8 Temmuz 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

8 Temmuz 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

SİNEMA kitabıyla kapatmak yerinde Olur. u kitap, Sovyet sinemasının belli- bağ sanatçılarının kendi yarattık- ları sinema üzerindeki yazılarını toplıyan bir antolojidir. Son yılların artan ansiklopedile- rinin en yenileri, Raymond Bellour ve J.-J. Brochier'nin "Le dictionna- ire du cinema" -"Sinema sözlüğü"- adlı eseriyle Maurice Bessy ve J.-L. Chardan'ın "Dictionnaire dü cine- ma et dela television" -"Sinema ve televizyon sözlüğü"- adlı eseridir. Bunlardan birincisi tek ciltlik ve 700 sayfalıktır. Sadece 300 kadar yönet- meni, etraflı ve eleştirmeli bir tu- tumla incelemektedir. Dört ciltte tamamlanacak olan ve şimdiye ka- dar iki cildi' yayımlanmış bulunan ikincisi ise, fransızcada bugüne ka- dar yayımlanmış olan sinema an- siklopedilerinin en büyüğüdür. Her biri büyük boy 500 sayfadan mey- dana gelen ve G harfine kadar var- mış olan Bessy ile Chardan sözlü- günde, dünya sinemasına emeği ge- çenlerin en önemlileri, teknik terim- ler, sinema kurumları, sinemanın çeşitli sorunları yer almaktadır. Her ciltte, ayrıca, bini aşkın resim bulunmaktadır. Ansiklopedilere (ayrılan bu bö- lüm de, Larousse'un ansiklopedik yayınları arasında yer alan ve bir- çok kimsenin ortaklaşa emeğiyle hazırlanan "Le cinema" -"Sinema"- ile sona ermektedir. "Larousse"un bu yani yayını, sinemanın tarih, es- tetik, teknik ve ekonomisini kapsa- maktadır. Ve incelemeler Geride bıraktığımız yıl içinde, si- nemanın çeşitli konularına ayrı- lan incelemeler, nitelikçe birbirin- den çok farklıdır. Örneğin, Paul Michael'in "The Academy Awards" -"Akademi o ödülleri"-, sadece ünlü Oscar'ların (o başlangıcından o -1 bugüne kadarki tarihini amli; veren ve daha çok geniş okuyucu kütlelerine hitabetmek amacını gü-. den bir kitaptır. Amerikan müzikli filimlerinin tarihini vermek isteyen, ama bir albümden öteye pek geçe- miyen John Springer'in "Ali Tal- king! All Singing! AH Dancing!" "Baştanbaşa sesli, şarkılı, danslı!"- adlı kitabı da bu "çeşittendir. Buna karşılık, örneğin, Douglas MeVay- in küçük hacimli ii Me Film" 'Müzikli film'-i yarar- lıdır. Alexander Walker'i a AED Cel- luloild Sacrifice: Aspect of Sex in 26 the Movies" o-"Selüloit fedakârlık: Filmlerde cinsiyetin oyönleri"- ile Raymond Durgnat'ın "Eros in the Cinema" -"Sinemada Eros"- adlı ki- tabı, bu yazının başında sözü edilen, sinemada seks konusundaki albüm- lerin tutumunu hatırlatırken, Ado Kyrou'nun eskisinden çok daha ge- niş tutulmuş, bol resimli ve nefis baskül "Amour, erotisme et .cine- ma" -"Aşk, ehvet ve sinema" adlı kitabı da, birbirinden hemen hiç ay- rılmıyan sinema ile cinsiyet konusu- nun sinemada başlangıcından bu ya- na kadarki tarihini en iyi çizen ki- taptır. AKİS Raymond Bellour'un yönetimin- de kalabalık bir sinema yazarı top- luluğunun hazırladığı "Le Westerif" -"Kovboy filmi"-, üzerinde çok in- celemeler o yayınlanmış bir konuyu 'değişik yönlerden almak akıllılık ve ustalığını göstermektedir. "Kovboy filmi", bu konuyla ilgilenen kimse- nin vazgeçemiyeceği, kullanışlı bir kitap niteliği taşımaktadır. Claude Bonnefoy'nın "Le cinema et ses myt- hes” adlı eseri, geniş halk kütleleri- ni, uyutucu bir araç olarak kulla- nılması açısından, sinemanın mito- lojisini inceleyen küçük, fakat özlü bir incelemedir. 8 Temmuz 1967