27 Mart 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

27 Mart 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

mmm ei zmn Sahife 6 Amerikada haydutluk son zamanlarda çok tevessü Akşam etti Halk ve gazeteler şiddetli ve kat'i tedbirler alınmasını çimi Lindberg Amerikalıların milli kahraman addettikleri tayyareci Lintbergin oğlunun (o haydutlar ( tarafından kaçırılması ve bütün Amerika zabıtasının seferber hale vazedil- mesine rağmen hâlâ çocuğun ve onu kaçıranların izi bulunmaması Amerika için acı bir hakikatin meydana çıkmasına sebep olmuş: Amerikada son seneler zarfında haydutlar (otarafından (o binlerce insan kaçırılmış ve bunlar alınan fidiyei necat mukabilinde salıve- rilmişlerdir. Amerikada Gangster denilen içki kaçakcılarının büyük teşkilâtı vardır. Ricali siyasiye intihabatta kazanmak için onların kuvvet ve kudretlerinden istifade eder- ler. Gangsterler mükemmel silâh- lar ile mücehhezdirler. Amerikaya ithal edilen kaçak içkilerden elde edilen akla hay- ret verecek derecede büyük kâr- lar bu baydutların her tehlikeyi göze almalarına ve hükümet ile zabıta kuvvetlerine meydan oku- malarına sebep teşkil eder. Jangoterler zabıta ile mücadele etmelerine rağmen, kendi arala- rındada daima harp halindedir. Ve yekdiğezinin amansız düşma- nıdirlar. Bu kaçakçılık haydutlarının kâ- rına imrenerek Amerikada son zamanlarda yeni bir haydut züm- resi türemiştir. Bunların gayesi ve hedefi, zengin adamları ve çocuklarını kaçırmak ve bunları büyük fidyei necatlar mukabi- linde salıvermektedir. Bunlar kaldırdıkları adamları ekseriya şüpheli ve memnu işler yapmak suretile büyük servetler biriktirmiş olanlar arasından seçer- ler. Bunun sebebi, kaçırılan adösş- ların akraba ve dostlarının zabı- taya müracaat oetmiyeceklerini bilmeleri bu suretle daha tehlikesiz iş görmeleridir. 8 Şubatta, Nevyork'ta bir tele- fon santralında, öldürülen Uncent RR O AŞ 1 7 a Coll namında bir haydut, fena ve şüpheli işler görmek suretile zenginleşmiş: eşhas kaçırmakta ihtisas peyda etmişti. Bu haydut son aylarda zengin olmuş şüpheli birçok kimseleri adamları vasıta- sile kaçırarak büyük paralar mu- kabilinde sonradan salıverdiği halde, zabıtaya hiçbir ihbar ve şikâyette bulunulmamıştı. Mamafih tayyareci Lindberg'in cocuğunu kaçıranlar gibi meşhur adamları ve çocuklarını kaçıran haydutlar da Amerika'da pek çoktur. Bir kaç sene evel Ohama mil- yonerlerinden Gudahynin çocuğu kaçırılmış idi. Bu hadiseden bir kaç saat sonra milyonerin villası önüne, üstünde kırmızı bir bayrak bulunan bir mızrak düşmüş ve bu mızrağa bağlanmış mektupta da şu satırlar yazılmıştı: “ Çocuğunuzu kaçırdık. Onu size iade etmek için 25,000 dolar istiyoruz. Eğer bu parayı bize verirseniz, çocuğunuzu kaçırdığı- mız zaman gibi sapsağlam iade edeceğiz. Şayet bu parayı vermi- yecek olur iseniz, gözlerine asit dökmek suretile onu körleteceğiz.,, 1927 senesinde sureti mahsusada Şikagodan Nev - Yorka gelmiş haydutlar, Oo milyarder oAbraban Sharbini kaçırmışlardır. Nev-Yor- kun en büyük caddelerinden Bro- advayda oturan bir milyoner, cadde ortasında, bir tabancanın tehdidi. altında bir (Ootomobile binmeğe icbar edilmiş ve kendisi Broonlyın'de boş bir eve götü- rülmüş, zevcesi talep edilen para- ları verinciye kadar orada alako- nulmuştur, Geçen yazda yine Nev-York milyonerlerinden OoOM. < Charles Roscnthai (o kendini Otenha bir yere davet etmiş olan Green Betty güzel bir tiyatro yıldızının yardımile (haydutlar tarafından kaçırılmıştır. Milyoner, Nevyork içinde bir hanede haydutlar tarafından hapsedildikten sonra annesinin 050,000 dolar fidyei necat vermesi üzerine salıveril- miştir, Milyoner Gudahy ailesi haydutları tuzaga düşürmeğe teşebbüs etmiş ve fidyei necat talep için M. Guadyye (o göndermiş oldukları mektubun hemen hemen ayni başka bir mektubu gazetelere göndermiştir. Gazetelerde intişar eden bu ikinci mektubun metni şu idi: “Çocuklarınız bizim elimiz- dedir. Sapasağlamdır. Kendisini 25,000 dolar mukabilinde size iade edeceğiz. ,, Milyoner bu mektubu gazete- lerde neşrettirmekle asıl çocuğu kaçıran haydutları, başka haydut- ların bu suretle fidyei necatı almak istediklerine inandıracağını ve bu suretle çocuğu, fidyei necatsız kurtara bileceklerini zan ve tahmin ediyorlardı. Fakat haydutlar, hileyi sezmişler ve milyoner M. Gudahy'ye fidyei necatı ne suretle ödeyeceğine dair talimat göndermişlerdir. Bu talimat (o mucibince (o milyoner, karanlık basınca, önünde kırmızı bir fener bulunan otomobiline tek başına binecek ve hiç tevek- kuf etmeden iki tarafına kırmızı Lindbergin zevcesi fenerler konulmuş olan bir yol üzerinde (o yürüyecekti. o Yolun sonunde, iki kırmızı fener ortasına konulmuş siyah bir tepsi üzerine 25,000 altın doları bıraktıktan son- ra arkasına baknıadan soldan geri ederek doğruca evine dönecekti. Milyoner bu talimat dairesinde hareket etmiş ve birkaç saat sonra çocuğu sapasağlam evine âvdet etmiştir. Bazı vakalar da haydutlar, mesleki esrar olduğu bahanesile, ifşaatta bulunmayan avukatlar vasıtasile paraları tahsil ettirirler. Tayyareci Lindberg, yaşadığı mu- hite ehemmiyet (o vererek Nev Cersey ormanlarının ortasında, yanında bir polis köpeği bile bulundurmadan o sira bir köşkte oturmuş olduğundan büyük bir ibtiyatsızlık göstermiştir. Kendisinden 600,000 dolar fid- yei necat almak için haydutlar tarafından bir defa kaçırılmasına teşebbüs edilmiş olan milyarder Rokfeller Lindbergten daha ihti- yatlı odavranmakta ve evinin etrafında her türlü muhafaza tedabiri almış bulunmaktadır. Rokfeller Nevyorkta elli dör- düncü caddede kâin evinin etra- hendekler fında geniş açmış, etrafını demir parmaklıklar ile çevirmiştir. (Bu (parmaklıkların arkasında gece gündüz polis hafiyeleri nöbet bekliyorlar. Son zamanlarda haydut vaka- ları pek ziyade artmıştır. Halk ve gazeteler buna karşı şiddetli tedbirler alınmasını ve Amerikanın dünyanın asayişi en berbat mem- | leketi (olmaktan (o kurtulmasını istiyor. Kraliçe Helenc Kral Karol ile harışıyor Piza, müfarakat eden Ro.nanyaya döneceği ve Paskalya | yortusu münasebetile Kral Carol ile barışaçağı temin olunuyor. 25 (A. A.) — Pizadan Kraliçe Helenin | | odadayım. | poyraza karşı. olduğundan iyice e Ezki ii defterdekiler > Alman bıyıkları ne hoştu, onlar erkeğin şöhreti idi Eski kilerlerde neler yoktu neler? Reçeller, turşular, havyarlar, peynirler.. Genç şairlerimizden Sabri Esat beyin validesi Neviye hanımefen- dinin evini Talimane meydanından geçip sola donünce, Aynalıfırın | sokağına sapmadan, doğru denize inen cadde yürünecek; - sağda 29 numara, diye tarif etmişlerdi. Gece... O sokakta tektük hava gazı feneri var, Evlerin numaraları ! güçlükle görülebiliyor. 37 numara, 35 numara... Daha yürüyeceğiz. Biraz gittik. Göz tahmini ile burası olacak... Ka- pının zilini çaldım. Çünki elimle koymuş gibi bulmamış mıyım? ! Ta kendisi değil mi? Sokak üstünde salonumsu bir Soba. yanıyor. Oda ısınmıyor diye içi nar gibi: ateş ! dolu birde, canım pirinç mangal | var. Ben mangala bayılırım; görünce | hiç dayanamam. Hemen karşısına geçtim. Tavanda abajurlu koca | bir petrol lâmbası yanıyor. Cumba; cumbanın içinde âlâ bir minder. Sokaktan simitçi, bozacı sesleri ! geliyor. Süleymaniye Saraçanebaşı, Ko- vacılar, taraflarındaki eski Istanbul sokaklarını ve evlerini hatırladım; çocukluğum gözümün önüne geldi. Ne tramvay sesi, ne otomobil görültüsü, ne ayak patırtısı du- yuluyor. Ne rahat, ne hoş, ne cana yakın yer burası.. Duvardaki saat dokuz buçuğu çaldı. İşlemese yahut üçte, dörtte durmuş olsa ne iyi olacaktı. Sanki çocukmuşum da ailece, gece otur- mağa, bir ahbaba gitmişiz sana- caktım. Bir az hoş beşten sonra, Neviye hanım Suallerime şu cevapları verdi: 1 — Valahi Istanbulun mesire- lerini hiç gezmedim. Bir ikisinde gördümse de lezzet almadım. İzmirde çok bulundum. Ahbablarımla cumadan cumaya gezmeler yapardık! Halkalı pınar, Narlıdere, Kızıçullu ya arab giderdik! ahçılarımızı da gö dük. Söz, sohbet, yemekler, içmek- ler; akşam üstüde avdet ederdik. Geceleri evlerde, ailece topla- nırdık. Tavla, tombala, 31 oynar- dık. Şimdi, ahbablarımla oturayım, konuşayım; ondan zevk alıyorum. 2— Istanbulda,en oturmak iste- diğim yer Moda idi, hattâ Moda- nın burun tarafı, Denizi fevkalade severim. Yaz, kış ayırmıyorum. Her iki mevsim için orasını elve- rişli görüyordum. Şimdi Kadıköyünün Mısırlıoğlu tarafını o seviyorum. Hattâ bu sebeple bu evden çıkıp o cihete gideceğim. Sebebi, başıma uyğun abpaplarım hep orada. Ben evi severim. Sinirli olduğum i partımanı istemem. Ya Amca Cemal Nadir bey renkli, karilerimize veya mevcut hediyeyi alıniz! Bey'in Güzel bir albumunu meccanen almak isterseniz AKŞAM'a abone olunuz! arkadaşımız intişar etmiş en güzel karikatürlerini bir araya topladı; bunları zarif bir kapak içinde güzel bir album halinde nişretmiştir. Mart ve Nisan 1932 zarfında gazetemize bir senelik, 6 aylık, abonesini : buz ikici Toilet 3ay için temdit ettirecek olan abonelerimize bu güzel album'dan bir nüsha hediye edilecek ve posta ile adreslerine gönderilecektir. 3ütün Türkiye'de en fazla satış yapan AKŞAM gazetesine siz de abone olunuz ve bu güzel Neviye Esat hanım dan ve hareketi arzdan korkuyo- rum, Apartımanda oturmak adeta beni bir dolaba kapamışlar gibi geliyor. Apartımanın kolaylığına diyecek yok; fakat ben bu vehim- lerden dolayı kolaylığı fedaya mecbur kalıyorum. 3 — Oyuna merakım çoktu. Eskiden tavla, 31, tombala falan oynardık. Bu oyun merakı şimdi bende daha çok arttı. Pokeri pek seviyorum. Tavla elimden düşmez. Oynarsam yedi, sekiz partiyi bir- den oynuyorum; başlayınca bıra- kamıyorum. Romanada pek merakım vardı. ( Monte Kristo ), (Hasan meliâh), (Mecnuneler tabibi) , (Meç arka- daşları ) gibi romanları severek okurdum. 4 — Tipitibarile kumral, boylu, sarı bıyıklı erkeği beğenirdim. Alman bıyıkları ne hoştu. Onlar erkeğin şanı, şöhreti, halaveti idi. Erkekten biraz korkmalıyım, onu saymalıyım, kendisine hürmet etmeliyim. Öyle kılıbık adamı istemem. Doktorla evlenmeği pek arzu ederdim. Zarif, bilgili bir doktor karısı olmak. Öylelerinden iste- yenlerde oldu. Meselâ operator doktor N bey merhum beni çok istemişti. Yaşım küçük. olduğun- dan vermediler. 5 — Hasret kaldıklarım: O zamanki oahpaplık, samimiyet, görüşmeler, eski hürmetler, o vakitki kalfaların ve hizmetçilerin terbiyeleri. Sonra eski kilerler. Onlar da neler, neler yoktu? Reçeller, tatlılar, gümec balları, turşular, havyarlar, balık yumur- taları, peynirler, zeytinlerin envar; çok, çok... 6 Bugün 25 yaşında olsay- dım: İyi, namuskâr bir aileden yetişmiş bir erkek intihap eder- dim. Nişanlanmazdım. Doğrudan doğruya nikâh olurdum. O gece beni görsün. Fevkalâdelik, lükste istemezdim. Kanaatkâr davranır- dım. İşte istediğim, sahibi olmak. mesut bir ev Sermet Muht. Amca Bey'in gazetemizde 3 aylık abone kaydedilecek