31 Mayıs 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

31 Mayıs 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

TAKSAMDAN AK;ZÜA İanımefendihazretlericenapları ( Muaallimelere dair ) Duymuşsunuzdur: bundan sonra, itün muallimeler hakkında “h: n yerine “hanımefendi,, elkabı kullanılacakmış. Fikrimce, bunda ek o kadar isabet —yoktur. Eünkii, elkabın — tumturaklısı kurunu vüstaidir; demokrasi dev- Tinde ise, elkabın en basitleri tercih olunur. Şimdi artık, nasıl üste seksen sekiz eteklik gi- yilmiyorsa,,, kocaman tüylü, şişleri andıran iğneri, —geniş kenarlı şapkalar kullanılmıyorsa,,, ve nasıl bütün bunların yerine sadelik ka- im oldu ise, aynı hal elkapta da vakidir: onda da güzellik sade - liktedir. Parise bir ispanyol asilzadesi iş. Gece yarısı, ötelin kapı- anın ismi ne kadar uzun olursa, asaleti o kadar büyüktür. Sizinki- Si ismini şu suretle söylemiş: — Don Enrigve — Gönzales Mendaza Monjuij del Rio Parda Y Majares - Lauria della " Luzl Otel sahibi içerder — Ocol - demiş.- Bizim otelde bir kişilik yer ancak var. Bu kadar kalabalığı içeri almayız ! Elkabın en basitini kullanmak yolunu tutmazsak, bizim de aynı akibete uğramamızdan korkulur. Zira, cemiyetin zengin, müreffeh tabakasına mensup kadınlar, pek haksız olarak, kendilerini mual- limelerden ve alelâmum emeğile geçinen kadınlardan yüksek göre- | ceklerdir, onların da kendileri gibi “hanımefendi , İeştiklerini öğrenince, bu sefer, kuyruk- larına bir “ hazretleri , takacak- lardır . Derken, yeni bir tamim: muallimelere — “ hammefendihaz- retleri , denecek! Zengin tabaka kadınları, bu sefer de “hanımefen- dihazretlericenapları,, olacak; ilh, ilh; nihayet, iş İspanyol fıkrasının garabetini bulacak. İyisi mi, demokrasinin temeli olan çalışan tabaka, “yüksek,, tabakayı taklide, vakur bir istinkâf ile düzüm bile duymamalıdır. Erkeklere “bey,, kadınlara “ha- mim,, demek belâgan mabelâg kâfidir; her medeni memlekette, şimdi, bu, böyledir. A 'eni sene bütcesi Haziranın — birinci — gününden itibaren yeni sene bütçesi tatbik edilmeye — başlanacağından her daire ve müessese yeni sene gir- meden evel hesap ve muameleleri kapatmak üzere azami mesai sarfetmektedir Geçen sene bütçesinde mübayaa inşaat ve diğer masraflara ait olan tahsisat yeni bütçesine müna- kale suretile geçemiyeceğinden bu gibi tahsisat hazirana kadar sarfı icap edenler sür'atle sarfo- lunacaktır. Bu meyanda — yol inşaatı gibi hususatın gece gündüz. çalışmak süretile ikmaline çalışılıyor. Kooperatil - şirketler hakkında tetkikat Ticaret odası kooperatif şirket- ler hakkında bazı tetkikat yapmak- | tadır.Yapılan tetkikata göre bizde| kooperatif teşkiline ait kanuni merasimin uzun olduğu anlaşıl- maktadır. Yazılan raporda koope- ratiflere ait kanunda bazı tadilât yapılması ileri sürülmektedir. Bundan başka istihlk koope- Tatifleri tesisi tavsiye edilmektedir, | kararlar vermiştir. ŞEHİR HABERLERİ El terazileri inkilâp müzesi Müzede teşhir edilecek eserler hazırlanıyor Gazi hazretlerinin memleketin kurtuluşunu hzırladıkları Şişlideki evlerinin inkilâp müzesi haline ifrağı için çalışan komisyon bazı Müzenin açılabilmesi için bura- ya konacak eserlerin hazırlanıp tamamlanması lâzmgeliyor. Müzede tarihi kitaplar, maziye ait ve içtimai — hayatımızdaki tahavvülleri — gösteren — eserler bulunacak, son - büyük — inkilabı- miza ait canlı eserler, tablolar teşhir edilecektir. Bundan maada yaşadığımız devreye kadar en eski devirlerden başlamak şartile bütün erkek ve kadın kıyafetleri l Eserler. hazır- izenin açılmasına Liman şirketinin il dubası geldi Liman şirketi liman dahilindeki ini tezyit etmektedir. Şirket bir taraftan Bartına mavna sipa- riş etmektedir. Diger taraftan da Roterdama motör, duba ısmarla- mıştir. Evelki gün şirketin iki motörü Roterdamdan limanımıza - gelmiş- tir. Bu motörler mazotla tahrik edilmektedir. Şirketi hayriye müdürü Viyanada bulunan Şirketi hay- riye müdürü Yusuf Ziya B. bir kaç gün sonra şehrimize gelecek- tir. Susuzluk Kırkçeşme ve Halkalı bentlerinde kâfi derecede su olmadığı anlaşıldı Geçen yaz Kirkçeşme ve hal- kal bentlerinde su kalmamış, halk bu yüzden çok sıkıntı çek: mişti. Yapılan tetkikata göre bu sene susuzluk geçen seneye naza- ran daha ziyade hissedilecektir. Son günlerdeki yağmurlardan do- | dayı bentlerde fazla mikdarda su biriktiği tahmin edilmişti. Fakat bentlerde biriken su, bütün bir yaz mevsiminiö 'ihtiyacını temin edecek derecede görülmemiştir. Bundan başka bu sene emanet bütçesinde kâfi derecede tahsisat olmadığı için diger su yolları da lâzım geldiği gibi tamir edilemiye- cektir. Bu vaziyet karşısında emanet, çeşme - ağızlarım ve hazinelerini temizletmekle iktifa edecektir. Mübadele komisyonunda Muhtelit mübadele komisyonu Türk heyeti murahhasası muşa- virliğine tayin edilen Muvaffak beyin yerine gömülcine tali ko- misyonu —Türk — murahhaslığına Heyeti murahhasamız memurların- dan, Cevdet Fehim B. tayin edil- » Cevdet B. bir iki güne etine gitmiştir. Ticaret müzesindeki eşya satılacak Ticaret odasında bulunan tica- Tet müzesinin bir işe yaramadığı anlaşılmıştır. Bunu düşünen oda idare heyeti müzedeki eşyayı sat- mağa karar vermiştir. bazı seyyar ücıların mallarını piyasa fiya - tinden çok ucuza sattıkları nazarı dikkati celbetmektedir. Bu ucuz- luğun sırı seyyar satıcıların kullandıkları el terazilerindedir. Bu teraziler hilleye, eksik tart- mağa gayat müsaittir. Seyyar satıcılardan bir çokları da bundan istifade etmektedirler. Emanet bu. terazileri etmelidir. Son — zamanlarda tebdil Tleyva fiyetleri Kiraz çıktı, çilek çıktı.. Lâkin bu mevsim meyvaları ateş fiyatine | satılmaktadır. Sebze fiyatleri epice| düştüğu halde meyveler hiç inme- miştir. Çileğin okkası 160, elmanın 60, muz 120, portakalın tanesi 5- 10 kuruşa satılmaktadır. yeni harflerle mühür Yeni harflerle kabulünden sonra artık mühürcülere iş kalmayacağı zannediliyordu. Lâkin bir çokları mühür kullanmak adetinden vaz geçmedikleri için mühürlerini yeni harflerle kazıttırmaktadırlar. Bina- analeyh gene — mühürcülere iş çıkmıştır. izmir komünistleri İzmir komünist maznunları hak- kındaki tahkikat bitmiştir. 'abkikat evrakının tasnifi bir kaç | sürecek ve bundan sonra evrak | il verilecektir . Müddeiumumi evrakı mütalâa et- tikten sonra Türk ceza kamununun bu cürme temas eden maddesi mucibince mahkemeye verilmele- ri hakkındaki mütüleasını serde- decktir. Müstantik kararı da verildikten sonra tahkikat evrakı mahkemeye verilecektir. Bu muamele bir hafta sürecektir. Bilâhara maz- nunların muhakemelerine başlana- caktır. Komünist maznunlarından üç dört kişi hali firardadırlar. Bun- için tevkif müzekke- düşüyor Izmirde ekmeğin kilosu 30 para ucuzlamıştır. | iktisat İktisat meclisi Şehrimizdeki azalar içtimaa davet edildiler Emlâk ve Eytam bankası tara- fından tekrar emlâk satışına baş- | Tanmıştır. Satılacak binalar ara- sında Meşrutiyet apartımanı da adada seferoğlu köşkleri henüz satılmamıştır. Banka bu köşklere - verilen kıyemeti kâfi görmemiştir. Hükümet bankaya yeniden üç milyon Hira kaymetinde emlâk verecektir. Balık ve meyve fiyatları Balık fiatları eskisine nazaran ucuzdur. - Kalkanbalığı dünden- beri 50 kuruşa kadar satılıyor. Palamut -80 kuruştur. Lüfer 40, uskumru 25 kuruşa veriliyor. Meyva fiatlarına gelince çilek 160 kuruştur, Piyasada az bulunmaktadır. Kiraz yeni çıkmasına rağmen 40 kuruştur. Bu sene kirazın bol ve ucuz ola- cağı anlaşılmaktadır. Edirne kapı hattı Fatih - Edirnekapı tramvay hat- hndık ışaatın ikmali için büyük gayretle çalışılıyor. — Şirket, - Haziranın birinci ameliyata gece gündüz devam etmektedir. Esasen servis arabaları hattın nihayetlerine kadar işlemektedir Fakat, yol henüz tamamile bitmiş değildir. nevakıs - için bir kaç gün İâzımdır. Emlak satışı Emlâk ve Eytam bankası |yeniden satış muamelesine başlıyor Âli iktisat meclisi cumarlesi günü Ankarada - toplanacaktır . Âli iktisat meclisi umumi kâtibi şehrimizdeki azaları içtimaa davet etmiştir. Dün Ticaret müdüriyeti azalara Jâzim gelen tebliğatta bulunmamıştır. İçtimaa Borsadan Raif Cevdet, müderrisi - Vehbi tütün taciri Abbas, Furtun zade Murat, madenci — Rifat — kâmil, ziraat mohendisi Aziz beyler iştirak edeceklerdir Maarif vekili Cemal Hüsnü, Trabzon mebusu Hasan, kırzadı Şevki beyler Ankarada meclisi içtimalarına iştirak edeceklerdir. Bu seferki içtimada tediye mu- vazenesi bahsi görüşülecektir. Esasen bu mesele ticaret oda- sında bir komisyon tarafından tetkik edilmişti. Âli ıktisat meclisi bu hususta bir karar verecektir. Tediye muvazenesi — hakkındaki tetkikat paramızın kıymetini tes- bit meselenin daha kolay halle- dilmesine yardım edecektir. Türk Ocağında Şan konseri 'Tür Ocağındanı 31 Mayıs 929 Cuma günü saat 16da profösör İskarsellinin riyasetinde Osman Cavit beyle Madam Natali Pol- Melle, Matilt Wahl, Pina ve Lazar Kançalidis, Vahe Ütüciyan Efendiler tarafın- dan bir şan konseri verilecektir. Bütün ocaklı kardeşlerimizin teşrifleri rica olunur. Geç olsun da güc olmasın Elindeki otuz. üçlük — tesbihi şakırdata şakirdata çekti başını ağır ağır iki tarafa salladı, saka- hmı aheste aheste kaşıdı, oturduğu mindere biraz daha gömüldükten sonra: — Adaaaam sende.. Dedi, geç olsun da güç olmasın.. Şarkın havasından mıdir , su- yundan mıdır nedir... Bizim her işimizde bu kanaat vardır: Geç olsn da” güç olmasın. Beklemeğe razıyız..Fakat müşkilâta, zora gelmeğe, başı sıkılmağa, iki ayağı bir pabuca girmeğ, aceleye, sürate aah!.. Vakıt geçsin... Fakat aman yorulmiyalım... Geçen gün tramvayda iki afili delikanlı kavgaya, döğüşe ait konuşuyorlardı, Bunlardan biri bir aralık. — Haydi canım, dedi, boks da ne demek? Hızlı hizli atılan yüm- ruk beş para etmez.. Yumruğunu evvelâ “tu, diye tükrüklersin on- dan sonra kolunu dört beş kere havada sallarsın sonra karşında- kine yapıştırırsın.. Her şeyin bir usülü - vardır. Yumruk - dediğin yavaş at Duydunuz ya.. Evvel yumruğu- nu tükrükleyecek, sonra havada beş on kere sallayacak ondan sonra karşısındakine vuracak . .. Ama o yumruğu atıncaya kadar bir. kaç yok,. karşındakinden yiyeceksin — zarar tane Gec yürünür, sözdediğin yavaş konu- şulur, su dediğin yavaş içilir, iş dediğin yavaş yapılır.. Üvey anne elinde buyümüş süz çocuklar gibi bir şey devir- mekten, birisini uyândırmaktan korkuyor gibi her şeyimiz yavaş.. Geç olsun da güç olmasın ne demek? Havada tayyare uçuyor, belediye memurlarından korkma- Bebek yolunda 110 la otomobil sürüyoruz. Geç olsun da güç olmasın.. Şarkta spor Sırrı bey şark lâyetlerine gidiyor Terbiyei bedeniye umumi mü- fettişi Selim Sırrı B. şark vilâyet- lerinde spor ve jimnastik faaliyet- leri hakkında teftişatta bulunmak üzere on güne kadar hareket edecektir. Kredi kooperatifleri Kredi kooperatifleri hakkında zıraat bankasınca hazırlanan pro- je hey'eti vekilece tasvip edile- rek millet meclisine tevdi olun- muştur. Bu suretle her köyde kredi kooperatifi açılacak ve köylü —murabahacıların esiri ol- maktan kurtulacaktır. AKŞAM Yerni, Siyasl gazete sel ABONE ÜCRETLERI Türkiye içler Sencliği 1700 ait aylığı 900, Üç aylığı 500 kuruş. Eenebi memleketler için: Seneliği 40001 alta Ayliğı 1600; Üç aylığı 909 kuruştar. Gemtemle iünlerden mes'eliyet kabul etmez.