28 Ocak 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

28 Ocak 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

28 Kânunusani 1932 AKSAMDAN AKŞAMA Biraz da hodbin olalım “ İllallah yeniliten! Yenilik! Yenilik! Yenilik! Resimde yenilik, mimaride yeni lik, şiirde yenilik, romanda yeni- lik, tiyatroda yenilik, evdöşemek hususunda yenilik!... Ben, kendi hesabıma, bunların hepsinden gına getirdim. — Vay gidi mürtet mürteci! - diye hücuma uğramaktan kork- mıyarak bunu ilân ediyorum. “Yenilik için yenilik, yapmak, esasen öyle müptezelleşti, öyle bayatileşti ki, bizzat yenilik mef- humuna zıt gelmeğe başladı! “ Yenilik - orijinallik ,, taraftar- ları, gözlerinin önüne bir “seri san'at,, seriyorlar : — Ne orijinal şey, değil mi? Diye soruyorlar. Şayet samimi bir insansanız, dobra dobra: — Bir mana çıkaramadıkl - ce- vabını veriyosunuz.. Bunun üzerine, muhatabınız, cehlinizle - açık yahut gizlika- paklı - alay ediyor. Ve, başlıyor size bir konferans vermeğe: — Önümüzdeki şaheserin kıy» meti şimdiki insanlar tarafından takdir edilmiyecektir. Zira, cemiyet, o seviyeye henüz yükselmemiştir. Fakat, müstakbel nesiller, bu şaheserin artistini te'lih edecek- lerdir. Onun aliın heykelini dike- ceklerdir. Artist, torunlarımızın bizimkinden daha ince olacagında şüphe bulunmıyan zevkine ulaş- mıştır. Yüz sene sonra onların anlı'z beğeneceği eserler mey- dana getiriyor. Bari, siz bunu takdir buyurun. llh, ilb... Bu noktai nazar bilâ itiraz tas- dik edilemez... En münevver ta- bakadan en geniş halk tabakasına kadar kimse tarafından anlaşılmı- yan, beğenilmiyen bugünkü “ori- jinal şaheserlerin,, müstakbel ne- siller tarafından takdir edilmesine belki küçük bir ibtimal vardır. Taribte bazı dâhiler zikredilir ki, devirlerinde takdir edilmemişler, açlıktan ölmüşlerdir. Fakat, ekseri dâhileri, ve eserlerini kendi de- virleri içinde parlamış görürüz. Son seneler, münhasıran bi- rinci oçeşit (san'at (dâhisinin zuhur etmesi gariptir. İkinci çeşit osan'at dâhilerinin zuhur etmesi üzerine telâşa düşüyoruz. Müstakbel nesillerin zevklerine göre, - beşeriyete avans vererek çalışan - şair, romancı, tiyatrocu mimar, dekoratör ve ressam üs- tatlardan rica ediyoruz. Bu bi- çare şimdiki neslede azıcık onun da zevkine bizmet etmek Adada su Belediye bu sene işe başlamağa karar verdi Büyükada. elektriğinin O küşat resmi yapıldığı gün ada halkı namına: söz söyliyerek vali Mu- hiddin beye bu muvaffakıyetinden dolayı. teşekkür eden Emin Âli bey adanın başlıca bir noksanı olan adaya su verilmesini temenni etmişti. Belediye, Adada mevcut su tesisatını işletmek üzere elektrik tesisatının bitmesini ve elektrikle Adanın tenvir edilmesini bekli- yordu. Ada'lılar, şimdi su için belediye nezdinde yeniden teşeb- büsatta bulunacaklardır. Haber aldığımıza göre belediye, ya Kazoğlu tesisatını işletmek yahut başka bir şekilde Adanm suyunu temin etmek için 1932 senesinde (o behemehal (icraata geçmek fikrindedir.' Bu maksatla yeni sene bütçesi tanzim edilirken şehrin su tesisa- tına ayrılacak tahsisat sırasında Ada suyu içinde bir miktar ayrılacaktır. Belediyenin bu yerinde tasav- vurunu memnuniyetle karşılarız. Ümit ederiz ki, (Büyükadalılar geçen sene elektriğe kavuştukları gibi bu sene de su sıkıntısından kurtulurlar. Bir senede kaç seyyah geldi? 1931 senesi içinde şehrimize 17 seyyah gemisi gelmiş, bu vapurlar içinde bulunan 7510 seyyah şehrimizi ziyaret etmiştir. Bu seyahlardan hiç biri: şehrimizde uzun müddet kalmamış ve transit olarak şehrimizden gecip gitmiş- lerdir. Bu seyyahlar kafile halinde gelmişlerdi. Tütün kongresinde Izmir murahhasları Ankarada Şubatta açılacak olan tütün kongresine aza intihabı hususunda görüşmek üzere ticaret odası idare heyeti içtima etmiştir. Bu hafta umumi içtima yapılarak tütün kongresine gidecek olan iki murahhas intihap olunacaktır. rini yapmış da vakıf hanı tarzında gelirli binalar yap- | mamış diye Mimar Sinan'a kızı- | yor mıyız? Bu döhiyi, bu sebeple, | ŞEHİR HABERLERİ Yangına karşı Umumi yerlerdeki tertibat gözden geçirilecek Polis müdüriyeti sinema, tiyatro, bar ve saire gibi umum maheller hakkinda polis merkezlerine yeni bir tamim (göndermiştir. Bu tamimde bilumum polis merkez“ lerinin kendi mıntakaları dahilde bulunan bu şekildeki umumi maballerin girilecek, (çıkılacak yerlerile yangına karşı ne gibi tertibat aldıkları hakkında sıkı tahkikat yapmalarını bildirilmiştir. Bu gibi yerlerin yangına karşı tertibat almaları hususuna çok ehemmiyet verilmektedir. Şoförlük İmtihanlar daha sık olacak Seyrüsefer heyetinde imtihan olan şöförlerden bazılarının sathi bir imtihandan geçirildikleri ve otomobil idaresinde büyük bir vukuf sahibi bulunmadıkları an- laşılmıştır. Bu suretle sitaj görmeksizin şoförlük edenler sık sık kazalara sebebiyet veriyorlar. Buna mani olmak üzere yeniden bazı tet- birler alınacaktır. Bu cümleden olarak şoförleri imtihan eden fen heyetin otomobil ve makine- çilikte ihtisas sahibi mühendisler memur edilecek, imtihanlar daha esaslı surette yapılacaktır. Zeytin mahsulu Ihracat ofisinin aldığı malümata göre dünya zeytinyağı mahsulu azdır. Italya'da zeytin ağaçlarına hastalık ariz olmuştur. Cezayirde de mahsul azdır. İspanya'da zey- tin az çıkmıştır Yalnız Suriye'de mahsul iyidir. Türkiye mahsulünün 11 milyon kilo olacağı takmin ediliyor. Elde mevcut stok 3 milyon kilodur. Dahili sarfiyatımız 8 milyon kilo- dur. Ibracat miktarı her sene 7 milyonu bulur. AKŞAM ABONE ücretleri —— Türkiye Ecnebi SeveLix 1400 kuruş (| 2700 kuruş SAyLıx 750 > 1450 > SAyLıK 490 » g0 >» lAyLık 150 » — ini gep Abone ücretleri doğrudan doğruva AKŞAM idaresi namma Haliç şirketi | | Komisyon vaziyeti vahim görmüyor Haliç şirketinin veziyetini tetkik etmek üzere teşkil edilen komis- yon içtimalarına devam ediyor. Komisyonun şimdiye kadar yaptı- ğı tetkikata göre şirketin vaziyeti vahim değildir. Şirket, müstacel bir çare bulunmazsa seferlerini tatil edeceğini iddia etmişti. Komisyon, kısmen veya tama- men olsun buna imkân kalmıya- cağı kanaalındadır. Şirketin senelik varidatı 290-300 bin lira arasındadır. Şirketin ko- misyona gösterdiği hesaplara göre senede altmış bin lira kadar bir açığı vardır. Şirket mevcut on iki vapurundan hali faaliyette bulunan sekiz vapurunun bu sene tamire ihtiyacı olduğunu ve bunun için 160 bin lira kadar bir masraf lâzım geldiği görüldüğünü iddia etmiştir. Komisyon, bütün vaporların bir senede tamiri ile şirketin bukadar büyük bir yük altına girmesini doğru bulmuyor. Esasen bütün vapurların hepsinin tamir edilmesi seferlerin tatil edilmesini intaç edeceğinden komisyon bu tamirin tedricen yapılması fikrindedir. Komisyon şirketin memur ve müstahdemin kadrosunu da #zla bulmuştur. Şirket senede maaş ve ücret olarak yüz yirmi bin liraya yıkın bir para tahsis etmiştir. Varidatın hemen yarısına yakın paranın ücret ve maaş olarak verilmesini doğru görmektedir. Komisyon, yalrız otobüs rakabeti karşısında şirketin bir milyona yakın yolcu kaybettiğini anla- mıştır. Son senelerde şirket yüzde beş nisbetinde bir temettü dağıtmıştır. Komisyonun tetkikatı daha bir müddet sürecek ve tanzim edile- cek raporun bir sureti iktisat ve- kâletine, diğeri belediye riyasetine verilecektir. Tıp talebe yurdu binası Beyazıt ta Tip talebe yurdu olan binanın ahşap olması dola- yısile yansına müsait olduğu bele- diye heyeti fenniyesince anlaşıl- mıştır itibarla oya binada yangu. : surfuz tedbirleri alınacak, yahut Tıp talebe yurdunun başka Kaş yapalım derken... Darülbedayide “Yalova türküsü, nün temsilinden sonra tiyatroyu sevenlerin içine korku düşmesini pek tabii görürüz. Belediyenin, bir operet vücuda getirm hiç de lüzumlu görmemekle beraber bu işin bilhassa Darülbedayiin eski emektarlarına gördürmeği tavsiye ve teşvik etmek hiç eli- mizden gelmez. Şebir tiyatrosu nun. bir opereti olmasın mı? Sualine gelince. İstiyorlarsa olsun fakat yükü Darülbedayi sanatkâr- larına yüklenmesin. « .. Operetin ses ve zaman mese- lesi olduğu gayri kabili inkârdır. Balkan komşularımızın operetleri asgari beş alti senede vücut bul- muştur. Bugünkü Darülbedayiin, yirmi senelik emeğin mahsulü olduğunu gözönüne getirirsek, her- hangi bir sahne sanatında yoktan var olamıyacağı derhal tezahür eder. Bu itibarla “ Yalova türküsü,,- nde kusur aramak abes olur ve gene ayni mülâhazalara istinaten: “Efendim, bizde böyle şey yapr- lamaz!, diye yüksek perdeden söz söylemeği de fuzuli gayret- keşlik addederiz. Ancak bu yükün Darülbedayi sanatkârlarına yük- letilmesinin katiyen aleyhindeyiz. * .. Belediyemiz, “Yalova türküsü,,- nün temsilinden sonra şu İanaati hasıl etmekle memnun olmalıdır: Bizde, bir operet besteliyecek bestekâr yetişecektir; Bizde bir operet dekoru zem- medilebilir; Mizansen doğrudur, balet kos- tumlerinin nasıl olacağını bilen vardır. Darülbedayi rejisörü, tiyatro sahnesini idare ettiği gibi, operet sahnesini de idare edebilir. Işte Belediyemizin Dartlbedayi- den isteyecekleri bundan ibaret kalmalıdır. Daha ilerisine gitmek darülbedayie darbe vurmak olur. Darülbedayi sanatkârları, esasen tiyatronun bu nevini oynamakla eziliyorlar. Bir de omuzlarına şarkı söylemek yükü yüklenirse, kazan- dıkları temaşa sanatı duygularını kaybederler. Filvaki onlar, Bele- diyenin her emrini ifa ile mükek- leftirler, fakat belediyemiz biraz daha munsif olup onları bu yük- ten kurtarmalıdırlar... Zira bu terazi bu kadar sıkleti çekmez... Nasıl alafranga keman çalan bir talebeye alaturka çaldırılmazsa, bir tiyatro sanatkârına da operet oynatılmaz, Kaş yapalım derken, göz çıkarılmasın diye korkuyoruz. Selâmi İZZET himmetini iltifat etsinler. Şimdi > aşi rakka melik bir binaya nakli lâzım geleçektir. Pirinç ziraati artırılacak yaşıyan insanların rahat anlıya- elinden dun görmek aklımıza Ağresr tebdili için: yirmi. beg; ku- e Li Iktisat vekâleti pirinç hakkında bilececeği eserler de meydana iğ mu? ruşluk pul göndermek lâzımdır. Çöpler çukurlarda çü ülecek İbir Hamm - çılazılicaktır. BEER getirsinler. (o Neslimiz o hesabına Hülâsa: Zamane sanatkârları, Ramazan 20 — Kasım: 88 Çöp komisyonu sıhhiye müdü- | nunda pirinç istibsâlatım artırmak botbinlik etsinler. Korkmasınlar, | bizler tarafından anlaşılacak eser- (ğç, imsak Güneş Öğle İkindi Akşam Yata (| riyetinde içtimalarına devam edi- | için bazı himaye usulleri buluna- müstakbel nesiller, gene kendi- | ler yapsalar hiçbirşey kaybetmez- (Se. ı2j4 1,46 M 7m 2 18SE| yor. Son içtimada çöplerin çukur- | caktır. Prinç için her sene hariç lerini takdir edecektir. ler, belki kazanırlar. ei Ül çürütülmesine karar veril. | memleketlere 2 milyon liradan Niçin Süleymaniye medresele- (Va - Nü) | miştir. fazla para veriyoruz. — se > i Amca Beye göre... e j <> Balli Ayi « Asırdide bir çanağın... .. Yahut paslı bir demir parçasının | A.B. — O halde tavsiye ederim: Amca Beyi MM. İpin Tali karşısına geçip şöyle efkâra dalmak en | Balıkpazarına git!. Satılan yumurtalar — büyük z6vkimdir. en aşağı bir senelikl. rd ür