27 Mart 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

27 Mart 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

21 Mart 1932 AKŞAMDAN AKŞAMA Hemşehrilerimize ve misafirlerine ceza mı veriyorlar? Bir yolcu karşılamak için ne zaman rıhtıma gitsem yeni bir münasebetsizlikle burun buruna geliyorum. Evelki gece, Viyana vapu- ruyla Berut'tan ahbablarım gel- mişti. Bana Suriye seyahatim es- nasında suhulet gösteren bu zat- lara, yabancı oldukları Istanbul'u gezdirmek uhdeme terettüp -edi- yor. Alelhusus, vapur, otuz altı saat kadar limanımızda kaldıktan sonra, yoluna devam edecek; bu- nun için, transit yolculara, geceli gündüzlü, mümkün olduğu dere- cede zaman kazanarak İstanbul'u göstermek istedim. Salona gittiğim zaman, birde ne bakayım? içerisi, tıklım tıklım istikbalci dolu, Vapur rıhtıma geldiği halde, hiç biri dışarı bırakılmıyor. Sebep?... Kaçakçılık oluyormuş. Bunun önüne geçmek üzere bu tedbire baş vuruyorlarmış. Yeni nizamlar konulmuş: Istikbalciler, yolcularını vapurda ( karşılıyamıyacaklarmış. Vapura girmek şöyle dursun, rıbtıma bile çıkmıyacakmış. Bittabi, seyahatten gelenler “Acaba bizi karşılıyan yok mu? Şimdi halimiz neye varacak? ,, diye telâş içinde.. Hele benimki gibi transit yolcular, bu şerait dahilinde şehre çıkmaktan bile vazgeçecek... Sonra, herkes, yolcusunu, uzakta iken görmek ister. Bu, zevklerin en büyüğüdür. Halkı kümese kapar gibi salona kapamak ne münasebet? Daha garibi, otelcilerin başına gelen!... Bir seyyah, bir şehre geleceği vakit telgraf çeker, maruf bir otelde kendine yer tutar, O otelin adamı da, seyyahı, eşyasile beraber alarak oteline yer- leştirir, Istanbulda böyle birteşkilât yapılmış. Otel dellallarının yeknasak şekilli kasketine kondüktör diye yazmışlar, bunları bile vapura bırakmıyorlar. Rıhtımda bekleti- yorlar. Biçare seyyah, güverteden bağırıp kendi otelcisini nasıl bul- sun? Onunla nasıl anlaşsın? Eşya- sını nasıl teslim etsin?... Yerli ve ecnebi herkesin bu yeni nizam karşısında elaman dediği muhakkaktır! Hele geçen gün istikbalcıları salona bile alma- mışlar? Salon haricinde, karda kışta kıyamette bekletmişlerdir. Kaçakçılıkla böyle mi mücadele edilir? Bunlara ne lüzum var? Bazı kaçakçılık hadiseleri oluyor diye, hemşzhrilerimize ve misafirlerine ceza mı veriyorlar? (Vâ- Nü) A TN Zn — pi Akşam Sahife 3 Istanbul yolları Bu sene bir çok yollar inşa veya tamir ediliyor Belediye, bu sene şehir içinde bazı mühim caddelerin, sokakların parke ile döşenmesine karar vermiştir. Şişlide Cabi caddesi, Şair Nigâr hanım sokağı parke olarak yeniden yapılıyor. Nişanta- şındaki Gülbahçe sokağının parke olarak yapılması bitmiştir. Şişlide yapılan yeni sokaklara, bilhassa Cabi caddesinin inşaatına pek fazla dikkat edilmektedir. Bundan başka Tarlabaşı cadde- sinin de inşaatına başlanılmıştır. Tophaneden OBeyoğluna çıkan Boğazkesen caddesinin de inşaa- tına başlanmak üzeredir. Belediye daimi oencümenini belediyenin 932 bütcesinde bir milyon liraya yakın bir eksiklik olduğunu göre- rek bu sene inşaat yapılmaması fikrini ortaya atmıştı. Belediye fen heyeti müdürü bunun üzerine halkın yolsuzluktan dolayı nekadar sıkıntı çektiğini uzun uzun anlat- mıştı. Nihayet bütcede bazı fasıl lardan yol inşaatı için para ayrılmıştır. Hileli harç Belediye yeni inşaatı kontrol edecek Bazı hususi inşaat müteahhit- lerinin mal sahibinin vukufsuz- luğundan istifade ederek fena malzeme kullandıkları anlaşılmıştır Bu hileli harçlarla yapılan binalar pek az zaman içinde tamire ihtiyaç göstermektedir. Bilhassa böyle inşaata * Fatih, Edirnekapı gibi yanan semtlerde sık sık tesadüf edilmektedir. Belediye fen heyeti ku gibi binaları tetkik etmeğe başlamıştır. Şimdiye kadar yapılan tetkikat neticesinde müteahkitlerden bazı- larının yaptıkları binalarda kum yerine toprak, çimento yerine kireç kullandıkları anlaşılmıştır. Belediye bina sahiplerini koru- mak için yeni bir karar vermiştir. Müteahhit yapacağı binanın inşaat plânını belediyeye tastik ettirirken plânda kullanacağı harcın cinsi hakkında bir de liste raptede- cektir. Belediye hem plânı, hem bu listeyi tasdik ettikten sonra inşaata başlanacaktır. Bir ay içinde limana gelen vapurlar Geçen bir ay içinde limanı- mıza 797 vapur girip çıkmıştır. Bunlar arasında 108 Italyan, 109 Ingiliz, 161 Yunan, 84 Türk va- puru vardır. ŞEHİR HABERLER Milano sergisi Sergi için şehrimizde hazırlık başladı Milano beynelmilel ticaret ve sanayi sergisine iştirak edeceğimizi yazmıştık. Ihracat ofisi bu müna- sebetle hazırlıklara (başlamıştır. Milano sergi komitesi, Türk tiça- ret ve sanayi erbabı için büyük bir paviyon tahsis etmiştir. Aldığımız malümata göre, sa- nayi birliğinde sergiye iştirak için hazırlıklar (o başlamıştır. £ Ayrıca, müskirat inhisar idaresi de ser- gide yeni yapılan likörleri teşhir edecektir. Tütün inhisar idaresi, Milano sergisi (Oiçin hususi (o sigaralar imaline başlamıştır. Ihracat ofisi sergide teşhir edilmek üzere Türkiyede istihsal hayatını göste- ren resimler, istatistiki malümatı ibtiva eden grafikler hazırlamak- tadır. Turing klüp te, sergi için ha- zırlıklara başlamıştır. Balık az Kalkan mevsimi boş geçiyor Kalkan balığı mevsimi boş gec- mektedir. Gelen haberlere göre, Samsunda da az kalkan çıkmıştır. Dün bir vapurla buzlu sandıklar içinde bir miktar kalkan balığı gelmiştir. Fakat bunların ekserisi bayattı. Böyle olmakla beraber piyasada bir okka kalkan 150 kuruşa satılmaktadır. Buğday fiati yeniden indi Buğday fiatleri gene düşmek- tedir. Bir iki hafta evel mahsü- lün az olduğu hakkında bazı şayıalar çıkmış fiatlerde 6 - 7 kuruşa kadar yükselmiştir. Bir kaç gündenberi 5 kuruşa fiatler tekrar inmiştir, AKŞAM ABONE ücretleri Türkiye Ecnebi SENELİK 1400 kuruş 2700 kuruş 6GAYLIK 750 > 1450 » 3AYLIK 400 » 800 » 1AYLIK 150 » — x6— Abone ücretleri doğrudan doğruya AKŞAM idaresi namına gönderilmelidir. Adres tebdili için yirmi beş ku- ruşluk pul göndermek lâzımdır. Zilkade 20 — Kasım:141 5. İmsâk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı Cc 942 11,26 5,51 9,22 n 142 Va. 4,12 o 5,53 12,20 15,50 (18,28 20, Idarehane: Babıâli civarı Acımusluk sokağı No. 13 Liman işleri Alınan son tedbirlerden şikdyet ediliyor Son zamanlarda (o kaçakçılığa karşı alınan tetbirler üzerine hal- kın limana gelen vapurları girip çıkması o menedilmiştir. Bundan başka seyyah tercümalarının gir- meleride menedilmiştir. Tercuman- lar bundan dolayı muhtelif ma- kamlara müracaatla (şikâyette bulunmuşlarıdr. Tercümanlar diyor- lar ki: — Bizim işimiz, ecnebi vapur- larından çıkan seyyahları karşıla- maktır. Gümrük muhafaza me- murları, kaçakçılığa karşı tedbir ittihaz etmek için, vapur geleceği zaman, rıhtıma fazla adam dol masını münasip görmüyorlar. Gümrük muhafaza teşkilâtı, kaçakçılığa (karşı her türlü tedbiri ittihaz edebilir, fakat başkalarının işlerine mani olma- mak şartiyle... Seyyah tercüman- ları, rıhtımda bulunacak olursa kaçakıçlık artacak mı? Bunu, böyle düşünmek doğru değildir. Pamuk ihracatı İtalyaya ihracatımız artıyor Napoli konsolosumuz Italyaya olan pamuk ithalâtımız hakkında bir rapor hazırlamıştır. Bu raporda Napoli fabrikalarının Türk pa- muklarına (o rağbet ( ettiğinden bahsedilmektedir, Türkiyeden Italyaya 47 bin kilo pamuk ihraç edilmişti. Ital- yanın kontenjan usulünü tatbik etmesi, pamuk ihracatımızı tahdit etmiştir. Bir eve zorla girmek istemişler! , Beyoğlu polis merkezi Rasim Ömer, Şevki, Ahmet, Ilyas ve Nibat isimlerinde altı kişiyi tevkif etmiştir. Bunlar Beyoğlunda Nerses efendi isminde bir adamı evine zorla girmek istemişler, vaki olan müracaat üzerine polis işe vaziyet etmiştir. Bu altı maznun evraklarile beraber Beyoğlu sulh mahkeme- sine ( verilmişlerdir. e Mahkeme altısını da tevkif o müzzekkeresi keserek tevkifhaneye sevketmiştir. Tahkikata 2 inci istintak dairesi vazıyet etmiştir. Gülhane Müsamereleri ' Bu seneki Gülhane tıbbi mü- samerelerinin yedincisi 27 Mart Pazar günü saat (17) de Gülhane konferans salonunda yapılacağın- dan doktorların teşrifleri rica ediliyor. | Ezir çırpıda | Ense meselesi! Hayatımızda ensenin pek mühim bir mevkii vardır... Şöyle biraz şişmanlayıp, yüzünüze biraz renk geldimi hemen iltifata mazhar olursunuz: — Yahu amma ense yapmışsın ha... Sanki ense terbiyeli çorba gibi biraz yumurta, biraz un, biraz limon koyup çalkalayınca yapıla- cak bir şeymiş gibi. Traınvayda iki baba yiğit konu- şurken kulak misafiri olursunuz. — Sorma be imanım.. Öyle bir enseleniyorduk ki aman aman.. Burada ense bam başka bir ma- nada kullanılmıştır. Bir az başınız sıkılsa, biri sizi fazla tazyik etse acı acı şikâyet edersiniz: — Aman birader.. Ense kö- kümde boza pişirdi... Biraz kıyafetinize çeki düzen verseniz, biraz şöyle kalantur, kelli felli bir hal alsanız: — Vay efendim.. Bu ne vakar.. Ense kulak pek yerine gelmiş!.. “Ense,, konuşurken pek işimize yarayan bir kelimedir. Enselemek, ense yapmak, ense kökünde boza pişirmek, ense kulak yerinde tabirlerinden başka bir de: — Ense köküne indim!. diye bir söz vardır ki hiçbir kulağın işitmesini temenni etmem.. Hikmet Feridun nuna Küçükpazar cinayeti tahkikatı Geçen gece küçükpazarda bir cerh vakası olmuş, Raif is- minde birisi yaralanmıştı. Raif nakledildiği hastahanede (vefat etmiştir. Küçükpazar polis merkezi bu vaka üzerinde tahkikat yapmış ve bu işle alâkadar olmakla maznunen Ali, Halil, Mükerrem ve Şaban isimlerinde dört kişiyi yakalamıştır. Bu dört maznun evraklarile (o beraber (adliyeye teslim ( edilmişlerdir. e Tahkikata vaziyet oeden 7 inci istintak dairesi maznunları isticvap etmiş, bunlardan Halil ile Şabanın tevkif lerine lüzum görerek ikisini de tevkifhaneye sevketmiştir. Ali ve Mükerrem serbes bırakılmışlardır. üsküdar cinayeti Geçenlerde Üsküdarda Recep ve Osman isimlerinde iki kişi kavgâ etmişler, bunlardan Osman bıçakla Recebi yaralamıştır. Recep, yarası ağır olduğundan bir müddet sonra ölmüştür. Üsküdar istintak dairesi bu vaka etrafındaki tahkikatını ikmal etmiştir. - Osman (oÜsküdardan buraya getirilerek tevkifhaneye sevkedilmiş, evrakı ağır ceza mahkemesine verilmiştir. Gizli fuhuş Beyoğlu polis merkezi Mukadder isminde bir kadını gizli fuhuş meselesinden adliyeye vermiştir. Adliyede isticvabını o müteakip kadın tevkif edilmiştir. — Bu fani dünyada hastalık, sağlık bizim için Amca Bey... i Bugün varsak... Anca Beyo göre... Yarın yokuzl.. .. Bu sebepten omahdum ile kerimeyi herhangi bir tehlikeye karşı sigorta edeyim diyorumi! A. B. — O halde bir yangın sigor tasına yazdır. — Neden Amca Bey? A. B. — Görmüyor musun azizim, gençler şimdi pek çabuk yanıp tutuşu- yorlar!,.,