28 Ağustos 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

28 Ağustos 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Safihe 2 Sıcaklar (Baş tarafı birinci sahifada ) 10-20 vagon karpuz kavun gel- mektedir. Mamafih son zamanlarda büyük karpuz kayıkları nakliye Şirtlerini indirdikleri için karpuz- Cılar kayığı tercih etmektedir. Bugünkü hava Yeşilköy rasat merkezinden verilen malümata göre bugün sı- | caklıkta bir tebeddül olmıyacak- tır. Hava bir az bulutlu olacak | Tüzgâr şimal ve şark arasından esecektir. Dün azami hararet (Yeşilköyde) 29 du. Şehrimizde 32 dereceye kadar çıkmıştır. Bu sabah hararet 25 olmuştur. Rasat merkezinin verdiği bir | babere göre Bulgaristan ve civar memleketlerde şimal tazyiki var- dir. Bu yüksek tazyik yavaş yavaş memleketimizdeki cenup tazyikile çarpışmaktadır. Bir. iki güne ka- dar serin bavaların — başlaması | muhtemeldir: Sıcaktan ölen de var | Dördüncü Vakıf hanında Borsa dairesinde çalışan Salih Zeki bey dür — OF bu sıcak!.. Diye bağır- miş ve yere yıkılarak vefat et- Yapılan tahkikatta Salih Zeki beyin kalp sektesinden öldüğü an- laşılmıştar. Bu sabahki cinayet Yeni Cami meydanında bir sabuncu bir hamalı ağır surette yaraladı Bu sabah saat dokuz buçukta Yeni cami meydanında kanlı bir vaka olmuştur. Karagümrükte Sultan mahallesinde oturan Kemal | Osman O bu sabah - sirtındaki yükle — Yenicami , meydanından geçerken yorulmüş ve - yükünü camiin merdivenlerine indirerek biraz dinlenmek istemiştir. Lâkin bu esnada orada sabım satan hüviyeti mechul bir adam Osmanın yükünü irdirmesin mani olmağa çalışmıştır. Bu süretle sabuncu ile hamal arasında kavga başlamıştır. Etrafta bulunanların kavgacıları : — Voyvo | Voyvo | Diye kızdırmaları işi büsbütün alevlendirmiştir. Nihayet sabun- cu belinden çıkardığı bir kama ile Osmanı bacağından, kasıklarından ağır surette yaralanmıştır. Mecrah tedavisi için Cerrah paşa hasta- | nesine - kaldırılmıştır. Carih kaç- muştır. Otomobil kazaları | Bir kişi öldü, iki yaralı var 1 — Soltan Ahmette- oturan yüzbaşı mütekaidi Salih efendi | dün Ayasofyada 2-195 numaralı otomobilin sademesine uğramı; Salih efendi ağır surette yaralan: miş ve hastaneye kaldırılirken ve fat etmiştir. 2 — Maçka palasta oturan 22 | | bu su parçaları, faşında Cemile hanıma dün Şe- | hit Mehmet bey caddesinde 1330 numaralı otomobil çarpmış ve kadın ağır.surette mecruh olmuş- tur. 3 — 11 numarali kamyon dün Beşiktaşta Daniyel isminde birine çarpmıştır. Bir çocuk denizde boğuldu Çengelgöyünde oturan İrfan i: minde bir çocuk dün denize gir- miş ve yüzmek bilmediği için boğulmuştur. İrfanın cesedi bulu- Bamamıştır. Bursa ovasi Bataklıkların kurutulmasına devam edilecek Bursa 26 (Husı bir deniz gibi, gözün alabildiğine uzayıp giden Bursa ovasında yer | yer su parçaları vardır. Uzaktan, parlak ayna kırıkları gibi görünen ovada 8Ü bin dönüm araziyi: bataklık, sazlık ve | yosun tarlası haline koymuştur. Hükümet, bu araziyi sudan, ova köylerini sıtmadan kurtarmak için Nilüfer kanalını açtı. Bidayette bir Alman şirketi, kanalın yedi kilometrelik kısmını 260 küsur bin liraya ikmal etti. Mütebaki kısım, geçen sene ihale edilmek üzere iken, tahsisatı kuraklık sahatında verildi; faaliyet durmuştu. Bu sene için kanala 300 bin lira tahsis edilmiştir. Birkaç güne kadar ihalesi yapılacaktır. Fakat kurutma işi sadece kanal açmaktan ibaret olmuyacaktır. Asıl iş, (Misi) köyü civarında Sarıka- yada yapılacak büyük bent ile Suyun “cerayenini yola ” koyacak olan duvarların inşasıdır. Bütün bu inşaat,toptanyekün,iki milyon yedi yüz küsur bin liraya ibale edilecektir. Müteahhit parayı sekiz senede alacak, fakat inşaatı beş senede bitirecektir. Bu suretle beş sene sonra ova bambaşka bir şekle girecek, köyler ihya edilecektir. Ovada yeni ve asri köyler tesisi için ayrıca bir proje hazır- lanmaktadır . Yunan intihabatı Atina 26 (Hususi) — Belediye intihabatında 13 demokrata karşı 30 kraliyet taraftarı kazanmıştır. Hükümet şekle ait meselelerden| dolayı intihabı fesh etmeğe çalı yor. Buna karar verilirse büyül bir heyecan baş gösterecektir. Yunanın cevabı Bazı kayıtlar altında hakeme müracaatı kabul ediyor Atina 26 ( Hususi) — Yunan hükümetinin Türk notasına cevabı Ankaraya gönderilmiştir. Notada evelâ ihtilâfın siyasi mahiyette olduğu hakkındaki türk noktai | nazarı reddediliyor. Notada bun- dan sonra hakemden bahisle ha- kemin mübadele işlerinin heyeti umümiyesini tetkik etmekle bir karar verileceği beyan ediliyor. Yunan hükümeti, verilecek ka- rarın tatbikini temin edecek bazı tedabir ittihazı şartile meseleyi bitaraf azanın hakemliğine tevdie Hazır olduğunu beyan etmektedir. Yunanistan üçüncü bitaraf azanın tayini için Cemi racaattan bahsediyor. Cevap ne zaman verilecek? Yunaistanın mukabil cevabını hamil olan Yunan — hariciye mezareti memurlarından M. Alek- sandropulos dün akşam Recel Karol vapuru ile şehrimize gel- kvama mü- miştir. Yunanistanın cevabını Yunan M. Janes ağlel ariciye vekilimize tabliğ edecektir. Yunan kuryesi akşam Ankaraya hareket ede- cektir. Yağın başlangıcı Beşiktaşta Akaretlerde dün bir evden yangın çıkmışsa da hemen söndürülmüştür. Telefon haberleri Türk ocakları merkez binası Ankara 27 (Telefon ) — Yeni yapılan Türk ocakları merkez binasının dahili aksamı bitmiş Bina Gazi ve İsmet paşa haz- retlerinin avdetinden sonra cum- huriyet bayramı günü büyük me- | rasimle açılacaktır. Merkez memurları ve komiserler Ankara 24 (Hususi) — Busene kanuni müddetlerini bitirerek im- tihana giren merkez memuru ser- komiser ve komiserlerin emniyet umumiye müdürlügü encümeninde | evrakları tetkik ve baremden evel müktesep baklarile terfi imkân- ları tespit edilmektedir. Bu su- retle bunların her hangi bir mağ- duüriyetten vikayeleri temin edil- miş olacaktır. Ferit bey Ankara 24 (Telefon)— Londra sefiri Ferit B. geldi. Müdafai Mil- hiye vekili de Hariciye “vekili ve hariciye erkânı — tarafından - kar- şılandı. Ferit Bey Ankara 'palasta hati- €© ile bir saat kadar görüşmüştür. Orta mektepler Ankara 26 ( Telefon ) — Orta mektepler müdiri orta mektepler hakkındaki tetkikatını perşembeye kadar bitirecektir. iş bankası yeni binasında yerleşiyor Ankara, 27 (Telefon) — İş ban- kası yeni binasma yerleşti. Bina- daki ufak tefek nevakıs 20 güne kadar bitecektir. Mamafih dün- den itibaren yeni binada muame- lât başlamıştı ikinci hat Ankara, 27 (Telefon) — Anka- ra - İstanbul telefonu için temdit edilmekte olan ikinci hat on güve Türk - Rus ticaret komisyonu Ankara 27 (Telefon) — Türk - Rus ticaret komisyonu bugün saat 4 de tekrar toplanacaktır. Zonguldakta bir vaka » Ankara 27 (Telefon) — Zongul dağın Şeh oğlu köyünde Kâmile isminde bir kadımı öldüren ve kocasını yaralayan dört kişi ya- kalanmıştır. Recep bey yol ve sulama pro- gramını başvekile izah edecek Ankara 27 |Telefon)— Bugün İstanbula gelecek olan Nafıa vekili Recep bey,Başvekili ziyaretle muh- telif senelerde tatbik olunmak üze- ve hazırladığı — yol programı hakkında izahat vere- cektir. ve sulama Varşova Ticaret ve sanayi odaları kanferansı Varşova, 29 (A.A) — Türkiye, Yunanistan,Romanya,Çekoslovak- ya, Yugoslavya, Lehistan ticaret ve sanayi odaları kongresi bugün saat onda açılmıştır. Şaka zannetmişler! Mudanyada bir genç denizde feci surette bOğuldu Mudanya 26 (Hususi)— Burada çok feci bir deniz kazası oldu : gelen Bursanın Muradiye - mahal- lesinden 19 yaşında kunduracı | Rıza, sabahleyin arkadaşı ile de- nize girmiş ve epi açıldıktan sonra takatı kesilerek: * Boğulu- yorum, imdat !.., diye bağırmağa başlamı; Bu istimdadı kenardan işiden- ler işi lâtife zannetmişler, çocu- ğun — dibe gidişini lakayt, — sey- remişlerdir. Hattâ seyirciler ara- sında bulunan annesi, oğlunun şaka yaptığını söylemiştir. SAA v | Fakat Rıza - iki inip çıktıktan sonra, boğuk bir | feryadı müteakip uzun müddet görünmeyince ve bir aralık çocu- Zun yalnız elleri görününce kı- yıda annenin feryadı ile beraber telâş başlamış ve hemen sürülen bir sandalla yardıma koşulmuş- tur. Fakat Rızanın ancak morar- mış cesedi çıkarılabilmişti Yapılan bütün rağ- men çoçuk kendine gelmemiş, yedilen doktor Rızanın öldü- söylemiştir. Havzada müthiş sıcaklar Havza 25 ( Hususi ) — Bura- larda görülmemiş sıcaklar devam ediyor. Havza ve Merzifonda ha- raret otuzu geçti. Halk Amasya Çarşamba Bafra Arbaa Samsun gibi munhat yerlere taşınıyorlar. izmirden incir sevkiyatı İzmir 26 (Hususi) — İncir sev- kiyatına başlanıldı.Bugün Liverpola 750 torba 26 büyük sandık incir gönderil Araplar, Yahudiler Nev Yorkta büyük nümaişler yapıldı Nev York, 26 (A.A.) — Kadın erkek 7 bin yahudi, bugün Filis- tinde yahudiler aleyhindeki kıyam- lara karşı protesto için yapılan nümayişe işlirak etmişlerdir. Hatipler, araplarla yahudiler arasındaki ihtilâfı tesviye için müessir tedbirler ittihaz etmemiş olmalarından dolayı bu kıyamlarda | mesuliyet hisseleri bulunan İngiliz | memurlarınn - şiddetle muaheze ve takbih edilmeleri lâzım geldi- ğini beyan etmiştir. Adanada şeker fabrikası İstihbaratımıza nazaran — bir grubu temsil eden iki kişi Ada- nada bir şeker fabrikası tesisi için müracaata - bulunacaklardır. Bunlardan biri İspanyol diğeri de Musevidir. Bu husus haklanda bir kaç güne kadar Adana” valisile görüşecekler ve hükümetten arazi isticar ederek şeker kamışı zer- iyatile fabrikanın mevadı. iptida- iyesini temine çalışacaklardır. Denize girmek üzere Mudanyaya | Yalovanın imarı Gazi Hazretleri Yalova seya> hatları esnasında buranın mevkii ve suyunun tesiri şifa bahşasını işaret ederek buraların imar edil: mesini ve civar vilâyetler halkının bu kaplıcalardan istifadesinin te- minini emir buyurmuşlardı. Seyrisefain müdiri umumisi Sa- dullah bey kaplıcaların imarına nezaret etmektedir. Yalnız asri oteller ve gazinolar inşa edilecek seri postalar tahsisile İstanbul balkının buraları ziyaretler temin edilecektir. * Bir muhacir programı yapı: lacak — İskân müdiriyeti umumi- yesi bu sene evvelce gelmiş olaz | muhacirlerin - temlik ve teffiz lerile meşgul olacak ve bu iş bu sene zarfında ikmal edilecektir. Mütcakip seneler için bir muhacir programı tanzim edilecek ve ge- | lecek muhacirler tayin edilecek mahallere yerleştirilecektir. Bulgaristandan gelen muhaci lerden para ve mal sahibi olanlı arzu ettikleri yerlerde oturabile- ceklerdir. Diğerleri de kısmen Trakyaya yerleşmektedirler. * Zabitanın terfi listesi — Cumhuriyet ordusunun hava, kara ve deniz zabitanile jandarma mensubininin terfi listesi Gazi Hazretlerinin tastikine — iktiran etmiş ve Müdafaai milliye vekâ- letine gelmiştir. 30 ağustosta ilân edilecektir. i * Zekâi B. İzmire gidiyor — Müskirat umum müdürü Zekâi bey bugün şehrimizden İzmire gidecektir. * İktisat vekili — Geçenlerde apandisitten ameliyat olan İktisat vekili Şakir B. nekahet devresini Kilyosta geçirmeğe karar vermiş ve evvelki gün Kilyosa gitmiştir. * İsmet Paşa Hz. — Başvekil İsmet Paşa Hz. dün Pendikte köşklerinden çıkmamışlar ve isti- rahat etmişlerdi Bu sabahki sis Bu sabah limanımızı sis kapla- mış, saat ona doğru dağılmıştır. Sis limandaki vapur - seferlerine bir zarar yapmamıştır.| Alman sefiri Alman sefiri M. Nadolni pere şembe günü mezunen memleke- tine gidecek ve teşrinievel ortar sına doğru avdet edecel 27 Ağustos 1929 Alaz: Bsr, 150,50 — torşis 9515, 665 iras zrs0 16 3, ir aBa Tahvilât Anadolu )0 45 Anadolu I Anadolu NL Tünel 095 Tramvay Elektrik Çek Fiatları Tatarcık humması Şehrimizde Tatarcık humması | denilen hastalık çıkmıştır. Bu has- talık her sene sıcaklarda çıkar. Mikroplarını / sivrisinekler — nakl etmektedir.