31 Mayıs 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

31 Mayıs 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

İtalya kralının Rodos seyahatı - Küçük itilâf konferansı ve' İtalya Avrupa devletlerinden Almanyanm (tamirat) namı vermekte olduğu tazminatın kati mıktarının ve senevi taksitlerinin tayini meselesiyle — sönderecede meşgül - bulunuyor. -Almanyanın vereceği —paranm — azaltılmasına mecburiyet basıl olduğundan, da- yin devletlere düşecek hıssalarının tebdiline lüzum gürülmüş ve bu bal Garp devletlerini bir birine girdirmiştir. Amerikan tavassutu üzerine bu mesele - hallolunduğundan — şimdi Almanların kaydı ihtiyatları hak- kında müzakere ve münakaşa cereyan ediyor. Tamirat meselesile en ziyade alâkadar olup meşgul olan dev- letler Fransa' İngiltere, Almanya ve Belçikadır. Bu meslenin üzeri- ne İngiltere bir de umumi intiha- bat mücadeleleriyle meşguldür. Tamirat —meselesine — büyük ehemmiyet atfetmiyen ortada bü- fük bir devlet var: İtalya. Bu gün İtalya, daha doğrusu burada faşi- zim idaresini kurarak devletin harici ve dahili mukadderatını ele alan M. Musolini muhtelif. saha- larda gayef faal ve ameli siyaset takip ediyor. İtalya kral ve kraliçesi büyük ihtişamla Rodos adasını ziyaret ettiler. ve M" musolini yeni İtal yan — parlamentosunda - İtalyanın adalar denizindeki on iki adadan çoj - bir ada değil bir kaya parçasını bile başka bir devlete bırakamı- yacağımı ilân ettiler, — — Küçük itilâf devletleri, buzüma- renin meveudiyetini ve kuvvetini bütün âleme göstermek — için EE e e öi ly- parlamentosunda M. Muso- lini İtalya ile Küçük itilâf devlet- lerinin en mühim rüknü Yugos- lavya ile İtalya arasında mevcut olan muhadenet — muahadesinin tecdit olunmadığını ve zaten bu muahadenin —mer'i — bulunması lâzım gelen bir zamanda ölü ve hükümsüz olduğunu anlatmıştır. İtalyanin Adiryatikın Akdenizin şark havzalarında gösterdiği faa- fiyet bunlardan ibaret değildir. Arnavutluktaki Koriça şehrinden gelen bir İtalyan askeri heyeti burada 40000 İtalyan mühacirini iskân için hazırlık yapıyor. M Musulini siyasi faaliyetleri- disine hürmet gösterildiğini em- niyetle beyan edebil İtalyanın yarınki faşist idaresi- nin daha-ziyade hürmet edilece- ğini ve daha ziyâde kendisinden korkulacağını dahi söyliyebilirim. , Bu sözler Avrupa devletlerinin çoğu tamirat, terki teslihat gil meseleler ile uğı M. Musolininin dört tarafa ya- yılan bu faaliyetindeki muvaffaki- yetini 'gayet açık ve çercivesi muayyen bir hattı hareket takip eylemesine medyundur. Meselâ (Tanca) meselsinde - beynelmilel olan bu muntakanın idaresinde İyanın diğer devletlere müsavi kuk ve salâhiyeti olması nok - israr eylemiş ve maksa - dına nail olmuş idi. Eger İtalya bu hakkı sarihi ha- ricine çıkıpta Fasla yer zaptet- mek” hedefini eyleseydi Rodosta eski şövalyeler zamanından kalma binalar tabii dünyayı kendi aleyhine geti- rir idi. İtalya şarki akdenizin en kuv- vetli devleti Türkiye ile açık bir siyaset takip ederek her türlü sui tefehhümleri izale ve samimi bir muhadenet tesis etmemiş ol- saydi ve Yunanistan ile layikiyle anlaşmasaydı İtalya kralının Rados seyahatı cihan siyasetinde büyük gürültüler çıkarır ve ihtimal ufku siyasi kararıdı. Halbuki M. Musolininin şark siyasetinin hudutlarını kati surette çizmiş ve takip eylediği emellerin neden ibaret olduğunu tesbit etmiş olduğundan İtalya kralının Yalnız — Yuğoslavya matbuatı tarafından seyahat" Küçük İtilâf zümresinin Belgrad konferan- sına karşı bir nümayış olarak telakki edilmiştir . İtalya kralını Rodosa guhıı'up getiren İtalyan gemilerinin İtalyan sularını ziya- rete gelen Yunan harp gemileri tarafından Torato Himanında hara- retli bir surette selamlanması Sırp İgazetelerinin iddiasını hafif bir surette teyit edebilir. Küçük itilâf konferansı İtalyada büyük bir ehemmiyet ve endişe ile telakki olunamamıştır. Evvela bu zümreyi teşkil eden devletler arasında siyasi ve iktisadi. bir çok ihtilâflar vardır. — Bundan başka bu devletler arasındaki askeri mukaveleler başka başka ve mevzüdir. Küçük itilâf devlet- leri arasında şümullü bir ittifaki askeri olsaydı. o zaman Avrupa muvazenesinde bir unsur teşkil edebilirdi. Bu takdirde İtalya cidden en- dişe edebilird. Lâkin Belgrat konferansı, beklenildiği vechile böyle bir netice vermemiştir. İtalya zaten böyle bir netice bek- lemiyordu. Çünkü İtalya ırkan İtalyanlara yakın ve siyasi menafii itibariyle merbut olan Romanyanın Roma aleyhine bir ittifaki askeri de bulunmasına imkân yoktur. Küçük itilâf konferansı bu züm- reyi teşkil eden devletler arasında mevcut başka başka hakem mu- kavelelerininE tevhidini temin için şümullü bir mukavele hazırlanma- ıımııı hı,lııı bir metice verme- HSU Rados seyahatı, Sardonya adası | seyahatı kadar tabii görülmüştür. | Akşam — — S SAA L M A 31 Mayıs1929 Nişanı bozmak! 28 sene ayda birer ingiliz lirası verecek.. Gd üK Londra — civarında Leystonda oturan, M. Le isminde bir genç Lilyan Ridi namında - bir kızla gişanlanmıştır. Beş altı ay sonra M. Le evlenmekten vaz geçmiş Ve nişanı bozmuştur. Liliyan mahkemeye müracaat etmiş, nişanlısının kendi: tiğini ve tazminat istedi; dirmiştir. Gürülen muhakeme neticesinde M. Le Liliyana yirmi sekiz sene ayda birer İngiliz lirasi tazminat ödemeğe mahküm edilmiştir. 1 HAZIRAN YAKLAŞIYOR Bundan sonra yalnız yeni yazı kul- danılacaktır. Onün için bir an evvel ADLER Yazı makinelerini tedarik ediniz. ADLER makınesi Avnıpada ilk imal edilen yazı makinasıdır. Tarihi imali 1898 dir. satılmıştır. Harfi 'bu markaya mahsus ve münhasır- dır. Anadolu için seyyar memur anyoruz. Türkiye için vekili umumi: RIŞAR VOLF Galata Voyyoda Han 7-10. Galata posta kutusü 447 Bilümum yazı ve hesap makina: darı atelyesi: mütehassıs bir Alman makinistinin tahtı “idaresindedir. Mutbak ve sofra için MARGARİN YAĞI MARGARİN, tereyağı yerini tutan sihhi ve besleyici bir gidadır. MARGARİN sihhiye vekâletiyle Şehfemanetince tah- lil olunarak nefaseti anlaşılmış ve imaline müsaade edilmiştir. MARGARİN #sofra ve mutbak yağı sizi mağşuş yağlardan kur- tarır. Bir tecrübe kâfidir. Her yerde ARSLAN markasına dik- kat ediniz. Üa hMARGg])ılN yaş imitet eti İstanbul, Taksim Ayazpaşa Telefon: Beyoğlu 2223 venennen | 20 — sandık 1 PVE z 16 2130 AM AKN BÜU S NH HUN U KH Sandık S.R Elektrik ve makine Darülfünunumuzun yeni yeni ve çok kıymetli bir şubesı Son senelere kadar yalnız hukuk - edebiyat müntesibi ve | doktor yetişti ren Darölfününumuz şimdi memleke- timizin ve asrın en büyük ihtiya- catını teşkil eden fen — adamlarını da yetiştirmeğe başlamıştır. Bu meyanda müstakbel elek- tik ve makine mühendislerin yetiştirmek üzere son altı ay zar fında fen fakültesinin Elektro Mekanik şubesinde tamamen asri bir. Elektro - Teknik laboratuarı vücuda - getirilmiştir ki bundan karilerimizi pek azı haberdardır. Memleketimizin ilim ve fen saha- sında yeni ve kuvvetli bir adım teşkil eden bu müesseseyi karile- rimize tanıtmak üzere sureti mah- susada tetkik ettirdik. Fen fakülesindeki elektrik ve makine şubesinin 1 ve 2inci sınıf talebeleri burada son aylar zar fında bir çok tecrübeler yapmakta ve bu şubeler. mühendisl esaslarını - ve tatbikatını - öğren- mektedirler. Fakültenin verdiği izahata göre laboratuarda mevcut dinamolar, motorlar ve sair alâtü edevat temamen modern ve avrupada her hangi bir elektrik mühendis mektebinin Jlaboratuarile müka- yese edilebilir ve orada görülen tatbikatın yüzde yetmişi mükem- Laboratuarın tesisatı meyanında her nevi ceryanı daimi motor ve dinamoları, altermatörler, Senkran motörü, transformatörler ve dakik mesaha aletleri vardır. Son zamnda |" AEG şirketi tarafından — 6000 volta kadar kuvvei muharrıke veren! yüksek iktidarlı bir de transfor- matör santralı tesis edilmiştir. Talebe bu makinelerin nazaı yatını gördükten —sonra — bilfiil tatbikat yapmakla ve karakteris- liklerini - çizmektedir . — Elektrik kudretini/ istihsal ve bu. kudreti İstanbl ilalât gönrüğü nülirliğinler: kakao ( Transit ) pamuk mensucat adi demir saplı çakı sigara makinesi 'tehi şişe ( Transit ) “mühtelif zımpara taşı et salam konservesi şarap ve reklâm kilo 150 ; 168 1766 » 3850 HER ..) e 19 1091 harılınıııılııı görünüşü mühtelif — kasımlarında t talebeye en asri malümatın veril- mesini temin etmektedir. Talebenin bir kısmı fransızça diger kısımları türkçe ve avrupa darülfünunları tarzında mükemmel tanzim etmektedirler. esimler Taboratuarın — muhte- Kif tesisatını göstermektedir. mem- leketimizin en yeni elektrik la- boratuarı olan bu müessese ve onun kıymetli müderrislerile hepimiz iftihar edebilir ve adedi bu gün on bire varan talel in sayini elektrik kudretinin asri hayattaki en büyük nüfuzunu mazarı itibara alarak memlekti- mizin fenni ve iktisadi. istikbali için fali bayr telakki edebiliriz. İngiliz Intıhabatına iştirake giden ingilizler İngilterede bu defa yapılan in- tihabata büyük bir ehemmiyet verilmektedir. Bu yüzden senelerden beri şehrimizde yerleşmiş bazı İngiliz- ler intihabata iştirak etmek üzere muvakkatan şehrimizden hareket etmektedirler. Geçen hafta içinde bir çok — İngilizler - İngiltereye ve göğüs hastalıkları mütahassısı Doktor ŞEKiP HABiP Ayasofya Yerebatan Hacı Sü- leyman apartımanında Cumartesi, Pazartesi, Çarşamba ve Perşembe . a ipekli mensucat ü ” Töstik deniz başlığı — , . ; ipekli ve pamuklu eldiven . ğ ipek çorap gümüş kaplama pinç mamulâtı traş sabunu pamuk gömlek ve memelik mühtelif ekli ve pamuklu kurdela ve şeri vernikdi cilâ deri kadın çantası çerçeveli resim istampa boyası dikiş iğnesi müstamel elbise ve glase iskarpin muhtelif şekilde şapka demir kilit astusa ve kurşun kalem & pamuk ipekli tarahlmde pamuk mensucat kib | 1925 lavanta numünesi mobilya Balâda muhanver yirmi dokuz kalem eşya 1 Haziran 929 cumartesi gününden itibaren İstabul ithalât gümrüğü satış anbarında” bilmüzayede satılacağı ilân. olunr.