24 Ekim 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

24 Ekim 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

. 74 Teşrinlevvel 1931 Akşam Kadın e birliğinde bin bir saat Herkesin önünde kâğıt, elinde kalem.. harıl harıl nutuklar hazırlanıyor.. «Ah.. Ah.. Size söylemeyip te kimlere sö ie derdim bü Kapıdan içeriye girdiğim zaman inşat edilmiş bir manzume parçası kulağıma çalındı: Örkestra istersen işte bütün gök yüzü Kuşların şarkısile dolan geniş bir pılak, Bir plak ki dönüyor rüzgüra kapılarak.. 9 Evvelâ yanlış geldiğime zahip oldum.. “Acaba ;dalgınlıkla ede- biyat birliğine mi girdimi, diye * düşündüm.. Biraz sonra karşıma meşhur şair Halit Fahri bey çıkınca bu zannım daha ziyade kuüvvetlindi,, Meğer yanlış gelme- mişim.. Burası Kadınlar birliğinin ta kendisi imiş.. Halit Fabri beyin feminist olup olmadığını bilmiyo- rum. Fakat Kadın birliği cemiye- tinin bir çok işlerini baykuş şairi görüyor. v. Hanımlar telâşla kapıdan içeri * giriyorlar. Defterler karışıyor. Kâğıtlar (o imzalanıyor Zillere basılıyor, gidip gelmeler.. Bir faaliyet ki hiç sormayın.. Arasıra sesler: — Küzum Kardeşim biraz şu “evrakı okur mısın?. Ben konferan- sımr hazırlayorum. —A imkânı yok.. Bende konferansımı hazırlayorum. Burada herkes konferans, nutuk ve hitabe hazırlamakla meşgul.. En mühim işlerden biri de bu: Konferans, nutuk; hitabe.. Herkesin elinde bir kalem, karıl harıl nutuk yazmakla meş- guller.. Eminim ki Cemiyeti Akvam içim büyük devlet siyasileri bu kadar çok ve ateşin nutuklar hazırlamamışlardır. Bir göşede iki hanımın karşılıklı geçmiş hara- retli hararetli birbirine bir şey anlattıklarını görüyorsunuz... Merak edip yanlarma yaklaşıyorsunuz... Meğer unutuklarım prova ediyor- larmış.. . ; .. Dünyanın en garip müracaatları ile. karşılaşan yer hiç şüphesiz ki kadın birliğidir... Meselâ bir aralık kapı açıldı. İçeriye solgun benizli, çarşaflı bir kadın süzüldü. Çekin- gen ve seri bakışlarla odayı kon- trol etti. Yavaş adımlarla ilerledi ve hanımlardan birinin önünde durarak yerden temenna etti. Kendisine sordular: — Ne arzu ediyorsunuz hem- gire banım.. — Şey efendim.. Şey.. Bir türlü söyliyemiyordu.. Niha- yet ağzından baklayı çıkardı: i — Şey.. bir derdim varda.. — Söyleyin bakalım.. yük » yleyeyim.. Askeri bahisler Yenibir bomba ve tayyare topu yapıldı © İngiliz mühendisi Stok tarafından | tarafından icat edilerek umumi harpte İnigliz ve Fransız orduları tarafından istimal olunan hafif bomba top- ları, son zamanlarda Fransızların “ Brandt , fabrikası tarafından esaslı surette ıslah olunarak çok mühim birsilâh haline getirilmiştir. Bu yeni halile Stok - Brandt bomba topu balen ordularda müstamel kafif bomba toplarının en müessiri olmuştur. Yeni topun en mühim hassası menzilinin 2800 metre gibi mühim bir rakama iblâğ edilmesidir. Attığı mermilerin sıkleti muh- | telif olmakla beraber azami mermi Kadın birliğinin merkezli — Şey... Ne diyecektim... Hani bizimkinden derdim. — Sizin kim?. Affedersiniz. — Bizimki. Ayalim. — Ondan mı şikâyetçisiniz. Tasdik makamında başını sak ladr ve fısıldadı — Evet. — Nedir şikayetiniz? Dertli dertli başını salladı ve iki kere derinden derine “Ah! Ahi,,, çekti: — Derdimi size dükmeyip te kimlere odükeyim bilmem ki.. Mademki burası kadınların hakkını, hukukunu arayan bir yerdir.. Anlatayım.. Ve anlatmağa baş- ladı.. Gazetemizin hacmı müsait olmadığı için şimdilik bu zait teferrüattan vaz geçerek hududa dönüyorum... Bir çok hanımlar, “kadınlar birliğini,, bu kabil işlerle uğraşan bir müessese zannedi- orlar.. y » ”. Bu: esnada : — Sarman... Sarman... diye aşağı katta bir ses işitildi... Bir şey baliane ederek dışarı çıktım.. Baktım.. Pamuk gibi sarı bir van kadisi.. Bilmiyorum bu kedi birliğe ait midir ?. Fakat eğer ait ise hakikaten şık bir şey.. Sarman kordelalı, gayet temiz, tüyleri yıkanıp itina ile taranmış bir kedi. Fakat hernedense fazla mıyavlıyor. Kapının yanında beş altı hanım vardi.. Bunlar azadan olmadıkları Balde gayet müfrit erkek aleyh- tarları idiler. Kadn birliğini şöyle bir ziyarete gelmişlerdi. Kapıda birbirlerinden ayrılırken konuşuyorlardı.. O kadar kuvvetli sesle söylüyorlardı ki onları din- lemek: için kulak misafiri olmağa lüzum yoktu.. Biri diyordu ki: — Efendim. Tramvay şirketi bir nizam, koymuştur. “kadın yol- cu zuhur etmedikçe erkek yolcu- lar tramvayların ön tarafındaki iskemlelerden ancak ikinci sayı işgal edebilirler. diye.. Fakat erkekler birinci sırayı da kapı yorlar.. Bu ne cür'ettir!. Kadın olmasa da erkekler oraya oturma- malidırlar.. | Oturamamalıdırlar.. Mademki orası bize tahsis edil- miş. Değil mi efendim?. — Evet.. Bu âdeta masuniyeti mesakin kanununa muhalif bir hareket değil mi? — Öyle ya.. meskenimize teca- vüz etmiyorlar. Fakat iskemle- lerimize tecavüz ediyorlar... — Kadin birliği bumuniz çiddi surette meşğul olmalı.. — Sonra bir de tramvaylarda bize yer vermelerine mani olalım.. Bu, bizim için bir hakaret değil de ep Erkekler bu hareketleri ile: — Alın oturun.. Siz âciz malh- lüklarsınız. demiyorlar mı?. — Vay sayğısızlar vay.. — Öyle ya.. Nefesimi kestim.. Tekrar yukarı çıkıp saklanmak istedim.. Fakat ayağım sürçelendi..A deta Barım- Tarın beni görmelerinden korkuyor gibi idim.. Bereket ki bu esnada Sarman hızlı hızlı miyavladı da benim ayağımın sesini işitmediler.. Yoksa.. Halim berbattı.. Hikmet Feridun Loyd Corç hala iyileşmedi i 5 bine b İngilterede intihap mücadelesi en hararetli safhaya girmiştir. Her tarafta hatipler nutuklar irat ederek propaganda yapıyorlar. başvekilin hastalığının henüz Yalnız Loyd Corç bu faaliyete geçmemiş Loyd Corç Churt'taki olmasıdır. karşıdan bakıyor. sayfiyesinde Buna sebep eski istirahatle meşguldür. Ekser liberaller kendisinden ayrıldığı için Loyd Corcun amele fırkasına gireceği söyleniyor. Resmimiz Eski başvekilin sayfiyesini ve Loyd Corcu istirahat ederken gösteriyor. İ karılmıştır. sıkleti 6,5 kg., mermi içindeki ig mevaddı infilâkiye ise 2,5 kg.dır. Yalnız bu mermi atıldığı vakit topun menzili 1200 m. ye inmek- tedir. Topun yapılışı gayet basittir. 81,4 mm. genişliğinde ve 6,5 mm. cidar kalınlığı bulunan bir namlu, üzerinde bir tetik tertibatı bulunan taban lâvhası üzerine vidalanır ve muayyen bir irtifa zaviyesi vermek için çatal ayaklı bir mesnede istinat etmektedir. Namlu tabanında tetiğin çekilme- sile iştial vukua geldiği için daki- kada atış surati 15-20ye kadar çıkmaktadır. Merminin kıç tarafında ve ka- natlar arasında bulunan iştial hakkı 7 muhtelif ağırlıkta konu- labildiği için menzil ve mahrek istenilen şekilde tanzim olunabil- mektedir. Tekmil cihazın ağırlığı 19 kg.- dan ibaret olduğu için bir insan tarafından rahatça taşmabilmek- tedir. Topun uzak menzili dolayısile gaz mermilerini atmağa elverişli olması yarınki muharebe şartlarının çok elverişli olmasını temin et- mektedir. Askeri imalâta çok elverişli yeni bir maden Uzun zamandan beri mahiyeti malüm olan fakat ne işe yaraya- cağı kimyagerlerce tayin oluna- mayan “Beryliium,, maddei esasi- yesinin askerlikçe gayet ehemmi- yetli bazı havassı haiz. olduğu ahiren Almanlar tarafından keş- folunmuştur. Takriben kurşun evsafını haiz olan Beryllium) cismi en hafif maden olan Aluminiumdan 1-3 hafiftir, binaenaleyh tayyarelerde istimal olunduğu takdirde sür'ati bu hafifliği nisbetinde arttıracaktır. Erime derecesi 1278 derecede olduğundan em sıcak yerlerde dahi istimal olunabilir. Yalnız başına. mukavemeti az ise de başka cinslerile birleştiği vakit fevkalâde metaneti haiz olmakta ve hele eyilmeğe, bükülmeğe karşı şimdiye kadar biç !bir madenin göstermediği mukavemeti ibraz etmektedir. Meselâ Siemens firması tara- fından Bronz ve Beylliun halita- sından yapılan bir çubuğu bükme tecrübesine arzetmiş ve ancak 450,000 yü bükülmeden sonra terkipfe bi KANSIZLI benizsizlik icin yegâne deva kanl ihya eden | En muntahip etibba tarafından tertip edilmiştir, mg çubuk ise şimdiye kadar 16 milyon defa ileri geri büküldüğü halde henüz kırılmamıştır. Bükülmeye karşı bu kadar mu- kavim olan: Bronz - Beryllium ha- litası diğer taraftan ancak pek müstesna çeliklerde elde edilebi- len sertlige maliktir. Bu sertliği hararet müvacebesinde dahi mu- hafaza etmesi ise çelige karşı olan tefevvükunu gösteriyor. Tekmil bu hususiyetler ise bu gün askeri sanayi, tayyare, top, tank, tüfenk için aranan en mü him madenin Beryllium: halitasın- dan ibaret olduğunu meydana koyuyor. Yeni madenin yegâne mahzuru çok pahalı olmasıdır. Bir gram Beryllium istihsali için evvelce tam 200 mark ( 100 lira) sarfe- diliyordu ( kilosu 100,000 lira ) son zamanlarda ise bir gramın istihsal masrafı 50 feniye ( 25 kuruş) düşmekle beraber sanayi- de kullanmak için fiatı yine pahalıdır. ( kilosu 250 lira ). Eğer fiatlar biraz daha ucuzlatılabilirse istikbalde askeri maksatlar için kullanılabilcek yegâne madenin Beryllium halitası olacağı şüphe- sizdir. Yeni bir tayyare topu Hollandalı “Siderius,, firmasının aşağıdaki havassı haiz bir tayyare topu imal ettiği bildirilmektedir: Çap 80 mm. Namlu uzunluğu 80X50 m m. İlk sürati 750 m. Menzil 15000 m. Şakulen 9000 m. Mermi sikleti 8 kg. Top 3800 Dakikada atış sür'ati 25 Mevzie girme. 4 dakika İrtifa zaviyesi —3“ilâ --8” Ufki tevcih sahası 360” Ömrü 1500 mermi M. $. mana “Balkanlı misafirleaimiz kebap- çıdan çok memnun kaldılar Memleketimizin en eski, ve em meşhur kebapçısı Çarşikapısındaki Mustafa Nafi beyin idare ettiği Iokantadır.. © Evelki gün, Matbuat cemiyeti, Balkanlı gazetdeilere bu lokanta- da bir öğle ziyafeti verdi. Mes- lektaşlarımız. yedikleri alaturka yemeklerden çok memnun kak mışlar, buraya gelecek olan arkadaşlarına vermek üzere lokan- tanım muvazzah adresini almış lardır. Risafe apartımanı hadisesi Beyoğlunda Risafe apartımanın- da Mercan Altunyan çetesinin tevkif o esnasında vurulan ser komiser Muammer Cavit beyin ailesi tarafından vilâyet aleyhine birinci o hukuk (o mahkemesinde açılan tazminat davası görülür- İ ken hukuk mahkemesi, evvelce ağır ceza mahkemesinde yapılan muhakemeye ait evrakın tetkikine lüzum görmüş, evrakı istemişti. Hukuk mahkemesi, ağır ceza- tetkikatını dan gelen evrakın Nörasteni, zaliyet ve Chlorose SIROP DESCHIENS, PARIS