29 Mayıs 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

29 Mayıs 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

di Sahife 10 Akşam Me 29 Mayıs 1932 Kayseri mektupları Kayseri elektrik fabrikası! işini tevsi etmek istiyor Fabrika eski borçlarını ödemek için uğraşıyor Kayseride Istasyon civarından bir manzara Kayseri 25 (Hususi) — Kayseri şimendifere kavuşalı üç ve elek- triğe malik olalı da bir seneyi mütecaviz bir zaman olmuştur. Kayseri, Ankara-Sivas-Samsun hattı işletme müfettişliği merke- zidir. Evvelce yapılan proje mu- cibince (Kayseride, (Eskişehir atelyesi gibi büyük bir atelye inşa edilecekti. Sonra bundan vazgeçildi. Fakat istasyon civa- rında faal hizmetlerde bulunan memurinin (ikametlerine (tahsis edilmek üzere müteaddit yeni tarzı mimaride binalar yapılmıştır. Bu suretle istasyon ve cıvarı haki- katen zarif ve modern bir hal almıştır. İşletme müfettişliği binası bir buçuk kilometro mesafede ve Ankara-Kayseri hattı üzerindedir. Memurinin gidip (o gelmelerini teshil için istasyonla, işletme mü- fettişliği binası arasında günde dört defa bir makine ve bir vagon tahrik edilmektedir. Memleketimizde bir çok hususi ve resmi müessesatta çalışan elektrik ve makine mühendisleri, Almanyanın büyük mekteplerinden mezundurlar. Şimendiferde ve bahusus elektrik dairesinde çalı- şan mühendisler de, bir ikisi müstesna hepsi bu mektepler mezunlarıdır. Ecnebi devlet demiryolları ida- resi kendilerinden pek büyük istifadeler etmektedir. . .. Elektrik imtiyazı, Nafia vekâ- letinden 1926 senesinde alınmış ve 400,000 liralık sermaye ile. | Kayseri ve civarı elektrik Türk anonim şirketi) teşkil edilip 22 kânunusani 1931 de faaliyete geç- miştir. Elektrik Kayseriye takriben 40 kilometro mesafede kâin Bün- yan kasabasında su sukutundan bilistifade istihsal edilmektedir. Sukut irtifaı 100 metro ve sani- yede dökülen suyun miktarı bir metro mikâbıdır. Fabrika tesisatı 165.000 dolara Iskoda tarafından yapılmıştır. e Elyevm fabrikanın istihsal ettiği kuvvet 640 kilovat- tır. Fakat lüzumunda bu kuvveti iki misline iblâğ edebilecek ter- tibat alınmıştır. İstihsal edilen cereyan Kayseriye havai hatlarla gelmekte ve şehirde elyevm mev- cut 7 kilometroluk şebekeye tevzi edilmektedir. Şehrin vüsatıne nazaran mevcut şebekeye ilâveten daha takriben 22-23 kilometroluk bir şebeke tesisi icap etmektedir. Bu yeni hatların projesi yapılmıştır. Tas- dik edimek üzere nafia vekâletine gönderilmek üzeredir. Şirketin Iskoda fabrikasına 115 bin lira kadar borcu vardır. Ga- yesi bu borçtan kurtulmaktır. Bunun içinde milli bankaların birinden bu parayı bir miktar fazlasile tedarik ederek borcunu vermek ve mütebakisi ile de vari- datını mabiye 2-3 birlira arttıra- cak tesisatı beman vücuda geti- rebilmek için teşebbüsatta bulun- muştur. Maamafih henüz bir ne- tice hasıl olmamıştır. Polisin elini ısırmış! Izmir 27 — Bulvarda, Ömer Nihat isminde, bir şahsın vaziyeti şüpheli görülerek zabıtaca üzeri aranmış ve bir bıçak bulunarak müsadere edilmiştir. Bu şahıs polis tarafından kara- kola götürülürken polisin elini ısırmıştır. Karakolda bu şahsın deli olduğu anlaşılmış ve kendisi müşahede altına alınmıştır. Feci bir kaza Izmir 28 — Urlada oturan Ali efendi obahçesinde tabancasinı kurcalarken silâh ateş almış ve çıkan kurşun komşulardan Fatma hanım isminde genç bir kıza isabet ederek ölümüne sebebiyet vermiştir. Deniz hırsızı Bir vapurdaki eşyayi toplarken yakalandı Son zamanlarda tophane sahil- lerinde bir takım deniz hırsızlık- ları olmuş, failleri bulunamamıştı. Polis 5 inci şube müdüriyeti bu hususta ehemmiyetle (tahkikat yapmakta idi. Alınan tertibat neticesinde ev- velki gece hırsızlardan birisi cür- mü meşhut halinde yakalanmıştır. Gece nöbetçi devriyeleri seyri- sefain idaresi civarında dolaşırlar- ken sahile bir adam yaklaşarak orada bağlı bulunan İnebolu va- puruna girmiştir. Bu adam vapurun baş tara- fında bulunan serdümen Ömer efendinin kamarasına girerek san- dığı açmış ve eline geçen eşyayı bir torbaya doldurmuştur. Bu sırada kendisini gözetle- mekte olan polisler yetişerek eşya dolu torba ile beraber cürmü meşhut halinde yakalamışlardır. Bunun Osman isminde birisi olduğu anlaşılmıştır. | Osmanın daha başka arkadaşları olup ol- madığı tahkik ediliyor. Zaradan istenilen iki kişi Sıvas vilâyetine tabi Zara kazası müddei umumiliği bir meseleden dolayı, Istanbulda bulunan Mehmet ve İsmail isimlerinde iki kişinin tenkiflerine lüzüm görülmüştür. Bunun için zabıtaya müracaat edilmiştir. Polis müdiriyeti Ismail ve Meh- medi burada yakalamıştır. Maz- nunlar mevcuden Zaraya sevke- dileceklerdir. Kayıkları seyrederken denize düştü Unkapanında oturan 80 yaşla- rında Kâzım efendi dün Unkapanı köprüsünde kayıkları seyrederken muvazenesini kaybederek köprü- den aşağı denize yuvarlanmıştır. Kâzım efendi boğulmak üzere iken etraftan yetişilerek kurtarmış- lardır. Kavga ve cerh Küçükpazarda Talip, Tahir ve Şaban isimlerinde üç kişi kavga etmişler, Oo Talip tabanca ile Tahiri sol bacağından, Şabanı da tabanca namlusile gözünden teh- likeli surette yaralamıştır. Mec- ruhlar hastahaneye kaldırılmışlar, Talip yakal: Oksürenlere: . Idman bayramları ———G Bolu ve Adanada bayramlar çok muntazam ve muvaffakiyetli oldu. b Yukarıda orta mektep talebesi T. C. vaziyetinde, Kız muallim mektebi talebesi Bolu 27 (Hususi) — Mektep- liler idman bayramı Kara çayırda yapıldı. Merasime Bolu orta mek- tebi muzikası tarafından çalınan istiklâl marşile başlandı. Bundan sonra terbiyei bedeniye muallimi Can beyin idaresi altında talebe bedeni terbiye hareketleri yaptı. Müteakiben kız muallim mektebi talebesi de aynı suretle idman yaptı ve çok takdir edildi. Adanada Adana 27 (Hususi) — Talebe idman bayramı burada çok mu- vaffakıyetli oldu. Saha çok kala- balıktı. Şenliğe saat on altıda 700 erkek, 300 kız talebenin iştirakile başlandı. Talebe beden terbiyesi muallimi Halis Kadri beyin kumandası altında bedeni hareketler yaptı ve çok taltif edildi. Bilhassa orta mektep talebesi çok nazarı dikkati celbetti. Bu bususta hocaları , Rıza Nadir b KATRAN HAKKI EKREM Aşağıda beden hareketleri yaparken Kız talebe erkek talebeden. ziyade muvaffak olmuş ve hoca- ları Hatice Muallâ hanım tebrik edilmiştir. Bursa statyumunun küşat resmi Bursa 28 (Hususi) — İstiklâl stadyumunun resmi küşadı 3 haziranda yapılacaktır. Halkevi spor komitesi, spor klüplerile temas ederek o gün için resmi geçit ve müsabaka hazırlıklarına başladılar. Muğla piyasası Muğla 27 (A.A ) — Bugünkü şehir piyasası şudur: Buğdayın kilesi 90, arpa 50, Mısır 60, Bur- cak 100, yulaf 40, sade yağı 85 den 95'e kadar. Bulgaristanda çekirge Sofya, 28 (A A.) Svictov ve Karlova (o mıntıkalarında büyük çekirge sürüleri mezruatı tehlike- de bırakacak derecede kendile- rini göstermişlerdir. Çekirge afetile mücadele için bütün halk seferber edilmiştir. ve alâtü edevat şunlardır : bir makine; Vilâyet ve belediyeler için emsalsiz bir fırsat! Noksansız Bir Matbaa Satılıktır Her işe elverişli ve her türlü vesaiti haiz bir matbaa satılıktır. Matbaanın ihtiva ettiği makine 1 — “Augsburg,, markalı ve 1929 modeli 68>X100 ebadında mükemmel 2 — 70X100 ebadında “Frankental,, markalı bir makine; 3 — “Victoria,, markalı bir adet pedal; 4 — 40 kasalık muhtelif çeşit ve puntolarda az kullanılmış kitap ve fantezi hurufat. Mükemmel ve noksansız gayet zengin pirinç çizgi takımı, prova tezgâhı, galeler, kumpaslar ve sair bilümum müret- #iphane takımları. me Matbaa derhal kurulup iş yapacak haldedir. Hiç bir noksanı yoktur. Yeniden matbaa tesis veyahut mevcudu tevsi etmekistieyenlere emsalsiz bir fırsattır. Müracaat edilecek yer: Muhsin ve Münir Emin kardeşler, Ankara caddesi Reşit Efendi Han, No. 15-16, Telefon: 21396.