31 Mart 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

31 Mart 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

MEMLEKET HABERLERİ Tütünler ıspanak fiatine satılıyor Denizli, 29 (Hususi) — Burada havalar iyiden iyiye ısındı. Ilık bahar * günleri (o başladı. | Kış dolayısile Bu sene zeriyat daha noksandır. Bunun için “gelecek sene mahsulünün saz olacağından korkulmaktadır: Bu itibarla bura- da zahire fiatlerinde bir yükselme başlamıştır. Burada son zamanlarda tütün satışı da biraz kımıldamıştır.Fâkat nede .olsa piyasa düşkündür. Köylüye elli kuruştan aşağıya mal olmıyan iyi, cins,tütünün okkası 20-30 kuruşa satılmaktadır. Bu Satışa zürra müteessirdir. ; Fakat başka çare yoktur; Bir çokları zararına da olsa mallarının. satıl- masına “Sevinmektedirler. Burada ispanak da tütün fiatına .satıl- maktadır. . Onun da okkası 25 kuruştan 'aşağı değildir. Size biraz da Denizliye ait öte- beri havadisler vereyim.. Havalar düzeldikten sonra artık “ burada grip kalmadı.” Halbuki * hastalık daha bir hafta evveline * kadar salgın halinde idi. Menerijit has- talığının da önü” kismen alınmış gibidir. Iki haftadanberi: hiç bir menenjit vakası yoktur. Hastalığın önüne geçmek için bütün köylere ilâçlar, gargaralar 'gönderilmiştir. Hastalıkla mücadele * maksâdile denizliye bir de mütehassıs “gel- miş ve 'vasifesine (başlamıştır. Yakında hayırlı neticeler 'âlına- cağı ümit edilmektedir. Denizli iktisat bankası senelik Lüyük Kongresini akdetmiştir. Neticede bu :seneki. varidatın sermayedarlara yüzde on altı kâr bırakabileceği. anlaşılmıştır. Bu yüzde on altı kârın altısının ser- mayeye ilâvesi onunun *da hisse- darlara dağıtılmasına karar veril- miştir. Size biraz da buranın maarif işlerinden, , maarif (o hayatından bahsedeyim... Denizlide büyük'bir okuma faaliyeti vardır. Millet mekteplerinin: imtihanları bitmiş- tir. Mekteplere 'bu sene içinde 4829 kadın, 2989 erkek “devam etmiştir. Bunlardan 1024 kadın; 1848 erkek şehadetname almıştır. Bu sene “imtihanlar gayet sıkı yapılmıştır. Denizlide şimdiye kadar 4518 kadın, 17805: erkek millet mek- teplerinden. şahadetname almağa muvaffak olrauşlardır. . Vilâyetin umumi nüfusuna nazaran bu 1 gs ğ mıktar onda bir derecesindedir. Umumi nüfusa dahil olan bir çok çocuk ve gençlerin de mektebe devam ettiklerini nazarı itibara alırsak Dehizli halının hiç değilse yarısının okuma dikleri anlaşılmaktadır. 10 — 15 sene Denizlide okuyup yazma bilmiyenlerinparmakla gösterileceği tahmin edilmektedir. Dört senc- yazma öğren- denberi vilâyet hususi bütçesinin | 500 tahisisat"ye- | bu işe ayırdığı künü 45,400 liradır. Bu tahsisatın bir kısmı ile vilâyet merkezine gayet güzel bir halk okuma. odası inşa edilmiştir. Son iki'sene içinde kalk mek- tepleri muallimleri büyük bir ferâ- Zat, büyük bir fedakârlıkla çalış- mıslardır. Muallim beyler iki sene para mevzubahs etmeden vazife- terini canla başla yapmışlardır. Halk mektepleri (o faaliyetten sonra şimdi de denizlide hayırlı bir merak uyanmıştır. Gençlerde isan öğrenmek için büyük bir heves görülmektedir. Halk evinde büyük bir fransızca kursu açıl mıştır. Kurs Fransızca muallimi Avni beyin oidaresindedir. Iki devreden ibarettir. Burada ders- ler muvaffakiyetle devam etmek tedir. Halk evinin bütün şubeleri açılmıştır. —— Irlandada milli hisler kuvvetleniyor Siyasi mevkuflar hapisaneden merasimle çıkarıldılar xD > — — 3 ii . Irlanda ile İngiltere arasındaki münasebat gittikçe. gerginleşiyor. Irlandada milli bisler, İngiltereden ayrı bir cumhuriyet teşkili fikri kuvvet bulmaktadır. Esasen senelerden beri birçok İrlandalılar bu kususta çalışmış ve hayatını terketmiştir. Eski hükümet bu cereyanın öntine durmak için pek çok tevkifat yapmıştı. Hükümet değişince bu mevkuflar tahliye edilmişler ve birer kahraman gibi alkışlarla karşılanmışlardır. Resmimizde hapisten çıkan ve omuzda otomobile götürülen reislerden biri görülüyor. Kış olimpiyatları geçen hafta bitti Ekser müsabakalarda Amerikalılar birinci geldi ) Amerikada kış olimpiyadı geçen hafta bitmiştir. Bu olimpiyatlara bir çok milletler iştirak etmiştir. Kar ve buz üzerinde yapılan sporlar çok heyecanlı olmuştur. Bunların ekserisini Amefikalılar kazanmışlardır. Resmimizde kızakla kaymak müsabakasında tehlikeli bir dönemeç yeri gürüliyor. Sahife 11 Muhabir mektupları : ——— Marmara gölünde balıklar azaldı Salihli 28 ( Hususi ) — Salihli ile Akhisar arasında büyük bir göl vardır: Marmara gölü... Bu göl bilhassa balıklarile meşhurdur. Bu civarın balık ihtiyacını işte bu göl temin eder. Fakat son zamanlarda bu göldeki balıklar pek ziyade azalmıştır. Bunun için göl balıkçılarını ve balığı seven halkı bir telâştır almıştır. iSalihlide (yerli malına karşı gösterilen rağbet son zamanlarda ziyadeleşmiştir. Burada herkes yerli malı giymek için biribirile yarış etmektedir. Bu merakın tesirile son ay içinde kazamizda bir de kumaş dokuma imalâtha- nesi açılmıştir. Bu kaza imalâtha- nesi iki tözgâhlı mütevazi bir fabrikacıktır. Halk, bilhassa köy- lüler imalâthanenin ilk çıkaracağı malları görmek için adeta sabır- sızlanmaktadır. Artık burada da bahar havaları başlamıştır. (Baharın geldiğini nazarı itibara alanlzmir - Kasaba ve temdidi demiryolu kumpanyası yazlık tenezzüh seferlerini işlet- meğe başlıyacaktır. Nisanın birin- den itibaren her cuma günü izmirden meşhur Sart hara- belerine bir gezinti tireni ” gi- decek ve dönecektir. Sart hara- belerini (o gezenlerden o Salihiiyi görmek “isteyenler ayrı bir trenle buraya gelecekler ve akşama doğru: tekrar İzmire dönen katara yetişebileceklerdir. Sart tenezzühü- geçen sene büyük bir rağbet görmüştür. Bu sene de ayrı rağbetin 'göste- rileceği anlaşılmaktadır. Bundan başka İzmirden diğer kazalarada haftada bir, on beş günde bir * tenezzüh treni gidecektir. Son Ooyağan Oo yağmurlardan “ Gediz ,, nehrinin taştığı “yazık mıştı. “Gediz ,in taşması bu civardaki ziraatçileri pek sevin- dirmiştir. Çünkü nehir civarında bulunan tarlalardan birçoklarında kanal yoktur. Su tevziatı şebekesi muntazam değildir. Nehir taşınca kanalı olmıyan bu tarlalar mü- kemmel bir surette sulanmıştır. Şimdi buralarda zeriyat Obaş- lamıştır. Atletizm muallimi Bursada - Bursa — Atletizm muallimi Her Abrahams geçen gün şehri- mize gelerek bir arkadaşile Ulu- dağa çıkmış ve burada kış spor- ları hakkında tetkikler yapmıştır. Antrenör (ski) denilen kızak- larla (2500) metroya kadar çıkmış ve Uludağı kış sporları için pek muvafık bulmuştur. Atletizm heyeti Antrenörü 10 Nisanda Bursaya gönderecektir. Antrenör şehrimizde on gün kadar kalarak, ( atletlerimizi (o çalıştıra- caktır. Rusların portakal mübayaatı Adana 299 (A. A.) — Ruslar Dörtyoldan şimdiye kadar 100 bin sandık portakal mübayaa etmiş- lerdir. Sandığı 310 kuruştur. Por- evkolunmuştur. İlân tarifemiz 7 Teşrinievel 7931 tarihin- den itibaren gazetemizin ilân tarifesi şu suretle (tesbit edilmiştir: Santimi Sahife kurüş eTR 400 m 290 3 200 4 100 İç sahifelerde 60 Son iki sahifede 30