11 Haziran 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

11 Haziran 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

Klin e 11 Haziran 1293 Akşam Sahife 3 — “AKŞAMDAN AKŞAMA Latin harflerile arapça kur'an neşredildi Ibrahim Hilmi kitaphanesi, bun- dan evvel, kur'anın Türkçeye Izmirli Ismail Hakkı bey tarafın- dan tercümesini ve keza aynı muharrir tarafından kaleme alın- mış iki ciltlik tefsirini neşretmişti. Bunlar, üzerlerinde emek sarfo- lunmuş ve cidden iyi netice elde edilmiş eserlerdi. Hilmi kitapha- nesi, bu sefer de, arapça kur'anı, latin harflerile bastırmış. Ne manzara hâsıl olduğunu göstermek için ilk sahifenin kli- şesini dercediyoruz: İhdines srâtel müsteki- met) Sırdşellerine e samle aaleyhim! gayrit | mağeğlibi aaleyhim veled. BiR C Malüm olduğu üzere arapçada e “zel, “ha, “bis “dat; zi BRE, kef, “ti, Sayin; “hemze,,, “met, isimli harf ve işaretler mevcuddur ki biz lüzum olmadığı - için, bunlar, yeni alfabemize almadık. Binaanaleyb, Ibrahim hilmi bey, latin harflerile tertip ettiği arapça kur'an için orijinal huruf icat etmek mecbu- riyetinde kalmıştır ki, bu harflerin birer nümunesini aşağıya derce- diyorum: Lehte söylesek koyu müteas- sıpları kızdıracağız. Aleyhte söy- lesek müslüman evlâdıyız, yakışık almaz ve esasen aleyhtarlığın lüzum ve manası yek. Onun için, sadece böyle bir eserin intişa- rını haber vermekle iktifa edelim. Ibrahim Hilmi bey, bu eseri neş- retmekle, o kur'anı (o behemehal arapçasından okumak istiyen ve bunun için pek müşkil bir tahsil yapmak mecburiyetinde kalanlara yardım etmiş oluyor. Hüsnü niyet ———şğ—— — ————— — Üstüne şifalar Amca bey, bugün bir fenalığım var... . Yıldız sarayı Bahçeyi bu yaz halka açmak kabil olacak mı? Yildiz sarayı ile etrafındaki bahçelere ait icar mukavelesi defterdarlıkla belediye arasında tanzim edilmiş ve tasdik edilmek üzere maliye vekâletine gönderil- mişti. Fakat vekâletin bazı talep- leri ile belediyenin noktai nazarı arasında esaslı farklar olduğu için henüz mukavele kati safhasına girmemiştir. Bu husustaki muha- berenin yakında ikmal edileceği tahmin ediliyor. Maliye vekâleti belediyeye gön- derdiği bir tabriratta yıldızdaki merasim salonunun beynelmilel içtimalara tahsis edilmesini iste- miştir. Esasen geçen sene Balkan konferansı burada toplanmıştı. Bundan sonra şehrimimizde top- lanacak bu kabil fevkalâde içti- malara yıldız sarayı tahsis edile- cektir. Yeni mukavelenamenin bu gün- lerde tasdik edilerek belediyeye tebliği kabil olorsa belediye bu seneden itibaren Yıldız bahçesini umumun tenezzühüne ve gezme- sine tahsis edecektir. Bu yaz, esaslı tesisat (o yapılarak Yıldıza kati bir şekil vermek kabil olamıyacağından halk yalnız bah- çeden istifade edebilecektir. Meyhaneler Cami ve resmi daire civarındakiler kapatılacak Cami, mescit, hükümet dairesi ve karakol bulunan yerlerde bu- ralara yüz metre metre mesafe dahilinde meyhane 've gazino açıl- ması menedilmiştir. Son zamanlarda bu yasak hilâ- fına olarak bir takım meyhane ve gazinolar açılmakta olduğu görülmüştür. Bunlar (hakkında sıkı tahkikat yapılmasi ve derhal bu gibi yerlerin kapatılması için yeniden emir verilmiştir, Yüksek ticaret mektebi son sınıf talebesinin çayı Yüksek ticaret mektebi son sınıf talebesi, pazar günü Tokat- lıyanda muallimlerine bir veda çayı vereceklerdir. ve hizm: ve bu meyanda fikri ticarisindeki (o isabete muhak- kaktır. Üstelik te, arapça, bir latin alfabesi kazanıyor !l Bakalım bu- nun aksi sadası olarak, Camiül Ezher muhitinde ve arap mem- leketlerinde ne denecek ?... (Wâ-Nü) ŞEHİR HABERLERİ Hangisi haklı? Ikisi de biribirinden dava ediyor! Evvelki geçe Beyoğlunda Istik- lâl caddesinde garip bir vaka olmuştur: Matmazel o Andriyako İ isminde bir kız İstiklâl caddesin- den geçerken Yorgi isminde bir adamla karşılaşmış ve birdenbire: — Polis yok mu, yetişin... diye (o bağırmaya ( başlamıştır. Feryat üzerine polisler gelmişler, kız, Yorgiyi yakasından tutarak: — Bu adam bana sarkıntılık ediyor, kendisinden davacıyım yakalayın, diye ortalığı velveleye vermiştir. Polisler Yorgiyi bu defa da Yorgi, — Bu kız benim yüz lira kıy- metinde altın saatimi çaldı, saati istiyorum, bunun için bana iftira ediyor. Asıl ben ondan davacıyım, diye kıyameti koparmıştır. Bu vaziyet karşısında polisler ikisini de tahkikat evrakile bir- likte mahkemeye vermişlerdir. Yolları tamir 932 belediye bütçesinde ayrılan yol tamirat tahsisatının bir kısmı şehir içinde otomobil, araba, kamyon gibi vesaitin geçmelerine mani olan çukurların doldurul- ması ve tehlikeli bir vaziyet alan bazı lâğım ve çukur ağızlarının kapatılması için sarfedilecektir. Adaya su Yakında arteziyen kuyuları açılacak Büyük adaya su temin etmek üzere belediyenin açacağı artezi- yen kuyuları için Avrupaya sipariş edilen makineler gelmiştir. Yakında Büyük adanın muhtelif semtlerinde arteziyen koyularının açılmasına başlanacaktır. Belediye bu suretle elde edilecek su ile Adanın ihtiyacının temin oluna- cağını ümit ediyor. AKŞAM ABONE ücretleri yi Türkiye Ecnebi SENELİK 1400 kuruş 2700 kuruş 6 AYLIK 750 > 1450 » 3AYLIK 400 » 800 » JAYLIK 150 »> — may” Abone ücretleri (odoğrudan doğruya AKŞAM idaresi namına gönderilmelidir. Adres tebdili için yirmi beş ku- ruşluk pul göndermek lâzımdır. yakalamışlar, Sefer 6 — Ruzuhızır 37 5. İmsâk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E. 6,28 848 4,35 6,34 12 22 Va, 29 4,28 12,14 16,14 19,41 21,42 ——— Idarehane: Babiâli civarı Acımusluk sokağı No. 13 Terkos işi Yapılacak yeni tesisatın parası verileceh Terkos şirketine ait tesisatın 932 senesi kânunusanisinden iti- baren satın alınmasına karar ve- rildiğini yazmıştık. Bu husustaki karar (o döğişmemekle beraber, bazı noksanlarını tamamlaması için şirkete bir takım müsaadeler verildiği de malümdur. Şirket su miktarını çogaltmak ve bazı yerlere yeniden tesisat yapmak üzere yakında faaliyete başlıyacaktır. Şirket şehirde dört yüz bin liralık tesisat yapacaktır. Mübayaa esnasında diğer tesisat arasında bu masraf ta nazarı dikkate alı- nacak ve ona göre mahsup mu- amelesi yapılacaktır. Yangın kulesinde su tertibatı Bayazıt yangın kulesinde su tertibatı yapılmasına karar veril- mişti, Bu tesisata ait keşif raporu hazırlanmıştır. Yakında tesisata | başlanacaktır. Fenerbahçe klübü Fenerbahçe klübünün yanması münasebetile klübe teessür telgraf- ları gelmekte devam ediyor. Baş- vekil ve Meclis reisi de iltifatkâr birer telgraf göndermişlerdir. Cereyana kapıldı Taşların üzerine düşerek ağır surette yaralandı Dün Kuşdilinde feci bir kavga olmuştur: Şirketi hayriye memur- larından Kâmil efendi Kuşdilinde Acem Alinin kahvesine elektrik takarken (kahvenin (önündeki elktrik diregine çıkmak istemiş, bir müddet tırmandıktan sonra birdenbire Ocereyana tutularak taşların üzerine düşmüştür. Sukut o netiçesinde (başından tehlikeli surette yaralanan Kâmil efendi ifade veremiyecek bir halde hastahaneye kaldırılmıştır. Polis merkezlerini teftiş Polis müdürü Fehmi bey dün gece Istanbulda kalarak şubeler- deki (nöbetçi memurları ve bilumum polis merkez ve mevki- lerini teftiş etmiştir. Odun istif ederken düşerek yaralandı Kasımpaşada odun deposunda amele Ahmet dün odun istif ederken yığınların üstünden düş- müş, muhtelif yerlerinden ağır surette yaralanmıştır. Ahmet ifade veremiyecek bir ha.de hastaneye kaldırılmıştır. l |Ssir çırpıda | “ Serinlik için.. Sıcakların pek ziyade arttığını gören İzmir gençleri, aralarında bir cemiyet yapmışlar.. Bu cemi- yet azası bütün yaz katiyen ceket giymeyecek, kıravat takmıyacak,, önü açık bir kömlekle dolaşacak- DIŞ... Sıcakların azıttığı bu günlerde bu cemiyetten faydalı bir şey olamaz. Hattâ İzmirdeki cemiyet biraz daha ileri giderek daha serin bir tuvalet bulsa ne iyi olur. Meselâ sıcak günlerde erkekler de pek alâ dekolte giyinebilirler. Faraza bir kombinezon... Bursa ipeklilerinin ucuz cinsinden, ince- cik bir kumaştan yaptıdınız mı? Artık püfür püfür.. Şıklığa meraklı olanlar kombi- nezonları kordelalarla süsleyebi- lirler. Omuzların üstüne kordelâ- dan birer fiyango yapılabilir. Ta- bii kombinezondan sonra ayağa - çorap giymek olmaz.. Çorapsız keten ıskarpin giyerseniz altı lâs- tiktir, ayağınızı yakar.. En iyisi. takunya... Tahta olduğu için bir kere gayet serindir. Hele her çeşme başında durup ta üstüne - hamamdan çıkarken yapıldığı gibi - birkaç maşrapa soğuk su dökerseniz keyfine doyum olmaz. Serin serin dolaşır, bana da dan ve yürekten dua edersiniz. Bundan başka emin olun ki takunya kadınlara daha ziyade yakışır. Güzel bir ayak güzel bir yüz kadar insanı oyalıyabilir.. Pembe bir topuk bir çift yeşil göz kadar şiirlidir. EE Kadın ellerini eski şairler göver- .« Başım dönüyor... Amca Beye göre... cia kanatlarına benzetmişle, bana sorarsanız küçük bir ayak, pembe bir topuk tüyleri dökülmüş bir gövercin kanadından çok daha cazibelidir. Bu yaz sıcağında mini. mini pembe |topukların deri ve köseleden bir hapisane içine tıkılması mühim bir insafsızlıktır. zannederim. Amma bazılarının. y yüreğine bir korku gelir. Belki: — Takunye taammüm ederse pedikür parasından canımızçıkar... Zaten manikürden yüreğimiz yan- dı.. diyenler bulunabilir. Hayır pediküre hiç lüzum yok.. Yalnız. ayağın en küçük parmağının üs“ tüne, mini mini bir sedefi andıran küçük tırnağın yanı başına bir parça kına koymak kâfidir. Şimdi vücutla ayaklar oldu. Fakat başa ne yapmalı?.. Her halde hotoz serin tutar zanne- derim.. Çünkü kâğıtlı filân bir şey.. Fakat buda pek güç yapılır. Hem hotozu yopmak için o eski zaman kıreplerini nereden bulmalı?. Bir de bu olursa enfestir. Tasavvur edin. Çeşmelerin önle- rinde başta hotoz, sırtlarında kombinezon, ayaklarında takunya bir sürü bağrı yanıklar.. Ellerin deki maşrapalarla habire ayak- larına su döküyorlar.. Işte hem eğlenceli, hem de serin bir tuvalet... Hikmet Feridun A. B' — Kederlenme dostum, şimdi yanından son süratle bir otomobil ge çerse çabuk kendine gelirsin!