16 Mayıs 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

16 Mayıs 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Üy tai Sahife 4 Neden yeniliyoruz (Baş tarafı birinci sahifede ) inhirafla, futbolcuları cazip maç- larla (o oyalamışlar , (o gençlerin “ &negie,, kabiliyetlerini israf ede- rek, onları az zaman zarfında spor saflarından kaçırtmışlardır. Bu kadar uzun seneleri müteakip Türkiye futbolculuğu bütün dün- yada “Türk kadar kuvvetli, darbımeseline mukabil 55-60 kilo sıkletinde 1,50 1,60 boyunda beş on cılız futbolcuyu bizlere vedia bırakmıştır.) Eğer biz memleketimizde bun- dan sonra iyi futbolcu yetişsin istiyorsak, beş sene “Milli takım,, ünvanından kendimizi mahrum kılacağız. Bundaki kaybımız, bu müddet zarfında mağlübiyet acr- sını, sporu seven halka tattıramı- yacagımızdır. Binbir fedakârlıkla celbettiğimiz futbol antrenörüne 40-50 gençi, dinç, ateşin, sağlam futbolcuyu tevdi edip bu adamın çalışma tarzına, biç bir müteneffiz fut- bolcu ve idare anamının müda- halesine meydan verdirmemeliyiz. Bu genç müstakbel milli takım namzetleri, gözlerini bir müddet için garbir cazip şehirlerine çevi- rip, inkisar toplayacakları yerde, şimdiye kadar her hususta ihmal edilen Anadolu sporculuğuna reh- ber olsalar Avrupada topladıkları acı ve gülünç (omağlübiyetlere mukabil daha hayırlı netayiç elde ederler zannındayım. Bence Milli takımımızda eskiler- den çok az oyuncu kaldığına na- zaran, yeni Milli takım namzetle- rinin “antrenör nezaretile bir kaç sene toplu bir halde, fenni esas- larla çalışmasında müşkilât olmasa gerektir. Zararın neresinden dö- nülse kârdır deyip Federasyonun mukannen bir gayeye doğru kim- seyi dinlemeden yürümesi en doğru bir tedbirdir. — W sistemi hakkındaki fik- riniz nedir? — W sisteminin ne kadar gü- zel bir tabiye şekli olduğunu takdir için, insanın biraz müdafaa oyuncusu olması lâzımdır. Düz hat üzerine oynayan muhacim hattı karşı tarafa müessir olma- yacağı gibi, çok ilerde M şeklinde oynayan insayitleri tutmak, mü- dafaa ve müdafiler için daha ba- sittir. Türkiyede w sistemine oyun- ları itibarile en uygun oyuncular Bekir ve Alâeddin idi. Onlar çok defa w vaziyetini ve derhal M vaziyetini kolaylıkla iktisap ede- bilenlerdendiler. Iki senedenberi Istanbulda bulunmadığım için şim- diki insayitlerin oyun tarzlarını bilmiyorum, yalnız bu sistem her ne kadar ağır Zekimizi düşündürür ve ortada yalnız bırakır ise de, karşı tarafa daha müessir olacak böyle bir şekli kabul zarureti, bizim muhacimlerimiz için çok güzel bir tedbirdir. —Bizim oyuucuların yaşadıkları şeraiti hayatiyeye nazaran takip edilecek en iyi sistem nedir? — Oyuncularımızın bu günki şeraiti hayatiyelerinde takip edi- lecek sistemi soruyorsunuz. Biz Türkler eskiden ne şeraiti haya- tiye tahtında yaşadık ki bugün bu tarzımız değişmiş olsun. Bizim Sutbolcularımızın kısmı azamı genç olduklarından hayati endişeleri azdır. Sinnen ilerlemiş oyuncuların o gençler gibi amatör kalmarı çok zordur. Futbol tatbik edi- len idman şeklilleri arasında, müşkülâtı itibarile sağlam kalpli ve ciğerli kimseler tarafından oy- nanabilen bir spordur. Bu kadar tatbiki ağır bir spor için şeraiti hayatiye (Omevzuu obahsolamaz. Futbolu oynıyan şahıs, vücuduna Azılı hırsız Cürmü meşhut halinde yakayı ele verdi Zabıta azılı bir hırsızı cürmü meşhut halinde yakalamış ve eşya deposunu da meydana çı- karmıştır. Bir müddettenberi Ye- nişehir civarında bir çok hırsız- lıklar oluyor, failleri bir türlü bulunamıyordu. Evvelki gece polis devriyeleri Yenişehirde dolaşırlar- ken orada oturan Abdullah efendi isminde birinin evinde tıkırdı duymuşlar ve bir kenara sakla- narak (beklemeye başlamışlardır. Bir müddet sonra yavaşça evin kapısı açılmış ve elinde büyük bir torba ile bir adam çıkmıştır. Meçhul adam bir müddet etrafı kolladıktan sonra koşarak kaçmaya başlamış, fakat polisler arkasından (yetişerek ( yakala- mışlardır. Bunun Yani isminde biri olduğu anlaşılmıştır. Hırsız- lıktan bir çok sabıkaları olan Yani bir müddettenberi aranmakta idi. Yaninin elindeki torbadan bir çok bakır tencere ve saire çıkmıştır. Bundan bir kaç gün evvel gene o civarda kalaycı Ali efendinin dükkânından fazla mik- tarda bakır eşya aşırmıştı. Bunların da Yani tarafından çalındığı anlaşılmış ve hırsız cür- münü itiraf ederek çaldığı eşyaları o civarda bir evde sakladığını söylemiştir. Derhal bu ev araştı- rılmış, Yaninin çaldığı bakırlardan maada daha bir çok çalınmış eşya bulunmuştur. Yaninin daha başka arkadaş- ları da olduğu anlaşılmaktadır. Tahkikat devam ediyor. Kaçak kâğıt ve tütünler Geçen gün Fatihte Drağmanda Şüküre hanım isminde bir kadının evinde kaçak tütün, sigara kâğıdı, iskambil kâğıtları ve saire bulun- mustur. Polis merkezi Şeküre hanım (hakkındaki * tabkikatını ikmal ( etmiştir. Şeküre hanım evrakile birlikte adliyeye teslim edilmiştir. lâzım olan kaloriyi almadıkça, sabahları duş, masajın bihakkın tatbik etmeyip, koşu talimlerini, atlama ( sıçramasını oyapmadan haftada bir iki defa, sahada ya- landan topa vurmakla futbol oynıyamaz. Atletik kabiliyetten mahrum olan futbolcuda hiç bir sistem tatbiki kabil değildir. Bizim gibi bozuk şeraiti haya- tiye tahtında futbol oynayanlar için tatbik edilecek sistem, kısa müselleslerle (küçük (O mikyasta yerden ingiliz sistemidir. İngiliz sistemi çok açık, seri bir oyun tarzıdır, bizim gihi az koşucu ve hücumcu oyunculara kısa pas ve ilerleyişler, daba fazla muvaffakı- yet temin eder. Esasen muhacim hattımızı teşkil eden oyuncular az atılgan, ve geriden güç pas alan kimselerdir. Bunların irtibatı ancak çok kisa anlaşma paslarile kabil olur. — Mevcut ooyunculara göre milli takımı, nasıl yaparsınız? —Elyevm mevcut oyunculara göre milli takımı takriben şu şekilde tertip ederim: Avni Mithat Burhan Reşat (Nihat Cevat Niyazi Muzaffer Zeki Fikret Rebii Iki senedir Istanbula gelmedi- ğim için hatta bu oyuncuların dahi ne derecede Milli takımda oynayabileceklerini kat'i kanaa- tımla yazamam. Federasyonun takip edeceği hattı hareketi yukarki yazılarımda yazdığımdan tekrara lüzum gör- miyorum. Ahmet Hilâli i İtalyayı bisikletlerle devir müsabakası Milano, 15 (A.A.) — Dün sabah saat 9 da Italyayı bisikletle devir müsabakasının birinci merhalesi olan Milano - Nicence merhalesi için hareket emri verilmiştir. Bu müsabakaya 108 kişi iştirak et- miştir. Bir çok Fransız ve Belçikalılar da yarışa iştirak etmişlerdir. Bu meyanda bilhassa Magne birader- ler (Fransız) ve Belçikalı Demuy- söre ve Nervacke vardır. Müsabakaya Jtalya Binda ve Girardengo da iştirak eylemiştir. Roma I5(A.A.) — italyayı bisikletle devir (o müsabakasının ilk merhalesi olan Milano ile Vin- sence arasında 207 kilometrelik mesafede 6 saat 1 dakika ile Guerra birinci gelmiştir. İkinci Girardengo, üçüncü Meini, dör- nüncü Stoepel, beşinci Dovet, altıncı Bindadır. Bunları fransız koşucularından bir grup takip etmektedir. Beynelmilel futbol federasyonu kongresi Stokholm 15 (A.A.) — Beynel- milel futbol federasyonunun 21 inci kongresi bugün açılmıştır. kon- greye federasyona dahil 29 mem- leket mümessili iştirak etmiştir. Tenis müsabakası Paris 15 ( A.A. ) — Fransız Racing - Glub'ünün Amerika'nın International Lawen Tennis Clup ile yapacağı maç bugün başla- mıştır. Fransız Andre Merlin Am:rika'lı Sydney Wood ile gayet çetin bir parti yapmış ve rakibini 8/6, 8/9, 4/6, 6/4 yen- miştir. 5 Gregory Mangin Fransız Marcel Bernard'a galip (oaddedilmiştir. Çünki Fransız oyuncu bir kramp dolayısile (Omasayı terketmiştir. Vaziyetleri şöyle idi: 1/6, 6/4, 1/6, 12/13. Almanyada izdivaç ve doğum azalıyor Berlin 14(Hususi)— 1931 senesi zarfında Almanyada izdivaçlar azalmakta devam etmiştir. Bu sene izdivaçlar bir sene evvelkine nispetle 94bin azdır. 1930 denberi 134 bin izdivac noksandır. Doğum vakaları da azalmıştır. Buna sebep iktisadi vaziyetin fenalığıdır. ““ Süpersiman ,, Sanayii milliyemize yeni bir malzemei inşaiye ilâve ediyoruz. Türk Çimento fabrikaları, ötedenberi mükersmel cinste hususi bir | çimento imali ile uğraşmakta ve bu bapta sis tematik usulleri taharri ve takip etmek- te idiler, Nihayet <Süpersiman» tabir ettikleri bu seri tasallıp ve yüksek mukavemet kabiliyeti hassaları itibarile en o mükemmel Avrupa (o mamulâtı mümasil malzemelere o rekabeb (o ede bilecek hususi sun'i bir portland çimentosunun formülünü bulmağa mu- vaffak olmuşlardır. tahiifi, Daha çabuk ve daha iyi bir iş temlni İ mümkün olacaktır | Bi aleyh, «Süpersiman» mimarlar, müteahhitler, inşaat mühendisleri ve umumiyetle inşaat işlerinde beton kul- lanmak mecburiyetinde bulunanlar için gayot mühim bir malzemeli inşaiyedir « Süpersiman > ın istimali v rında daha geniş bir emniyet ve calibi dikkat güzel bir şekil verinekle beraber maliyet — fiatlerinin mühim miktarda tenezzülü imkânmı verecektir Suni portland çimentosunun bütün bassalarını cami olan bu «Süpersiman> berveçhizir fevaidi arz etmektedir: 1 — Seri tasallup 2 — Cer ve tazyikte yüksek muka- vemet kabiliyeti. Istimali | sayesinde: Kalıptan çıkarma (o ameliyesini Utesri eder ki bu sayede kalıplatma tahta masarifi mühim miktarda tasarruf olunur, Betonlarda çimento miktarı daha az olarak istimal olunur. Aksamın faslı müşterekleri tenzil edile- bilir tarzda inşaat icrası ve şekillerinin KISA HABERLER Eski borçlar Saraçoğlu Şükrü Bey Osmanlı | borçları hakkında Paris'te başlı- yan muza kerata devam için dün akşamki eksperesle Parise git- miştir. Şükrü B. istasyonda vali Mu- hiddin ve borsa komiseri Ihsan Rifat beyler ve bazı rüfekası tara- fından teşyi edilmiştir. Şükrü B. hareketi esnasında bir muharrimiz şu beyanatta bulunmuştur. “ — Hasta bulunan çocuğuma ameliyat yaptırdığım için hareke- tim biraz teahhura uğradı. Pariste başlıyan müzakeratı hüsnü suretle neticelendirmek için her iki tarafta pek kuvvetli arzular mevcuttur. Şimdiye kadar bazı meseleleri hallettik; diğer meselelerin halli de pek gecikmiyeceğini ümit edi- yorum. ,, * Hususi mektepler ve bele- diye resimleri — Hususi ve üc- retli talebe kabul eden mektep- lerin, bir nevi akar mahiyetinde irat getirmeleri ve idarelerinin kasti intifadan ari olmaması hase- bile, belediye vergi ve resimleri kanunun hükmüne dahil olup olma- dıklarının tefsiri için meclise bir tezkere gönderilmiştir." * Matmazel Diplaraku — Ismet paşa hazretleri tarafından Anka- raya davet edilen Yunan ressamı matmazel Diplaraku dün akşam Ankaraya gitmiştir. » Mübeccel H. evlendi 1930 senesi güzellik kraliçesi Mübeccel hanım da evlenmiş ve bir kaç gün evvel düğünü icra edilmiştir. Mübeccel banım tüccardan Abdülkadir beyle ev- lenmiştir. Xx Singer geldi— Meşhur Sin- ger dikiş makineleri fabrikası sahibi M. Singer hususi yatı ve ailesile birlikte tenezzüh için şeh- rimize gelmiştir. »* Bursa tayyaresi— Bursa hal- kının teberrüatile alınan üçüncü tayyarenin at konma merasimi bugünlerde Bursada yapılacaktır. »* Ekspres ve konvansiyonel trenleri — 22 mayıs pazar gü- nünden itibaren ekspres ve kon- vansiyonei trenlerinin Sirkeciden hareket ve Sirkeciye muvasalat saatleri değişmiştir. Bu tarihten itibaren ekspres treni sabah 8,45 te muvasalat, akşam saat 2ide hareket ede- cektir, Konvansiyonel treni de sa- bah saat 10,22 de gelecek, akşam saat 7,20 de hareket edecektir. »* Muharremin onul — Bugün Muharremin onudur. Bu münase- betle bugün şehrimizdeki Iraniler Üsküdarda Seyyitahmet deresine gidecekler, orada mersiyeler oku- yacaklardır. İraniler dükkânlarını da bugün kapıyacaklardır. Bazı Iraniler de dün akşam Valide ha- nna giderek mutat âyinlerini yapmışlardır. * Sıhhiye müsteşarı dün Paris- ten geldi — Sıhhiye müsteşarı Hüsamettin bey dünkü ekspresle Paristen şehrimize gelmiştir. Hü- samettin bey Pariste bu ay içinde içtima eden beynelmilel hıfzıssıhha ofisi içtimalarında memleketimizi temsilen bulunmuştur. Bir cinnet buhranı Paris, 15 (A.A.) — Le Journal gazetesi, Toulouse ( civarındaki Saint Alban deliler yurdunun arabacısının birdenbire çıldırarak önüne gelene bıçakla saldırdığını ve bu suretle dördü tehlikeli olmak üzere 12 kişiyi yaraladığını ve nihayet bir Jandarma tarafından tabanca kurşunile yaralandıktan sonra tevkifine muvaffakiyet hasıl olduğunu yazmaktadır. Bugün de Diyorlarki... Edebiyat Anketleri Muharriri: Hikmet Feridun Neşreden : Remzi kütüphanesi Yakında çıkıyor Bu gece Kad Süreyy rosunda Tul Sadettin ve arkadaşları Ercüment Beli- zadın iştirakile gala suvara OTELLO Yerler şimdiden satılmaktadır. Her tarafa otobüs vardır. Yarın gece (Bakırköy Lâle) sinemasında ilk temsil Kadıköy Süreyya Sineması Bir kaç haftadan beri temsillerine fasıla veren RAŞIT RIZA TIYATROSU Bu haftadan itibaren temsillerine devam edecektir. 18 Mayıs çarşamba 2kşamı saat 21-30 BiR GECE — BIR HAYAT Dram 3 perde Yunan edibi Melasm şaheseri Radyo 16 mayıs pazartesi akşamı Istnbul — 18 Gramofon, 19,30 Stüdyo saz böyeti ve Cennet hanım, 2025 Havadisler. 20,30 Gramofonla opera, 21 Stüdyo saz heyeti ve Belkis hanım, 22 Orkestra, 22,30 Borsa haberleri. Viyana (517,2 m. 16 kilovat 80 0/0) — 1145 orkestra konseri, 13,45 koro, 16,20 Haydenden parçalar, 17,90 plâk, 18 dans, 21 operet, 23,00 konser. Bükreş (394,2 m. 12 kilovat) — 16 plâk, 19 konser, 20,10 konser, 21,40 plâk, 22 tiyatro, 22,30 taganni, 22,50 salon musikisi, 23,20 taganni. Roma (441,2 m. 50 kilovat 10 0/0) — 18,30 konser, 22 senfonik konser, 23 moda, 23,10 hafif musiki, 23,05 haber. Budapeşte (500,6 m. 18 kilovat 40 0/0) — 10,30 haberler, 15 plâk, 18 operet, 19.45 piyano konseri, 20,30 opera sonra çigan musikisi. Moskova (1304 m. 100 kilovat) — 19'8Odan 22.55 o kadar neşriyat. Varşova (1411 m. 120 kilovat 80 0/0) — 13,16 senfonik konser, 15,20 musiki, 15 musiki, 19 konser, 21,15 operet, 23,45 dans. Paris (1725 m. 75 kilovat 80 0/0) — 8,45 plâk, 9,90 jimnastik dersleri, 13,30 musiki, 20 konser, 21,30 haber, 21,40 müsah»be, 22,15 haber. 17 Mayıs Salı akşamı Belgrat ( 429,8 m.) — 20 Çek dersi, 21,30 zağrepten nakil, 23,60 cazbant. Bükreş (394,2 m.) 22 radyo orkes- şarkı, 28,05 radyo orkestrası, Budapeşte (660,5 m. ) 20,45 kon- ser 23 konferans, 23,30 gramofon. Londra ( 335,8 m. ) — 20,30 hafif musiki, 21,30 kome: 22,30 gramofon, 23,35 dans musikis Paris (1725 m.) — 21 varyete, 21,45 radyo konseri, 22,lö havadis. Prag (488,6 m.) — 20 vadyo jumal, 20,05 konferans, 22,80 piyano konseri, 23 havadis, 23,20 Bratislavadan nakil, Roma (141,2 m.) 20 havadis, 21,45 musikili komedi. Varşova (1411 m.) — 20,50 gra mofon, 20,45 radyo jurnal, 21,15 halk konseri, 23,10 piyano konsei 23,00 dans musikisi, 517,2 m)— 21,10 senfonik 22,10 halk könseti, 28,10 3,20 cazbant, radyo jurn: Viyana orkestrası, havadi x* Kibrit kralının ölümü — Kibrit kralı Kreugerin intiharına ait baberi neşretmek ve münte- hirin resmini basmak maddesinden Cumhuriyet (o gazetesi (aleyhine açılan matbuat kanununa muhalif hareket (davasına dün 2 inci cezada devam edildi. Polis (o müdüriyeti , kendisine gönderilen (o tezkereye o cevaben hariçteki intihar vakalarının neşri veya ademi neşri hakkında mü- düriyetin bir karar vermesine imkân olmadığını bildiriyordu. Müddeiumumilik mabkümiyet is- temiş, maznunun vekilleri müda- faada bulunduktan sonra muha- keme, karar ittihazı için 18 mayısâ talik edilmiştir.