18 Aralık 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

18 Aralık 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

akşam bitiyor Bu gün tasarruf haftasının son günüdür. Bu münasebetle halk evinde bir kabul resmi ve öğle i vakti büyük bir resmi geçit yapı- © lacaktır. Geçit remine askeri mu- zika, darülfünun talebesi, izciler, orta mektepler talebesi, mehrter- > hane, halk teşkilâtı, senayi erbabı, şoförler ve otomobiller istirak edecektir. Resmi geçide iştirak edecek- ler on ikide darülfünun meyda- nında toplanacaklar ve taksim meydanına giderek abideye bir çelenk koyacaklardır. Vitrin müsabakası neticelendi hi Dün vitrin müsabakasına iştirak ie eden müesseseler hakkında jüri ” heyetince yapılan tetkikat ta ikmal olunmuştur. Neticede Beyoğlu cihetinde bi- rinciliği Olyon, ikinciliği Psalti, İsr tanbul cihetinde birinciliği Hasan Pertev kumas mağazası, ikinciliği Orozdibak ticarethanesi, Kadıköy ve Üsküdar ciketlerinde birinciliği Asadur tuhafiye mağazası, ikin- ciliği şekerci Rasim bey kazan- mışlardır. Birinci ve ikincilere madalyalar, diğer (müsabakaya iştirak edenlere de diploma veri- lecektir. Konya ve Balıkesirde Konya 17 (Hususi) — Tasarruf haftası parlak tezahürat ile devam “ediyor. Bugün bütün mektepler — talebesi, halk kütlesi hükümet konağı önünde toplandı. Ilk mek- tep muallimlerinden Seraceddin bey ve Mefküre H. tarafından heyecanlı nutuklar irat edildi. - Halk arasında yerli mallarına rağ- — bet çök: fazladır. Balıkesir, 17 (Hususi) — Bu gün üöğleden sonra mektepler © ve halk büyük tezahüratta bulun- © — dular, Burada tasarruf hakkında - konferanslar veriliyor. Memurlar yerli kumaştan elbis diktiriyorlar. .Jrabzonda tezahürat Trabzon 17 (Hususi) — Buğün - mekteplilerin de iştirakile tasarauf cemiyeti tarafından belediye önün- © de bir ihtifal tertip edildi, nutuk- ; lar irat olundu. Ellerinde levhalar bulunan alay şehri dolaştı. Narktan vaz geçiliyor mu? (Baş tarafı birinci sahifede ) Komisyon raporunu yazarak daimi encümene vereceği sırada şimdiye kadar narka taraftar olan komisyon azasından bazı zevat da aleyte bir vaziyet almışlardır. Bunun için komisyon bir içtima daha yapacaktır. Bu son içtimada ete nark koymaktansa, belediyenin umumi dükkânlar açarak et sat- mak suretile fiatlere hâkim olma- sının karar altına alınacağı tahmin ediliyor. Şayet bunun için lâzımgelen para, bütçede münakale yapmak suretile temin edilemezse o zaman şehir meclisi ya fevkalâde olarak içtimaa çağırılacak, yahut bu hu- susta karar verilmesi şubat devre- sine bırakılacaktır. Komisyon et bahsi etrafında tetkikat yaparken etin yalnız cinsi- ni değil nevilerini de tayin etmek fikrini ortaya atmıştır. e Yalnız bunu anlamak için bir baytarın meşğul olması lâzımdır. Bugünkü kadro müsait değildir. Maamafih belediye satış yerleri açmağa karar verirse satılacak etin cinsine ve nevine göre fiat tayini için ayrı bir teşkilât yap- mağa da mecbur olacaktır. Irak başvekili dün gelmedi Dün tayyare ile şehrimize gel- mesi Obeklenen Irak başvekili Nuri Paşa gelmemiştir. Tayyarenin fena hava dolayısile yolda dur- | Bu s Fırka komisyonu Dahiliye vekili mühim beyanatta bulundu Ankara 15 (A.A.) — (Gecik- miştir) C. H. fırkası grupu mali komisyonunda cereyan eden müza- kerelere bir çok mebuslar iştirak etmişler , kaçakçılığın men ve tenkili hakkında beyanat ve mü- taleatta bulunmuşlardır. Komisyonda bütün vekiller hazır bulunuyorlardı. Adliye, dahi- liye, maliye vekilleri vaziyet ve alınacak kanuni, adli ve idari ve inzibati tedbirlere dair izahat vermişler; (adliye (vekili bey, kanunlarda yapılacak ( tadilleri, dahiliye vekili de şark ve cenup vilayetlerinde gördüklerini ve ka- çakçılığın esbap ve avamilini hu- dutlarda ve içeride yapılan takip işlerini, ikmali icap eden cihet- leri tafsil ederek müzakeratın esas vaziyetin tenkit (Oove © ıslahı teşkil ettiği için ancak noksanları söylediğini, takdir mevzuu olsaydı birinci umumi müfettişlik mıntaka- sında ve gördüğü diğer vilâyet- lerde birinci umumi müfettişlik ve idare ve diğer şubelere men- sup bir çok memurların şayanı teşekkür faaliyetlerini vak'alara ve rakkamlara istinatla zikredebi- leceğini söylemiştir. Maliye vekili bey de alınacak mali tedbirler hakkında beyanatta bulunmuştur. Komisyon 10 günlük mesaiden faydalı ve müessir ka- rarlara vâsıl olmuştur. Bu kararların ofırkaca ve meclisce tasvip edileceği kuvvetle ümit edilmektedir. Gayri mübadiller Ucuz fiatle bono toplıyanların yaptıkları Izmir 16 — Gayri mübadillere hükümetçe verilen bonolara mu- kabil satışa çıkarılan (yunanlı emlâkinin müzayedelerine ziraat bankasınca devam edilmektedir. Verilen malümata göre Yunan emlâki pek fazla kıymetle satıl- maktadır. Bunun sebebi de Istan- bulda gayri mübadillerin bonola- rını ucuzca toplıyan bazı muraba- hacıların İzmire gelerek satışlara iştirak etmeleridir. Bu murabahacılar yok bahasına aldıkları Obonolarla üç bin lira kıymet tahmin olunan bir evi 7-10 bin liraya kadar çıkarmak- tadırlar. Çünkü hakiki kıymet hesap edilince bu malın kıymeti 2000-2500 liradan fazla değildir. Murabahacılar yüz liralık bir bo- noyu 23-25 liraya aldıklarından müzayedelerde buna göre yüksek fiat (o vermektedirler. Asıl hak sahipleri olan gayri mübadiller bu vaziyet karşısında müzaye- dede fazla arttırmamaktadır. Ziraat bankası, Yunanlı emlâ- kinden bir kısmınıda yarın bil müzayede satacaktır. Bu müzaye- delere iştirak için bir çok bonolu eşhas bankaya müracaat etmiş pey akçesi yatırmıştır. Maliye ve tütün bütçelerinde münakaleler Ankara, 17 (Hususi) — Tütün inhisarı bütçesinde 80 bin liralık ve maliye vekâleti bütçesinin muhtelif fasılları arasmda müna- kale icrasına dair iki lâviha Meclise tevdi olunmuştur. Maliye bütçesindeki münakale teftiş heyeti masraflarını karşılamak maksadile talep edilmiştir. , Akşam abahki Telgraflar Yeni kanun lâyihaları hazırlandı Ankara, 17 (Hususi) — Ka- | çakçılıkla mücadele için yeni ka- nun lâyıhalarını hazırlamağa me- mur komisyon bugün geç vakte kadar toplanmıştır. Komisyon ka- nun Jâyıhalarını (o hazırlamıştır. Yarın cuma olmasına rağmen toplanarak lâyıhaları bir kere daha gözden geçirecektir. Heyeti veki- lenin cumartesi günü Jâyihaları tetkik ederek meclise vermesi muhtemeldir. Yeni lâyihalarda kaçakçılığın men ve takibi için dün bildirdiğim esaslar kabul edilmiştir. Lâyıhaların gelecek perşembe veya cumartesi Mecliste müzakere edileceği zannediliyor. Diğer ta- raftan Dahiliye, Maliye, İktisat ve ve Adliye ve kâletlerile gümrük- ler umum müdürlüğü fırkaca tas- vip edilen program esaslarına müsteniden mücadele hazırlıklarına başlamışlardır. 52 teneke kaçak ispirto Yenimahalle sahil jandarma bölüğünün Çiftalan karakol mın- takasında Süngerdere mevkiine çıkarılıp sevkedilmek üzere bulu- nan 52 teneke kaçak ispirto dün akşam jandarmalarımız tarafından mahlinde yakalanmış ve ispirto inhisarma teslim edilmiştir. Ankara balosu Hilâlihahmerin yıl başı gecesi vereceği baloda riayeti mecburi moda Ankara, 16 ( Hususi) — Yıl- başı gecesi Ankara plasta vere- ceği balo için Hilâlihahmer An- kara merkezi baloya iştiraklerini temenni ettiği (yüzlerce aileye birer mektup göndermiştir. Bu mektubun bir yerinde ezcümle deniyorki: —“ Hilâliahmer cemiyeti, şef- katin, hamiyetin mümessili olduğu kadar nezahetin ve neşenin de memba: olmak arzusunda bulun- duğu için muhterem Ankara hal- kına meşgaleler ve yeknasaklıklarla dolu kış gecelerinin birini bir arada büyük bir aile hayatı içindeymiş gibi samimi ve coşkun geçirmek emelile 31 Kânunuevvel tarihinde bir balo tertibine hazır- lanıyor. Aylardanberi devam eden fa- sılasız ve vâkıfane mesai netice- sinde bütün değişiklikleri ve yeniliklerile çok güzel geçecek ve aynı zamanda büyük bir aile toplantısını hatırlatacak olan bu baloya bütün hanım ve beyefen- dilerin yeni külfetlere ve müsrif hazırlıklara lüzum görmeden ica- betini hükümetimizin yeni ve musip tedbirlesine, ailelerimizin mazbut ve makul bütçelerine te- vafuk edecek bir şekilde temin ve rica etmiş bulunuyoruz. Tabiri caizse, bu baloda riayeti mecburi olan moda ve giyinme merasimi, vaktile yapılmış tuva- letleri giymek ve yerli malini tercih etmek şeklinde hulâsa olunabilir. ,, Balo tertip komitesi hazırlıkla- rını ileriletmiştir. Gece yarısı intişar edecek balo gazetesinin nefaseti “için kıymetli yazılar ve karikatörler temin olunduğu gibi o gece çekilecek piyangonun neti- cesinin de gazeteye derci tahtı temine alınmıştır. Teşrii masuniyetin ref'i talebi Ankara 17 — Erzurum mebusu Asım beyin teşrii masuniyetinin ref'i hakkinda başvekâlet teskeresi meclise geldi. İkinci kar Her tarafta kış ve soğuklar başladı Bir kaç gün mutedil devam eden havalar dünden beri tekrar soğumuştur. Dün akşam şehre bir miktar kar serpiştirmiştir. Kar sabaha karşı şiddetlenmiş, Şişli, Çamlıcada ve karayele nazır semtlerde damlar sokaklar bem- beyaz bir hal almıştır. Kar bugün devam etmektedir. Trakyanın her tarafına mebzul surette kar yağıyor. Bulgaristan- da da şiddetli kar fırtınası hüküm sürmektedi. Anadoluda bir çok yerlere kar yağıyor. Bu suretle kış her tarafta hükmünü icra etmeğe başlamıştır. Bugünkü hava Yeşilköy rasat (o merkezinden aldığımız malümata nazaran bugün hava kapalı ve yağışlı olacak, kar devam edecektir. Rüzgâr şimal istikametinden esecektir. Dün geçe azami hararet 4 derece idi, sabaha karşı sıfıra düşmüştür. Avusturalyada müthiş sıcaklar Sydney 16 — Bir müddetten- beri Avustralya'da hüküm süren şiddetli sıcakların tesirlerile Ko- bar ve Wilcania arasındaki fun- dalıklar (o tutuşmuştur. Kuvvetle esen garp rüzgârı yüzünden yangın 150 mil uzunluğunda bir cephe imtidadınca ve tehlikeli bir surette ilerilemektedir. Yüzlerce kişi ateşin sirayet sahasını tahdide çalışıyor. Dört temenni Muallim mektebi mezunları ne istiyorlar Ankara, 17 — Istanbul muallim mektebi mezunları buraya mü- messil göndermişlerdir. Mümessil muallim buradaki muallim mek- tebi mezunlerile temas etmiş ve Istanbulda bulunan muallim arka- daşlarının kararlarını kendilerine bildirmiştir. Diğer taraftan mü- messil, muallim mektebi mezuu- larının temennilerini icap eden makamlara arzetmiştir. Bu temen- niler şudur: 1 - Umumi harpten, istiklâl mücadelesinden evvel muallim mektebinden çıkan ve darülfü- nuna kabul edilen, sonra barp dolayısile mektebe devam edemi- yenlerin kayitlerinin tecdidi, 2 - Is- tanbul darülfünunuda orta tedrisat muallimliği imtihanını kazananların Darülfünuna kabulü. 3 - Lise ba- kaloryasını vererek Darülfünuna girmeleri. 4 - Muallim mekteple- rinin lise derecesine çıkarılması. Haydarpaşa yangını davası Ankara, 17 (Hususi muhabiri- mizden) — Adliye vekili Yusuf Kemal, iktisat vekili (Mustafa Şeref beylerle Muammer Raşit beyin Haydarpaşa istasyonu yan- gını sigorta bedeli münasebetile yaptıkları vekâletten dolayı ala- cakları ücreti hazineye teberrü ettiklerini, teberrünamenin neşri suretile efkârı umumiyeye bildi- receklerdir. Koyunlarda çiçek hastalığı Trabzon, 17 (Hususi) — Erzu- rumdan gelen koyun sürülerinde çiçek hastalığı gören Gümüşhane baytar müdürü koyunları kordon altına almıştır. Vekâletin emri üzerine bura baytarı muayene için 18 Kânunuevvel 1931 Inhisarlar Tevhitten sonra bazı teşkilât birleştirilecek Tütün inhisarı umum müdürü Behçet bey dün Ankaradan avdet etmiştir. Verilen habere göre inhisarların tevhidi muhakkak gibidir. Bu karar yeni bütçe ile beraber tat- bik edilecektir. Tütün, tuz ve müskirat inhisar idareleri maliye Vekâletine mer- but bir müdiriyeti umumiye ha- linde idare edilecektir. İnhisar idareleri ayrı ayrı birer müdürün idaresinde bulunacaktır. Yeni teşkilâtta teftiş, muhafaza, muhasebe, umuru hukukiye işleri ve murakiplikler tevhit edileceğin- den masrafta mühim tasarruf yapılmış olacaktır. Mecliste hararetli bir celse (Baş tarafı birinci sahifede ) Şeref bey Sırrı beyin sözlerine cevap verirken Aksaray mebusu Süreyya bey ayağa kalkarak haykırdı: — Onlara inanmadık ki!, Bundan sonra maliye vekili Abdülhalik bey Sırrı beyin ten- kitlerine cevap verdi, bütçede münakale hakkındaki fikirlerini söyledikten sonra : — Şarap fabrikası çok iyi bir fabrikadır. Biz orayı bir milyon dört yüz bin kilo şarap yapacak şekilde inşa ettik. Bu sene 600 bin kilo şarap istihsal olundu. Orada iyi konyak da yapılabilir- miş. Bunun için inşaat yapılması lâzımdır. Bundan sonra Ordu mebusu Ahmet Ihsan bey benzinin hariç- ten memlekete geldiğini, dahilde ispirto bulunduğunu tasarruf için otomobillerin benzinlerine ispirto konulmasını söyledi. Maliye vekili: — İspirto istihsalâtımız fazladır. Bunu muhakkak bir yerde sarf etmeliyiz. Umarım ki şu tetkikatımız benzine ispirto karıştırmak neti- cesini gösterecektir. Dedi müza- kereye nibayet verildi. Tekaütlük Divanımuhasebat yeni bazı kararlar verdi Ankara 17 — Divanımuhase - bat şu kararı vermiştir: 1 - Yeni tekaüt kanunu tatbik edilirken, nüfus teskerelerinde ve hüviyet ciz- danlarında arabi ve rumi sene farkı olan 13 günün nazarı itibara alın- ması, 2- Yeni tekaüt kanunundan evvel 64 yaşını idrak ederek te- kaüde sevkolunanlar yeni kanun- dan istifade edemezler. 3 - Te- kaütlük talebinde bulunmıyacağını söyliyerek istifa eden zabitan bilâhare devletçe görülen lüzum üzerine tekaüde sevkolunurlarsa haklarındaki otekaütlük ahkâmı kanuniyesinden istifade edemezler, 4-askeri memur zabitanın yaş tashihleri tekaüt muamelesinde müessir olamaz. Trabzon nafıa baş mühendisi Trabzon 17 (Hususi) — Bura nafıa baş mühendisi Aydına tayin edilmiştir. Trabzonda hamsi bolluğu Trabzon, 17 ( Hususi ) — Iki gündür hava iyi gidiyor. Bol hamsi çıkmaktadır. Hamsinin ok- kası on kuruşa kadar satılıyor. Fındık piyasası gevşek Trabzon 17 (Hususi) — Fındık piyasası gevşektir. Iki gündür borsada muamele yoktur. Ka- buklu fındık için 33 kuruştan teklif vardır. Alıcılar nazlı görü- Gümüşhaneye gitmiştir. nüyorlar.