8 Temmuz 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

8 Temmuz 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

1917 İlkbaharında o Petrogradda larda açık yürüyüşler yapıyorlar, addettikleri kimseleri kanı Şteklevitoftur. Kerenski, başı eğik bekleyen ihtiyara, dramatik bir edayla: "— Bay Şteklevitof, SİZ. halk a- dına tevkifediyorum" de Dumanın Geçici Komitesinin ya- nında bir de İşçi Sovyeti, kurmak fikri sosyalist liderler tarafından o sırada ortaya atıldı. Fikir derhal tatbik mevkiine kondu. Bütün iş yerlerinde (o işçiler, saat 21'de ilk toplantısını gene Potemkinin sara- yında yapacak olan Sovyete gönde- recekleri o delegeleri (o seçiyorlardı. Molotof, askerleri de kendi delege- 28 asker hemen tamamile ihtilâlcilerden tarafa geçmişti. generallerini ve subaylarını asıp kesiyorlar, Sokağa tam bir karışıklık hâkimdi. tevkif ediyorlardı. lerini bu sovyete göndermeye teş- vik ediyordu. Kışlık Saray akşama doğru bir askeri birlik tarafından işgal edil- di. Başında bandosu olduğu halde gelen birliği muhafızlar selâmladı lar, birlik içeri girdi. ğinde Çarlığın sarı iki başının üzerinde bir tek kırmızı taç bulunan iki başlı siyah kartalı- nı taşıyan bayrağı dalgalanmaktay- di. Bir meçhul el bunu indirdi. Bi- raz sonra aynı meçhul el direğe kır- mızı bir bez parçası çekti. Bakanlar, Mari Sarayı diye bili- Bunlar sokak- eski rejimin temsilcisi nen hükümet binasını terkettiler ve daha emin buldukları Amirallik bi- nasına geçtiler. Garnizon komuta nı Kabalof da kendileriyle beraber di. Kabalof durumu, bütün açıklı gıyla Çara bildirdi: (o Petrograddaki karışıklıklar bastırılamaz bir geniş- lik almıştı. - Hükümete sadık kuv- vetler 600 piyade ile 500 süvariydi ve bunların elinde 15 makineli tü- fekle 12 top vardı. Aynı anda Çari- çe de Çarkoy - Selodan kocasına şu telgrafı çekiyordu: "'ihtilâl korkunç bir çap aldı. Gelen haberler müt- hiş." 8 Temmuz 1967