31 Mayıs 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

31 Mayıs 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Akşam — 5 31 Mayıs 1929 üi İ Tür ÖRLE Edebıyatımız ne halde ıillafı a| Nev Yorkta — — Hakdi tazminat — Çü el tini sat) Ve K ST G L ml Darülfünun talebesi ile polis arasında Nevyork 28 |Hususi) — Bura- daki darülfünun hukuk fakültesi talebesi her ay imtihana tabi tu- tulmalarından dolayı iki hafta 'evel dersleri tatil etmişle: Simdi de tıp fakültesi talebesi terki işgale işlirak eylemiştir. Son günlerde talebe ile darük fünun erkânı arasında adeta mey- di mahalline tulunbalarını ve polisler silâhlarını kullanmışlardır. Neticede talebe- gelen — itfaiye den i mecruh olmauştur. Sait, Aşir ve Hüsnü paşalar | Zonguldak, 30 (Hususi) — Ordu müfuttişi Alb Sait paşa ile Aşır ve Hüseyin Hüsnü paşalar şimdi şehrimize gelmişlerdir. Vali ve erkân — otomobillerle — Devreğe kadar gidip karşılamışlardır. ——— | Paşalar, Ankara köprüsü başında jandarma — müfrezesi, memurlar, zürra ve halk tarafından istikbal | Hukümet dairesi önünde misa- firlerimize bir mektepli hanım tarafından bir büket takdim edil- miş ve bilâhare vilâyet makamın- da kabul resmi yapılmıştır. Paşalar Türk kömür şirketi Ankara hukuk mektebi Ankara, 30 (Hususi) — yarın Hukuk mektebinde imtihanlara başlanıyor. Türk - Irak hudut komisyonu Mardin 29 ( Hus — Türk- İrak daimi hudut komisyonu bu gün ikinci eelsesini aktetmiştir.. Müzakerat devam etmekte ve iyi meticeler vermektedir. Trak başmurahhası Musul müte- sermfi Abdullah, siyasi ”- müşavir İngiliz binbaşılarından Virilson, Zaho kaymakamı Mustafa Musul tahrirat — müdürü Salim, kâtip Mustafa ve Yusuf beylerdi Düyunu müvahbide İngilir hirası 1006 Rümeli tahvilatı. z Esham ç Bankası Anadehi çimendiferi Teamvay şirketi * S Terkos ©. Balya Çimente Tahvilât Anadelu 649 45 —30 Anadali 5950 MAF Yanlarında sakış — işercti olan zakamlar muamele görmeyen cski diyetleri gönlerir. u çedveldeki flallar TAmerikan Ekaprere bankanı tarafından verilmiştir. | name ile tespit edi Asayişi muhafaza uğrunda ölen ve yaralananlar Ankara 30 (Husu: encümenince tadil edilen nakdi tazminat lâyıhasına göre hazarda emniyet ve (asayışın muhafazası için vazifelerini ilfa esnasında ya- ralanan jandarma zabitlerine ve polis amirlerine $ maaşa kadar, polis memurlrile jandarma efr: dının her birine 100 liraya kadar tazminat verilir. Hazarda emniyet ve asayişin muhafazası için - vazifelerini ifa etmek sırasında — şehit düşen ve ya aldığı yaradan — müte- essiren ölen — jandarma zabit- lerile efradının, polis amir ve memurlarının ailelerine verilecek tazminat iki misline iblâğ olunur. Bu ahkâm hazarda emniyet ve asayişin muhafazasına memur edi len ordu kataları zabitlerile efradına | | da şamildir. Bu al âmdan efrada ait kısmı kıtata vazifesi esnasında yardım eden sivillere de şamildir. Verilecek — tazminatın — şeraiti miktarı ve tarzı ayn bir nizam- Meclis reisi geliyor Ankara 30 ( Hususi ) — Büyük millet meclisinin pazarte: Meclis reisi Kâzım paşa çarşamba günü İstanbula hareket edecektir. Belediye kanunu Ankera 30 (Hususi) — B. M. meclisinin muhtelif encümeleri mürekkep olarak teşkil edilen muhtelit encümen belediye teşki- Tâtı hakkındaki kanun lâyıhasını tetkike başlamıştır. Encümen bu Tâyıhanın — tetkikatımı — meclisin tatilinden evel bitirmeğe çalışıyor. bankasının şubeleri Manisa, 30 ( Hususi ) — İş | bankasının Akhisarda bir şube açacağı tehakkuk ediyor. Bundan sonra Manisada bir şube açılacak- tır. Bu hususta şimdiden tetkikata başlandı. Pasaport cüzdanları Ankara, 29 ( Hususi ) — Bütçe encümenince tespit edilen mad- deye göre: pasaport cüzdanları hükümetçe tertip ve ihraç edile- cek ve mal sandıkları tarafından zahlacak gepört tünümalanndan bez kaplılaı 20, maroken kaplı” ları 100 kuruş mukabilinde satı- lacaktır. Rize ve Gümüşhane valileri Trabzon 28 (Hususi) — Rize ve Gümüşhane valileri şehrimize geldiler. Burada vilâyetlerindeki asayiş meselesini görüşeceklerdir. | Türkiye-Holanda —ticaret muahadesi Ankara 29 (Hususi) — Türki- ye-Holanda — ticaret — muahedesi mecliste kabul edilmiştir. Muka- | velename taal ra meriyete girecektir. Anadolu ve Trakyaya bol yağmur yağıyor Yesilköy rasat — merkezinden verilen malümata göre bugün hava ekseriyetle bulutlu olacak- tır. — Yağmur — fasılalı — sürette devam edecektir. Hararet” gece 12 idi. Bu sabah 16 olmuş tur. Bu sabah Trakya, İzmit ha- valisine bol yağmurlar yağmıştır. ) — Bütçe | ü — olmuştur. B ai rdekbie böyer, | U İtilafnamede garbi Trakyadaki müslüman emlâk ve arazisi hak- kında da maddeler vardır. Bu esaslara göre Garbi Trakya- daki müslüman emlâki derhal sabiplerir edilecek- tir. Yunan hükümetinin muha- cirlere tevzi ettiği arazisahiplerin- | | den satın almacaktır. aynı bir teşkil edilecektir. Bu he, yet 6 ay zarfında vazifesini ikmâl edecektir. İtilafnamenin imzasından sonra , takdiri kay- Bu komisyon İstanbulda mütevel- fit ve 1918 tarihinden evel İstan- bulda (mukim rumlara — süratle etabli vesikası vererek bunların Türk - sicilline kaytlarını temin | edecektir. Asıl komisyonda yalnız çükük kadrolu iki şube kalacak ve bu şubelerden biri komisyon ve tali komisyonlarla takdiri kıy- met heyetlerinin tasfiyesi, digeri de itilâfnamenin tatbiki hususları ile meşgul olacaktır. Komisyon 10 ayda vazifesini bitirecektir. * Şimendöfer mektebi — Bu sene — Haydarpaşa — şimendöfer 54 efendi. mezun | mektebinden Ajas- * Ajanslar kongresi lar kongresi dün mesaisine yet vermiştir. Murahhaslardan kısmı âzamı bügün — Ankaraya gideceklerdir. * Esnaf bankası — Esnaf ban- kası heyeti umumiyesi dün top lanmıştır. -Esnaf arasında kredi müamelâtini — genişletmek — için Banka nizamnamesihin bazı mad- delerinin tadili heyeti umumiyeye teklif edilmiştir. Heyeti umumiye bu teklifi kabul etmiştir. Bundan sonra bankanın serma- | yesinin 100,000 liradan 500,000 Oliraya iblâğı üzerinde görşü | ve bu da kabul edilmiştiştir. * Hilâliahmer Beyoğlu Kaza Şubesinden : Simens şirketi 10 Â.E.G. Şirketi 100 Av ve Ruveb- ver İnhisari 100 Ermis konserva Faprikasından 10 Fenerler İdare- sinden 60 Sinker Kumanyasından 10 Lira teberruatta bulundukla- rından ve Maksim Bar 50 Majile 37 Alhamra 30 Melek 30 Opera 30 Taksim Bahçesi 25 Luksenburg 17 Etuval 10 Asri 10 Alkazar 3 Turkuvaz 1 liralik kurban Bayra- mında Şefkat pulu sarf ederek yardımda bulunduklarından dolayı arzı teşekkürat olunur. at İzmir modası — İzmir yerli mallarını koruma cemiyeti yazlık İzmir modası namilç yerli kumaş- | lardan bir biçim intihap ve kabul etmiştir. Modaya göre yapılacak yerli elbisenin ceket ve gömleği 75 liradan fazla olmuyacaktır. * Beynelmilel — parlamentolar konferansı — Eylülde Berlinde | toplanacak beynelmilel parlamen- tolar ticaret konfaransına Vasıf (izmir) Süreyya (Tokat), Süleyman Şevket (Ankara) Şükrü (Biga) Beylerin murahhas olarak izamına karar verildi, * Erkek muallim mektebinde bugün bir müsamere verilecek — Bugün saat 14 te Erkek muallim mektebinde 83 ncu senci devriye münasebetile bir müsamere veri- | lecektir. Müsamerenin çok parlak olması için itina ile yapılan ha- zırlıklar ve provalar ikmal olun- muştur. Almanlar da Sırplar da terceme ettiler.. Pek âlâ oldu. Hüseyin Rifat B. : - — Ve bu yüksek eser o kadar yüce idi ki tercemesinde de hiç heybetini kaybetmedi.. — Sonra gene o makalede Hamidi türkçeye terceme etsek deniliyor ben saf türkçe — eserler de yazdım... Meselâ: yabancı dost- lar... Kontes uzun penbe - ağızlığma bir sigara yerleştirdi — Efendim, dedi, Hamidi etüt etmek için “Sardanapal,,ı alıyorlar. Hamit yazılarında ecnebi kelime- ler kullanıyor diye bu eseri orta- ya sürüyorlar.. Halbuki Hamidin sırf türkçe yazılmış bir çok yazı ları vardir.. Acaba kimdi o maka i bilmiyorum efendim. — Nazım Hikmet B. galiba.,. Hamit B. — Nazım Hikmet B. dedi, ben- den yanlışsız bir sayfe okuyamaz, beni anlayamaz.. Anlamadığı hal- de nasıl terkit eder.. Sezai B: — Efendim anlamıyorum.. Av- rupada — sanatkârlar - birbirlerine hücum ederler ama bunun bir sebebi vardır.. Çünkü orada met- hedilen sanatkâr büyük para ka- zanır, hücum edilen rağbet gör- mez.. Burada öyle değil ki.. — Vaktile Parise “Büyük Dâ- hiye,, diye bir mektup gelmi; mektubu Viktor Hügoya götür- müşler.. Viktor Hügo zarfın üstüni okumuş, Lamartine yollamış.. La- martin “Büyük Dâhiye,, cümlesini okuyunca tekrar Viktor Hügoya göndermiş.. Ve bu mektup iki büyük adam arasında günlerce mekik dokumuş.. Yani Avrupada da büyük adamlar kendilerinden başka edebi bir kutup olmadığına kail değildiler.. — Beyfendi bu günün şairle- rinden kimleri beyeniyorsunuz. — Ben hak tanıyan adamım.. Nazım Hikmeti kendi 'janrında keğenirim.. İstidadı var.. Lâkin pek mahdut, biraz tenevvü lâzım değil mi?.. Meselâ ben her tarzda yazdım.. Hattâ zenbereksiz nazım bile.. Kpntes pencereden dişarı baka- rak okudu. — “Üsküdarl.. İskele.. Herksete tehacüml.. Acele.. — Evet.. Sonra Faruk Nafizi, Halit Fahriyi, Nacip Fazılı iyi bulurum. Sezai Bi — Yahya Kemal, Ahmet Haşim beyleri.. — Yahya Kemal, Ahmet Haşim Siret, Faik Ali beyler bu gün- den ziyade bize yakın,. Lâkın ben yenilerin içinde bir Faik Âli bir Siret — görmüyorum .. Yeniler henüz olmamış.. Ham değil ola- cak. Romancılardan kimi beğe- iz efendim.. Nazife Reşat emni Nuri beyi Binaenaleyh — Reşat beğenirdi. Nuri B. kuvvetlidir. L Bir zamanlar Hamit nesir yazabilir mi? Diye ortaya bir mesele çıkmıştı da Talât merhum: Hamit raksediyor yürümesini bil- mez mi? Demi; Şairi âzam etrafı rini yere dikti, sonra vam etti: izgili gözle- ine de- Aktör Burhaneddi değilmil vahiyim val Bu sefer odadakilerin hepsinin gözleri yaşardı. Hüseyin Rifat B. —Estağfurullah efendim, estağ- furullah.. Çiharı yarı edep yoruz.. mal.. Bu dörde ilâve ebebilir misini: Hamit B. tevazula başını salla- dı. Konte ü — Ben buldum beşinciyi, dedi, Filorinalı. . Ben dahi Siz Sezai B. Ekrem, Ke- bir beşin Derin hüfreler, yüksek dağların yanında olur “derler. Hamit bey beni kapıya — kadar geçirdi ... Kontes: — Cumaları evdeyiz.. Bu cuma gelsenize .. Dedi, Hamit B. ilâve eti — Mutlaka bekleriz.. Sezai beyde gelecek.. Bol bol edebiyat- tan bahsederiz .. Hikmet Feridun Nafia için 240 milyon lira B.M. Meclisinde dün 240 milyon Hiralık şimendifer tahsisatı lâyıhası müzakere ve kabul edildi. Bu paranın 140 milyon lirası ikdnci İasim demir yolu ve limen- ç lar proğramına, 100 milyon lirası da su siyasetine sarfedilecektir . Tahsisat yekünu on iki senede sarfedilecektir. 930 — senesinde şimendiferlerimiz. Sivasa varacak A ve 931 senesinde merkzi Anadolu Samsun ve Mersine bağlanmış olacaktir. 930 senesinde ayni zamanda Erzurum istikametinde haylı iler- lenecektir , İ paradan 95 milyon lira ile Sivas - Erzurum ve Adapayarı - Bolu Bayındır. ve Kılıyurdan kö- — < mür havzasını katederek Ereğliye gidecek üç hat yapılacaktır 140 milyonun mütebaki 50 mi- yonu Samsum, Mersin, Ereğli li- manlarında sarfedilecek, Trabzon- da bir dalgakıran yapılacak, İne- bolu, Amasra dalgakıranları ikmal edilecektir. 3* Çekirge mücadelesi — Çorlu, Silivri, Çatalca ve Yakacıkta çe- kirge sürüleri görülmeğe başla- mıştır. - Vilâyet Ziraat Müdürü Tahsin bey mezkür havaliye gi- derek mükellefiyeti mecburiye ve imha usuli ile mücadeleye nezaret etmiştir. İ *& Heybeliadada 120 tonluk bir su deposu yapılacak — Heye beliadanın su> ihtiyacını temin içinsu deponun arkasında 120 ton> luk yeni bir su deposu inşa sdi- lecektir. * Darülfünunda, senci dersi » yenin hitamı münasebetile umum fakülteler müderris ve muallim - lerile müderris muavinlerine bir çay ziyafeti verilmiştir. * Süt şirketinin kefili olan esnaf bankası aleyhine dava — Mefsuh süt şirketi sendik heyeti tarafından, şirkete 25,000 liralık bir kefaletten dolayı, Esnaf ban- kası aleyhine bir dava açılmıştır. * İngiliz 1005,50 ye çıktı — İngiliz lirası mütemadi- yen yükselmesine devam ediyof. — < Dün Borsada 1004 kuruş 30 pa- rada açılmış, 1005 kuruş 30 pu- raya kadar çıktıktan sonra 1005,50 de kapanmıştır. Altın, Borsa ha- ricinde 869,50 den 871 e yük- — selmiştir. :