16 Mayıs 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

16 Mayıs 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

<ahife 2 ., 16 Mtayıs 932 Şehir meclisinde. Muallimlere zam yapılması imkânsız! Zabıtai belediye memurları vazifelerini daha iyi yapsınlar! Şehir meclisi dün sabah top- lanmıştır. Içtimada şunlar konu- şulmuştur : Üsküdarda hastane açılacağı yerde tıp fakültesine elli bin lira yardim edilerek bu O bizmetin burada yapılmasına dair maarif vekâletinin belediyeye teklifi redde- dilmiştir. Bundan sonra ilk mektep mu- allimlerinin (e vaziyetleri (o mevzuu bahsolmuştur. Refik Ahmet bay bu muallimlerin hallerinin çok fena olduğunu söylemiş ve bun- lara yeniden sükna bedeli veril mesini talep etmiştir. Ethem İzzet bey de hiç olmazsa ilk mektep baş muallimlerinin makam ücretlerinin arttırılmasını ileri sürmüştür. Bütçe darlığı do- layısile gerek Refik Ahmet ve gerek Etem İzzet beylerin teklif- lerinin kabulü kabil olamıyacağı anlaşılmıştır. Bundan sonra zabıtai belediye memurlarının maaşları meselesi konuşulmuştur. Neticede zabıtai belediye memurlarına eski bele- diye memuru maaşı verilmesine fakat yeniden belediye memuru olanlara da polis maaşı tahsisi kabul edilmiştirr. Bunun için de bütçeye 37 bin lira konulmuştur. Bu münasebetle söz alan Cevdet Kerim bey: —Bütçe darlığı esnasında bütçeye konan 37 bin lira bütün maddi kıymetlerin fevkindedir. Halhkın havayici zaruriyesini kontrol ve diğer mühim belde hizmetlerile muvazzaf olan bu arkadaşlara vazifelerini daha iyi yapmalarını i istediğimizin kendilerine bildiril- mesini rica ediyorum. Demiştir. Cevdet Kerim | (beyin bu teklifi kabul edilmiştir. Belediye memur- larına tebliğat yapılacaktır. Terki teslihat Amerika hariciye nazırı neticeden emin görünüyor New - York, 15 (A.A.) — M. Stimson, muvasalatını müteakip, şumları söylemiştir: “Cemiyeti akvam zimamdarları cok ihtiyatkâr idiler. Muhtemel bir akametin tevlit edeceği i vahim neticelerden haberdar görünüyor- lardı. Bundan dolayıdır ki itilâf edecekleri kanaatinde) bulunuyo- rum. Seyahatimin Amerikayı mes- ut netayice müessir bir surette iştirak etmeğe yardım edeceğini zannederim.,, M. Stimson, gazetecilere hitap ederek Japonyanın Şanghaydaki kuvvetlerini geri çekmesini hara- retle arzu ettiğini söylemiş ve tedrici bir geri çekme hareketinin vaziyeti vehamete götüreceği mü- talâasını izhar eylemiştir. M. Boncourun bir nutku Paris, 16 — Terki teslihat kon- feransında Fransız murahhası M. Paul Boncour, Fransanın Dijon şehrinde bir nutuk irat ederek tahdidi teslihat konferansının aka mete uğraması hususunun kabili kabul olmıyacağını, çünkü bu takdirde pek az bir zaman sonra Almanyanın tekrar silâhlanmağa başlıyacağını yani bu suretle artık bir daha döğüşülmemek için döğüşmüş olanların kuvvetle ilti- zam eylemekte oldukları sulh muahedeleri mevaddının kat'iyen ortadan kalkacağını beyan etmiştir. Mumaileyh netice olarak de- miştir ki: “M. Brüning'in sözle- rinden sonra Lozan konferansında ne yapabilmek mümkün olaca- Zını takdir ve temyiz etmek hu- susunu maliye omütahassıslarma bırakıyorum. am Bu Sabahki Igraflar Rusya seyahati intibaları Başvekil Ismet paşanın dün grubunda verdiği Ankara 15 (A.A.) — C.H. Fır- kası Grupunun bugünkü içtimaina riyaset eden reis vekili Cemil bey Anadolu Ajansı muharririne atideki beyanatta bulunmuştur. “Ismet Paşa Sovyet ittihadı memleketlerine seyahati hakkında fırka Gurupuna mufassal malümat vermiştir. Sovyet memleketleri- nin hali hazırı hakkında mütefer- rik ve mütemadi temaslarının in- tibalarını açık bir surette hikâye eden İsmet paşanın müşahe- deleri, büyük bir insan küt- lesinin yeni bir cemiyet vücu- da getirmek için uğraştığı müşkülâti, katlandığı fedakârlık- ları ayni zamanda eserler ve terakkiler | tahakkuk (ettirmekte katettikleri büyük mesafeleri göz önünde canlandırmıştır. Dahili ve harici sulh arzusunda samimi olarak pek ziyade çalış mak manzarası bu müşahedelerde tebarüz etmektedir. Dost memle- kette ilim ve fenne, güzel sanat- lere itibar ve meclübiyeti İsmet paşa bilhassa zikretmiştir. Ismet paşa Halk fırkasının mil- o... fırka izahat liyetçi, halkçı, devletçi, inkilâbçı siyasetinin memleketin ihtiyaçla- rna hakiki ve ciddi surette mütabakati kanaatini müşahede- lerile bir kat daha kuvvetlendir- miş olarak avdet etmiştir. Kemalist Türkiyenin siyasi ve milli inkişafi ve her sahada milli istiklâli müemmen tutan zihniye- tin dost memlekette hususi bir muhabbetle telâkki (edilmekte bulunduğunu anlattığı zaman fırka grupu pek ziyade memnun ve mütehassis olmuştur. Iki memleketin siyasi münase- betlerinin tezehüratını da İsmet paşa mufassal olarak anlattı. Milli mücadelenin bidayetindenberi iki taraf memleketlerinin yekdiğerini dost ve lâzım telâkki etmeleri ne kadar ciddi ve samimi olduğunu bir daha tezahür etmesinden fırka grupu pek memnun olmuştur. Iki taraftan her birinin beynel- milel münasebetlerin her türlü te- celliyatında diğerine (o emniyeti muhafaza edecek zihniyette ol- malarını, birinci derecede mesul olanlarla konuşmalarına ve halk kütlelerile külfetsiz temaslarına istinaden beyan ettiği ozaman Ismet paşayı fırka grupu büyük takdir tezahüratile karşılamıştır. Milli senayiin tesisinde faydalı olmak için 20 sene vade ile faizsiz ve aynen mal ile ödenecek 8 milyon dolarlık malzeme tedariki imkânını fırka grupu hakiki bir dostluk delili addetmiştir. İsmet paşa sulh içinde milli inkişafı temin etmek için çalış- mak ve sebat etmek arzularının hergün daha ziyade kuvvetlen- dirmesinde ısrar etmiştir. Ismet paşanın siyasi mevzuda tebarüz ettiği şu nokta! dikkati calbetti. 15 gün süren uzun bir temas esnasında iki taraf hiç bir devlet aleyhinde konuşmamışlardır. Mos- kovada neşredilen tebliğin haki- katın tam bir ifadesi olduğunu başvekil fırkada tekrar etmiştir. Fırka grubu Sovyet memleket- leri hakkında hararetli dostluk tezahüratı göstermiş, hükümetin hattı hareketini sürekli alkışlarla tasvip ve takdir eylemiştir. Japon başvekili bir suikast neticesinde öldü Tokio 16 (A. A.) — Dün saat 17,30a doğru askeri ve bahriye üniformalarını giymiş olan deli- kanlılardan mürekkep bir grup başvekilin ikamet- yn maada bir polis te yaralanmıştır. gâhına girerek iki el ateş etmişlerdir. Başvekil Tokio 16 — Japon başvekili M. Inukai vefat ağır surette yaralanmışlır, etmiştir. Izmir şehir meclisi Kontenjan Tütün Salonda çıkan yılan müzakereyi karıştırdı Izmir 15 — Şehir meclisi bugün son içtimaını aktetmiştir. Bu içti- mada varidat faslı 944,345 lira olan bütçe kabul edilmiştir. Büt- çeye İş bankasına olan istikraz borcu için tahsisat konmamıştır. Yalnız bütçe için hükümeti mer- keziye nezdinde © teşebbüsatta bulunulmasına karar verildi. Celsenin sonlarına doğru içtima salonunda bir yılan zuhur etmiş ve karışıklık olmuştur. Nihayet yılan âzadan Hayri bey tarafın- dan yakalanarak öldürülmüştür. İzmirde infilâk 23 kilo barut patladı, 12 yaralı var Izmir 15 — Bugün İzmirde Bit- pazarı civarında bir barut infilâkı vukubulmuş, bir çok kimseler yaralanmıştır. Barutlar Salihli barut bayii Hakkı efendi tarafından Izmirden alınarak otomobille Sa- lihliye sevkediliyordu. Otomobilde 23 kilo barut bulunuyordu. Otomobil Bitpazarı civarından geçerken obarutlar (o patlamıştır. lofilâk neticesinde şoför muavini Ahmet ile on kişi yaralanmıştır. Şoför muavinin ve bir musevinin yaraları ağırdır. Infilâktan sonra yangın çıkmışsa da itfaiye yetişerek söndürmüştür. Listelere yeniden neler ilâve edildi? Iki ve üç numaralı kontenjan listelerinde bazı mühim tadilât yapılmıştır. Nisan kontenjanında bulunan 6000 kilo kâğıt ve mu- kavva mamulâttan 5000 kilosu tenzil edilerek Mayıs kontenjanına ilâve olunmuştur. Demir hırdavat- çılık eşyasına her ay için 15000 kilo ilâve edilmiştir. Haziran kontenjanına 8400 kilo font boru, yerli sanayii himaye maksadile her ay 500 kiloluk keten, 20000 kiloluk tülbent ilâve edilmiştir. Bunlardan başka her ay için 50 sesli sinema plâkına müsaade verilmiştir. A. B.C. listelerinde de bazı mühim tebeddülât yapılmıştır. Meksika - Perou Iki hükümet münasebeti katedildi Lima, 16 (A.A) — Hükümet, memleketin dabili siyasetine vu- ku bulan müdahaleler o dolayısile Meksika sefareti (o memurlarının memlekette ikametlerinin şayanı arzu olmadığını bildirmiş olduğun- dan Meksika-Perou siyasi müna- sebatını katetmiştir. Izmirde mesai saati İzmir 15 — Yeni mesai saatla- rmın tatbikine dünden itibaren başlanmıştır. Evvelcede yazdığımı- gibi memurlar 8 den 12 ye,15 den 18 e kadar çalışacaklardır. Balkan tütün konferansı dün açıldı Balkan tütün konferansı dün Nemlizade Mithat beyin bir nutku ile açılmıştır. Bu nutka Yunan ve Bulgar murabhasları cavap vermişlerdir. Bundan sonra içti- malar için Mithat beyin riyaset etmesi kararlaştırılmıştır. Konfe- rans bugün saat ondört buçukta tekrar toplanacaktır. İçtimalarda konuşulacak mevzular şunlardır: Tütün buhranının sebepleri, tü- tünün zirai vaziyeti, buna karşı alınacak tedbirler. Bugünkü ictimada Yunan mu- Şakayı tütün buhranımın sebep- leri hakkında noktai nazarını bil- direcektir. Hindistanda Yeniden bir çok kanlı vakalar oldu Bombay, 15 (A. A.) — Bu sabah yeni arbedeler vukubulmuştur. Kıyamcılar zabıtanın üzerine ateş etmişler ve zabıtayı tüfek ateşile mukabeleye mecbur eylemişlerdir. 60 yaralının hastahaneye sevkine zaruret hasıl olmuştur. Vaziyet, vahimdir. mülki hükümet erkânı, vaka ma- hallinde bulunmaktadırlar. Askeri kamyonlar, mütemadiyen mevki almakta olan askeri taşımaktadır. Diğer taraftan müsellâh zabıta kitaatı bir çok mağazaların yağma edilmiş bulunduğu sehirde dolaş- maktadır. 3 müslüman çocuğunun katledil- miş olduğu bildirilmektedir. Askeri ve | Kuduz 4 ayda 4 bin köpek öldürüldü, fakat.. Son günlerde sokaklarda köpek- lerin ve şehrin muhtelif yerlerinde de kuduz vakalarının arttığını yazmıştık. Evvelki gün Kızıltop- rakta bir evin bahçesine iri bir köpek girmiştir. Hayvan bahçede rasgeldiği küçük bir kızcağazı kolundan ve bacağından ısırmıştır. Kız can acısile yere düşmüştür. Hayvan ozamanda zavallıyı başından ısırmıştır. Vaziyeti teh- likeli görüldüğü için küçük kız derhal daülkelp tedavihanesine kaldırılmıştır. Belediye köpekleri itlâfa devam ediyor. Son dört ay içinde 4200 köpek itlâf edilmiştir. Ancak şehirdeki bu gibi vakaların önüne geçmek için sadece köpekleri öldürmek kâfi değildir. Mütema- diyen itlâf edildikleri halde şehirde yine bir çok köpek vardır. Yapr- lan tetkikatta bunların yakın köylerden geldikleri anlaşılmıştır Bunun için köylerden köpeklerin gelmesine (Omani olacak ted- birler alınmalıdır. Birde kuduzun önüne geçmek için sahipleri olan köpeklerin de başı ;boş olarak dolaşmalarına meydan verilmeme- lidir. Bunların 'sokakta sahipleri tarafından tutulmuş olduğu ve ağızlarında ağızlık (o bulunduğu halde dolaşmalarına müsaade edil- melidir. Yoksa aksi takdirde ku- duz (vakalarının önüne geçilmesi çok müşkül olacaktır. Küçük itilâf Temps gazetesi son konferansa çok ehem- miyet veriyor Paris 16(A.A) — Temps yaze- tesi Belgratta inikat eden küçük itilâf konferansını hali hazırdaki Bu sui kastların faşistlerin tedhiş hareketlerinin | beynelmilel ahval ve şerait dola- bir mahsulü olduğu zannedilmektedir. yısile büyük bir siyasi ehemmiyet iktisap etmekte olduğunu yazınak- tadır. Temps gazetesi bu fırsattan bilisfade (ekseriya menfaatleri birbirinne muhalif olan 3 devleti ihtiva eden küçük itilâfı vücuda getirmiş olan hükümet adamlarının Avrupanın umumi iyiliği için pek büyük bir şey yapmış olduklarını yazmaktadır. Bu zevatm görmüş oldukları işbu 3 memlekette iktisadi buh- ranın fırka zihniyeti dolayısile ya- pılan hatalarm mevcudiyeti hase- bile çok daka şayanı takdirdir. Çekoslovakya bu itibarla sağ- lam esaslara maliktir. Fakat, Romanya ile Yugoslavyada bazen temevvüçler görülmüştür ki, bun- lar endişe bahşolmamakla beraber nazarı dikkati celbe şayandır. Ekseriya sıkıntıların defi için halihazırın ilcaatına intibak eden usullere müracaat etmek kâfidir. Romanya büyük fırkalarla daha sıkı bir surette teşriki mesai etmeğe doğru yol almıştır. Yu- goslavya ise, meşrutiyet ve par- lamento esaslarına rücu etmek- tedir. Dahili buhranların hiç bir za- man küçük itilâfın harici siya- setini müteessir etmemiş olduğu dikkate şayandır. Jeanne d'Arc gemisi Limanımızda bulunan Jeanne d'Arc Fransız mektep gemisi | zabit ve efradıdün Sent Antuvan kilisesinde yapılan ayinde bulun duktan sonra Taksime giderek cumhuriyet abidesine bir çilenk koymuşlardır. Gemide bugün gazeteciler hu- susi surette kabul edileceklerdir. Gemi yarın Köstenceye hareket edecektir.