27 Nisan 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

27 Nisan 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Neden yeniliyoruz? (Baş tarafı birinci sahifede) koşmayı icap ettiren yorucu bir oyun için muktazi atletik evsafı haiz olamazlar. — Macarlar ile /yaptığımız son maçta çıkarılan milli takım iddia edildiği gibi hatalı bir surette mi teşkil edilmiştir? — Evvelâ Nihat beyin bek oy- natılması gayet saçma bir hare- kettir. Nihat, bek değildir. Burhan formunu, eski cevvaliyetini kay- betmiştir. Hüsnü de müdafaa oyuncusu değildir. Nihadı daima merkez muavinliğinde oynatmak lâzımdır. — Elyevm mevcut oyunculara göre milli bir takım teşkiline me- mur edilseniz, Takımı nasıl teşkil edersiniz ? Bence halihazırda milli takımı Galatasaray ile Fenerbahçe- den teşkil etmek lâzımdır. Ben ınilli takımı . teşkil etsem şöyle ederim : Avni Mithat Burhan Reşat Nihat Cevat Rebii Fikret Zeki Muzaffer Selâhaddin- Leblebi Niyazi Alâeddin şimdilik futbol oyna- madığına göre sağiç mevkii için Muzaffer ile Salâhaddin arasında büyük bir fark görmiyorum. Ikisi de korkak bir oyun oynıyorlar. Salâhaddinin (o daha kuvvetli bir oşütcü olmasına mukabil, Muzafferin top sürüşleri, topa takimiyeti, daha fazla deplasmanları daha seri ve daha tekniktir. Bu itibarla, sağ iç mevkii için Muzafferi Salâhaddin'e tercih edi- lebilir. Sağ açık mevkii için Leb- lebi ile Niyazi arasında hüyük bir fark göremiyorum. Yalnız Leble- binin tecrübesi daha fazladır. — Milli takımın gençleştirilmesi lüzumu hakkındaki iddialara karşı ne dersiniz? — Yukarıda söylediğim veçhile nim profesyonelliği kabul ettikten ve aradan dört beş sene geçtik- ten sonra bu, mümkün olabilir. Bugün Zekiyi takımdan çıkar- | sak, takım çorbaya döner. Nihadı merkez muavin mevkiinde istihlâf edecek hiç bir oyuncumuz yoktur. — Dubl W sistemi hakkındaki fikriniz nedir ? — Dubl W sistemini tatbik edebilmek için sufl, nefes lâzım- dır. Oyuncuların iyi beslenmesi, muntazam bir surette anterene edilmesi lâzımdır. W sistemi, oyuncularımızın şeraiti hayatiye- sine uyğun değildir. — Balkan futbol iştirak edebilir miyiz? — Bir, bir buçuk ay kanar bir kamp kurulur ve oyuncular, hiç bir müsamaha gösterilmeksizin muntazaman çalıştırılırsa, ozaman gidilebilir. Aksi takdirde bugünkü şerait altında Balkanyat maçlarına girmek mağlübiyetten başka bir netice veremez. Yarın Fenerbahçe kaptanı Zeki beyin anketimize cevabını neşredeceğiz. Ahmet Hilâli Istanbul mıntakası hakkında boykot kararı Şehrimize gelen Macar futbol takımının B. milli takımı olmadığı hakkında gazetelere bir tebliğ veren İstanbul mıntakası, futbol heyeti tarafından boykot edilmiş- tir. Mıntakanın beş gün itiraz müddeti vardır. Hüküm katiyet kesbederse kongrenin toplanup yeniden intihap yapılması lâzımdır. Hilâliahmer konseri Beyoğlu (o Hilâliahmer) şubesi mayısın üçüncü günü Elhamra sinemasında bir müsamere vere- cektir. Bu müsamerede güzide musikişinaslardan mürekkep bir heyet de güzel musiki parçaları terennüm edecektir. Bu heyette tanburi Refik beyle refikası ve radyo sanatkârlarından Cennet maçlarına Paris 26 (Hususi) — Intihabat mücadelesi gittikçe hararetleni- yor. Namzetler her tarafta ilân edilmiştir. Ilk intihap önümüzdeki pazar günüdür. Bu intihapta kanuni ekseriyet 'kazanılmıyan yerlede bir hafta sonra tekrar intihap yapılacaktır. Hilâliahmer Cemiyet bir sene içinde neler yaptı? Ankara, 26 — Hilâliahmer cemiyeti senelik kongresini akte- decektir. Cemiyetin geçen sene yaptığı imdat ve muavenet yardımı 329 bin 706 lirayı bulmaktadır. Bunun 130,590 lirası Ağrıdağı harekâ- tında yaralanan kahraman ordu- muzun efradına sarfolunmuştur. Seylâptan zarar görenlere 133.443, zelzeleden zarar görenlere 10.632, mubtaçlara 33.788 lira tevzi edil- miştir. Bundan başka Kıbrısta heye- lândan zarar gören Baf köyüne 908, evi yananlara 250, esirlerin celbine 1,111, Diyarbekir sıtma mücadelesine 2000, gıdasız çocuk- lara 2000, Istanbul Hilâliahmer sanat evine 2000, muhtelif hasta- hanelere 22659, malüllere 232, şubeleri vasitasile yardım suretile 28,671, muavenet suretile 7828 lira sarfolunmuştur. Bu sene 22 hastabakıcı hemşire daha yetişti- rilmiştir. Bu suretle diplomalı hemşireleri adedi 115i bulmak- tadır. Izmirde Gazi Hz. nin heykeli Izmir, 26 — Gazi Hz.nin hey- kelinde (o noksanlar (| bulunmuş, bunların ikmali M. Kanonikaya bildirilmiştir. Amerikada kasırga Nashiville, 27 (A.A.) — Ger- gia'da kâin Nashiville ve Valdesta ismindeki iki küçük kasabada bugün zuhur eden ve ağaçları kökünden çıkarıp mahsulâtı bina- ları tahrip eden bir kasırga ne- ticesinde 8 kişi ölmüş ve bir çok kişi yaralanmıştır. Lausanne konferansı Berlin, 26 (A.A.) — Ingilterenin Berlin sefiri Sir Horace Rumbold, Lausanne konferansının 16 hazi- randa toplanması (o hususunda Almanyanın İngiltere ile mutabık olup olmadığını anlamak üzere Alman hariciye nazırına bir nota vermiştir. Alman hükümetinin vereceği cevabın müsbet mabi- hanım bulunmaktadır. yette olacağı temin edilmektedir. Başvekil M. Tardicu intihaj dairesi olan Belfort şehrinde tek- rar bir nutuk irat edecektir. Paris 27 (A. A.) — Dahiliye nezareti, 1 mayısta 615 mebusluk için icra edilecek intihabata nam- zetliğini koymuş olanların mikta- rının 3612 ye baliğ olduğunu teb- liğ etmektedir. lecektir. Gayri mübadiller Ankaradaki heyet temaslarına devam ediyor Ankara 26 — Maliye temyiz komisyonu emlâki milliye müdü- rü Rüştü beyle beraber Gayri- mübadillerin taleplerini tetkike başlamıştır. Gayrimübadiller he- yeti temaslarına devam etmekte- dir. Mübadillere |tevziat Ankara, 26 — Mübadil muha- cirlere bakiyei istihkaklarına mah- suben verilecek Çbonolar maliye vekili tarafından tamamen ihzar edilmiştir. Bonoların muhteviyatı 5169159 lira tutmaktadır. Üç kupon olarak tertip edilmiş olan bonoların birinci kuponu 1316328 liradır. Bu kupon ilk safta ita edilecektir. 20 gün sonra bonoların tevziatına her tarafta başlanacaktır. Yeni iskân kanunu Ankara 26 — Mübim bir çok ahkâmı ihtiva eden iskân kanunu lâyihası dahiliye vekâleti tarafın- ikmal edilerek heyeti vekileye verildi. Yunan maliyesi Altın mikyasının terki kabul edildi Atina, 26 (Hususi) — Saatlerce süren ve bütün siyasi fırkalar rüesasının söz aldığı bir müza- kereden sonra mebusan meclisi, altın mikyasının bırakılması lâyi- hasını tadilsiz kabul atmiştir. Lâyiha bundan sonra âyan meclisine müstacelen sevk ve âyan tarafından da kabul edilmiştir. Kanun derhal tatbik olunacaktır. Nazırlar meclisinin kararile, şim- diye kadar kapalı bulunan borsa, mayıstan itibaren milli esham ve tahvilât üzerinde kısmen muame- leye başlıyacaktır. Ingıliz lirası Londra 26 — (A.A.) — Ingiliz lirası fiatinde görülen düşüklük bu sabah biraz daha artmıştır. Paris üzerine kambiyo fiati 92,50 ve New- York üzerine kambiyo fiati 3,542 olarak tesbit edilmiştir. Ingiliz devlet eshamı fiyatlerinde hafif bir tereffü gürülmüştür. | Fransada intihap mücadelesi 612 mebusluk için 3612 namzet var 1928 senesinde 612 mebusluk için vazedilmiş olan namzetlikler miktarı 3735 e baliğ bulunuyordu. M. Tardicu, Belforttan Parise dönmüştür. Mumaileyh, Perşembe günü oraya dönerek o günün akşamı üçüncü intihap nutkunu irat edecektir. Tahdidi teslihat işi bir çıkmaza girmiş Berlin 26 (Hususi) — Tahdidi teslihat konfe- ransı müzakeratı bir çıkmaza girmiştir. Büsbütün inkıtaa mani olmak için konferans devam edecektir. Fakat şimdilik müzakere tatil edilecektir. Cenev- redeki başvekiller harekete hazırlanıyorlar. Alman başvekili, Fransız başvekilile görüşmek için M. Tardieu'nün Cenevreye gelmesini bekliyor. İntihabattan evvel Fransız başvekilinin bir kere daha Cenevreye gelmesi muhtemeldir. Buradaki müzakerelerde Tuna meselesi Maamafih bu hususta tetkikat yapan İngiliz, Fransız, Alman ve Italyan mutahassısları yeniden tekrar 5 mayısta toplanacaklardır. M. Tardieu Cenevreye gidecek Paris, 27 — Bugün izhar olunan arzuya tevfikan M. Tardicu 29 ni- sanda Cenevreye gidecek ve orada M. Stimson'a mülâki olacaktır. Mumcileyh, aynı zamanda M. Mac Donald ve M. Brüning ile de görüşecektir. M. Stimson tarafından Müthiş rakkam! Çocuk vefiyatı yüzde 43,83 derecesinde Yapılan istatistiklere nazaran bizde çocuk vefiyatı yüzde 43,83 derecesindedir. Âli tahsil görmüş memur ailelerinde çocuk vefiyatı yüzde 25,38, âli tahsil görmemiş memur aileleri arasında yüzde 34,83 derecesindedir. Diğer halk tabakaları arasında ise bu derece daha fazladır. Hal- buki bu nisbet İngilterede binde 12,3, Fransada binde 16, Ameri- kada 11,6, Almanyada 12 dere- cedir. Çocuk bayramı esnasında biz- deki umumi çocuk vefiyatına ait rakamlar insana çok acı geliyor. Bulgar muallimler Bulgar muallim ve profesörle- rinden mürekkep seksen kişilik bir heyet bugün şehrimize gele- ceklerdir. Heyete refakat eden Bulgar darülfünun emini ve ede- biyat profesörlerinden M. Bogdan dün refikasile birlikte şehrimize gelmiştir. M. Bogdan istasyonda kendisini karşılamağa gelenlerle birlikte Galatasaray » lisesine git- miş ve öğle yemeğini orada yemiştir. Bugün gelecek olan muallimler kafilesi oOGalatasaray lisesinde, erkek ve kız muallim mekteple- rinde misafir edileceklerdir. Mu- allimler şehrimizde tarihi asarı ve müzeleri tetkik edecekler. Yortuyu Istanbulda geçirdikten sonra 8 mayısta memleketlerine döneceklerdir. lera ve iflâs kanunu Ankara 27 — Adliye encümeni icra ve iflâs kanunu üzerinde yaptığı tetkikatı bitirmiştir. Kanun lâyihası bir kaç güne kadar mec- lise verilecektir. Lâyihada mühim tadilât yapılmıştır. Alacaklıların (o haklarını daha emin ve seri bir tazda almaları için kanuna yeni ahkâm konul muştur. Fakat kanunun ruhuna dokunulmamıştır. Haçzedilmiş bir malın paraya çevrilmesi için mevcut olan 3 aylık mühlet yeni lâyihada iki seneye çıkarılmıştır. 27 Nisan 1932 Şeker, kahve Fiatlerin yükselmesine karşı esaslı tedbirler almak lâzım Son günler zarfında memleketin hemen her tarafında bir kahve — buhranı hüküm sürmektedir. Bir çok şehirlerde kahve bulmak kabil olamıyor. Diğer taraftan şeker ve çay da azalmıştır. Şeker fiatleri mütemadiyen yükselmek- tedir. Şeker en lüzumlu ihtiyaç- lardan biri olduğu için bu yükse- liş, bilhassa elli dirhem, yüz dir- hem suretinde şeker tedarik eden fakir halkı çok müteessir etmek- tedir. Ticaret ve belediye iktisat müdüriyetleri şimdiye kadar müs- pet hiçbir şey yapamamışlardır. Maamafih diğer şehirlerde de tereffü olduğu nazarı dikkate alınırsa buna karşı umumi bir tedbir almak lâzım geldiği anla- şılır. Fiat yükselmesi ve buhran hakkında Ankara ve İzmirden şu telgraflar gelmiştir : Ankara, 26 — Ankara güm- rüğüne mayis ayı için 20 bin kilo kadar kahve kontenjanı verilmesi muhtemeldir. Perakende çekilmiş | kahvenin okkası 200, çay 500 ve şeker 56 buçuk kuruşa çıkmıştır. Bilbassa çekilmemiş tane kahve- bulmak hayli müşküldür. Izmir, 26 — Bir kahve taciri yeniden . mahkemeye verilmiştir. Kahve tacirleri bugün ticaret birliğinde bir içtima yapmışlardır. Içtimada gelecek ay yapılaçak olan kahve tevziatı şekli h-zır- lanmıştır. Beratı biuler Kahve ihtikârına sebebiyet ver- mekle maznun Amar, Modyano, Basan, Salem, Andriyadis, Aseo efendilerle diğer dört refikinin dün Sulh cezada son duruşmaları yapılmıştır. | Maznunların yalnız kahve komisyonculuğu yaptıkları anlaşılmış ve ibtikâra sebebiyet verdikleri sabit o olamadığından hepsi de beraet etmişlerdir. Şapka tamiri! Kadın elini uzatınca boğazına sarıldılar Dün Tepebaşında garip bir soygunculuk vakası olmuştur. Te- pebaşında şapkacı madam Avrako- ni dün akşam üzeri dükkânında çalışırken iki kişi dükkâna gire- rek şapka tamir ettireceklerini söylemişlerdir. Madam Avrakoni şapkayı almak için elini uzattığı sırada bu iki kişiden biri birdenbire kadının üzerine atılarak kollarımı - sımsıkı yaka- lamış, diğeri de masanın üstünde duran çantayı kapmıştır. Bu vaziyet karşısında kadın feryada başlamış, soyguncular yakalanacaklarını anlayınca Ma- dam Avrakoninin boğazına sarıl- mışlardır. Bu esnada dükkândaki gürük tüyü duyanlar derhal polise haber vermişlerdir. o Zabıta memurları gelinceye kadar mutaarrızlardan biri kaçmıştır. «Diğer arkadaşı sabıkalı Recep, kadının boğazını sıkmağa çalışır- ken cürmü meşhut halinde yaka- lanmıştır. Zabıta kaçan arkadaşını da aramamaktadır. Oynarken düştü, bir tel gırtlağına saplandı Küçükpazarda 15 yaşında Mü- yesser isminde bir çocuk dün sebze halinin yanındaki meydan- Ekta top oynarken kazaen ayağı takılarak düşmüştür. Bu sırada yerde bulunan kalın bir tel parçası çocuğun gırtlağın saplanmıştır. , Yarası tehlikeli olan Müyesser hastahaneye götürülmüştür. Kavga ve cerh Unkapanında Gaffar ve Ahmet isimlerinde iki kişi kavga etmiş- ler, Ahmet Oo bıçakla (OGaffarı başından ağır surette yaralamıştır. e İ ER