club"- başlatmak- tadır. Bernard Fisenchitz'in "Vingt ans du cinema italien" -"İtalyan si- nemasının yirmi yılı"- ise bu sine- manın yalnız 1945-1965 arasını kap- samaktadır. Aynı sariden daha önce sinemasının " gibi bu üçüncü kitap da adıgeçen yılları tek tek ele alıp in- celemekte, ayrıca zengin bir biyo- filmografi vermektedir. Serinin ilk kitabı olan "Amerikan sinemasının yirmi yılı" da bu yıl yeniden basıl- mış ve, ilk baskıdaki 1940-1960 yılı esas tutulmakla birlikte, 1961-1966 yılları da eklenmiştir. ( İngilterede Zwemmer'in yayınladığı Roy Ames- in iki ciltlik "French Cinema Since 1946" -"1946'danberi fransız sinema- sı"-,adından da anlaşılacağı gibi, savaş Sonrası fransız sinemasını -ingiliz gözüyle- incelemektedir. Pe- t sı"- ise bu sinemayı, başlangıcından günümüze kadarki tarihiyle ele al- maktadır. İngiltererinin tanınmış si- nema yazarlarından Roger Manvell'- in son kitabı "New Cinema in Euro- pe" -"Avrupada yeni sinema"-, İkin- ci Dünya Savaşından sonra büyük bir canlılık gösteren yaşlı ve genç sinemaların son yıllardaki durumu- nu gözden geçirmektedir. Tarih bölümünü, Luda ve Jean Schnitzer ile Marcel Martinin bir- likte hazırladıkları i vietigue par ceux gui le font" -"Ya- ratanları ağzıyla sovyet sineması"- 25