18 Aralık 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

18 Aralık 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

Zz AS mudo z a > < > YÜZYILIN MUCİZEADAMI:LOUİSWASHKANSKY Erkek göğsünde bir kızın kalbi çarpıyor. KALBE UZANAN EL Dünyada birçok radyo ve televizyon merkezi, 3 ara- lık pazar günü Cape - Town'da cereyan eden bir olayı, ilk haber olarak veriyordu. Louis Washkansky adında, 55 yaşlarında meçhul bir şahıs, bir anda bü- tün dünyanın ilgisini üzerine oçekivermişti. Ölüme mahküm Louis Washkansky, işe yaramaz kalbinden kurtulmuş, yeni edindiği bir kalple yaşamaya çalışı- yordu. Kalp, taze, genç bir kalpti: Cape - Town'da Groote Shuur hastahanesinin kalp cerrahlarından Dr. S. C. W. Bosman, trafik kazasında ölen 24 yaşın- daki bir gençkızın kalbini, had kalp hastalığından ölü- me mahküm Washkansky'ye takıvermişti. Dünyanın çok yerinde insanlar, birbirlerini vahşice öldürür, öl- dürdüklerinin üzerine gaz döküp yakarlarken veya et- lerini lime lime doğrarlarken, bir hastahane köşesin- de bir adam, kalbi değiştirilmek suretiyle, ölümün elinden alınmağa çalışılıyordu. Dünya Sağlık Teşkilâtı - WHO-'ninl965temmu- zunda yayınladığı ilginç bir rapora göre, ekonomik yönden gelişmiş veya ileri denilen 22 ülkede vukubu- lan ölümlerin yarısının nedeni, doğrudandoğruya, kardiyovasküler hastalıklardır. Bunların arasında en öldürücüsü de, arteriosklerozdur ve 35 yaşlarında or- taya çıkmaktadır. Kadınlardan çok erkeklere mu- sallat olan bu hastalık, bu tarihten sonra da hızla -yüzde 10 oranında- artmıştır. Eskiden 50 yaşın al- tında pek nadiren görüldüğü halde, bugün 30-40 yaş- AKİS lan arasında normal sayılmaya başlanmıştır. İnsanın Il numaralı düşmanı enfarktüste ise ölüm oranı yüz- de 10 ile yüzde 25 arasındadır. Sabahleyin sapasağlam evinden çıkan, önündeki uzun yılları refah ve huzur içinde geçirmek için bütün tedbirlerini almış olan uygar insan, otomobiline binip de, bar türlü konfora sahip işyerine giderken, akşama evinde mi, yoksa bir hastahanenin buzdolabında mı bulunacağını bile- mez hale gelmiştir. Binbir emek karşılığı elde ettiği nefis yemekler, bu yüzden boğazına tıkanıp kalmak- tadır Yumruk kadar bir et parçası H eyecanlanınca varlığı daha iyi duyulan, duygusal yönden bol bol edebiyatı yapılan ve insanı âdeta bir kılla hayata bağlayan "kalp nedir?" sorusunu, Gülhane Tıb Akademisi İkinci Dahiliye Kliniği Şefi kol Dr. Lütfi Vural şöyle cevaplandırdı: — Kalbin bir iç zarı, bir dış zarı, kası, damarları vardır. Bunların her birisinin de ayrı ayrı hastalıkla- rı mevcuttur. Prof. Vural'ın verdiği bilgiye göre, kalp hastalık- larının yaklaşık olarak yüzde 75'ine koroner damar sertliği sebep olmaktadır. Kalp anjini veya enfarktüs böylece meydana gelmektedir. Bunun dışında, sıra- sıyla romatizma ve tansiyon yüksekliği, kalp hastalık- larının başlıca sebepleri arasındadır. Mikrobik olan romatizmal kalp hastalıkları, penisilinin keşfinden ve 21