26 Ağustos 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

26 Ağustos 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AKŞAMDAN AKŞAMA Doktorların apartımanları Bu son günlerde, doktorların kazancı bir baylı çene ve kalem yormağa başladı: Dedi koduya nazaran, yapıldığını gördüğümüz apartımanların da büyük bir kısmı tababet meslekinin müntesiplerine aitmiş... Bir taraftan diğer tarafa sair meslek erbabını koyarak: “Zenğinin malı zöğürtün çene- sini yorar!,, diyecektik. Fakat, aklımıza geldiki, bundan pek kısa bir müddet evvel, genç doktorlar, şehrimizde para kazanamadıkla- rından şikâyet ediyorlar ve bunun için çare arayorlardı. Demek ki, umumiyet itibarile, toptan yekün, “Bizde doktorlar pek çok para kazanıyorlar efen- dim, hanlar, hamamlar, apartman- lar yaptırıyorlar...,, demek doğru değildir. Bizde, son zamanlarda, eh şöyle böyle, insanca para kazanan dok- torların meşhur üst tabakası bile, Avrupa doktorlarile kıyas edilirse kazanç noktasından pek yaya oldukları görülür. Mahdut bir sınıfın mahdut bir zümresi halinde dahi kalsalar, meşhur doktorların para kazan- ması, apartıman yaptıracak hale gelmesi bizi sevindirmelidir Demek ki, ahalide, hastasını doktora göstermek fikri ilerledi. Diğer cihetten: (o Doktorların, harp zengini zihniyetile, parala- rını, memleket haricinde sarf etmeyip de, memleket dahiline koymaları beğenilecek bir kare- kettir. Doktorlar, bu cihetten de imtisale şayandırlar. (Buna rağ- men, şehrimizdeki apartımanların iyi yapılmadığı ve şehrin plânsız şekilde inkişaf ettiği hakkındaki eski fikrimizde musırrız...| Hülâsa: Doktorları, kısmen para kazandıkları ve servetlerini bu memleket odahiline (döktükleri için ayıplar gibi bir hal takınmak ayıptır. Bilâkis, darısı diğer mü- nevver meslekler erbabının ba- şına... İnşaallah, yavaş yavaş mubharrirlerin, muallimlerin, res- samların, şairlerin ve sair güzi- delerimizin de taşı taş üstüne koymak imkânları hasıl olur... Ak Maslak yolunda Bir gecede üç kaza oldu 2 yaralı var Evvelki gece Maslak yolunda Üç kaza olmuştur: 1 — Şoför Bilâlin idaresindeki otomobil içinde iki kadın olduğu halde sabaha karşı Maslak ölüme dan geçerken Çeşme mevkii denilen yerde virajın döneceği esnada karşı taraftan gelmekte olan şoför Ibrahimin idaresindeki otobüsle çarpışmıştır. Müsademede otomobil ve oto- büs hasara uğramış, nüfusça zayiat olmamıştır. Tahkikat devam ediyor. 2 — Gene ayni gece ayni yerde ikinci bir kaza daha olmuştur. Şoför Hüseyinin idaresindeki otomobil gene Çeşme mevkiindeki virajı dönerken karşıdan birden- bire çıkan şoför Abdurrahmanın idare etmekte olduğu otobüsle çarpışmıştır. Bu çarpışmada da otomobilin ve otobüsün bazı kısım- ları parçalanmıştır, 3 — Üçüncü kaza iki moto- siklet arasında olmuştur. Otomobil kazaları vukubulan virajin 50 metre kadar iferisinde son süratle gitmekte olan iki mo- tosiklet karşılaşmış ve çarpışmış- lardır. Müsademe şiddetli olmuş, motosikletlerin ikisi parçalanmış, motosiklet rakiplerinin ikisi de yaralanmışlardır. Tahkikat devam ediyor. Folis tebeddülâtı Bugünlerde yeni bir liste daha gelecek Polis kadrosunda yapılan son tebeddülât' neticesinde Istanbul- dan taşra emniyet memurluklarına tayin olunan merkez memurları ve baş memurlara tebligat yapıl- mıştır, Kendileri eylülün dördüne kadar yeni memuriyetleri başına geleceklerdir. Bunlar arasından tekaütlüklerini istiyenlerin evrakları tetkik ediliyor. Bu değişikliklerden başka vilâ- yat polis müdürlükleri şube mü- dürleri arasında da yeni bazı tebeddülât yapılması okararlaş- mıştır. Bu tebeddülâta ait listede şu günlerde ait oldukları vilâyet- lere tebliğ edilecektir. Kaçak sigaralar Sigara dolu torbayı atarak kaçmış Şükrü isminde birisi evvelki gün uzun çarşıda elinde bir torba ile şüpheli bir vaziyette dolaşır- ken zabıtanın nazarı dikkatini celbetmiş ve yapılan takip neti- cesinde kendisinin kaçak köylü sigaraları satmakta olduğu anla- şılmıştır. Zabıta ve inhisar memurları yakalamak isteyince Şükrü bunun farkına varmış ve derhal elindeki torbayı atıp kaçmıştır. Torbanın içinde bir çok sigara ve tütün bulunmuştur. Şükrü aranmaktadır. Pencereden kaçarken yakayı ele vermiş Hakkı isminde azılı bir hırsız evvelki gün cürmü meşhut halinde yakalanmıştır. Hakkı evvelki gece Abanoz caddesinde Ohanik isminde bir kadının penceresinden içeriye girmiş, eline geçen eşyayı topla- mıştır. Fakat tekrar pencereden çıkar- ken polisler tarafından yakalan- mıştır, Hakkı adliyeye teslim edilmiştir. ŞEHİR HABERLERİ Çürük meyvalar Haliç sahili ahalisinin şikâyetleri Bu sene, kavun ve karpuz bol- luğundan, yalnız Haliç sahillerinde oturanlar memnun değildir. Son günlerde, Mevahoş, Yemiş iske- lesi ve Balık pazarı (önleri çürümüş kavunlar ve karpuz ka- buklarile dolmuştur. Suların akın- tısı bu kavun karpuz sürüsünü, sahillere sürüklemektedir. Sıcakla- rın tesirile, Haliç sahillerinde çürük kavun kokusu, etrafı istilâ etmiştir. Belediye, meyvacıların bu tarzda, denize çürük meyvaları dükmesine mani olmalıdır. Bu hususta meyvacı, belediyenin ihtiyacına kâfi derecede vesaiti olmadığını iddia etmektedir. Belediyenin tanzifat arabaları, günde bir kaç defa, meyvehoş cıvarındaki, oçürük (o kavunları toplamaktadır. Denilebilirki, tan- zifat arabalarının, sabahdan ak- şama kadar en çok çalıştığı yer, meyvehoş (isklesi ( cıvarındaki çarşılardır. Fakat kavun ve kar- puz ve diğer meyvalar, pek bol olduğu için, tanzifat arabaları, çürük kavun ve çürük meyvaların hepsini toplamağa imkân bula- mıyor. Bu vaziyet karşısında, meyva tacirleri, çürük meyvalarını denize dökmek (mecburiyetinde kaldıklarını söylüyorlar. AKŞAM ABONE ücretleri .— Türkiye Ecnebi SENELİK 1400 kuruş 2700 kuruş 6AYLIK 750 » 1450 » 3AYLIK 400 »> 800 » 1 AYLIK 150 > — may” Abone ücretleri doğrudan doğruya AKŞAM idaresi namına gönderilmelidir. Adres tebdili için yirmi beş ku- ruşluk pul göndermek lâzımdır. Rebiülâhır 28 — Ruzuhızır: 113 S. İmsfik Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E. 8,39 1026 5,23 9/7 12 1,38 Va. 3,31 5,20 1216 16, 18,53 20,33 e Idarehane: Babıâli civarı Acımusluk oskağı 13 No. Şeker tereffüü Bir kaç tacirin ifadesi alındı Titaret odası piyasada Avrupa- dan gelen şeker fiatlerini tahrif eden tacirler hakkındaki takibata devam etmektedir. Bu hususta dün bir kaç kişinin daha ifadesi alınmıştır. Oda, diğer taraftan, Anversteki şeker fabrikalarının Oo tarihte, hangi fiat üzerinden telgraf çek- tiklerini tetkik etmektedir. Bu hususta, Anvers ticaret mü- messilimiz, Kurt oğlu Faik bey- den de malümat istemiştir. Trabzon ticaret müdürlüğü “Istanbul sigorta şirketleri komi- seri Ali Rıza bey, Trabzon ticaret müdürlüğüne tayin edilmiştir. Aman dikkat! Yankesiciler küfeci kıyafetinde iş görüyorlar Son zamanlarda bazı yankesici- lerin muhtelif kisvelerle (halk arasına sokularak kolayca soy- gunculuk yapmaya çalıştıkları tesbit edilmiştir. Bunların bir kısmı da seyyar satıcı kıyafetile arkasına bir küfe alıp pazar yerlerine girmektedir- ler. Pazarda kalabalık halk arasında üfesile etrafındakileri sıkıştırarak (o önlerine (o gelenin ceplerini kimseye hissettirmeden boşaltmaktadırlar. Zabıta bunlara karşı sıkı ted- birler almıştır. Bunlardan Ziya isminde birisi aynı şekilde pazar yerlerinde para aşırmaya çalışır- ken cürmü meşhut halinde yaka- lanmıştır. Ziyanın böylelikle yaptığı muh- telif yankesicilikler tesbit edilmiş- tir. Tahkikat devam ediliyor. Istanbul ticaret müdürlüğü teşkilâtı Iktisat vekâleti, Istanbul ticaret müdiriyeti teşkilâtında da bazı tebeddülât yapacaktır. Komiser- lerinden bazılarını Anadoludaki ticaret müdiriyetlerine tayin ede- cektir. Yeni icra ve iflâs kanununun tatbiki münasebetile adliyede bazı bzırlıklar lerin Icra dairesinde bir çok tadilât icra edileçektir. Bu tadilâtı icra için hapishanede bulunan marangozlar her sabah jandarma nezaretinde adliyeye gelerek akşama kadar burada çalışıyorlar. Mahkümlara günde bir lira ücret verilmektedir. Eğlenceli bir seyahat Gazetlerde şayanı dikkat bir telgraf havadisi gördüm : Bir aile gezintisi Nev - York M (A. A.) — Filying Family tayyaresi ile" Amerikadan Edinburga uçacak olan Hutchinson ailesi peder, valde ve iki kızlarından iba- rettir. Tayyarede aile erkânı ile bir- likte pilot, makinist, telsizci ve fotografçı olmak üzere ceman 8 yolcu bulunacaktır. Yazın aile gezintileri işte böyle oluyor... Allah vere de bu tarzda gezintiler bizde de moda haline girse... Artık gezinti ve cünbüş gününden iki üç gün evvel efendi zenbili omuzlar. Doğru köşedeki arnavut zerzevatçıya... iri kemer patlıcanları seçilir. Dönüşte bak- kaldan fıstık üzüm alınır. Per- şembe akşamı zeytınyağlı patlı- can dolması pişirilir. irmik helva- sına helme doktürülür.. Kasabın çırağı yarım kuzuyu eve getirir... Sabahlayın erkenden memedeki pek küçük mahtum için pilotun yeri ile sağ kanat arasında bir salıncak kurulur. Yarım kozu hava alsın diye ber- vanenin yanındaki çenğele asılır... Ortanca kerime hanımın kırmızı kılıflı udu: — Sana zahmet amma pilotcu efendi oğlum!.. denilerek pilotun kucağına verilir.. Tencereler bera- ber büyük beyin nargilesi, 9 aylık mahtum beyin delikli iskemlesi de unutulmaz. Fakat delikli iskem- leye tayyarenin içinde yer kalma- dığı için sübekli iskemle lâzımlığı ile birlikte bir ipe bağlanır ve tayyareden aşağıya sarkıtılır.. Nihayet motör işler, yola revan olunur.. Büyük damat ortanca baldıza seslenir: — Kız Huriye... Kâğıthanenin üstünden geçiyoruz.. Şu udu tıngır- dat ta biraz eğlenelim... Huriye hanım pilotun kucağın- dan udu alarak kırmızı kılıfını çıkarır ve uzun bir akorttan son ra “akşam oldu yine bastı kare- ler..,, şarkısını tutturur. Damat bey de elini kepçe gibi yapıp ağzının kenarına dayayarak Hu- riye hanıma refakat eder.. Fakat bu esnada 9 aylık mah- dum bey tiz perdeden konsere başladığı için ahenk yarıda kalır. Hemen lazımlık ve sidikli iskem- lenin ipine el atılır küçük mah- .İdumu küçük delikli tahtının üstüne yerleştirirler.. Bu sırada büyük hanımın telaşlı sesi duyulur : — Aman pilotçu oğlum dur.. dur.. çocuğumun emziği ağzından aşağı düştü.. aman dur... Pilot küfür küfür üstüne tay- yareyi indirir. Uzun bir taharri- yattan sonra emzik ya bulunur ya bulunmaz.. Haydi yeniden hava- lanılır.. Yolda leylekler kancada asılı eti gagalamağa başlarlar... Bu sırada içi başı dümanlı deli- kanlılarla odolu bir (tayyare yanlarından geçer. Delikanlılar : “ Tayyarem geliyor varda |. , diye baldıza söz atarlar.. Damat bey hayıflanır.. Pilota seslenir; — Efkârlandım yahu.. Dur dur da şuradan bir yüz dirhemlik alayım. Ama tam mezecinin önünde dur.. Nasıl eğlenceli seyahat değil mi?.. Hikmet Feridun aa Iktisat vekili Iktisat vekili Şeref bey, dün Yalovadan şehrimize dönmüştür. Vekil bey, pazar günü, çekoslo- vakyaya gidecektir.