18 Aralık 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

18 Aralık 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

18 Kânunucivel 1931 AKŞAMDAN AKŞAMA Reklâm, lüfer ve izmarit “Efendim, rağbet yok ki... zihniyeti Geçen gün, bir lokantada, “Milliyet, gazetesinin müdiri Ah- met Şükrü beyle ve bizim kari- katürist Cemal Nadirle birlikte yemek yiyorduk. Lâkırdı, döne dolaşa, reklâm bahsına intikl etti. Cemal Nadir'in ibdagerrlesi Oolan oOAmca Bey - tasarruf haftası münasebetile - o gün, yerli malı yapan fabrika- törlere diyor ki: “— Maşallah, maşallah! Av- rupa'da olduğu gibi kumaş, şapka çorap yapmasını beceriyorsunuz. Lâkin, oAvrupa fabrikatörleri gibi, reklâm yapmasını hâlâ öğrenemediniz..., Hem doğru, hem de zarifane olan bu karikatür lejandı üzerine, Ahmet Şükrü bey, şu sözleri söyledi: — Bizim tüccarda şöyle bir zihniyet va: ,“Malımizı satamıyo- ruzl,, diye şikâyet ediyorlar. “Rek- lâm y:.psanız a, böylelikle halkın dikkatini celbetseniz e..,, diyoruz. “Ilâhi! Ne mümkün! - cevabını veriyorlar. - Halk, malımıza rağ- bet etmiyor ki... Rağbet etse, para kazansak, bakın, o zaman, ne reklâmlar veririz, ne reklâm- larl,, Bu zihniyet, ne sakim, ne yanlış bir zihniyettir! Esasen, Reklâm dediğimiz şey, henüz tanınmıyan, rağbet görmiyen bir malı tanıtmak, halka öğretmek için yapılır... Malımız satılsın, rağbet görsün, hele bir yol para kaza- nalımda ondan sonra reklâm yaparız demek olur mu? Kaziye berakistir: Garp memleketlerinde ticaret âleminde olduğu gibi, imalât masarifi bütçesine, külli- yetli miktarda, bir de reklâm masarifi faslı koymak mecburiyeti vardır. Ancak bundan sonra, müşteri malı tanır ve para kazanılır. Cemal Nadir kadar, Ahmet Şükrü beyin de yerden göğe kadar hakkı var; Reklâm dediğiniz şey, ızmarit balığına benzer! Şayet ızmaridi oltaya takarsanız, bu küçük balık sayesinde koca bir lüfer yakalar- sınız. Yok eğer, “Izmaridi oltaya takmam!,, derseniz, âlâ lüferi tutmanız kabil değildir. Yani, kısacası, büyük kâr temin etmek istiyen, küçük fedakârlığı göze alır. — Halkın rağbeti - demek boş lâftır. Yemsiz eltaya lüfer gelmez. yok ki... Ey yerli mal imalâtçısı ve satıcısı | Hele oltaya ızmaridi tak da gör: Lüferi nasıl yakalarsın. Rek- lâm yap ta bak, müşteriyi nasıl bulursun | Rağbet, reklâmla temin edilir, Bir Hintli hudut harıcına çıkarıldı Geçenlerde zabıta şehrimizde dolaşmakta olan (OHüdâi Saip isminde bir Hintliyi tevkif etmiştir. Polis omüdüriyeti bu adam hakkında lâzıimgelen tahkikatı ikmal ederek evrakı vekâlete gündermiş ve bu adamı hudut haricine çıkarılması için vekâletten müsaade istemişti. Vekâlet evrakı tetkik etmiş ve mevkufun hudut haricine çıkarıl- ması için emir vermiştir. Gelen emir üzerine Hudâi Saip | muhafazasında | olarak hudut haricine çıkarılmıştır. dün jandarma Otobüsler Tramvay şirketi imtiyaz almak istiyor Geçen yazdan beri Istanbulda otobüs seferleri çoğaldı. Şehirin muhtelif noktaları arasında munta- zaman otöbüsler işliyor. Bu sefer- leri hususi sermayedarlar tesis etmişlerdir. Fakat belediye bunda mahzurlar görüyor. Belediyenin kanaatine göre otobüs nakliyatı bir elde toplanacak olursa halkın daha ucuz seyahat etmesi kabil olacaktır. Haber aldığımıza göre tramvay şirketi Istanbul otobüs münaka- latı imtiyazını almak üzere nafıa vekâleti (onezdinde (teşebbüste bulunmuştur. Şirketin bu teşeb- büsü nafıa vekâletince tetkik edilmektedir. Belediye, (Istanbul kara ve deniz (o münakalâtınn mümküm olduğu kadar bir elddn idaresini arzu ettiğinden tramvay şirketinin bu teşebbüsüne muarız bulunma- maktadır. Ancak, otobüs imtiya- zı tramvay şirketine — verilirse şimdi otobüs işletenlerin haklarının mahfuz (bulundurulacağı kaydı mukaveleye konacaktır. Halk şarkıları Halk bilgisi derneği Anadoluda topladığı halk şarkılarını plâk halinde piyasaya çıkaracaktır. Bu plâkların hasılatı temamile derneğe ait olacaktır. Kumar ve esrar Zabıta kahveleri sıkı su- rette teftiş ediyor Polis omüdiriyeti gizli esrar içiren ve kumar oynatan kahve- haneler hakkında şiddetle takiba- ta devam ediyor. Bunlar ekseri- ya kenar semtlerde ve mahalle kahvelerinde vuku bulduğu ci- hetle polis merkezleri mıntıkaları dahilinde ki bu gibi kahveleri sıkı bir kontrol altında bulun- durmaktadır. Vefa polis karakolu geçen gün mıntakası dahilinde bir kontrol yapmış ve bu şekilde gizli kumar oynatan ve esrar içiren iki esrarhane ile bir ku- mrcı kahvesi meydana çıkmıştır. Bu esrar ve kumarhaneler ha- kkında tahkikat yapılarak sahip- leri evraklarile birlikte sulh ceza hakimliğine teslim edilmiştir. ŞEHİR HABERLERİ Kahve yerine.. Kıraathanelerde incir ve badem verilecek Çay yerine yavaş yavaş ıhlamur kaim olmağa başladı. Bazı yer- lerde de Okahvenin istikbalide tehlikeye © girmektedir. Meselâ Izmirde bir çok (kıraathaneler, müşterilerine kahve, çay ve lokum yerine incir, badem vermeğe hazırlanmışlardır. Kemeraltındaki Hacı Ali paşa kıraathanesi de bu meyandadır. Hattâ; üzüm suyundan mamul köfter tedarik edilerek verilmesi de odüşünül- mektedir. Bu suretle mahsulâtımıza yeni bir istihlâk çığrı açılacağı tahmin edilmektedir. Şehrimizde çay ve kahve fiatle- rindeki pahalılık devam ediyor. Ticaret odası bu mesele hakkında tetkikat yapmaktadır. Kumaş hırsızlığı Beş bin liralık kumaş çalındı Polis 2 inci şube müdiriyeti mühim bir kumaş hırsızlığı tah- kikatına vaziyet etmiştir. Vaka Galatada olmuştur. Çalınan kumaşların omıkdarı 5000 liraya baliğ olmaktadır. Tahkikata 2inci şube 2inci kısım vazıyet etmiştir. Bu mühim hırsızlığın failleri henüz meydana çıkarılamamıştır. Zabıta ehemmiyetle tahkikat yapmaktadır. Galata civarında mesruk mallara yataklık etmekle maznun bir kaç kahvehane sahip- leri müdüriyete çağırılarak istic- vap edelmişlerdir. Tahkikata de- vam ediliyor. Halk fırkası kaza kongreleri Halk fırkası kaza kongreleri devam ediyor. Eminönü kazasının kongresi perşembe günü topla- naçaktır. Iki hırsız iş başındayakalandı Kasımpaşa polis merkezi laz Mehmet ve Hasan isimlerinde iki hırsızı tevkif etmiştir. Bu iki kafadar bir olarak evelki gece Kasımpaşı da küçük Piyalede Hikmet efendi isminde birinin dükkânına kırıp girmişler, fakat bir şey çalmaya yakıt bulamadan yakayı ele vermişlerdir. Mehmet ve Hasan, hakkındaki tahkikat ikmal edildikten sonra adliyeye verileceklerdir. Palmiyeleri soğuktan muhafaza Bir kaç gün lık giden havalar geceleri sıfıra yaklaşıyor. OBeldiyenin meydanındaki bahçede bulunan palmiyelerin dondan Termometro bahçe mühendisleri Taksim müteessir yeniden soğudu. olmaması için bunları hasırlara sarmakta, o suretle muhafaza etmek- tedir. Resmimizde hasırlara sarılı duran palmiyeler görülüyor. Odun kömür i Geçen hafta iKaradenizden çok mal geldi Geçen hafta hara çirmdeniz ve havalisinden limanımıza külliyetli miktarda odun ve kömür “gel miştir. Bununla beraber, fiatlerde esaslı bir değişiklik yoktur. Ge- len kömürlerin çoğu iyi cinstendir. Ancak bir kısmı yaş olduğundan müşteriyi memnun edememek- tedir. Yeni odun ve kömürler depo- larda bulunanlardan biraz daha ucuza veriliyor. Fabat yaş olduk- ları için netice itibarile ayni fiata gelmektedir. Kadına sarkıntılık eden birisi yakalandi Şehremini zabıtası Şevket ismin- de birini yakalamıştır. Şevket sokata giderken Neri- man hanım. isminde bir kadına zurla sarkıntılık yaptığı esnada cürmü meşhut halinde yakalanmış- tır. Polis merkezi Şevket hakkında tahkikat yaparak kendisini adli- yeye teslim etmiştir. Yumurta ihracatı hakkındaki nizamname Ihracat ofisi pazar günü, yumurta tacirlerini bir içtimaa davet etmiştir. Bu içtimada yumurta ihracatı hakkındaki nizamname son defa olarak tetkik edilecektir. Halk evinde Konferanslar ve türkçe derslere başlanıyor Senebaşından itibaren Halk evinde konferanslara başlanacak- tır. Halk evi müdüriyeti konfrans- ların programlarını hazırlamakla meşguldür. Verilecek konferanslar ikiye ayrılacaktır. Bir kısmı ilmi olacak, diğer kısmı herkesi alâkadar edecek ve halkın anlıya bileceği mevzu- lardan intihap edilecektir. Gelecek haftadan itibaren halk evinde ecnebilere mabsus türkçe derslere de başlanacaktır. Bu dersler ikiye ayrılmıştır. Birinci kursta hiç türkçe bil meyen oecnebiler ( okuyacaktır. Ikinci kurs türkçe bilenlere mahsustur. Dişçi mektebindeki Bulgar ta- lebe ikinci kursa kaydolunmuştur. Birinci kurs için de müracaatlar vardır. Müracaatların ekserisini Italyanlar teşkil ediyor. Ticaret müdürü Ankaradan geldi Ticaret omüdrü Muhsin bey Ankaradan şehrimize gelmiştir. AKŞAM ABONE ücretleri Binet 1400 kuruş GArın 760 >» SAyLık 400 > gap” Abone ücretleri (odoğrudan doğruya AKŞAM idaresi namına gönderilmelidir. Adres tebdili için yirmi beş ku- ruşluk pul göndermek lâzımdır. 17700 kuruş M0 >» 800 » Saban 8 — Kasım: 41 5. İmsâk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E, 1249 238 728 948 n 1,39 Va, 5,33 7,20 1ZIL 14,30 16,42 18,21 Sahife 3 Meçhul ve mevhum Ingiliz misine açık mektup ve mevhum Meçhul misine; . Tende canım, sterlingli sultanım, © otomobilli caranım, milyonlu gonca dihanım, mis gibi, misler. gibi sevgilim efendim. Çent O haftadan beri bütün gençler ateşi aşkınızıla suzan ve gerizan olup, hayali latifiniz dillerde ve müfekkirelerde hüküm- ran olmaktadır. A benim seter- lingli canim efendim!. Çent gün- 3 den beri pabucu delik Babıali şairleri ruyalarında seni gördüler, o * sana hitaben şiirler kaleme ald o lar.Kaç milyon olduğunu benim de: bilmediğim altınların kadar sarı saçlarını, örtüleri yamalı yatakla- rında yatan delikanlıların boyun- larına dolandı. Dolandı da sarı, 4 yumuşak, ipek saçlar onların enselerini gıcıkladı... Iskoçya dağlarının en yüksek * tepeleri kadar dik ve magrur başın bir çoklarını derin hulyalara > düşürdü.. o Britanya adalarının denizleri kadar yeşil gözlerin pek * çok gençleri sabahlara kadar oyaladı. delikanlılar (gözlerinin yeşil denizinde sabahlara kadar banyo yaptılar. Senin konuştugun dil, pardon, senin öttüğün, cıvladığın lisan lagiliz likid burada moda oldu, sokaklarda, tramvaylarda: — I Hov youl, — Good byl. 5 — By byl. lerden geçilmez oldu.. Bu yerli malı faaliyetinde bir çok yerli misler zuhur etti... Müjigânlar “Mis Meg, , Nilufetler ** Mis Nelli oldu. Beyoğlu caddesinin, Sultan Ahmedin yıldızları söndü. © Buralarda kimsecikler piyasa et: - i mez oldu. Artık bütün gençler si i kaydır traş briyantinli saçlarla Galata * yolcu rıhtımında seyyah vapur larının etrafında piyasaya başla- dılar. Yerli malı olan rakıya senin © visky'n rakip çıktı. O kadar ki inhisar idaresi bile senin cazibene kapılıp yerli likörden sonra yerli visky yapmağa kalkıştı. Sen bizim için bu iktisadi buh- randa yegâne necmi saadettin... Bizi, biz biçare gençleri böyle sukutu hayale mi uğratacaktın.. A benim sterlingli cananım efen- dim ?.. Hikmet Feridun Alınan tütün 70 bin kilo mu, 1 milyon kilo mu? — a. Istanbul ticaret odası Ege ikti- sadi mıntakası dahilinde tütün “ vaziyeti ile stok tütünlerin miktarı, nevi ve fiatleri hakkında İzmir ticaret odasından malümat iste- mişti. Ticaret odası istenilen malümatı, bir raporla tesbit ederek ihracat ofisline (ove ıktısat ovekâletine göndermiştir. Bu rapora göre tütün inhisar idaresi tarafından piyasadan mübayaata başlandığın- dan şimdiye kadar 70 bin kilo tütün mübayaa edilmiştir. Halbuki tütün inhisarı başmüdür. , lüğü idarece bir milyon kiloya yakın tütün mübayaa edildiğini bildirmiştir. Şüphe edildi, üzerinde kaçak eşya çıktı Beyeğlu polis merkezi Ali Raif isminde birisini şüphe üzerine " yakalamıştır. Bu adamın üzerinde kaçak eşya bulunmuştur. Polis merkezi Ali Raif hakkındaki tahkikatını ikmal ederek kendisi- « ni evrakile birlikte adliyeye ver- miş, istintak dairesi tahkikata nezaret etmiştir.