18 Aralık 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

18 Aralık 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

UP» rr < >r om © KRAL KONSTANTİN Kalacak 5 kral! BU satırların, yazıldığı sırada, eski Mısır Kralı Fa- ruk'un "Bir gün dünyada 5 kral kalacaktır: İskam- bil kağıtlarındaki 4 ve bir de İngiltere'deki" kera- meti, gerçekleşme yolunda yeni bir adım atmıştı. Kral damadı bir kral daha, elinden kaçırmış olduğu tahta hüsranla bakıyordu. Bu, Danimarka Kralı Fre- derik'in damadı, Yunanistan Kralı genç ve yakışıklı Konstantin idi. Geçen hafta içinde bir gün, öğleye doğru, Atina sokaklarında dolaşanlar, ortalıkta olağanüstü bir du- rumun bulunduğunu hemen anladılar. Ama, doğrusu ya, bu durumun genç Kral Konstantin'in Yunanis- tan'dan kapı dışarı edilmesine kadar gideceğini akıl- larından bile geçirmediler. Oysa, Atina sokaklarında Vak li belirmesiyle Kral'ın Kolyas'la birlikte Ro- ma'ya uçması arasında onsekiz saat bile geçmemiştir. Genç Kral Konstantin, Yunanistan'da, sol kanada karşı oynadığı kumarda ilk zarını, 21 Nisan darbesi sırasında atmıştı. Bu darbenin hazırlanmasına katıl- mamışsa bile, demokrasiye bir süre için paydos de- menin, Papandreu ve oğlu karşısındaki güç durumu- nu gidereceğini sanmıştır. Bu yüzden, daha en ba- şından darbecilerin karşısına dikilmediği gibi, ondan sonra da Albaylar Cuntasıyla İşbirliği yapmıştır. Fa- kat bu işbirliğinin kendisi için çok can sıkıcı, hattâ tehlikeli bir durum aldığını görünce, geçtiğimiz Çar- şamba günü Larissa'da bir karşı - darbe hazırlayarak ipleri yalnızca kendi eline almak istemiştir. Oysa, ge- çen hafta attığı bu ikinci zar tutmamış ve Konstan- AKİS YUNAN CUNTASI BİRARADA Meğer sandalyâ süngü üstünde dururmuş KRAL GİTTİ KAVGA BİTTİ tin; Dimyatâ pirince giderken Atina'daki tahtından- da olmuştur. Şu satırların yazıldığı sırada, Cuntama kuvvetli adamı Albay Papadopulos artık Yunanistan- ın tek hakimi görünmektedir. Sen - ben geçimsizliği A slında, Albaylar Cuntası ile Kral Konstahtin'in bir süredir tutuştukları kavga, halkın doğrudan doğ- ruya ilgisinin çok ötesinde, bir sen - ben kavgasıdır. aşamadıkları nokta, 21 Nisan darbesinden sonra. Yunanistan'da kurulacak düzende kimin daha çok söz sahibi olacağıdır. Kral, Yunanistan'da bir dikta- torluk değil, fakat kendi yetkilerinin çok geniş tutu- lacağı bir sağcı demokrasi kurulmasını istiyordu. Cun- ta, başlangıçta Kralın bu isteğini benimser gibi gö- rünmekle birlikte, sonradan İktidara ısındıkça, de- mokrasinin hiç değilse görünüşte korunmasını bile gereksiz bulmuş ve bir askeri diktatörlük sevdasına, kapılmıştır. O statüde Kral bir kukla, bir paravana olacaktı. Kralı Cunta karşısındaki direnmesinde özellikle Birleşik Amerika ve Yunan sağ kanadı desteklemiş- tir. Washington, Papandreu ve oğlunun sahneden çe- kilmiş olmasına sevinmekle beraber, askeri bir yöne- timin istikran sağlayacak rejim olduğundan emin değildi. Kral Konstantin'in düşündüğü sağcı demok- rasi ona daha uygun görünmüştür. a a Cun- tanın gün geçtikçe yerine ısınması, darbenin ilk gün- lerinde en kısa zamanda seçimlere gidileceğini ve ik- 15