28 Ocak 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

28 Ocak 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

28 Kânunus: . Sahife 2 Gazi Hz. - Gazi Hz. dün Dolmabahçe — sarayındaki dairelerinde meşgul — olmuşlar ve akşam üzeri Emirgân - ve İstinyeye kadar bir gezinti — yapmışlar ve oradan Şişli tarikile . saraya avdet buyurmuşlardır. Reisicumhur Hz. dün gece © Beyoğlunda Türkuvaz lokantasını — teşrif buyurmuşlar, bir müddet varyete numaralarını seyretmiş- lerdir. Kendiliğinden olan - büyük bir inkılâp (Baş tarafı birinci sahifede ) © kadar sırf aklına hitap eden ilmi bir düşünce değil, en kuvvetli hissiyatına taallük eden sırri bir mesele olsa da, bu asırda yaşayan medeni bir insan için hiç anla- © madığı dildeibadet etmek, Allahm emirlerini hiç anlamadığı bir — lisanda dinlemek tahammülü güç “bir hadisedir. Din, meçhulâttan kurtularak, , idrâk ve anlayış sahasına girdikçe daha büyük “kuvvet kazanır. Dinini allahın 'kelâmını anlayan fert, itikadının salâbetinden daha emin olur, ibadetinde daha fazla şevk gösterir. Türkçe kuranın gördüğü rağbet, işte bu sebeplerden ileri > geliyor. © Esasen, kuranın türkçe okunması, ile ne kudsiyetinden, ne tesirinden hiç bir şey kaybetmiyor, bilâkis, “şimdiye kadar farkına varmadığımız azla bir tesir ve tahassüs kabi- liyeti kazanıyor. - Evvelki (gece, ( Reisicumhur - hazretleri nezdinde bulunuyorduk. Gazi Hz. tarafından akşam ye- .meğine davet buyurulan meşhur kafızlardan (bazılarının tilâvet ettikleri Türkçe kuranı dinlemek fırsatına nail oldum. Hafız Zeki beyin genç ve prüzsüz sesi, hafız Kemal beyin selâtin cami- inin yüksek kubbelerine alışmış ve kudretli sadası türkçe — kur'an okumak suretile sarayı çınlattığı zaman derin bir huşu içinde mütehassis olmamak imkânı yoktu. z Türkçe kur'an artık bir emri “vâki, ve bu mühim inkdâp, - yukarda söylediğiniz gibi - bir — sehli msümtenidir. Türkçe kur'anı “dinleyen Büyük Insana baktım: — Türk milletinin kurtulması, ilerle- “mesi ve yükselmesi için yaptığı ütün eserler, fanilere mümteni - işler değil midir? Grip salgını Hastalık ayni şiddetle devam ediyor “Havaların mütemadi değişikliği o yüzünden grip devam ediyor. © Kapatılan mekteplerde tatbirat — yapılmaktadır. Hastalık Istanbul- dan başka Ankara, Konya, Adana, Manisa ve İzmirde de şiddetlidir. Şehrimizde gripin tevessüüne tramvayların mühim bir âmil ol- duğu anlaşılmaktadır. Bunun için tramvay kapılarından birinin be- hemehal kapalı bulundurulması © lâzımdır. Bu hususta müteaddit © mektuplar aldık. Gerçi birçok yolcular çıkarken kapıyı açıkta bırakmak suretile büyük bir nezaketsizlik gösteriyor- lar. Fakat ön kapının kapalı bu- lundurulmasını temin için bir tedbir ittihazı lâzımdır. Bu haftaki liğ maçları tehir edildi Istanbul, 27 (A.A.) — Istanbul futbul heyetinden tebliğ edilmiştir. Istilâi o vssalgın bir surette büküm süren grip hastalığı ve muhalefeti havaiye dolayısile 29 - 1-932 cuma günü icra edileceği ilân edilmiş olan liğ maçları tehir edilmiştir. Manisa, 27 (Hususi) — Bu- rada grip şiddetlendi. Mektepler on gün müddetle tatil edildi. Necmeddin Sadık tan sonra İngiliz ticari dünyanın her tarafında, çok muhtemeldir. işe yaramadığından işler bir düstur atmışlardır: altınsız ticaret... Tahdidi teslihat! Fransa 39 bin tonluk bir zırhlı yapıyor Paris 27 (A.A. ) — Meb'usan meclisi bahriye encümeni, Bahriye nazırının verdiği izabatı dinledik- ten sonra evvelce karar verilmiş olduğu veçhile 36,000 tonluk bir hattı harp gemisinin inşasını ka- bul etmiştir. Romanyada bir hapishanede isyan Bükreş , 27 ( Hususi )— Bender şehri hapishanesindeki (o mevkuf komünistler isyan çıkarmışlardır . Bir komünistin cenaze alayının hapishanenin önünden geçmesi isyana vesiie olmuştur. Mahpus- höcrelerinin o camlarını kırmışlar ve cenaze alayında ki arkadaş- larma kendilerinin kurtarılması için bağırmışlardır. Bunun üzerine gardiyanların üzerine her taraftan hücumlar yapılmıştır. Mahpuslar tam hapishaneden çıkacakları esnada kuvvei askeriye gelmiş ve ateş açarak isyanı bastırmıştır. Rusya - Lehistan Leh gazetelerinin mutalâaları Varşova, 27 — Lehistan ile sovyet Rusya arasında imzalanan dostluk (omuahedesinden dolayı Leh gazeteleri uzun makaleler neşrediyorlar. Gazeteler muahe- deden dolayı memnun olmakla beraber muahedenin kıymeti iki tarafın göstereceği hüsnü niyete bağlı olduğunu söyliyorlar. Bir kısım gazeteler bu muahe- denin hakiki bir kıymeti olması için bir Rus-Romen muahedesinin aktı lâzim geldiğini ilâve ediyorlar. Leh hariciye nazının beyanatı Varşova 27 Leh hariciye nazırzı M. Zaleski gazete muhar- rirlerine beyanatta bulunarak Rus- Leh ademi tecavüz muahedesinn harbi kanun harici addeden Kelloğ misakının bir zeyli olduğunu ve elyevm müzakere edilmekte olan hakem mukavelesi imza edildilk- ten sonra meri olacağını söyle- miştir. Bir ingiliz tahtelbahri battı Londra 27 — M.I Tahtelbahri denize dalmış ve bir daha yukarı çıkmamıştır. Tahtelbahirde 56 kişi vardı. Tahlis işine başlanmıştır. Fakat sis bunu güçleştiriyor. Gemi hasara uğramamıştır. Mürettebatın 80 saat kadar yaşayabileceği tahmin olunuyor. / ” Amerika maliyecileri iktisadi felâketine sebep altındır, diyor Londa 27 (Hususi) — Altın mikyasını bıraktık- muamelâtının . artması bilhassa Amerika ve Fransada çok nazarı dikkati celbetmiştir. Bu memleketlerde başlıyan cereyanın bugünkü para piyasası üzerinde küyük bir değişiklik yapması Dünyada mevcut altınların dörtte üçü Fransa ve Amerikadadır. Fakat buna rağmen bu iki memle- ketin iktisadi vaziyeti günden güne fenalaşıyor. Banka mahzenlerinde saklı duran altınlar duruyor. Amerikada birçok büyük maliyeciler ortaya yeni Ticaretsiz Amerika maliyecileri, Amerikanın iktisadi felâ- ketine sebep olarak altın bolluğunu gösteriyorla Sahahki Zelgraflar » Altın tahtından indiriliyor “ Amerikanın etmediği için ——— — —— ——— Bu altınlar ziynet eşyası gibi saklanarak tedavül ticari muamelât durmuştur. Bu sebeple ticaretsiz altın yerine, kâğıt para ile veya itibar üzerine ticaret yapılmasını tercih ediyorlar. Amerikada bu cereyan çok kuvvetlenmiştir. Reisi- cumhuru M. Hoover de bu fikre taraftar olmuş ve boş duran sermayelerin tedavülü çarelerini aramak oluyor. Fransız hiç bir Bu yüzden altın yerine için bir plân tanzim ettirmeğe karar vermiştir. Bu hususta Fransada da hararetli münakaşalar maliyecilerinden büyük bir kısmı Amerikalıların noktai nazarını kabul etmektedir. Fakat 926 da frangın sukutunun uyandırdığı korku henüz geçmemiş oldyğundan Fransızlar biriktirdik- leri altınların dışarı çıkmasına razı olamıyorlar. Maamafih bugünkü cereyanın oradada kuvvet ümit ediliyor. Eski borçlar lik temaslardan hasıl olan intiba müsaittir Ankara 28 ( Telefon) — Düyunu umumiye meclisi tara- )) fından hükümetimize gönde- rilen bir mektupta borçlar meselesinin halli için cereyan edecek müzakere raahalli ola- rak Parisin intihabından ve mufahhas heyetimizin intihap ve izamından dolayı teşekkür edilmektedir. Hâmiller mümes- sillerile heyetimiz arasında müza- kereye başlanmıştır. Iyi haber alan mahafilden tereşşüh eden haberlere göre ilk temaslardan hasıl olan intiba, müzakeratın müspet bir sahada devam edebilecek bir mahiyet arzettiğidir. Haricive vekili Hava müsaade etmezse Iraka uğramadan dönecek Tahran 27 (A.A.) — Muhale- feti hava dolayısile Hariciye vekili Tevfik Rüştü beyfendinin hareket- leri cumaya kalmıştır. Hava müsait olduğu takdirde tayyare ile Bağdada ve aksi tak- dirde otomobille Pehlevi limanı ve Kafkasya tarikile avdet ede- ceklerdir. Yeni liste Kontenjan listesinde bazı değişiklik yapıldı Ankara, 28 (Telefon) — Kon- tenjan listesinde yapılan bazı tadillere dair olan kararname Reisicumhur Hazretlerinin tasdtik- lerine arzedilmiştir. Listedeki radyo miktari da tez- yit olunmuştur. Bundan mada yerli müessese addolunan Ford imalâthanesinde monte edilen oto- mobillerden senevi 600 kamyon ve 600 tenezzüh arabası ile bir miktar ton parçanın kontenjana tabi olmadan memleketimize itha- line karar verilmiştir. C.H. Fırkası Kâtibi Umumisi Recep Bay Konya'da Konya, 27 (A. A.) — C.H. Fırkası Kâtibi Umumisi Recep bey dün öğleden sönra vilâyeti, Kolordu o kumandanlığını, ordu müfettişliğini ziyaret etmiş, fırka vilâyet merkezinde iki saat kala- rak işler hakkında konuşmuştur. Müteakıben fırka kaza heyetini teftiş etmiştir. Bugün fırka mer- kezinde bir toplanma yapılacaktır. bulacağı ve altının yakında tahtından indirileceği Mangurile Çinli askerler Harbini yağma ediyorlar Harbin, 28 (A. A. ) — Çinli askerler, müthiş bir yağma ile meşguldürler. Şehirde dehşet hâ- kimdir. 3 Japonyolı ile 20 kadar Koreli öldürülmüştür. 10 Koreli kaybolmuştdr. Çinliler tarafından düşürülen bir Japon tayyaresinin sukutu üzerine Japonlar düşen tayyareyi tahrip etmeğe gitmişler ve bir bomba koymuşlardır. Çinli gayri muntazam (askerler tayyarenin yanına gittikleri zaman bomba infilâk etmiş ve bunların otuzdan fazlasının ölümleri intaç eylemiştir. Izmirde bir kız sokakta ölü olarak bulundu Izmir, 27 (Hususi) — Dün akşam karşıyakada Fatma ismin- de 18 yaşında bir kız sokakta öldürülmüştür. Kızın eski nişanlısı Niyazi yakalanmıştır. Posta paketleri Biriken paketler sahiplerine veriliyor Ankara 27 — Paket postaha- nelerinde biriken kolilerin sahip- lerine iadesi hakkındaki heyeti vekile kararnamesi âli tasdike arzolunmuştur. Bu günlerde mev- kii tatbike konacaktır. Bu kararnameye göre, kararna- menin neşri gününe kadar posta- hanelerde teraküm etmiş bulunan koliler sahiplerine tevdi edilecek ve bundan sonrası için de ancak iki ve bir kiloluk küçük paket- lerle yeşil etiketli oluplüks eşyai muhtevi bulunan © paketlerden maada kolilerin kabul edilmeye- ceği bilimum memleketler posta- hanelerine tebliğ edilecektir. Manisa'da hava şehitleri ihtifali Manisa 27 ( Hususi ) — Hava şehitleri için tayyare cemiyeti tarafından yapılan ihtifale askeri, mülki, belediye, fırka heyetleri, muallimler, talebe ve halk iştirak ettiler. Merarasimde bulunanlar tayyare cemiyeti tarafından içi bademli ve cevizli incirlerle izaz edildiler. Binbaşı Şefik bey ordu namına, Şemseddin bey halk namına nutuk- lar söylediler. | Türkce Kur'an (Baş tarafı birinci sahifede ) Bugün de bir çok camilerde türkçe kur'an okunacaktır. Çem- berlitaşta Köprülü camiinde Saat “ iki buçukta Sultanselimli hafız Rıza bey, Sultan Ahmette Feruzağa camiinde hafız Fahri bey türkçe kur'an okuyacaklardır. Yarın da Sultan Ahmet camiinde hafız Yaşar, hafız Burhan, Beşik- taşlı hafız Rıza, hafız Nuri, Sul- tanselimli hafız Rıza, bafız Fahri, hafız Zeki, hafız Kemal beyler tarafından sıra ile mukabele tar- zında türkçe kur'an okunacaktır. Balkan konferansı meclisi (Baş tarafı birinci sahifede ) güya (Bulgar ve Yugoslav murahhasları Istanbulda iken Tür- kiye ve Yunanistan aleyhine bir ittifak yapmak için mü- zakeratta bulunmuşlarmış... Tür- kiyenin tamamiyet mülkiyesine halel (getirecek bir anlaşma Yugoslavyanın menfaatine muga- yirdir. İsmet paşa Bulgaristanı Yugoslavların eline bırakmamak için Bulgar baş vekilini Ankaraya çağırmış... Burada Yunanistan , Bulgaristan ve Türkiye arasında diğer Balkan devletleri aleyhine bir ittifak aktolunmuş.. Biz Balkan konferansında ver- diğimiz bir kararla komşularla temasta bulunacaktık, ve bunun için de Arnavut ve Bulgar mu- rahhaslarını Belğrad'a çağırmiştık. Fakat ortaya böyle bir dedikodu çıkınca onlarla görüşmeği tehir ettik. ,, Bulgar murahhası M. Sakizoff da şu beyanatta bulunmuştur : — Bulgaristan Balkan konfe- ransı mukarreratını tatbike çalı- şıyor. Bu maksatla bu hususta görüşmek üzere Balkan teşekkül- leri murahhaslarını Sofyaya çağır- dık. o Arnavutluk (O murahhasları geldiler, görüştük. Bir cinayet Taksimde bir lokanta garsonu ağır yaralı bulundu Dün gece Taksimde feci bir cinayet olmuştur. Gece yarısından sonra saat 3,45 raddelerinde Taksime yakın bir lokantadan boğuk boğuk istimdat feryatları duyulmuştur. Zabıta memurları derhal lokantaya gitmişler, içeride lokantanın garsonlarından Ahmet isminde birini (yerde kanlar içinde bulmuşlardır. Yapılan muayenede Ahmedin, başından (ove vücudunun 17 yerinden ağır surette yaralanmış olduğu görülmüştür. Ahmet ifade veremiyecek dere- cede yaralı ve baygın bir halde Beyoğlu hastahanesine götürül- müştür. Ahmedin sivri bir demirle ya- ralanmış olduğu tesbit edilmiş ve dükkânda top mermisi şeklinde bir demir bulunmuştur. Yapılan tahkikatta Ahmedi yaralıyanın Ali Asgar isminde birisi olduğu anlaşılmıştır. Bir müddet sonra Ali Asgar da o civarda Rumeli hanının sekizinci kat taraçasında eli yüzü kanlar içinde yakalanmıştır. Ali Asgar bundan bir müddet evvel işinden çıkarılmış, buna Ahmet sebep oldu diye intikam almak için bu cinayeti işlemiştir. Polis tahkikata devam ediyor. Kaçak eşya yakalandığı haberi doğru değil Bu sabah bir refikimiz limanda mühim miktarda kaçak ipekli yakalandığını haber veriyordu. Bu hususta tahkikat yaptık. Alâ- kadar bir zat bundan bir kaç gün evel Ege vapuru yolcuları üzerinde bir parça ipekli kumaş bulu “duğunu, başka kaçak eşyaya tesa..if edilmediğini söylemiştir. Vize