8 Temmuz 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

8 Temmuz 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

AKİS lamaları veya onlar geçerken esas vaziyet almaları kaldırtmakta, su- baylara hitap ederken kullanılan "Ekselans" veya "Asaletmeap" gi- bi tâbirler yasaklanmakta, onların yerine "Bay General", "Bay Albay' tâbirleri konulmaktadır. Askerlere kötü muamele etmek, bilhassa onlara "sen" diye hitap etmek me- nedilmekte, bütün şikâyetlerin tem- sil komitelerine (o aksettirilmesi is- tenmektedir. Sovyet, orduda disiplin diye bir şey bırakmayan bu | numaralı pri- kazı Dumaya danışmadan yayınla- dı ve Duma bundan haberdar oldu- gunda prikaz telgrafla bütün bir- liklere ulaştırılırı aktaydı, gazeteler bunu basmaktaydılar Geceyarısı proletarya ile burju- vazinin temsilcileri Dumada toplan- dılar. Bu sırada Moskovanın, bir tek damla kan dökülmeksizin, Jibe- ral temayüllü General Verkhov: nin gayretiyle İhtilâle katılmış Wi duğu haberi gelmiştir. İki başlı kartal petrograd Sovyetinin temsilcileri Sukhanof, Steklof, Sokolof ve Çkeidze idi. Bunlar Dumanın Geçi- ci Komitesinin nezdine geldiler. Kerenski bu komitenin mensubu olarak toplantıya katılıyordu. İlk maddeler hiç çatışmasız o- naylandı: Bütün toprak, askeri ve ihtilâl suçlan için af, fikir ve vic- dan hürriyetinin ilânı. Fakat Roma- nof adı ilk ihtilâfı yarattı. O Milyu- kofa göre Çareviç Aleksi çar olur, Miselin de naipliği ilân edilirse halk tatmin olacaktı. Zira biri bir çocuk, öteki bir sersemdi. Halk bunlardan mı çekinecekti? Çkeidze ve Sokolof böyle bir ter- tibin düşünülemeyeceğini o hemen belirttiler. Bir başka anlaşma noktası har- bin âkibeti oldu. Her iki taraf da bunun zafere kadar sürdürülmesin- de, fakat toprak fethinin düşünül- memesinde mutabık kaldılar. Buna mukabil ordunun tekrar nasıl teşki- lâtlandırılması meselesinde uyuşul- madı. Toprakların dağıtılması da ihtilâf konusu oldu. Bu sırada bir albay içeri girdi ve Başkan Rodziankoya Genel Kur- mayın özel telefon hattından Çarın bulunduğu Pskofun aradığını bil- 8 Temmuz 1967 dirdi. Arayan General Ruski idi ve görüşmelerden haber soruyordu. Dumanın Başkanı: "— Tahttan feragat üzerinde herkes mutabık. Fakat Saltanatın e olacağı meçhul.." cevabını ver- i. Rodzianko Genel Kurmaya gidip bu görüşmeyi yaparken Dumanın temsilcileri Sovyetin temsilcilerine akülarındaki Bakanlar Kurulu Tis- tesini göstermişlerdi. Başbakan ve İçişleri Bakanı Prens ILvof oluyor- du. Pol Milyukof Dışişlerini alıyor- du. Kerenski Adalet Bakanıydı. Sovyetin o temsilcileri hükümeti TARİH te bu sırada patlak verdi. Sokaklara bolşevikler prikazı asıyorlardı. Baş- ka bir beyanname de elden ele do- laşıyordu. o Bunda "Çarın uşakları kahredilecektir!" deniliyor ve kati liamın devamı isteniliyordu. Beyan- nameye Sovyetteki (milletvekilleri de kızdılar. Bir işçi temsilcisi: "— İhanete uğradık. Dumayla bizi birbirimize düşürmeye çalışı- yorlar. Bu beyannamenin yayılması derhal durdurulmalıdır" diye hay- kırıyordu. Bir araştırma, bunun Molotof tarafından kaleme alınıp dağıtılmış olduğunu gösterdi' umanın ve Sovyetlerin temsilcileri sabahın be- Askerler eski rejimin ileri gelenlerinin veya ünlü generallerin oturduk- ları binayı sarıyorlar, zırhlı otomobillerinin namlularım oraya çevirir yorlar, içeri girip adamı öldürüyorlar, hattâ kanlarının, kızlarının ırzına geçiyorlardı. doğrudan doğruya, burjuvaların kur- masını, sorumluluğu onların alma- sını istiyorlardı. Bu itibarla Kerens- i üzerinde bir açıklama yaptılar: Eğer Hükümete e sosyalistle- ri değil, ancak kendisini temsil edi cekti. Listedeki baz aşın o Sağcı isimler de Sovyet temsilcilerini te- dirgin ediyordu. Mamafih Petrograd Sovyeti bu kabineyi destekleyecek- ti. İhtilaflı konular ise seçimle ku- rulacak bir Kurucu Meclise götürü- lecek, orada halledilecekti. Saat za- ten çok ilerlemişti. £ Sosyalistler kendi karargâhlarına döndüler. Sa- bahın beşinde tekrar toplanılacaktı. "Il numaralı prikaz" hikâyesi iş- en tekrar biraraya geldiklerinde ç kimsede tartışacak hal kalma- mışt kof: Yarın bitirelim.." dedi. Bu sırada Pskofta, Çar Il. Niko- la treninin açık yeşil salonundadır. Üzerinde Kafkas alaylarının albayı üniforması vardır. General Alekse- yef ve Ruski yanındadırlar. Kendi- sine Başkentten ve cepheden gelen haberleri iletmektedirler. İki gene- ral de tahttan feragatin kaçınılmaz hal aldığında müttefiktirler ve bunu Çarla konuşmuşlardır. Duma da, Sovyetten habersiz, iki temsilcisini Pskofa göndermiştir. Bunlar Şulgin ile Gutçoftur. 31