24 Ekim 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

24 Ekim 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

; ; ; A a ZAR SR ZAP AŞAR PA Gy YY A pl a Ne e A şa AŞA SAN 1n Sahife 2 Balkan konferansı (Baş tarafı birinci sahifede ) şark (o tütünlerindeki (lüzumsuz rekabeti göstermiştir. M. Milonos bundan sonra balkan gümrük birliğinden, tütün kuru üzümlerin vaziyetinden, rekabeti ortadan kaldırmaktan bahsetmiştir. Müte- akiben Mithat bey söz alarak: — Bir balkan ticaret odası tesisine karar verdik. Bu oda için 6 balkan devleti ikişer murahhas gönderecektir. Yani oda 12 mu- rahhstan ibaret olacaktır. Balkan kooperatiflerininde bu odalara ilhak edilmesi lâzımdır. Bu ticaret odalarının şubeleride açılacaktır. Bu suretle iktisadi bir federas- yon yapılabilir. demiştir. Balkan ticaret odasının nizamnamesi reye konuldu ve ittifakla kabul edil- miştir. Gelecek içtimada hububat ve tütün meselesi konuşulması kararile celse tatil edilmiştir. İngiliz intihabı İntihap günü yaklaştı, faaliyet arttı Londra 23 (Hususi) — İntihap mücadelesi pek ziyade hararetlen- miştir. Her tarafta büyük bir faaliyet vardır. İntihabın neticesi hakkında hiç kimse akt'i bir tahminde buluna- mayor. Milli hükümete tarafdar olanların ekseriyet kazanacakları ümit edilmekle beraber amele fırkasının Omühim bir mevki temin etmesi de muhtemeldir. Bu fırka büyük bir gayretle çalış- maktadır. Önümüzdeki Pazar günü birçok mühim içtimalar vardır. Amerika'da bir bankanın faaliyeti tadil edildi New-York, 23 (A.A.)— Esham borsası İgle Hart And Company müessesesinin borcunu ödemek hususunda âciz göstermesinden dolayı faaliyetini tatil etmiştir. Japonyanın Türkiye sefiri Istanbul 23 (A.A.) — Japonya- nın Türkiye büyük elçisi M. Yos- hida teşrinievvelin 24 ünde yanın- da sefaret kâtiplerinden M. Kumabe olduğu hâlde Ankaraya gidecektir. Bir cerh İki komşu arasında kavga çıktı Bu sabah polis istihbaratı tara- fından verilen malumata göre Üsküdarda oturan noter Servet B. ile komşusu sucu Ali arasında dün bir meseleden dolayı kavga çıkmış, Ali bıçakla Servet beyi kolundan yaralamıştır. Servet B. de bilmukabele Aliyi bacağından yaralamıştır. Mecruhlar Tıp Fakültesine nakl- edilmişlerdir. Fakülteden aldığımız malümata göre yaraları hafiftir. Servet bey yarası pansıman edil- dikten sonra evine gitmiştir. Bu hadisede ismi geçen Servet bey ile Beyoğlu üçüncü kâtibiadli Servet Yesari bey arasında bir münasebet yoktur. Servet Yesari bey dün Arna- vut köyünde misafir bulunuyordu, bu sabahta Beyoğlu noterlik daire- sinde idi. Hadisedeki Servet beyin No- terliklerden birinde memur olması muhtemeldir. Ankaraya gidecek izciler Cumhuriyet bayramında Anka- rada yapılacak geçit resminde bulunacak olan izciler ayrılmıştır. Bunlar iki güne kadar Ankaraya hareket edeceklerdir. Japonya - Çin Japonya askerini geri çekmeyi kabul etti Cenevre 23 — Cemiyeti Akvam meclisi, Japonyadan Mançurideki askerini demir yolu mıntakası haricine çekmesini, Çinden de Japon tabasının mal ve canını temin etmesini istemeğe karar vermiştir. Tokyo 23 — Resmi Japon muhafili Cemiyeti Akvam mec- lisinin son kararına hayret etmiş- tir, Bu kararın kabulüne imkân olmadığı söyleniyor. Bu muhafil cemiyeti akvam kâtibi umumisinin 3 formul teklif ettiğini, kendileri bunlardan birincisini kabul etmiş iken şimdi yeni bir karar verildi- gini beyan etmektedir. Japonya kabul ediyor Tokyo, 23 (A.A.) — Hükümet Çinde Japonya aleyhindeki gale- yana ve tahrikâta nihayet veril- mesi için lâzımgelen tedbirleri alması ve mevcut muahadelerden mütevellit teahhüt ve mükellefiyet- lerini tanıması şartile Japonyanın Mançuride bulunan askerlerini demiryolu mıntakası haricine çek- meğe başlamayı ve bu tahliye işini 3 hafta içinde bitirmek için elinden gel kadar çalışmayı Akşam HUSUSİ TELGRAF HABERLER Recep bey Fırka kâtibi umumisi bugün Konyaya gidiyor Manisa 23 (Hususi) —Halk fır- kası kâtibi umumisi Recep, İzmir fırka heyeti idare reisi Hacim Muhiddin, başkâtibi Ziya beyler bu sabah geldiler. İstasyonda vali Fuat, mebuslarımızdan Saim, Kâni, Osman, sabık mebuslarımızdan Bahri beylerle fırkanın vilâyet ve kaza heyetleri, belediye, ticaret odası, cemiyetler (o mümessilleri, hükümet erkânı ve halk tarafın- dan karşılandılar. Recep B. ve arkadaşları belediyede bir az is- tirahattan sonra arabalarla şehri gezdiler, bu sırada mimar Sina- nın son eseri olan Muradiye camini ziyaret ettiler. Bugün belediye, Recep beyin şerefine 20 kişilik bir ziyafet verdi. Recep bey, bir az istira- hatten sonra vilâyet ve kazalar- dan gelen cemiyet mümessillerini kabul etti ve memleket işleri hak- kında kendilerile esaslı "surette görüştü. Saal 5 te ticaret odasında ve- rilen çay pek neşeli geçti. Recep bey, geceyi istasyondaki hususi vagonunda geçirecek, yarın Afyon trenile Konyaya gidecektir. kabul ettiğini cemiyeti akvam meclisine bildirmek üzre Cezev- re'deki mümessiline talimat gön- dermiştir. ispanyada grev Gijon 23 (A.A) — Liman ame- lesi grev yapmağa karar vermiş- lerdir. Kıbrıs vekayii Tayyarelerle Kıbrısa asker gönderildi Londra, 23 (Hususi) — İngiltere müstemlekât idaresi Kıbrıs veka- yii hakkında bir tebliğ neşret- miştir. Bu tebliğde son kıyam hareke- tinin pek ziyade tevessü ettiği ve halkın şimdi hareketi idare edenlerin sözlerine (o ehemmiyet vermiyerek bildiği gibi hareket eylediği beyan olunmaktadır. Mısırdan Kıbrısa Tayyareler ile bir bölük asker gönderilmiştir. M. Venizelos son hareketi tak- bih etmiş, Yunan gazetelerine ibtiyatlı bir lisan kullanmalarını tavsıye eylemiştir. Kıbrıs'a Mısır'dan asker gönderildi Nicosia, 23 (A.A.) — Yedi İngiliz dskeri tayyaresi bu sabah Nicosia'da yere inmiştir. Bu tay- yareler Mısır piyade ve tayyare kuvvetlerinden ayrılmış 150 asker getirmişlerdir. Vali bu sabah gönderdiği bir telgrafta yeniden takviye kıtaatı sevkedilmasine lüzum olmadığını bildirmiştir. Easteru telgraf kum- panyasının Nicosia'daki bürosuna ait muhabere işleri bütün gece müsellâh iki memur tarafından ifa edilmiştir. Adada baş gösteren bu hare- ketin ele başıları arasında İngiliz- lerin Kıbrısı 1914 de ilhak etme- leri üzre İngiliz tabiatını kabul etmiyerek Laruaca'dan ayrılmış olan doktor Zannotis ile Kıbrıslı- ların odavasını müdafaa etmek için İngiltereye giderek orada yerleşmiş olan Rossidisde bulun- maktadır. Âsilerin umumiyetle fena bir Balıkesirde su derdi Tepecik deresinin suyu Balıkesire getirtilecek Balıkesir 23 ( Hususi ) — Ge- çenlerde belediyenin daveti üze- rine tetkikata gelen bandırma su müliendisi M. Şimit tetkikatını bitirmek üzeredir. M. Şimit geçen hafta belediye reisi ve belediye mühendisi ile beraber Tepecik köyüne gitmişler suyun Balıkesire gelmesire gel- mesini tetkik etmişlerdir. Balıkesirde tetkikat yapmakta olan su mühendisi raporla vaziyeti belediyeye bildirecektir. Tepecik deresinden (oObütün Balıkesirin istifade edeceği muhakkak gibidir. Buenos Aires'te bir arbede Buenos - Aires 23 (A.A)— İs- panya'ya nakledilmelerini istiyen Ispanyol muhacirlerinden mürek- kep bir kafile bugün ispanyol konsoloshanesine zorla (girmek istmişlerdir. Bu yüzden çıkan arbede esna- sında konsoloshanenin (kapıcısı yaralanmıştır. 30 kişi tevkif olun- muştur. Fransız bankasının altın mevcudu Paris, 23 (A.A.) — Fransız bankasının altın mevcudu bin altı yüz on beş milyon raddesinde artmıştır. Karşılık nisbeti yüzde 54,79 dan 55,07 ye çıkmıştır. halde teslih edilmiş oldukları, mühimmat ve paralarının çok ol- madığı, hiç bir teşkilâtları bulun- madığı ve bundan dolayı isyan hareketinin endişe oyandırıcı bir ehemmiyet ve vüsat peyda etmiye- ceği zann olunmaktadır. İngiltere'nin bilhassa vergiler hususunda bazı müsaedar göcter- mesi ümidile âsilerin tahrikâta ve galeyana devam için yeni bir teşeb- büste bulunacakları tahmin ediliyor. İngilizlerin Acusta torpit ve muhribi Faphose'a ve Shrop Shire kruvazörlerinin de bugün Kıbrıs'a gelmeleri beklenmektedir. M. Laval Fransa başvekili Vaşingtona vasıl oldu New-York 23 (A.A)— M. Laval fevkalâde samimi bir surette karşılanmıştır. Fransız başvekilini İle de France vapurundan alarak rıhtıma getiren Makom vapuru limanda bulunan bütün gemilerin düdük sesleri, tayyarelerin motör gürültüleri ve gemilerden atılan selâm toplarının sesleri arasında Saat 9/15 te rıhtıma yanaşmıştır . M. Laval hariciye nazırı M. Stimson, vis amiral Şteiger, mer- kez kumandanı, liman reisi ve Fransız konsolosu tarafından se- lâmlanmıştır. Bundan sonra oto- mobillerle belediye dairesine gi- dilmiştir . Vashington, 23 (A.A.) — Fran- sız başvekili buraya gelmiştir. Başvekilin şerefine bu akşam ve- rile ziyafette M. Hoover, Glaudel, Fon Prittwitz, M. Gurtis, mareşal Petain ve yüze yakın rical hazır bulunmuşlardır. Ziyafet bittikten sonra M. Laval gazetecileri kabul ederek şu be- yanatta bulunmuştur: M. Hoover'le yapacağım mülâakatlarda Ame- rika ve Fransa'yı alâkadar eden meselelerin hepsi hakkında ser- besçe (görüşeceğim. Fransa ile Amerikayı birbirinden ayırmak maksadile ortaya çıkarılan bazı asılsız dedikoduları Amerikada bulunduğum müddet zarfında ortadan okaldırmağa (muvaffak olacağımı ümit ediyorum. Şifalı toprak! İnegöl civarında yeni bir maden bulundu Bursa, 23 (Hususi) — Vilâye- timizdeki maden taharriyatı iler- lemektedir. Son zamanda İnegöl civarında yeni bir madene tesadüf edilmiştir. Bu maden asfalt ve petrol damarlarıdır. Bilhassa as- falt (— bitüm) madeninin zengin olduğu söylenmektedir. Bir Amerikan grupu ile ma- denciler arasında müzakeresi ce- reyan ettiğinden bahsedilen bu maden garip bir tarzda meydana çıkmıştır. Bu havalide toprak yumuşak ve katranlı bir halde olduğundan gebe kadınlarla göğsü tıkananlar bu topraktan birer parça yutarlar ve şifayap olurlar- mış. Topragın bu şifali hassası şayi olunca tetkik edilmiş ve bunun gaz ve asfalt madeninden ileri geldiği anlaşılmıştır. Bataklık kurutuluyor Bursa 22 (Hususi) — İznik ve Gemlikteki bataklıkları kurutmak üzere geçen sene yapılan iptidai tetkikten sonra Nafıa vekâleti sular müdiriyeti umumiyesi bu istikşafa devam edilmesine karar vermiştir. Bursa birinci daire su mühen- dislerinden Ziver beyle dört fen memuru bu işe memur edilmiştir. Proje tetkik edildiği takdirde, çok yakın bir zamanda Gemlik bataklığı da kuruyacak ve burası Yalova gibi bir mamure olacaktır. italya hariciye nazırı Berlinde Berlin, 23 (Hususi) — İtalya hariciye nazırı M. Grandi yarın Berline vasıl oluyor. İtalyan hari- riciye onazırını Başvekil bizzat karşılayacaktır. 24 Teşrinievvel 1931 Kartalda bir kaza Bir amele direkten düştü, yardımsızlık yüzünden öldü Dün Kartalda Harmanlık“mev- kiinde feci bir elektrik kazası ol muştur: Kartal çimento fabrikasına uzatılan elektrik direklerine çıkan şirket amelesinden biri telleri muayene ederken kendini ceryana kaptımış, fakat tehlikeyi anlayınce ani bir hareketle kendini yere atmıştır. Diğer direklerde çalışan arka- daşlarila civardaki halk bir az sonra jandarma kumandanı ve belediye (reisi kaza mahalline gelmişlerdir. Yarım saaten fazla bir müddet geçtiği halde kazazede amele yer- de yaralı bitkin bir halde yatrış- tır. Nihayet, ismine sedye denilen bir ha; parçası (o getirilmiş, adamcağ”” halkın yardımile Kar- tal eczahinesine nakledilmiştir. Kartal Belediye hekimi Cuma münasebetile yerinde bulunma- dığındagekazadan çok sonra gelen şimendi! hekimi Hüseyin bey de tıbbiği bir müdahaleye lüzum görmemiş olacak ki biç bir pan-; suman yapmamıştır. Elleri, yüzü yanmış, sağ ayağı kanlar içinde kalan bu genç amele eczahaneye götürülürken yolda ölmüştür. Şemsiye içinde barut! Kasımpaşada oturan Hakkı isminde birisi dün gece 7el silah atmıştır. Hakkı yakalanıp kara- kola götürüldüğü zaman: — Ben silah atmadan, evde eski bir şemsiye buldum, onun içire barut doldurarak tecrübeler yapıyordum, geldiler yakaladılar.. Demiştir. Hakkı hakkında tahki- kat yapılmaktadır. Cerh vakaları 5 kişi arasında kavga çıktı, üçü yaralandı 1 — Dün gece İstiklâl cadde- sinde bir birahanede oturmakta olan Kemal, Cemal, Selahattin, Süreyya ve Tevfik isimlerinde 5 kişi kavga etmişler bunlardan Kemal, Cemal ve Selâhattin sus- talı çakı ile biribirlerini yarala- mışlardır. 2 — Halıcı oğlunda oturan Abdullah" efendi ile Aleksan is- minde birisi kayga etmişler, Alek- san Abdullah efendiyi gözünden yaralamıştır. 3 — Çatladıkapıda oturan Yu- suf ve İzzet isimlerinde iki kişi kavga etmişler. Yusuf bıçakla İzzeti ağır surette yaralamıştır. 4 — Maçkada Mehmet Saim ve Ali isimlerinde iki kişi kavga etmişler, Mehmet Saim bıçakla Aliyi yüzünden yaralamıştır. Bir otobüs tramvay direğine çarptı Şoför Reşit efendinin idaresin- deki otobüs dün Taksimden geçerken bir tramvay direğine çarparak ön tarafı parçalanmıştır. Nüfusça zayiat olmamıştır. Kaçak rakı Galatada Yani isminde birisinin kaçak rakı çıkarmakta olduğu haber alınarak yapılan araştırmada on okka kaçak konyakla kazan | ve sair alât bulmuştur. Kaçak eşya musadere edilerek Yani hakkında tahkikata başlanmıştır. Zeplin balonu bir kere daha Bahri Muhiti aştı Pernambouç 23 (A.A.) — Graf Zepelin balonu saat 12/25 te bu aya gelmiştir.