17 Temmuz 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

17 Temmuz 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Eskişehre yakın bir kaplıca Şehirde garip bir hırsızlık vakası Eskişehir, 14 ( Hususi) — Es- kişehrin cenubu garbisinde Hasırca kaplıcaları isminde bir kaplıca vardır. Burası, ber tarafı çam ormanlarile sarılmış bir çiftlik içindedir. Geçen gün bu kaplıcaları ziyaret ettim. Şimendifer idaresinin yeni tertip ettiği yalnız cuma günlerine mahsus otenezzüh trenile, son merhale olan Nuri bey çiftliğine kadar gittik. Oradan araba ile çiftliğin Oyolunu takip etmeğe başladık. “© Oki taraf ekilmiş, manzara pek güzeldi. Bir aralık yol kenarında dinlenen ihtiyar bir köylü ile karşılaştık. o Selâmlaştık, nereye gittiğinizi sordu. “ Hasırcaya... ,, diyince orasının güzelliğini uzun uzadıya anlattı ve ilâve etti: — Bir zamanlar oraya gidenler pek çoktu, şimdi neden azaldı bilmiyorum. Ibtiyar o köylüden ayrıldıktan sonra araba bir yokuşu tırman- mağa başladı. suretle gittikten sonra arabadan inerek yaya yokuşu çıkmağa mecbur olduk. Yarım saat de bu suretle gittik, nihayet Hasırcaya vasıl olduk. Burası hakikaten pek güzel... Yolda her taraf kaynarken burada tatlı bir rüzgâr esiyor. Hertaraf çamlık, çamların altında sabahtan gelip uzanmış olan bir çok' kimseler var. Kimi salıncakta sallanıyor, kimi gramofonunu kur- rmuş dans ediyor. Bir müddet dinlendikten sonra sıra banyoya geldi. Hamam pek eski bir zamanda inşa edilmiş. Ilik bir suyu, büyük bir havuzu var. Burada bir banyo bütün yol yorgunluğunu unutturdu. Banyodan sonra Adada oldu- ğumuz hissini veren çamlar altında bir müddet oturduk ve akşama kadar doğru arabamıza binerek şehre döndük. Bu ılıcalardan istifade için mun- tazam bir yol ve bazı tesisat lâzımdır. O zaman burası hem güzel bir kaplıca yeri, hem bir masire halini alır. Garip bir hırsızlık vakası Temmuzun yedinci Perşembe akşamı şehrimizde garip bir hır- sızlık vak'ası oldu, Vak'a şehri- mizde sarraflık ve tuhafiyecilikle meşgul Ali Seyfi beyin evinde olmuştur. Ali Seyfi beyi magaza- sında ziyaret ettim. Bana hadiseyi söyle anlattı: — Perşemle günü akşamı saat yirmi iki buçukta dükkânımı kapattım, evime gittim. Yemek- ten sonra bir müddet konuştum. Yatmak zamanı gelmişti. Fakat evde bir kaç defa patırdılar olmuştu. Kayınvalidem ( ortalığı araştırdığı halde bir şey göre- medi, Bir kerre benim de araş- tırmamı söyledi. Lâtife yollu: “canım ne telâş ediyorsunuz. Pa- ramız yok. Hırsız bir şey bula- bilirse taksim ederiz, dedim ve yattım. Meğer eve hakikaten hırsız girmiş ve tavan arasına çıkmış. Ertesi gün cuma olmak münase- betile sokağa çıkacağımızı düşü- nerek o zaman dışarı çıkmak üzere geceyi burada geçirmiş. Cuma günü filhakika hep sokağa çıktık. Hırsız bundan istifade ile ortalığı okarıştırmağa (başlamış. Halbuki başım ağrıdığından tek- rar eve döndüm. Birde ne göre- Bir müddet de bu / mm e ——— — Memleket haberleri “Aydında sıc: sıcak 41 derece.. Fakat halk memnun, çün , çünkü bu sıcaklar sayesinde i incir kemale erer.. Aydın, 12 (Hu susi) — Temmuz ayı girdi. gireli memaliki harre- den farksız müt- © hiş sicaklar hü- küm sürüyor. Azami gölgede 41 dereceyi bulan yakıcı sıcakların altında bunalma- mak mümkün de Bazen Söke ist kametinden deni- zin serin meltem rüzgârları esiyor ve bu suretle boğucu ve sıcak E hava ile yanan ciğerlerimiz, canlı şehiklerle | serinliği kanımıza yayıyor. Bu kadar bunaltıcı bir memle- ket olan Aydında şiddetli sıcak- lara karşı ittihaz edilmiş tedbirler azdır. Bilhassa kar meselesi, bu sıcak zamanlarda en büyük bir ihtiyaçtır. Madran gibi uzak ve yüksek dağlardan getirilen kar miktarı ihtiyaçtan pek azdır. Bu şiddetli ihtiyaç karşısında bele- diyemizin bir makine getirterek hem halkın buz ihtiyacını hem de kendisine bir varidat menbai temin etmesi mümkündür. Mamafi bu bavalide bu sıcak- ların böyle şiddetli olması ve böylece devam etmesi pek elzem- dir ve halkça arzu edilmektedir. Zira milli servetimiz olan incir mahsulü bu sıcaklar sayesinde kemale ermekte ve böylelikle massederek Lonca yerinin eski hali ve pazarda alışveriş köylünün yüzü gülmektedir. Bu seneki mahsulün pek güzel ve kuvvetli bulunduğu salâhiyettar- ların ifadelerinden anlâşılmakta- dır. Pek buhranlı bir devrede bulunduğumuza © nazaran güzel ve feyizli mahsulümüz olan incir mahsulünün nihayetekadar iyi ve güzel olmasını temenni eyleriz. Temmuzun sekizinci Cuma günü gece yarısından sonra kenar mahallelerdeki evlerden birinde ve 9/7/32 Cumartesi günü akşamı da saat 22 raddelerinde çarşıda bir dükkânda ansızın ateş zuhur etmiş ve belediyenin gösterdiği yüksek gayretten dolayı sirayetlerine mey- dan verilmeden söndürülmüştür. Ev ve dükkân tamamile yanmış- lardır. Biraz da belediyemizin halkın sıhhatile (o alâkasından, kıymetli faaliyetlerinden bahsetmek iste- rim. Aydında mo- dern şekilde bir hal yoktur. Fakat iptidai . şekilde yapılmış bir lonca yeri vardır. Her pazar günü yo- gurtlar, peynirler, yağlar, ve bil- hassa çiğ olarak yenen gıda mad- deleri bu loncada satılır. Şimdiye kadar bu maddeler toprak o üzerine vazedilerek teşhir edilirdi. Belediyemiz zemin sat- hından yarım metro irtifanda ve bir metro genişliğinde çimentodan hususi mahaller yaptırmış ve bu suretle gıdaların toz topraktan vikayesini temin etmiştir. Maamafih; Obütün o sahanın kaldırım yapılmak suretile toz ve topraktan kurtarılması ve arasıra bol bol su ile yıkattırılması şayanı temennidir, ayni zamanda Lonca- nın kiremitle mestur kısmı dar olduğundan gıda maddelerinin yazın güneşten kışın yağmurdan aek ziyade meteessir oldukları muhakkaktır. Umarım ki muhte- rem belediye reisimiz Raif Feyzi beyin (Ohimmet ve delâletlerile memlekette güzel bir pazar yeri teessüs eder ve bz,suretle halk da beidiye de m it olmuş olur. Dündar Tahsil aşkı Zonguldaklılar bir lise istiyorlar Zonguldak 14 (Hususi) — Zon- guldaklılar, Maarif vekâletinden bir lise açılmasını istiyorlar. Zonguldakta bir orta mek- tep vardır . Bu (mektepten çıkan gençler, lise tahsillerini ikmal etmek için, Istanbula gitmek mecburiyetindedir. Halbuki hali, vakti yerinde olmayan aile sahipleri, çocuklarını lise tahsili yaptırmak için, Istanbula gönde- remiyorlar. Zonguldaklılar Zonguldakta bir lise açılması için, mebuslarının nazarı dikkatini celebetmişlerdir. Ayrıca maarif müdürü Fahri bey de, lise ihtiyacı hakkında, maa- rapor gönder- rif vekâletine bir dimdik yim: Odanın ortasında yabancı bir adam... Beni görünce koşmağa başladı. Ben de arkası sıra. Bahçeyi geçtik, sokağa çıktık. Adam orada bu- lunan bir çimento çuvalını ayak- larım arasına atarak bani yere düşürdü, kendisi kaçmağa muvaf- fak oldu. Hırsız pek tiryaki bir adam olacak ki gece tavan arasında pek çok siğara içmiş. Evden 13 lira para bularak aşırmış. Zabıta kendisini arıyor. A. Ragıp Kavun, karpuz Uzunköprüden yakında sevkiyat başlıyacak Uzunköprü 15 (Hususi) — Bu sene kavun mahsulünün iyi ola- cağı ümit edilmektedir. Kavun eken arazi sahipleri, Istanbula kavun sevketmek için, şimendifer tarifesini pahalı buluyorlar. Ekseri kavuncular, okamyonlarla İIstan- bula kavun sevketmeği düşün- mektedirler. 7 saat içinde hırsız çetesi yakalandı Adana 16 — Geçen gün burada bir hırsız kumpanyası beş eve birden girerek öteberi aşırmıştır. Bunun üzerine polis derhal tah- kikata başlamış, yedi saat içinde hırsızları, çaldıkları eşyanın tama- mile beraber yakalamıştır. Bu vaka Adana zabıtası için iyi bir muvaffakıyettir. Incirlerimiz eski rağhetini elde edecek Izmir, 16 — Ziraat vekâleti incirlerimizin ecnebi pipasalarında eski rağbeti tekrar elde etmesi için bazı mühim kararlar vermiştir. Vekâlet bu kararlarını Izmir ve Aydın vilâyetlerine bildirmiştir. Bu iki vilâyette incirlerin temiz işlenmesi için bu sene fevkalâde çalışılacaktır. Incirlerin toplanması ve işlenmesi hakkında vekâlet incircilefe uzun talimat göndermiştir. | olmaz. Kömürlerimiz Akdenizde yeni müşteriler bulunuyor Zonguldak 15 (Hususi) — Ereğli şirketi Akdeniz piyasasında yeni yeni mabreçler bulmaktadır. Geçen hafta içinde Cezaire 4 bin ton İskenderiyeye 6 bin ton kömür satmıştır. Alınan malümata göre, Isken- deriyeden türk kömürlerine karşı talep artmaktadır. Iskenderiyede, bir kaç kömür ticarethanesi, yeni- den kömür alacaktır. Kardeş katili Bartın 16 — Kardeşi Veysiyi öldüren, Dabağlar köyünden Ibra- bimin muhakemesi evvelki gün bitmiştir. Müddeiumumi Ibrahimin karde- şini kasten öldürdüğünü delâil ile ispat etmiştir. Heyeti hâkime, kardeş katili Ibrahim hakkında 18 sene ağır hapis kararı verilmiştir. Trabzonda sebze fiatleri Trabzon, 15 (Hususi) — Hâlâ sebze fiatleri ne pahalı, ne de ucuzdur. Erzurum gibi iç vilâyet- ler bu sene fazla sebze çektikleri için fiatler biraz yükselmektedir. Umumiyet itibarile mahsulât çok feyizlidir. Bugünlerde yağmur yağarsa rençperin keyfine payan Az zamanda çok değişen bir köy Köy kanununun | iyi tatbikinin feyizli neticeleri Kırkağaç, 13 ( Hususi) — Bu mektubumda Kırkağacın güzel bir köyünden, Bakır köyden bah- sedeceğim. Kırkağaca hemen üç kilometre kadar uzakta olan bu köyü çocukluğumdan beri tanır, severim. Geçen cumayı iki arka- daşımla orada geçirdim. Ben görmeyeliden beri köyde epi işler yapılmış, yenilikler vücuda gelmiş. Yolların iki tarafı ağaçlanmış, bazı yerleri genişletilmiş, kaldırım- ları yeniden yaptırılmış, meydan- lar açılmış, yeni yeni evler, dük- kânlar... Çarşı ve sokaklar . ter “temiz. Yalnız köyün methalinde biraz bataklık var. Bu da kurutulsa köylünün sıhhati daha ziyade korunmuş olacak. Çok çalışkan köy muhtarı Hüseyin bey, her halde bu işi de nazarı dikkate alacaktır. Bakırköylü oOçok görgülü ve bilgilidir. Ayni zamanda çalışkan ve zengin Kırkağaçın en güzel ve bakımlı bağları bu köyde, bu.köy hududu içindedir. Üzüm mahsu- lünün idrakinden sonra haftanın cuma günleri burada pazar kurulur. Kırkağaçtan tüccarlar gelir. Külli- yetli üzüm alış verişi yapılır. Köylü, bu sene mahsulünü de aldıktan sonra köyde güzel bir köy odası yapılacakmış. Köy kanununun oObütün iyiliklerini, tatbikindeki. . faideleri “burada, Bakırköyünde görebilirsiniz. Afyonda göze çarpan şeyler Afyonkarahisar 14 (Hususi) — Uşaktan Afyona gelecekler daima bu yolu geceleyin geçmeğe mec- burdurlar. Çünkü tren Uşaktan sekiz buçukta hareket ederek gece bir buçukta Afyona geliyor. Bu saatte araba ile şehre gitmek- dense sabahı istasyon. otelinde geçirmek daha kolay... Istasyondan şehre uzanan cad- denin sağ ve solunda büyük ti- yatrolar lise mektebi, yeni biten büyük sinema ve güzel evler göze çarpıyor. Çocuk bahçesi ve mahfel Af- yonun başlıca zinetleridir. Akşam üzerleri çocuklar (o bahçelerinde salıncaklar ve atlariyle oynarlar. Güzide ve münevver tabakası mahfel bahçesinde oturarak hava alır. Çarşıyı gezerken sağında ve solunda bakkaliye dükkânı bulu- nan bir yazıhane gözüme ilişti birde baktım tapucu namiyle maruf sabık Magnisa tapu müdiri Rahmi bey bir yazıhane başında evrak okuyor... Manisada bütün halka kendisini sevdiren ve cidden tapuculukta iyi bir şöhret ihtisas sahibi bulu- nan Rahmi bey Afyon tapu müdürü imiş.. Fakat böyle çarşı ortasında bir dükkânda ?.. İçeri girdim... Rahmi beyle görüştük; hükümette yer olmadığı için bizzarur ayrı bir dükkân tutmak mecburiyeti hasıl olmuş... Biraz ileriye doğru yollandım, postahane.. Mağara gibi bir şey.. Yukarıya çıktım mukassi karanlık iki oda, biri muhabere, diğeri müdür odası... iz Rahmi beyle mahallâtı gezdik; caddeler gibi bütün mahalleler de temiz bir halde... Anladım ki belediye Afyonda ciddi bir şekilde çalışıyor. Merkez memuru Fahri. sys