31 Mart 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

31 Mart 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Hususi hastaneler (Baş tarafı birinci sahifede ) Esasen düşünülürse bugün bir doktor kabinesi ile bususi bir hastane arasında hiç bir “ fark yoktur. O da tedavihanedir, öteki intizar sâlonuna, tedavi odalarına mobilya, şezlong yerine karyola- lar koyunca ve hastaları ile ge- celeri de meşgul olunca bir hastane açmış olur. Hastanecilik bekim- liğin, doktorluğun mesleki bir şeklidir. £ Bunun için hastane sahipleri - tüccar değil ,sadece hekimdir. Bu gün hekimlik etmeyen fa- kat rontgencilik ile-meşgul olan arkadaşlar var bunlar için: “Hayır siz doktor değilsiniz... Sizfotograf- çısınız!, Diyebilir miyiz?.,, Hastane- lerin ticarethane olup olmaması mevzuubahis midir? Kanunda" “O- tel ve han gibi, diye bir kayıt vardır. Hastane otel: ve hana benzer mi? Sonra ticaret odasının, âzalarına ve kendisine kaydolanlara bir menfaat temin etmesi lâzımdır. Odanın bize ne menfaati dokuna- bilir? Hasta borsasi, hasta kam- biyosu olan bir memleket ben bilmiyorum. (Ticaret odası bizimle > meşgul olacağı yerde asıl ticaret işlerile uğraşsın... Biz etibba odasına 'merbutuz. Ticaret odası nasıl tüccarın huku- kunu siyanetle mükellefse etibba odası da bizim haklarımızı koru- makla mükelleftir, ,, Tramvaylar Tramvay şirketi yeni arabalar getirtiyor Istanbul O tramvay şirketi, Eminönü - Babek gibi uzun hatlarda daha seri ve muntazam svrelte seyrüseferi temin için şimdiki o vağonları değiştirmeğe karar vermiştir. Şirket, bu hat- lar çift araba yerine uzun, şim- dikilerden daha geniş ve tek vagonlar işleterek nakliyatı temin etmek istemektedir. Bu yeni va- gonların muhtelif aksamı peyder- pey gelmektedir. Yeni vagonların yarısı birinci ve yarısı ikinci mevkidir. Basa- makları . otomatik olup yolcular » bindikten sonra mevkiflerden ha- oreket edilirken kendiliklerinden © — kapanacak şekildedir. Yeni va- © — gonların kapıları ortalarındadir. © Bunlar 100 kişi istiap edebilecek ve makineleri kuvvetli olduğundan Eminönü - Bebek arasındaki me- safeyi âzami yarım saatte katede- bileceklerdir. Terkos şirketi Dün şirketin heyeti umumiyesi toplandı Terkos şirketi heyti umumiyesi- de dün idare heyeti âzasından Tevfik Beyin riyasetinda toplan- mıştır. İçtimada Nafia komiseri Mustafa Arif B. de hazır bulun- muştur. Okunan raporda Şirket tesisa- tının hükümet tarafından müba- yaasından bahsedilirken denili- yor ki: “Hükümet 1887 tarihli muka- velenamei munzammamızın 16 ıncı maddesi mucibince şirket tesisatını iştira niyetinde olduğunu tarafı- mıza noterlik vasıtasile 7 teşrini- evvel 1931 tarihinde tebliğ eyle- miştir. İşbu iştira dolayısile ayni mukavelenamenin ikinci fıkrasına tevfikan hükümet ile şirket bey- ninde hususi bir mukavele akte- dilecektir. ,, Şirketin safi hasılatı 106,091 lira 54 kuruştur. 5304 lira 58 kuruş ta nizami ibtiyat “akçesi olarak ayrılmıştır. Bu sene beher hisse başına 30 franktan 1,200,000 frangın ve bir lira 12 frank itibarile karşılığı olan 100 bin liranın faiz olarak tevzii teklif edilmiştir. Şirketin — tesisatı — iptidaiyesi su saatleri 180,872,77, A mağaza mevcudu da 135,534,04, A mal- zemesi de 25,262,89 lira ki ceman 1,380,247,19 liradır. de... Bir: kabine açan doktor” 1,025,065,76 “şube yolları 11,513,73 Ankara 31 (Telefon) — Gümrük kanununun 906 numaralı kanunla tadil edilen 107 inci maddesinin tadiline ve bu kanunu tatil eden 1723 numaralı kanunun birinci mad- desine bazı fıkralar ilâvesine dair olan kanun lâyihası encümenlerde tetkik edilmiş ve heyeti umu- miyeye sevkolunmuştur. Lâyihanın aldığı son şekle göre 107 inci madde aşağıda yazıldığı vechile tadil edilmiştir. 50 nci maddede mezkür fark ve tefavüt müstesna olmak üzere beyanname sahibi tarafından eşya- nın tarifenin tatbikatını teshil edecek surette cins ve nevi ve gümrük resmini hesaba esas olan miktarı ve tarife kanunu mucibince rayiç üzerinden resme tabi olanlarının rayiç kıymeti hakkında yapılan beyan name ile muayene neticeleri arasında görülen farklar gümrük resminin yüzde beş kadar noksan olmasını mucip olacak derecede bulunursa ilk defasında yalnız bu farka ait gümrük resmi alınır. Tekerrüründe işbu resmin bir katı da ayrıca para cezası olarak tahsik olunur. Işbu farklar gümrük resminin yüzde beşten ziyade (noksan alınmasını mucip olacak derecede bulunursa bu farka ait gümrük resminden başka mezkür res- min bir katından dört katına kadar ayrıca para cezası alınır. Şu kadar ki bu farkların taallük Bağdat 31 (A. A.) — Alınan bir telsiz telgrafta, Şam-Bağdat arasında haftalık hava servisini yapan fransız tayyaresinin çöl üzerinde alçak bir irtifada uçar- ken bir kum kasırgasına yakalan- dığı ve Bağdattan 200 mil mesa- fede bir kum tepeciğine çarparak «parçalandığı anlaşılmıştır. Tayyarenin rakipleri olan pilot, makinist ve Cemiyeti Akvam Atina, 30 (Hususi) — Meclisi mebusan bugün mühim bir celse akteylemiştir. Bütün omebuslar, başlarında mensup oldukları siyasi fırkalar reisleri bulunduğu halde meclise gelmişlerdir. Süfera locası dopdolu idi. Evvelâ maliye nazırı Maris kürsiye çıka- rak hükümetin iktisadi buhrana karşı koymak için takip edeceği mali ve iktisadi siyaset hakkında tin hariçte mali itibar ve kredisini muhafaza ve idameye matuf ola- cağinı ve ancak bu sayede altın ibtiyat akçesinin muhafaza edile- izahat verdi ve bu siyasetin hüküme- | Akşam iin Bu Sahahki Telgraflar Yalnış beyanname verenler Gümrüklere yanlış beyanname verenlerden alınacak cezalar ettiği muamelede alâkadarların fatura ve menşe şahadetnamesi gibi gümrüğe! ibraz ettiği ev- rak hakikate (muhalif olduğu ve ya gerek bu evrak ge- rek ibraz edilen beyanname sahte veya muharref bulunduğu takdirde faili hakkında kaçakçı- lığın men ve tatbiki hakkındaki kanunun 20 inci maddesi hükmü tatbik olunur. Bu suretle alınan para cezala- rından gümrük resmi ayrıca alın- mamış ise bu resim tenzil edil- dikten son yüzde ellisi muayene- den “evvel vukuu şartile fark ve tefavütü haber verenlere ve yüzde yirmi beşi muayene ve tahlil ile meydana çıkaranlara, mütebaki yüzde yirmi beşi gümrük ve inbi- sarlar vekâletinin tensibi ile güm- rük idaresi dahilinde hüsnü hiz- met ve gayret sahibi memurlara verilir, “ Ihbar eden “yoksa para cezası fark ve tefavütü bulanlar ile hüsnü hizmet ve gayret sahibi memur- lara yarı yarıya verilir. Mal mu- ayene edildikten sonra ihbar ve ya kontrol ve tetkik “neticesinde evvelki muayene ve müameleden fazla resim istihsalini: mucip bir. hal zuhur eden birinci muayeneyi icra eden memur kaçakçılığın men ve takibi hakkındaki kanün ahkâmına tevfikan tecziye edilir. Gümrük Okanununun 12 inci tarafından Suriye - Irak hududu- nun tahdidine memur edilen ko- misyon reisi İsviçreli miralay De Reynier, bu müthiş kaza netice- sinde ölmüşlerdir. Kazazede tayyarenin parçalarını oradan geçmekte olan bir otoka- rın yerli şoförü görmüş ve kazayı hükümet mâkamatına bildirmiştir. Rutbadaki erkânı hükümet acele vaka mahalline gitmişlerdir. Bir | bileceğini, hükümetin memleket iktisadiyatına (zararı odokunma- makla beraber yeni kâgit para ihracına teşebbüs (o etmiyeceğini söyledi: Müteakiben kürsiye baş vekil M. elos çıktı ve Kraliyet fırkası | Râna beyin seyahati | biraz gecikecek Ankara 30 — Gümrük ve inhi- sarlar vekili Rana beyin Istanbula hareketi bütçe müzakeratı müna- sebetile teahhüre uğramıştır. Râna beyin nisan ayı ortalarında hare- keti mukarrerdir. maddesini muaddel 1723 vumaralı kanunun İ inci maddesine ise aşağıdaki fıkralar ilâve edilmiştir: Yanlış tarife tatbiki veya maddi hata sebebile noksan veya fazla alınmış veyahut hiç alınmamış bulunan gümrük resimleri hak- kında aşağıda yazıldığı vechile muamele olunur. — Hiç bir sun'u taksire mak- run bulunmaksızın yanlış tarife tatbiki va ya maddi hata dola- yısile noksan kalmış bulunan güm- rük rüsumları malın gümrük hu- dudundan çıktığı tarihten itibaren Gay zarfında alâkadarlarından istenir. 2 — Muafiyet tatbikatından mütevellit (o hatalar ( dolayısiyle alınmamış bulunan gümrük resim- leri bir sene zarfında alâkadar- larından istenir. Ibraz olunan ve- saika istinaden muafiyetten istifade ettirildiği: balde vesaikin bilâhare herhangi bir sebeple hükümsüz kalması dolayısiyle resme tabi “tutulması icap eden mal ve eşya hâkkında bir senelik müddet, hükümsüzlüğün tebeyyün ettiği itarihten başlar. 3 — Resim matlübatının taallük tettiği muamelede kanunen cezayı “müstelzim bir hal olduğu takdirde mezkür matlüplar dahi suça tebaan Türk ceza kanununun 102 inci maddesinde yazılı -müruru zaman izarfında gümrük idaresince takip şedilir. Müthiş bir tayyare kazası Şam - Bağdat hattında bir yolcu tayyaresi parçalandı, içindekiler öldü askeri tayyarenin, :kazazedelerin cesetlerini Bağdada * getirmekte olduğu şimdi haber alınmıştır. Kazanın sebepleri Bağdat, 31 (A.A.) — Tayyare kazası hakkında acele yapılan tahkikata göre, fransız tayyare- sinde telsiz cihazı olmadığından pilot kasirganın yaklaştığına dair verilen telsiz telgraf haberinden malümattar olamamıştır. M. Venizelos meydan okuyor Yunan meclisinde cumhuriyetçilerle kraliyetçiler arasında mücadele aleybine gayet şiddetli hücümlerde bulunarak temerküz kabinesine girmek istememek, memlekete hizmet ifası vazifesinden kaçın- mak demek olduğunu ve bunun cumhuriyetçi fırkaları yıpratmağa matuf bulunduğunu söyledi, M. Venizelosun bu nutku cum- huriyetci fırkalar tarafından sü- rekli alkışlar ile karşılanmıştır. Baş vekilin nutku cumhuriyetçi fırkalar ile kraliyet taraftarı fırka arasında yeni bir cidal kapısı açıyor. Kra- liyet fırkası reisi M. Çaldaris meclisin gece içtimaımda Venize- losa cevap verecektir. | sanatlar 31 Mart 1923 Kıraat kitapları — | Vekâlet şimdilik yenideri tabettirmekten vaz geçti Ankara, 31 (Telefon) — Buraya gelen kitapçılar heyeti hükümet ve fırka erkânı ile temasta bülun- maktadır. Kitapçılar Yurt bilgisi vekâletçe yeniden tanzim edilecek olursa bile hiç olmazsa tabının kendile- rine verilmesi ve bu suretle elle- rinde kalacak stok kitaplardan uğrıyacakları zararın telâfisi yo- luna gidilmesini alâkadar makam- lardan temenni ve rica etmişlerdir. lik mektepler kıraatlerinin vekâ- letçe tanzimi kararından şimdilik sarfınazar olunmuştur. İleride bu- nun için bir müsabaka açılması ve müsabaka neticesinde kazanan kitapların gene kitapçılar marife- tile tabettirilmesi mutesavverdir. Ziraat banksı ziraat vekâletine raptediliyor Ankara, 31 (Telefon) — Ziraat bankasının ziraat vekâletine raptı için bir kanun Jâyihası hazırlan- mıştır. Küçük sanatlar Lâyihada bazı tadilât yapılacak Ankara 31 (Telefon) — Küçük lâyihasının aldığı son şekil üzerinde bazı tadilât yapıl- ması ihtimali kuvvetlidir. Bu hu- ! sus ya lâyiha hükümet tarafından geri alınarak temin edilecek ve yahut da lâyihanın heyeti umu- miyede müzakeresi (o esnasında tadilât icrası teklif edilecektir. Türk vatandaşlarına hasredile- cek sanatların İâyihanın aldığı son şekildeki derecede şamil ol- masına lüzum görülmemektedir. Rüstemiye vapuru kurtarıldı Çeşme, 31 (Hususi) — Karaya oturan Rüstemiye vapuru Adalet vapuru tarafından kurtarılmıştır. Adalet vapuru tarafından çeki- len Rüstemiye Istanbula götürül- mektedir. Kara sularımız dahilinde balık avlıyan o Yunanlılar Çeşme, 31 (Hususi) — Kara sularımız dahilinde balık avlıyan Yunanlıların muhakeleri bitmiştir. Kaçakçıların birer ay hapse ve aletlerinin omüsaderesine (okarar verilmiştir. Ibrahim Tali bay Ankara 31 (Telefon) — Ibrahim Tali bey burada dahiliye vekâle- tile temaslarına devam ediyor. Yarın Istanbula hareketi muhte- meldir. Yunan - Bulgar takımları arasında ikinci maç Atina, 30 (Hususi) — Pana- tinaikos stadında, Bulgar, Yunan milli takımları arasında bugün revanş mahiyetinde ikinci bir ma« yapılmıştır. Iki takım gayet çetin bir maçtan sonra 2-2 ye bera- bere kalmılardır. Cevdet molla beyin carihi mahküm oldu Eniştesi sabık meşihat müste- şarı Cevdet molla beyi ağır su- rette yaralıyan Hamdi efendinin muhakemesi dün ağır ceza mah- kemesinde görülmüştür. Müstan- tiklik, Hamdi efendinin katil kas- tile eniştesini yaraladığı noktasın- dan muhakemesine karar vermişti. Dün cereyan eden muhakeme neticesinde ağır ceza mahkemesi Hamdi efendininin o hareketinde katil kasti göremediğinden maz- nunu bir sene iki ay hapse ve Cevdet Molla beyin bu hadise- den mütevellit yüzde 80 malâli- ye''-s binaen ayrıca beş yüz lira tazı. nat itasına mahküm etmiştir.