25 Ağustos 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

25 Ağustos 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

kn amm 25 Ağustos 1932 Memleket haberleri Sabife 6 Akşam Avrupada müthiş 7 sıcaklar Bir haftadan beri garbi Avru- pada, senelerdenberi, görülmemiş derecede şiddetli sıcaklar hüküm sürüyor. Bütün İngiltere, Fransa, Almanya bir tesiri altında kavrulmaktadır. İngilterede hararet 63 seneden beri görülmemiş dereceye çıkmış- tır. 19 ağustos günü hararet bir çok yerlerde Fahrenhayt hesa- bile 99 dereceye çıkmıştır. Bu kadar yüksek hararet ancak 1871 senesinde görülmüştü. Almanyada termometro, santi- grat hesabile 36 - 40 derece ara- sındadır. Berlin halkı sıcaktan günün büyük bir kısmını şehir cıvarındaki göllerde, su içinde geçirmektedir. Şehirlerdeki halkın büyük bir kısmı dağlara ve sahi- İlere koşmaktadır. Fransaya gelince, senelerden beri yazı yağmurlu ve serin hava- larla geçiren bu memlekette de hararet vasati olarak 35 derece- dir. Bir çok yerlerde 36, 37 de- receye kadar çıkmıştır. Pariste hararet (34 derecedir. Ahval, sıcak dalğasının çabuk geçmeye- ceğini ve devamlı olacağını gös- teriyor. Yapılan tetkikata göre sıcak dalgasının genişliği çok vasidir. Dalga üç milyon mil murabbaı sahayı kaplamıştır. Bahri muhitte de hararet şiddetle hüküm sürüyor. Şimdi Avrupanın bir çok yer- lerinde, ezcümle İngilterede sıcak Afrikadan fazladır. Hararet Tan- cada 85 derece olduğu halde lngliterenin bir çok yerlerinde 99 derecedir. Tahta kurusu tozu Fransida Boulone şehrinde, cüretkâr bir hırsız, çok tuhaf bir şekilde yakalanmıştır. Rene Magnier namında bir amele işsiz kaldığı cihetle, sahipleri, sayfiyeye gitmiş olan evlerden birini soymağa karar vermiş ve iki arkadaşile bu işe girişmiştir. Üç hırsız, eve girerek gümüş takımlarını o mücevherat ve tahvilâtı ceplerine indirerek, evden çıkıp gidecekleri esnada evin bekçisi gelerek işin farkına varmış ve İeryadıfiganı basmıştır. Rene'nin iki arkadaşı taban: kaldırarak Oo sokağa (Ufırlarken kendisini ev bekcisinin yatağr altında saklanmağı daha muvafık bulmuş ve bunu yapmıştır. | Ev bekcisi, komşularla (kaçak iki hırsızı yakalamadıktan sonra ev: dönmüş, fakat odaları gezerken yatağının altından gelen kuvvetli bir aksırık duymuştur. Ev bekcisi, tekrar komşuları imdadına çağırmış, ve yatağın altından yüzünü bir yastığa gö- merek aksırıklarını işittirmemeğe çalışan hırsızı, bacağından çeke- rek çıkarmıştır. Ev bekçisi, geceleri kendisini çok rahatsız eden tahte kurularını öldürmek için o sabak somyasına tahta kurusu tozu serptiği cihetle, bu tozlar hırsızın genzine kaçmış ve kendisini aksırtarak yakayı ele vermesini temin eylemiştir. Gorguloffun müdafii, davanın yeniden rüyetini istiyor Paris, 23 (A.A.) — Gorguloffun müdafaa vekili Metr Geran mah- kümun akli vaziyetinin vahamet kesbetmiş olmasına ve emrazı akliye (o mütehassıslarından doktorun mektuplarına istinat ede- rek davanın tekrar rüyeti içir; adliya nazaretine bir istida vene miştir. T sıcak o dalğasının | &sham ği iki , k .. güzel Sıvas 18 (Hu- MEET susi ) — Sıvasa | i yakın (o Çermik kaplıcaları vardır. Burasının havası güzeldir, suları çok hassalıdır. Yazın sıcak gün- lerde halk tenez- züh için bukap- lıcalara gider. Fakat Sıvastan buraya gitmek şimdiye (Okadar hem masraflı, hem zahmetli bir işti. Bu masrafı ve zahmeti göze alamıyan bir çok kimseler Çermiğe gitmekten vazgeçiyordu. Şimendifer | hattı yapıldıktan sonra iş değişti. Hat kaplıcaların çok yakınından geçiyor. Şimen- difer işletme idaresi bunu nazarı dikkate alarak Çermiğe 'seferler tertip etti. Şimdilik perşembe, cuma ve cumartesi olmak üzere haftada üç gün sabah ve akşam postaları vardır. Azimet ücretleri birinci sınıf 50, ikinci sınıf 40, üçüncü sınif 25 kuruştur. Şimdiye kadar hiç trene bin- memiş olan Sıvaslılar bir .taşta iki kuş vurmak için Çermiğe kadar gidiyorlar. (Hem banyo yapıyor, serin havada hoş vakit geçiriyor, hem de trenle gezi- yorlar. Geçen cuma günü kala- balık o kadar fazla idi ki bir kısım halk içine tahta kanapeler muhasıdı ranireuur DEyie tansir darlarının mazilerinin tetkik edil ; melerini istedi. Fabreddiin bey: — Namusum ve şerefimle oy- | nıyorlar. Ben şerefimi ve namusmu muhafaza etmiş bir adamım. İşte | tütün inhisarından aldığım serti- | fika... dedi. Tahsildarlar da, hak- larında imakâr lisan kullanılma- sına itiraz ettiler. Muhakeme yangin mahallinde tekrar tetkikat yapılması ve seyis Âli için o hapishaneye kimlerin yemek getirdiğinin tesbiti için 3 eylüle talik adildi. Amerikadan Rusyaya seyahat Amerikada kâin Boston şehrinde Intourist Sovyet seyahat idaresi ve Norddeutscher kumpanyaları tara- fından Rusyaya bir seyahat tertip edilmiştir. Seyahate iştirak eden- | ler yedi gün 17 saat, beş daki- | kada Leningrada vasıl olmuşlar- / dır. Bunlar Bostondan tayyare ile Nev Yorka gelmişler,* oradan Bremen vapuruna binmişlerdir. Evvelceden hazırlık yapılmadan icra edilen bu seyahat çok mu- | vaffakıyetli netice vermiştir. Sey- | yahlar Moskova ve Leningrattan sonra Kırım, Kafkasya ve Odesayı ziyaret edecekler ve 7 eylülde tekrar Nevyorka avdet edeçekler- dir. Bir aydan az bir zaman içinde bu kadar çok yer gezmek | âdeta bir rekor teşkil ediyor. iLAN Osmanlı Bankasının Yenicami ve Beyoğlu Zafer O Bayramı Ağustosun 30 ncu kapalı buludacakfır. Galata, devairi, münasebetile salı günü - Trene ilk defa binenler. Sıvas civarındaki Çermik kaplıcaları bir mesire halini aldı Çermik kapucalarından bir manzara konan yük vagonlarına bindirildi. Istasyon, asıl Çermikten yarım saat mesafededir. Çermik kaplı- caları tepededir. Burada oturanlar istasyona kadar gelerek misafir- leri karşıladılar. Bunların içinde giyinmek zahmetine katlanmıyarak entari ile gelenler de vardı. Güle söyliye Çermiğe çıkıldı zahmeti (o hissedilmedi. bittabi daha kolay oldu. Trenle gelenler, akşam saat 6,50 de avdet edecek olan katarı indikleri yerde hazır bekliyor zehabile ve vaktile yer bulabilmek için saat 3 den itibaren demir yoluna inmişler ise de hoş bir sürprizle 'karşılanmışlardır: Tren yok... Havanın serinliği ve yol Dönüş henüz sıcak Feci kaza Genç kız nişanlısının “silâhı ile vuruldu Mersin 24 — Cebel köyünde “oturan 20 yaşlarında Nazmiye "evvelki gece nişanlısının evine | misafir gitmiştir. O geceyi orada geçiren genç kız ertesi sabah İkayınvalidesine yardım etmek mak- sadile yatakları düzeltmeğe baş- lamıştır. o Nazmiye (nişanlısının yatağında, yastığının altında duran tabançayı görmediği için şilteyi kaldırmıştır. Silâh bu esnada yere düşerek patlamıştır. Çıkan kurşun Nazmiyenin sol , memesinin altından girerek kalbi- nin arkasından geçmiş ve sırtın- dan dışarı çıkmıştır. Nazmiye , baygın bir halde hastaneye kal- kaldırılmıştır. Vakayı haber alan Nazmiye ha- s nımın genç nişanlısı pek müte- - essir olmuştur. Delikanlı gecelerini uykusuz nişanlısının başı ucunda geçirmektedir. Zeytinyağı mahsulü Izmir 24 — Cihan zeytinyağı piyasası vaziyeti hakkında Berlin- den şehrimiz Ticaretodasına şu malümat verilmiştir: Yeni tahminlere nazaran bu sene zeytin mahsulü İspanya ve Tunusta fena, halbuki italyada iyi i olacaktır. Cihan rekoltesi ancak ihtiyat kaydile orta derece addo- lunmaktadır. Spekülâsyoncular fiatleri düşürmek maksadile mü- İı, bayaattan çekilmek istemektedir- © ler, Fiatler ekstra mal 665 liret, iyi mal 615 lirettir. İ : | banyodan çıkan halk (o üzerinde oldukça (menfi tesir icra etmiş, paltolarını alan- lar bu işte kârlı çıkmışlardır. İn- tizar, ikide bir muziplerin (Oha geldi ha geliyor uydurmaları ile daimi bir telâş halini almış, bü- tün kulaklar de- mirin oüzerinde tekerlek sesi keş- fetmekle meşgul. En nihayet tam 6,40 da yıldız istasyonunda bu- lunan boş katar gelmiş ve halkta vagonlara teha- cüm etmiştir. Bir kısım yolcular yer bulamıyarak Sıvasa kadar ayakta gelmişlerdir. Demir yollar idaresinin teşebbüsü çok şayanı takdirdir. Fakat kâfi derecede vagon tahrik etmek hususu nazarı dikkate alınmalıdır. Çermik kaplıcalarına gelince, burada eskiden kalma hamam vardır, Fakat otel ve saire yoktur. Mevcut binalar ihtiyaca kâfi de- ğildir. Bu sebeple bir çok halk burada çadır kurarak banyo mevsimini çadırda geçirmektedir. Şimendifer hattına pek yakın olması hasebile kaplıcaların bun- dan sonra daha fazla rağbet göreceği şüphesizdir. Bunun için burada bazı tesisat vücuda geti- rilmesi icap eder. Ucuzluk! Bursada şeftalinin okkası m Bursa, 24 — Sebze ve meyva fiatlerindeki fevkalâde ucuzluk devam etmektedir. Şeftalinin ok- kası 20 paraya, domatesin okkası 20 paraya, kavun karpuzun okkası 20 paraya, üzüm 6 kuruşa satıl- maktadır. Meyva ve sebzeciler bu vaziyet karşısında seri tedbirler almağa karar vermişlerdir. Meyvacılar, sebzeciler iktisat vekâletine müracaat ederek Bur- sada konserve fabrikalarının işle- rini çoğaltmasını istiyeceklerdir. Yaş üzüm olmiyor Izmir 23 — müskirat inhisar idaresi tarafından yaş üzüm mü- bayaatına ayın 27 inci günü başlanacaktır. Mübayaat Buca, Burnavada yapılacaktır. Bu tarih, bağ bozu- munun tam günü oldugu cihetle tercih edilmiştir. Inşaat usta mektebi Ankara inşaat usta mektebi kayıt ve kabul muamelesi devam etmektedir. Şimdiye kadar otuzu müteçaviz efendi kaydını icra ettirmiştir. Bu efendilerden hep- sinin mektebe kabul edilip edil- miyeceği ancak mektep müdürlü- günün işarından sonra anlaşıla- caktır. Yoğurtçulukta inkılâp Yapılan tecrübeler çok iyi neticeler verdi Ankara 24 ( Hususi ) — Yüksek Ziraat mektebi süt sanatları lâbo- ratuarı (o şefi Ekrem Rüştü beyin, Silivri yoğurdunu; sıhbi, ve kolay yapmayı temin eden bir alet hazırladığını . bildirmiştim. o EkremRüştü bay O zaman tecrübeleri yapılan bu alet Ekrem Rüştü beyin senelerce süren tetkikleri, ve yaptığı binlerce tahlil neticesinde tesbit eylemiş olduğu esasa göre Silivri yoğurdu yapmaya yarar bir dolaptan ibaretti. Bu dolapla yapılan tecrübeler çok muvaffa- kıyetli neticeler vermiş ve Ekrem Rüştü beyin tesbit etmiş olduğu esaslarla onoktai nazarının çok doğru olduğunu isbat etmiştir. Bunun üzerine artık ilim ve fen esasları içine girerek iptidailikten kurtulacak olan yoğurtçuluk sa- natının ihtiyaçlarına göre aletin tanzimine başlanmıştır. Filhakika geniş mikyasta çalışan yoğurtha- neler için günde yüzlerce teneke yoğurtu kolaylıkla yapabilecek bir alet lâzımdır. Ekrem Rüştü bey, koyduğu esaslara tevfikan aletin plânla- rını yapmıştır. Öyle ki, bu plân- lara göre yapılan minyatür bir sıhhi Silivri yoğurdu makinesi Ankarada makine mütehassısları heyeti tarafından tetkik edildiği zaman en müşkül görülen teknik hususların pek basit bir surette halledilmiş olması, çok hayret ve takdiri mucip olmuştur. Bu alet türk yogutçuluğuna çok kuvvetli bir yükseliş hamlesi vere- cektir. Bu kıymetli eserinden dolayı yalnız Ekrem Rüştü beyi değil aynı zamanda böyle yüksek türk mütehassıslarina omalik olduğu için yüksek ziraat mektebi ve ziraat vekâletini tebrik ederiz. İzmir limanı Bir haftalık ihracat yekünu 13 ağustostan 19 ağustosa kadar İzmir limanından muhtelif ecnebi memleketlere ihraç edilen emtianın miktarı kilo olarak şu suretle tesbit edilmiştir: 256 kilo meşin, 2200 kilo yaş üzüm, İl kilo yaş incir, 2197 yumurta, 1020 balmumu, 606640 palamut, 114 iplik, 16129 halı, 10070 susam, 135620 arpa, 211205 bakla, 91507 valeks, 152400 küs- pe, 5018 kıl, 3596 miyankökü, 35000 kepek, 4000 nuhut, 301520 kuru üzüm, 13177 deri, 951 şeftali, 5250 anason, 19100 badem içi, 2975 çamfıstığı, 1206 sahtiyan, 11140 tütün, 4350 sicim, 2066 defne yaprağı, 230 afyon. Urfa havalisinde kuraklık Urfa, 21 (Hususi) — Urfanın Mecrihan nahiyesi arazisini sula- yan Sülap çayı kurumuştur. Bu çayın etrafindaki bahçelerin kuru- masından korkulmaktadır. Iran sefiri Bursada Bursa, 24 — Iran sefiri Bursaya gelmiştir. Sefir hemen Ulu dağına çıkmış ve geceyi dağda geçirmiş- tir. Kendisinin Bursada ne kadar kalaçağı malüm değildir.