29 Mayıs 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

29 Mayıs 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Verdiğimiz haber teeyyüt ediyor (Baş tarafı birinci sahifede) Dünya buhranından kurtuluş yolu, tamirat borçlarının lâğvedil- mesinde, bugün meri ve cari olan bazı muahedelerdeki hak- sızlık ve adaletsizliklerin refinde, altın ve istihsal işlerinin tanzr mindedir. Tarih, milletler arasın da mevcut maniaları kaldırmak suretile ilerlemiştir. Bugün milletler arasında güm- rük dıvarları dikmek siyaseti, tarihin aksine bir istikamettir. Gümrük dıvarları miletleri bir- birinden ayırır. ,, Roma 28 — Ismet paşa Hz. Romanın bazı kışlalarını gezmiş- lerdir. Müşarünileyh Hz. harbiye nazırı jeneral Gazzera, yüksek rütbeli kumandanlar tarafından istikbal edilmiş ve süvari, topçu, Bersag- lieri ve Grenadierlerin talimlerinde hazır bulunarak beyanı takdirat etmişlerdir. Ismet paşa Hz. le Tevfik Rüştü beyefendi Romadaki beynelmilel ziraat enstitüsünü ziyaret etmiş- lerdir. İsmet Paşa, Hazretleri Türkiye- nin esasen teşriki mesai etmekte olduğu enstitü hakkindaki muhab- betini izhar ve iblâğ eylemiştir. M. Musolininin hususi ziyafeti Roma, 28 — Italyan başvekili, bugün İsmet paşa hazretleriyle Tevfik Rüştü, Ali ve Recep beyler şerefine hususi bir ziyafet verecektir. (Sovyet sefareti de Ismet paşa ile heyet şerefine bir ziyafet vermiştir... Barut işi (Baş tarafı birinci sahifede ) mali grupu şirkete elli paradan aldığı Se fişenği üç kuruşa, otuza aldığı barutu altmış kuruşa sat- mış, üstelik komisyon almıştır. Artık bu buhranlı zamanlarda zararımız yeter. İnhisarı hükümet işletsin, şirkete vermesin. Hükü- met yalnız fışenk işinde memur kullanmıyarak 300 bin lira kaza- nır. Bizde mesuliyet, tecziye yok. Bu vaziyetlere lâkayıt kalanlar kimlerse tecziye edilmelidirler. Bundan sonra bahis buhrana intikal etmiş Antalya mebusu Rasih bey: — Memlekette buhran vardır, di- yorlar. Elbette olur. Buhranın mü- sebbibi maliye vekâletidir. Neden arkasını aramadı? Serveti milliye- miz barut yüzünden harice git- miştir. Bunun sonu ne olacak?. Mesul aramayacak mıyız? Hüsrü bey (Izmir) bu teşkilâtın temamile kaldırılmasını ve barut işlerinin milli müdafaaya veril- mesini istetmiştir. Bir aralık söz barut meselesin- de irtişa hadisesine intikal etti. Reis Kâzım paşa — Efendim, irtişa meselesine dair evrak iki gün evvel meclise gelmiştir. Bir mebusun ifadesine müracaat olun- ması lâzım gelmektedir. Evrak muhtelit encümene verilmiştir. Adliye vekili bey de bu mesele hakkında şunları söylemiştir : — Adliye vekili olduğumdan takriben bir ay sonra Nesiee M Mazel- yah efendiden bir mektup aldım, davanın uzamasından şikâyet edi- yordu, tahkik ettim. Evrakı alâkadar daireler adliyeye verdiler. Tahkik için İstanbul adliyesine verildi, orası Ankara adliyesine gönderdi. | Ankara ikinci müstantikliği mese- leyi tetkik etti, bazı zevatın ifa- delerine lüzum olduğundan adliye vekâletine verdi, vekâlet te Mec- lise takdim etti. Bundan sonra barut inhisarı bütçesi, tuz inhisarı bütçesi, mü- hendis mektebinin bütçesi kabul edilmiştir. Bu Sahahki Telgraf lar Mühim bir mülâkat Ismet paşa ile M.Musolini Venezia sarayında, bir saat kadar görüştü Roma, 29 (A.A.) — M. Musolini Ismet paşayı, Venezia sarayında kabul etmiştir. Mülâkat büyük bir samimiyet içinde cereyan etmiş ve bir saat sürmüştür. Bu mülâkattan sonra M. Musolini tarafından edilen resmi kabulde Recep, Vasıf, Ali, Mahmut, Ruşen Eşref, Mehmet Asım, Reşit Galip, Kadri, Yunus Nadi ve doktor Neşet Öner beller hazırbulunmuşlardır. Ismet paşa ile Tevfik Rüştü bey şerefine başka bir resmi kabul tertip edilmiş tertip Falih Rıfkı, Safvet, Yakup Ayanmeclisinde de ve bunda, reisi, harciye nazırı M. Grandi, müsteşar Fani Aloizi, Ismet Paşanın refakatindeki zevat ile âyan âzası hazır bulunmuşlardır. Âyan âyan meclisini Tevfik Rüştü beye rehperlik etmiştir. Resmi kabulden sonra bir çay ziyafeti veril- miştir. İsmet paşa ve Tevfik Rüştü bey meclisten ayrılırken âyan reisi hararetli ve samimi hüsnü kabulden dolayı, teşek- kürlerini beyan eylemişlerdir. ler Şıryani, gezerken, İsmet paşa ile M. Federzoniye gördükleri Beynelmilel ziraat enstitüsü İsmet paşanın şerefine bir ziyafet verdi Roma, 29 (A.A.) — Beynelmilel ziraat enstitüsü reisi ayândan M. Michelis ve rfikası dün akşam Ismet paşa ile Tevfik Rüştü beyin ve refikaları (hanımefendilerin şerefine bir ziyafet vermiştir. Bu ziyafette âyan reisi M. Federzoni hariciye nazırı M. Grandi, maliye nazırı M. Moscani, muhtelif nezaretler müsteşarları Iviçre, Letonya, Litivanya şube- leri, beynelmilel ziraat enstitü- tüsü ikinci müdürü, akademi âzasından M.Kanonika, beynemilel zraat enstitü: kâtibi umumisi, hariciye nezereti erkânı hazır bu- lunmuşlardır. Ziyafet büyük bir samimiyet havası içinde cereyan eylemiştir. Yunan kabinesi M. Venizelos muzaheretini vadetti Atina, 28 ( Hususi ) M. Veni- zelos ekseriyet fırkası reisile, yeni -başvekil Papa Anastasyonun ceneral Kondilise bir nezaret vermemesin- den dolayı yeni kabineye itimat reyi vermeyeceği haberi, liberal fırka mubafilinde tekzip edilmek- tedir. Bilakis M. Venizelos, yeni baş vekile gönderdiği mektupta, mü- zaharetini katiyetle vadediyor. Hatta M. Venizelos, meclisi mebusanın Pazartesi günkü icti- maında hazır bulunacak ve dost- larına itimat reyi vermelerini tav- siye edecekir. Baş vekil M. Papa Anastasyo, M. Venizelosu evinde ziyaret etmiş iki recülü hükümet arasında mü- tekabil izahat verilmiştir. M. Ve- nizelos, başvekilin kendisine re- fakat etmesi şartile Lozan tamirat konferansına murahhas sıfatile gitmeğe muvafakat etmiştir. M. Venizelosun bilhassa yeni başve- kilden ısrarla (o istediği oşey, Lozan tamirat konferansından evvel yeni intihabatın icrasına teşebbüs edilmemesidir. Başvekil de, tamirat konferan- sından evvel memleketin intihabat gürültülerine atılmaması fikrindedir. Bolu piyasası Bolu, 28 (Hususi) — Sekiz ok- kalık kuzu 160 kuruştur. Kasap- larda okkası elli kuruşa satılmak- tadır. Buğday fiatları 3 kuruşa düş- müştür. Buğdayın bu kadar ucuza satılasına rağmen ekmek paha- lıdır. Okkası on kuruşa satılıyor. Belediye bu pahalilıkla pek alâ- kadar olmuyor. Bir katil tutuldu Bartın 28 — Geçenlerde burada bir cinayet olmuş Dabaglar kö- yünde Mehmet ağa bir gece bahçesinde ölü olarak bulunmuştu. Mehmet ağanın dibine yattığı ağacın dallarına bir de kanlı ca- ket asılı olduğu görülmüştü. Katilin (o Tuzcular (o köyünden Yusuf olduğu anlaşılmış ve ken- disi vakalanmıstır. Bir infilâk Triton tahtelbahrı ağır hasarata uğradı Atina, 28 (Hususi) — Evelki gün Triton namındaki Yunan tahtalbahirinde bir infilik vuku bulmuş, bir ağır diğeri hafif olmak üzere iki tayfa yara- lanmıştır. Gazetelerin (o verdiği malümata göre elektrik batar- yalarını (o doldurmak için gemi tersaneye gitmiştir. Elektrik bataryaları doldurulur- ken, hasıl olan kabili iştial gazlar, geminin dahilinde kalmış, ve fer- dası günü infilâk eylemiştir. Geminin dahili taksimatı bur- dahaş olmuştur. Bu infilâktan mütevellit hasarat 40 - 50 milyon drahmi tahmin edilmektedir. Triton tahtelbahri bir kaç ay için kullanılamayacak bir hale geldiği gibi, tamiri (için de fransaya gönderilmek lâzımdır. Triton geçen sene Fransada inşa edilmiş olan dört tabtelbahirden biridir. Bu tahtelbahirin deniz üstünde hacmı istiabisi 780, deniz altında 960 tondur. Manisada elektrik tesisatı Manisa 28 ( Hususi ) — Manisa şehrine ait müceddet elektrik tesisatı projeleri nafıa vekâletince tasdik edilmiş ve münakasaya konmak üzere encümen tetkikata başlamıştır. 1 hazirandan itibaren gündüzleri elektrik cereyanı vere- cek olan vantilâtörler işlemeğe başlıyacaktır. Fazlı bey Bergamada Izmir, 28 — Birinci umumi mü- fettişlik (o başmüşavirliğine tayin edilen Fazlı bey burada eski dostları, ahbapları tarafından va- purda karşılanmıştır. Fazlı bey Izmirde birçok eski arkadaşlarını ziyaret ettikten sonra memleketi olan Bergamaya hareket etmiştir, orada üç gün kalarak akrabalarile görüşecek, tekrar İzmire gelerek yeni vazifesine başlamak üzere Diyarıbekire gidecektir. Zelzele Sofya, 28 (A. A.) — Dün Kavalki de gürültülerle müterafik çok şiddetli yeni bir hareketi arz daha kaydedilmiştir. İnönü mektebi 20,000 lira lira tasarruf i için mektebin lağvı doğru değil Ortaköyde Inönü şehir yatı mektebinin tahsisatı bir kaç sene- den beri Istanbul vilâyeti idarei hususiye (obütçesinden verildiği için, ovilâiyet meclisi umumisi tarafından bu seneki müvazenede mezkür mektebin ilgası ile tale- benin Yıldızdaki şehir yatı mek- tebine ilhakı kararlaştırılmıştı. Halbuki bu mektebin tekem- mülü için şimdiye kadar dört yüz elli bin liradan fazla para sarfe- dilmiş ve hatta geçen sene bile yirmi bin lira sarfile asri bir mutfak vücude getirilmiş, mem- lekete lüzumlu bir müessese oldu- ğundan bahisle ahiren maarif vekâleti tarafından mektebin ilgası keyfiyeti kabul edilmemiştir. Vilâyet meclisi umumisi bütçe encümeninin mektebin lâğvında gösterdiği esbabı mucibe, senevi yirmi bin lira gibi ufak bir masrafın (otasarruf (edilmesidir. Mektebin senevi bütçesi altmış bın lira olup talebenin Yıldıza nakli münasebetile zaten otuz beş bin lira tahsisat vermiştir. Bütün mesele yirmi bin laradan ibaret kalmasına nazaran, böyle cüzi bir paranın tasarrufu dü cesile yüzlerce çocuğun yetiştiği böyle bir irfan ve şefkat mües- sesesinin yıkılması hiç te doğru değildir. Ingiliz kömür amelelerinin hoşnutsuzluğu Londra, 27 (A.A.) — Maden- ciler milli federasyonu ile parla- mentodaki mebusları kömürlere ait kanun Jâyihası muhteviyatın- dan memnun değildirler. Federasyon âzaları, bu kanun projesinin kömür madenleri sahip- lerine herşeyi bahsettiğini ve ma- dencilere hiçbirşeyi! vermediğini söylüyorlar. Ücretlerin himayesine ait ah- kâmın terkedilmesi bilhassa tenkit edilmektedir. Boluya yıldırım düşmüş Bolu 28 (Hususi) — Dün şehirde bir eve yıldırım düşmüş, ve yangın çıkmıştır. Halk heyecana düş- müştür. ; 29 Mayıs 1932 Fırınlanmış tahta Sanayi mektebinde yapılan tesisat Marangozlukta kullanılan frun- lanmış tahtalar, (o şimdiyekadar mutlaka hariçten geliyor ve bu itibarla dahilde yapılamıyordu. Fakat bunu nazarı dikkate alan vilâyet idarei hususiyesi, geçen seneki bütçeye konan üç bin lira ile Istanbul sanatlar mektebinde bir imalâthane açmıştır. Bu imalâthanede fırınlanan tab- talar, hariçten getirilen tahtaların evsafından farksız bir mükemme- liyette yapıldığı için imalâthanenin imalâtı, hariçten fırınlanmış tahta gelmesine ihtiyaç bırakmıyacak dereceyi bulmuştur. Son zaman- larda bir çok tacirler imalât- haneye sipariş vermeğe başlamış- lardır. Varşova sefiri Yeni Varşova sefirimiz Ferit bey yarın sabah semplon ekispresile şehrimize gelecektir. Tavukçuluk ve çiçekcilik sergisi Vilâyet konagı bahçesinde açı- lan tavukçuluk ve çiçekçilik ser- gisi yarın kapanıyor. Sergi, ümit ve tahminin fev- kinde, büyük bir rağbet görmüş, binlerce halk tarafından ziyaret edilmiştir. Elim bir zıya Muharrir arkadaşlarımızdan ve Cumhuriyet refikımızın muharrir- lerinden Mehmet Agâh bey, kısa bir hastalığı müteakip, dün irtihal eylemiştir. Yirmi senedenberi gazeteciliğe hayatını vakfeden ve halük dürüst, temiz kalbile bütün arkadaşlarının muhabbet ve takdirini kazanan Mehmet Agâh beyin irtihali, mat- buat mile, için büyük bir ziya teşkil eder. Bu kıymetli arkadaşımızın cena- zesi, bugün saat on birde Kızıl- toprakta (istasyon o cıvarındaki evinden bütün meslek arkadaş- larının ve dostlarının iştirakile kaldırılacaktır. Bu elim zıyadan dolayı (Omerhum (arkadaşımızın kederdide ailesine taziyetlerimizi beyan ederiz. Yaman bir hırsız yakalandı Manisa, 28 (Hususi) — İzmir ve Manisada bir çok sirkat ha- diselerinin faili olan ve bayli za- mandır zabıtaca aranmakta bulu- nan meşhur ev hırsızı Mehmet evvelki gün akrabasından Adalı Mehmedin evinde yakalanmıştır. Zabıta bu adamın gündüzleri bu evde saklanıp geceleri icrayi habaset etmekte olduğun tespit etmiş ve İzmirde ve Bayraklıda soydukları evlerden çaldığı kimetli mücevherat ta meydana çıkarıl- mıştır. Geroges Pihilippar kazazede- lerinden ikinci bir grup Marsilyaya geldi Marsilya 28 (A.A.) — Japon bayragını bamil Halkone Maru vapuru Georges Philippar kaza- zedelerinden 9 kişilik ikinci grubu buraya getirmiştir. Dün geceki yangın Tepebaşında 11 numaralı apar- tımanın üçüncü katından dün gece yangın çıkmış, etrafa sira- yete meydan verilmeden söndü- rülmüştüz. Yangının neden çıktığı anlaşı- lamamıştır. Tahkikat devam edi- yor. > Bir otobüs tramvaya çarptı Şoför Fedai efendinin idaresin- deki otobüs dün Taksimden Yeni- mahalleye hareket ettiği esnada karşıdan gelmekte olan bir tram- vayla müsademe etmiştir. Otobüsün ön kısmı parçalanmış, şoför Fedai efendi yüzünden yaralanmıştır.