18 Aralık 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

18 Aralık 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

MM Ne sihirdir, ne keramet: El çabukluğu marifet!.. — Manzum komedi — Parasızlık devam ettiği müddetçe her evde oynanır Birinci sahne (Gece. Karı koca çay Ziyafetinden dönmüşlerdir. Ikisi de birer kanapede otururlar. | Behiç Yüzünü seyrederken, kocan sarhoş oluyor, Kalbim, senin “aşkınla, boşalıyor, doluyor: Seni ben seviyorum gene eskisi gibil.. Nimet Daima kuru sözler,. Nimet'in bu nasibi, Hani bana bu sene manto yaptıracaktın? Neye öyle vadini unutmuş gibi baktın?.. Ne kadar yalvarsam da etmiyorsun aldırış, Bugün, yarın.. Diyerek, en nihayet geldi kışl İnsafsız, merhametsiz bir adammışsın, Behiç! Behiç Kocanın kesesini düşünmüyorsun sen hiç: Bir türlü gelmez oldu bu züğürtlüğün sonu, Yeni kanunla gitti aylığın yüzde onul. Nimet Utanıyorum halkın ben yüzüne bakmağa: Bir kadın, kürk mantosuz, nasıl çıkar sokağa?. a Behiç Yahu!.. Biraz insaf et: Geçen sene yaptırdınl.. Nimet Onun modası “geçti. Behiç Sen mutlaka çıldırdın!.. Biz'bu israf yüzünden, iflâs ederiz elbet... Nimet (İki #lile yüzümü 'kapatıp ağlamıya başları) Kürk mantosuz gezeyim. Allahim,ne rezaletll! Behiç Karısının “yanına gider, saçlarını okşuyarak:) Sevgiliml.. Bu ;gün “yeni manto istiyor canm, Fakat, düşünmiyorsun: Bu zamanda kocamın Var mıdır 'kayıtsızca “harcedecek parası ?... Nimet F Birdenbire “yerinden firlar:| “Beni “dinle şakanın değil artık sırası: Manto isterim; yoksa... Behiç um Yoksa ne olur sakın ?!.. izli Nimet LTehdit eder 1 Behiç | Artık çok oldun.. Sözlerime inan 'ki, Sonra onu yapacak adamını bulurum |.. Behiç (Gülerek : | Iyi ya.. Ben de artık masraftan kurtulurum, Pijamalı gelin! Amerikada pijama moda- sının garip tecellileri Bu yaz Avrupada “pijama çok moda idi. Deniz ibanyolarile meş- bur “olan şehirlerde, bilhassa Fransanın cenubunda Juan les Pins'de kadınlar sabahtan akşama kadar (o pijama ile (o dolaşı- yorlardı. Sokaklarda kol kola tr pijamalı kadmlar dükkân- ra girip çikıyor, kahvelerde oturuyor, sakşam çayında :pijama ile dansediyorlardı. Pijoma modası bir aralık oka- dar iileri :gittiki geceleri gazinoya halk pijamalar ile gelmeğe, ba- kara masasında pijamalı kadınlar oturup oyun oynamağa başladı. Fakat kış gelince bu moda yavaş yavaş “unutuldu. Şimdi :Amerikadan gelen haber- ler pijemanın sorada birden bire moda olduğunu bildiriyor. Kadınlar <suvarelere, hatta balolara pijama ile gitmeğe baş- mışlardır. İşin en garibi bazı gençler nikah dairesine pijama ile gidiyorlar... Başlarında gelin duvağı olan bu kızlar beyaz pija- maile çok garip görünmektedirler, Maamafih Amerikalılar garip şey- lerden hoşlandıkları için bunu çok beğeniyorlar. Resmimiz Şikagoda yapılan bu düğünde pijamalı gelinle bir mu- hibbesini (o gösteriyor. (Başında duvak, elinde çiçek bulunan gelin bol .pantalonile hakikaten tuhaf görünüyor. (Bereket bu garip en güzel i kıyafeti ihtiyar kızlarından 18 Kânunuevvel 1931 a lam nn Bana “da palto yapsın o adam neredeysetll.. (Behiç karısının saçlarını öper. Nimet şiddetle onu iter :) Nimet Böyle sana kızgınken, elin elime değse, Hiddetimden büsbütün asabım kuduruyor!.. Behiç ii ( Karısım teskin etmek ister:| Benim de, Nimetciğim, kalbim vurup duruyor, Seni bir seviyorsam, bin kere sevmek için İ.. Nimet (Arkasını döner : Görmek istemiyorum ben yüzünü Behiçin |. ( Nimet ayağa kalkıp soyunmıya başlar. Bu esnada boy nundaki bir sıra inci yavaşça yere düşer. Behiç, gelince onu yerden alıp cebine atar, | Nimet (Elini boynuna götürerek Eyvahl.. Inciler düşmüş boynumdan habersizce, Vallahı çıldırırım bulunmazsa “bu gecel.. Gözüm seğiriyordu.. İşte olanlar oldu; Mutlak sokakta “düştü! Acaba kimler buldu? (Nimet ağlamıya “başlar. Behiç teselli eder:) Behiç Ona üzülüyorsun bu derece mademki, Inşallah bir taraftan para bulurum belki: Yarın gerdanlığinın tıpkısını alırım; Ağlama güzel yavrum! Ağlama güzel karım! Ikinci sahne (Ertesi -gece. Nimet kocasını bekler. Biraz sonra “Behiç girer:) Nimet Sanki bekliyor gibi çok mesut bir haberi, Behiç'im! Gözlüyorum seni gündüzdenberi: Hadi, çıkar incimi, artık nurlansın gözüml.. Behiç Nimet! Dinle evvelâ: Var sana bir çift sözüm, Bunun için borç aldım tamam 500 lira 'ben, Düşünürsen mutlaka insaf edersin kalben: Sana, bunun üstüne, manto yapmak müşküldür! Nimet Peki, nasıl istersen.. Yalnız yüzümü güldür!.. Geçen seneki mantom atılmaz yabana, Hem modası bitmedi, kışı geçirtti banal.. (Behiç eski gerdanlığı çıkartıp, karısının boynuna takar. Nimet bu hilenin farkına varmaz. Kocasının boynuna sarılır:) Nimet Benim, sözünde duran, erkek, mert kocacığım, Benim hem âlicenap, bem cömert kocaçığıml.. (Perde iner | Necdet Rüştü Pilamalı gelin ve bir'muhibbesi eden Şikagonun | Gelinin güzelliği Obu kıyafetin biridir. | garipliğiri bir derece örtüyor. Konya mektupları Konyada yerli mala çok rağbet ediliyor Konyada yerli mallar için çok DE ARA Konyadan bir manzara : Konya 15 (Hususi) — Konyada tasarruf haftası coşkun tezahü- ratla karşılandı. Muallimler birliği salonunda büyük bir yerli malı sergisi saçıldı. Bu serginin açilması hakkında hiç bir tasavur yoktu. Iktisat vekâletinden “gelen emir üzerine sergi iki gün içinde, hem de pek yüzel olarak açıldı. Konya - sanayicilerinin hemen çoğu mallarile bu “sergiye ( iştirak etmişlerdi. Sergide çorapçılık , fanilecilik , mürekkepçilik , ma- karnacılık , mobilyecilik | kısım- ları vardır. Bu “sergiden maada temmuzda umumi bir sergi -açıl- ması düşünülmektedir. Açılacak sergi için şimdiden bazı teşebbüs- lere bile başlanılmıştır. Konya iktisat ve tasarruf cemi- yeti umumi kâtibi Sıtkı bey Konya halkının yerli mala gösterdiği büyük rağbeti şöyle anlatmaktadır. “ — Bura ahalisi, hele köylü- lerimiz her zeman için yerli mal- ları aramaktadırlar. diyebilirim ki: Yerli mallarımızın her vilâyetten daha ziyade (o rağbete mazhar olduğu yer Konyadır. Hakikaten Konya, yerli mal kullanmak cihe- tinde pek ileri gitmiştir. Yerli mal haftası dolayisile Konya kız muallim mektebinde de bir sergi açılmıştır. Bu sergide kadın elbiseleri ve saire teşhir edilmektedir. Sergi her cihetten mükemmeldir. Kız muallim imek- tebi'müdürü Lütfü bey bir ay evel Bursa, Adapazarı, Feshane ve Hereke fabrikalarile (anlaşarak kumaş getirtmiş ve “bunları gayet güzel şekilde diktirtmiştir. Bilhassz, bu sergi yerli malından yapılan elbiselerin ne kadar ucuza çık- tığını göstermek (itibarile pek şayanı dikkattır. “Yerli'mal kullanmamakta şehirliler kabahatlidir,, Adapazarı 15 (Hususi)— Burada tasarruf haftası dolayısile büyük bir faaliyet göze çarpmaktadır. güzel bir sergi açıldı Gazi Hz. nin heykeli Haftanın ilk günü Halk fırkasi meydanında büyük bir içtima akdedilmiştir. Mektep talebeleri ellerinde temsili Javhalar olduğu halde caddelerde dolaştılar. Bu lavhalarda şu cümleler vardı: “Ayağını yorganına göre uzat,, “ Damlaya damlayı göl olur, , “Malını koru,,, “Yerli mal kullan,, “ Para topla,, “ Vatandaş yarını düşün ,, “İsraf haramdır, vesaire.. O gün bütün halk akın halinde fırka meydanına gidiyordu. İçtima saatinden çok evvel meydan adam “akıllı dolmuştu Nutuklar başladı, zaman zaman bu kesif kalabalık dile geliyor: — Yerli malı kullanacağızl. — Ahdediyoruz!. — Para biriktireceğizl. Sesleri | işitiliyordu.. Nutuklar arasında Türk ticaret bankası müdürü Asım beyin nutku pek şayanı dikkatti. Asım Bey yerli malına şimdiye kadar gösterilen lâkayi 'dide şehirlilerin büyük kabahati olduğunu söylemiş ve: “ Kusurun en büyüğü bizdedir. Köylülerimiz zaten kendi ördüğü çorabı, şayağıve gömleği öküzünün derisinden çarığını giymektedir. ,, demiştir. Iş bankası müdiri Şakir bey de şayanı dikkat bir nutuk söylemiştir. Şakir beyin nutku sırf istatistik ve rakkam üzerine istinat ettiği için tamamile hakikattan bahsedilmekte idi. Nutkun içinde edebiyat tarafı yoktu. Belediye reisi Kerim beyin nutku da pek alâka ile tâkip edildi ve uzun uzun alkışlandı.. Halk, nutuklardan, merasimtlen sonra pek mütehassis bir halde dağıldı. Halk dağılırken: — Yerli malı kullanacağız aht- ediyoruz.. — Kendi yaptığımızı cağız peyman ediyoruz.. — Söz veriyoruz. — Yemin ediyoruz.. Avazeleri bir daha etrafı sardı.. kullana- Seyyar eve benziyen otomobil Bir Fransız mü- hendisi iyeni bir otomobil yapmış- tır. Otomobil lâstiğinden o 24 ayak ozunluğun- dadır. Içinde 10 beygir kuvvotin- de bir motör var- dır. Yeni Otomobil seyyar bir ev gibidir. mutbağı, tuvalet odası ve yemek salonu ve bir yatak odası vardır. Bütün bu tertibata rağmen ağırlığı adi bir otomobilden fazla değildir. Bu sebeble saatte 80 - 90 kilometre süratle gidebilecektir. men