11 Haziran 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

11 Haziran 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Akşam GÜNÜN HABERLERİ Meyvalar Bu sene kavun karpuz bol olacak Istanbula sevkıyat için hazırlık yapılıyor Akhisar, 10 (Hususi) — Bu sene kavun ve karpuz mahsulü geçen seneye nisbeten fazladır. Bilhassa Kırkağaç ve Soma civa- rı 'kâmilen kavun ve karpuz ile dolmuştur. Mahsulün Istanbula sevkedilmesi için şimdiden ted- (birler alınmağa başlanmıştır. Bu sene kavun ve karpuzun çok 'böl olacağı söylenmektedir. Tekirdağında.. Bu sene Tekirdağında çok karpuz ekilmiştir. Maamafih mahsulün nasıl olacağı malüm değildir. Ge- çen sen Mısır Tekirdağı karpuz- larına cok ehemmiyet vermişti. Bir çok arazi sahipleri, Mısıra ihracat yapmak için Mısırda beğe- rilen bir cins karpuzun çekirdeğini almışlardır. İlk turfanda karpuzu piyasaya Tekirdağı yetiştirecektir. Iki bin fira açık Manisa 9 ( Hususi ) — Orta mektep müdürü Cenap bey hesap- ları tetkik ederken kâtip Ahmet efendinin iki bin lira kadaraçığını görmüştür. Kâtip Manisada yok- tur. Bunun için kendisindan henüz izahat alınamamıştır. 932 bütçesi Ankara, 9 — Bütçe encümeni bütçe etrafındaki tetkikatını cu- martesi gününe kadar bitirecektir. Medlisin 20 hazirandan itibaren bütçe müzakeresine başlıyabileceği tahmin edilmektedir. Deniz sporları Bandırma sporculari faaliyetle hazırlanıyorlar Bandırm, 9 (Hususi) — 20 haziranda Ankarada toplanacak olan spor kongresine gönderile- cek murahhasları Bandirma mın- takası veklüpleri intihap etmiş- lerdir. Kongreye mevcut olan beş klüp de murahhas gönderiyor. Deniz sporları mevsimi başladı. Bu sene Istanbulda yapılacak olan Türkiye yüzme ve kürek 'birinci- liklerine iştirak etmek ve iyi bir netice almak için denizcilik ile alâkadar Erdek idman yurdu, Bandırma birlik spor klübü yüzücü ve kürekçileri (antrenmanlarına devam ediyorlar. Haftanın muayyen günlerinde limanda yeknesak kıyafetlerile id- man yapan bu sporcuları halk sahilden zevkle seyretmektedir. Bu faaliyetlerde mınteka fen hey- etlerininde alâka göstermesi şa- yanı takdirdir. Denizli horosları Denizlideki tavukhane büyütüldü Denizli, 9, (A.A.) — Denizlinin meşhur tavuk ve horoslarının üretilmesi için hususi idarece tesis edilen otavukhane büyültülerek halka pek çok bedava yumurta dağıtılmıştır. Heveskârlar bu suretle halis kan damızlıklar elde etmişler ve hariçten vaki olacak talepleri karşılıyacak vaziyete girmişlerdir. Ses ve renklerine göre fiatleri değişen horoslar 5 ilâ 10 lira ve tavuklarda bir ilâ beş lira arasında satılmaktadır. Tekaüt maaşları Nasıl verilecek yeni kanun tebliğ edildi 1683 numaralı askeri ve mülki tekaüt Okanununun 4 üncü ve © ıncı maddelerinin tadili bak- kındaki kanun tamimen vilâyet- lere tebliğ edilmiştir. Bu kanuna göre askeri ve mülki tekâüt kanununun 4 üncü madde- sine merbut cetvelin 20, 21 ve 22 inci derecelerine ait emsal hasılları 35, 24 ve 22 olarak tashih edilmiş ve cetvelin niha- olân memurların tekaütlerinde elli kuruştan aşağı olan kesirler hesaba alınmaz) fıkrası ilâve olu- muştur. Kanunun 6 ıncı maddesinin ikin- ci fıkrası aşağıdaki şekilde tadil edilmiştir. “ Şu kadar ki tahsis olunacak tekaüt maaşları memuriyet maaş- ları emsali hasılının ve maaşatın tevhit ve teadülü hakamda 1452 numaralı kanunun mevzuu haricin- de kalan memurların maaşı asli ve tahsisatı fevkalâdeleri mecmu- unun yüzde 75 ini tecavüz edemez.,, Yeni bir sigara Tütün inhisar idaresi yakında halk sigarası diye ucuz sigara imal edecektir. İran üzümleri Bize Almanyada şiddetle rekabet ediyorlar Berlin ticaret mümessilimizden Almanyadaki üzüm istihlâkât ve ticaret hakkında Iktisat vekâletine mühim bir rapor gönderilmiştir. Bu rapora nazaran 1929 sene- sinde Türkiyeden . Almanyaya üzüm ihracatı 17;866,500 kilo ve 1930 senesinde 18,859,000 kilo 1931 senesinde 13,673,000 kilo raddesindedir. Bu rakamlara göre geçen sene Almanyaya üzüm ihracatımız azalmıştır. Raporun içinde en ziyade na- zarı dikkati celbden kısım rakip memleketler arasında Iran hükü- metinin de mühim bir mevki tut- masıdır, Bundan üç sene evvel Iranın Almanyaya üzüm ihracı ancak 59 bin kilo iken geçen sene bu miktar birden bire 4,000,000 ki- loya çıkmıştır, Iran üzümlerinin bu suretle mühim mevki almasının yegâne sebebi şudur: Iran üzümleri işlen- miş olduğu halde Hamburg ser- best limanındaki depolara nak- ledilmekte, orada en son sistem makinelerle (temizlenmekte ve muntazam şekilde ambalajı yapıl- maktadır. Iran üzümlerinin Almanyada satışlarını temin eden ermeniler- dir. Ermeniler bilhasa reklâmcılığa ehemmiyet vererek İran üzüm- lerini bütün Almanyaya sattır- maktadırlar. Veresiye tuz satılmıyacak Tuz inhisarı tarafından şimdiye kadar veresiye tuz satılıyordu. Buna dair bir kanun vardı. Bu kanun ilga edildiği için veresiye tuz satışlarına nihayet verilmiştir. Bundan sonra peşin para ile tuz satılacaktır. Keyfiyet alâkadarlara tebliğ edilmiştir. Urfa hapishanesinde su yokl Urfa, 9 (Hususi) — Belediye, su parası verilmediği için hapis- hanenin suyunu kesmiştir. Hapis- hanede 600 küsur mahpas vardır. Bunlar susuzluktan çok perişan bir haldedirler. yetine ( Aldıkları maaşlarda elli | kuruş ve daha fazla lira kesir | bu kesirler vahide iblâğ olunur, Kayseri belediyesi 80 bin lira varidat 50 bin lira maaş! Vilâyet yapılan bütçeyi kabul etmedi Kayseri, 9 (Husui) — Kayseri belediyesinin 1932 senesi varidat ve masraf bütçesi 123 bin lira üzerinden tanzim ve < vilâyete İ iakdim edilmişti. Halbuki son beş Senelik varidatın vasati yekünu 80-85 lira ettiğinden vilâyet bütçeyi kabul etmiyerek hayali erkama “müstenit değil, fakat hakiki vari- data göre tanzim edilmesi için belediyeye iade etmiştir. Belediyenin iade edilen bütçe- sinde 50 bin lira memur maaşı olmasına rağmen, aceze ve muh- tacinin ilâç parası olarak 600 ve şehrin bir çok seneler tamir görmemiş tamamen! harap cadde ve sokaklarının tamiri için de 1000 lira tahsis edilmiştir. Bu tahsisatla belediyedin bir iş göre- miyeceği pek tabiidir. Hattâ şunuda söyliyeyim ki belediyenin bir mühendisi bile yoktur. Bunun sebebi geçen sene belediye mühendisine verilen 250 lira aylığın bu sene 120 liraya tenzil edilmesidir. Üç ay evvel şehrin en işlek ve mühim caddesi olan kale önün- deki caddenin tamiri için kaldı- rımlar sökülmüş ve iki tarafa parke taşı yığılmış olduğu halde bir türlü tamirine başlanamamak- tadır. Belediye, şimdi masrafın hakiki varidata göre tanzimi için başlıca masrafı teşkil eden ma- aşttan tenkihat yapmakla meş- guldür. Yeni bir kanal Atlas okyanosu Akdenize bağlanacae Berlin, 9 (A.A.) — Yeniden bahsedilmeğe başlanılan Gaskonya ve İyon körfezlerini birbirine raptedecek bir kanal inşası pro- jeleri Alman ticaret ve bahriye mahafılini de meşgul etmektedir. Bu mahafil, bu iki denizi bir- birine raptedecek bir kanalın Fransa için askerlik moktai naza- rından büyük bir ehemmiyeti ola- cağı mutaleasındadır. Fakat kanalın Bordo şebrini bazılarının tahayyül ettikleri veç- bile ikinci bir Portsait haline ge- tirecek yeni bir beynelmilel deniz yolu vücude getirileceği zannolu- nuyor. Avusturyaya mali yardım Paris 10 (.AA.) — Hükümet Avusturyaya yapılacak mali yar- dım hakkında İngiliz nazırlarile görüşmeden evvel hiç bir karar ittihaz etmiyecektir. Zühre yıldızı Bu yıldızda canlı mahlük varmış Nev York, 9 (A.A.) — Mont Wilson rasathaeesinde M. Walter Adama ile Thöadore Duham bir çok ilmi müşahedelerde bulun- muşlardır. Bu iki âlim, bu müşa- hedelerden sonra Zühre seyyare- sinin havasında Sous - Oxyde de Garbona bulunması muhtel oldu- ğuneticesine vasıl olmuşlardır. Bu keşif, mezkür seyyaredeki canlı omablükatın Oo mevcudiyeti İ imkânın! farzçettirmeğe müsaittir. | AKŞAM'ın tefrikası: No: 138 Sahife 5 11 Haziran 1932 ZINDAN HATIRALARI Abdülhamit devrine Muharriri : Zx öğre < —* v3 a vb» MP UYE i e ap 534 UL ope MİŞ vt ef a Peirecine apk ağar ait hakiki maceralar * 2 - Mrt no di EE 7 A EN MEL a e 5 e ağ Herne 050 İL vs pe AMA: ey gs 2, OY. o. a5 *-ç © >. v7 LP eş “up 7 ii f İY! v0 GN vap 3 Paris kongresi zabıtlarını isteyen Ahmet Rıza beye Ferit beyin (şimdi Varşova sefiri) gönderdiği cevap mektubu Bahaeddin Şakir bey ise, merkeze gider (Ogitmez keyfiyeti Ahmet Rıza beye anlatmış, gülüşmüşlerdi. Suavinin bu mektubu, ateşli inkılâpçının istibdada nasıl diş bilediğini, (ozulme nasıl bir gayizle düşman olduğunu pek güzel gösteren gayri münteşir bir vesikadır: Zaptiye omazırı Hüsnü paşa hazretlerine; (“İstanbula avdet etmemize dair tabrir ve irsal eylediğiniz mektubunuzun Kemal bey hattıyle çıkarılan bir kıt'a sureti bizim dahi manzurumuz oldu. Eniştem Cemal beyi kaç aydan beri hapis ve işkençede tutup (bunun halâsı Suaviden bir kıta mektup ile istida olunmağa mütevakkıftır) dediğiniz mukar- ripleriniz tarafından savbı aciziye işar olunup olveçhile bir mektup talep olundu. Avdet edeyim amma, ya benim gazetem, 'gazetemi ne yapayım, öyle gazetem ki biz de mazlum- Razi dert defteri bundan başka yok. Ateşi zulme yanan canların bundan başka arzuhal sicilli yok. Âdillerin büsnü ahvali tabrir ve zalimlerin sui ahvalini tastir için bundan başka kitap yok, böyle defter, böyle sicil tatil mi olsun? Gazeteyi Istanbuldan yazmak bazı taraflardan teklif olundu, kaldı ki Istanbulda basılan (Levant Heralt) gazetesinin islâmı bristi- yanlığa davet eden.nüshası üzerine buradan yazıp göndermiş oldu- gum reddiyeyi neşre müsaade etmediğiniz bir mahalde yani Is- tanbulda ne yazılabilir? Ve bilcümle şu 1287 Istanbulu hükmü şer'i ve kanun tahtında olmayıp insanı hususan islâmı mahkemesiz hapis ve nefyeden- lerin ve ocak söndürenlerin ve hane kapatanların ellerinde oldu- ğunu bilenlerden olduğumdan şimdi öyle mahale gidip vücu- dumu bimana telef ve giranbaha olan ömrümü yok yere israf ede- miyeceğim. İstanbula avdetle yaz- mamak ve zamane tabirince kay- rılmak tarafı dahi tezkâr olundıysa da kayrılmak nedemektir? Nazarı mahsusuma göre şu halde olan Istanbulda meselâ maliye nazırı olmak köhne yağ küpüne fare olmak gibidir. Bir gün gelecek ki AU işt vakit İstanbulj kapısından eşiğine yüzümü gözümü sürerek gireceğim. Eniştem Gemal beye gelince müteezzi değil, taaccüp etmiştim, ne olmuş siz hapsetmişsiniz, eder- siniz ya,.. Zira zaptiye müşiri unva- nının böyle şeyler yapmaktan başka sizce daha ne manası olabilir... Hele biçare babamın hanesini ikide birde basıp, okumak yaz- mak bilmeyen bir hanei fakirde güya Suaviden gelmiş politika mektupları aramak sizin verdi- giniz isme güre ince politikadır. Mahbup çocuk muvakkaten mü- teezzi olursa da bu memlekette zaptiye müşiri ince politika yap- mak ve kurnazlık göstermek için adamı hanesinden bigayri hakkın ve bigayri hüküm kaldırıp kanlı katillerin yanına aylarca hapis etmeğe muktedir olduğunu öğren- miş olur. .. Size nasihatli ve ibretli bir makale ile batmi kelâm edeyim: Marsilya ahalisinin fi availi eylül efrenci 1870, hükümet konağını bastıklarını işitmişsinizdir. O vakit polis dairesinde teftişlerin esas defterini bulurlar. Bir de bakar- lar ki Marsilya şehri için dört bin hafiye mukayyet. Her isim sahi- bine güya polis baş müfettişi tarafından gibi derhal haberler yollayıp ahali sifatında vatandaş kıyafetinde olan şu casuslardan bihaberlerden hükümet konağı önüne cemederler. (Ve bunların etrafını sarıp: — Tu, zalim tu, gaddar, can yakmak, hane söndürmek casusluğu irtikâp ettin, tul.,, diye erkek kadın herkes yüzlerine tükürürler. Paristeki zaptiye müşürü ise s0- luğu ta İngilterede aldığı ve ken- disi dervişlere derviş, papaslara papas, feylesoflara feylesof gibi görünerek âlemi aldattım sanmış olduğu halde bir sınıf tarafından himaye olunmadığı mesmuunuz olmuştur! işte şu vakayi bir kere düşü- nünüz. Bir de İstanbul casus- larınızın Öyle casuslarınızın ki suçsuzu suçlu, bhabbeyi kubbe vukuat jurnalı dolu dolu takdim etmeği kendilerine vazife ve külâk kapmağa vesile (addediyorlar, işte bu casuslarınızın eyadii gad- daranesinden ne hale giriftar olduğunu tefekkür ediniz. (Arkası var) Nörasteni, zaliyet ve Chlorose SIROP. DESCHLENS, PARIS rr KANSIZLIK yeğine deva 'kanl ihya eden Ga muntahip eli üzafından tertip edilmiştir.