8 Eylül 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

8 Eylül 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Bolu panayirı açıldı Bir okka sığır eti 10 kuruşa satılıyor Bolu 3 (Hususi) — Şehrimizde, her sene bu mevsimde yapılmakta olan panayıra bu günden itibaren başlanmıştır. Muhtelif şehirlerden panayıra iştirak etmek için ge- — lenler vardır. Belediye panayır müddetince çarşıdaki dükkânların açılmasını menetmiştir. İlk gün satış biraz durgun olmuştur. Esnaftan biri bunun için şu mütalâayı yürütüyor : Müşteri ilk gün panayırı gezer, ikinci gün malı seçer, üçüncü gün satın alır!.. ,, Panayırda bazı şeylerin ucuz olduğu göze çarpıyor: 30 kuruşa verilen koyun 20, 25 kuruşa veri- len sığır eti de 10 kuruşa satıl- maktadır. Boludan sonra kazalarımızda da panayırlar yapılmaktadır. Kaybolan 10 bin lira! Geçenlerde bir posta havale paketinden 10000 lira yerine ke- silmiş gazete parçaları çıktığı ya- zılmı. Şehrimiz postahanesinden gelen bu para için burada iki haftadan beri tahkikat yapılmakta idi. Havale memuru Remzi bey bu hususta isticvap edilmiştir. Düğünde tabanca atarken Cemal bey isminde biri Beykö- yünde yapılan bir düğün esna- sında tabanca atarken kurşun genç bir muallime isabet etmiş ve vefatına sebebiyet vermiştir. Cemal bey tevkif edilmiştir. Sıcakların tesiri Şu günlerde devam eden sıcak- lar bazı garip hadiselere de sebe- biyet vermektedir : Belediyenin şehir ortasında yap- tırdığı büyük havuzun yanından geçen bir manda sıcağa dayana- mamış olacak ki kocaman vücu- dunu suyun içine bırakıvermiştir. Bunu görenler havuzun başına üşüşmüşlerdir. Hayvanı çıkarabilmek için ha- vuzun içine tahtalar sürülüp boy- nuzlarına da ipler bağlanarak mandayı diğer mandalar tarafın- dan çekmek ciheti en muvafık mutalea telekki edilmişdir. Nihayet, bir çok gayretlerden sonra, manda gözüne kestirdiği bu havuz mahallinden çıkarıla- bilmiştir. 1. Vasıfi İncirlerimiz Bu seneki rekolte 30 bin ton İzmir 7 — Bu seneki incir #ekoltesi 28-30 bin ton olarak tahmin edilmektedir. Mıntakanın geçen seneki rekoltesi 28 bin ton ve evvelki sene rekoltesi de 25 bin ton idi. Mevsim başlangıcından şimdiye kadar Izmir borsasında 650,540 kilo incir satılmıştır. Geçen sene aynı tarihte satılan miktar 1,836,205 kilodan ibaretti. Bir dükkân çöktü Eskişehir, 4 ( Hususi ) — Çilin- girler o çaşısında Ozeytuni zade damadı Eşref beye ait dükkân yapılırken taban betonu çökmüş ve ameleden birisi hafif surette yaralanmıştır. | ; Kastamonuda kış hazırlığı Her evde sebzeler kurutuluyor, turşular kuruluyor, makarna kesiliyor Kostamonu, 30 ( Hasusi ) — “Ağustosun (15)i yaz (15)i kıştır,, sözünü söyleyen eski oadamları- mızın bu sözle- rini her halde yabana atmamak lâzımdır. Cidden, ağustosun on be- şini (o geçtikten sonra, etrafta kış alâmetleri görül- mesi bile, halkın ona hazırlanması, insana kışın yak- laştığı hissini ve- riyor ki, bu da, yukarıdaki sözün (doğruluğunu gösterir, şu günlerde herkes, Kastamonuda, bütün mevcudiye- tile kış hazırlığile meşgul olmak- tadır. Kışın lâzım olan erzak artık toplanmağa ve muhafaza için icap eden tertibat alınmağa başlanmıştır. Şimdi Kastamonuda fasulyanım (Ookkası üç buçuk, dört kuruşa alınmaktadır. Her ev bu hafta içinde fasulyasını tedarik etmiştir. Evdeki kalabalığa göre, bir batman, iki batman, üç bat- man fasulya alanlar vardır. Fasul- yalar, ya uçları kırıldıktan sonra . ipliğe dizilmek yahut yere sermek suretile güneşe maruz bırakılmakta ve kurutulmaktadır. Yahut, tuzlu su icine konulmak suretile kapalı tenekelerin içine yerleştirilmektedir. Her ev kışlık makarnasını da kesmiştir. Hazır makarna âdeti, Kastamonu yerlileri arasında he- men hiç yok gibidir. Yumurtanın , tedir. Kastamonuda Nasrullah köprüsü ve odun pazarı tanesinin 30 paraya, 40 paraya olduğu zamanda sade süt ve yumurta ile yuğurulan hamurdan kesilen ve kurutulan makarnanın lezzeti, (oherhalde ( hazırlarında yoktur. Evlerde yapılan makarna- lar hem temiz, hem nefis ve hem de ucuz olmaktadır. Tarhana hazırlığı yeni başla- mıştır. Her evde şimdi, tarhana yoğurdu biriktirilmektedir. Çünkü kırlardaki (otlar kuruduğundan her evde bulunan ineklerin sütü az çıkmakta ve tarhana için lâzım olan yoğurtun derhal hazırlanması güçleşmektedir. Tarhana yoğurt- ları, artık içlerine darak dalı (tere otu) larını almışlardır. Biraz sonra hamurlar yoğurularak ta- hammüre terkedileceklerdir. Bu günlerdeki hummalı faaliyet daha ziyade, biber, patlıcan ve kabak kurutmada da görülmek- Biberler ve patlıcanlar iplere o dizilmek suretile kurutul- maktadırlar. Kas- tomunuda bir çok evlerde — hıyar kabukları da ku- rutulmakta (o ve kışın bunlardan Ü nefis yemekler yapılmaktadır. İ Domateslere daha sıra gelmemiştir. Çünkü © benüz ucuz (değildir. i Ucuzladığı zaman, domateslerde ya salça yapılmak ve yahut maden. sularında tenekelerde saklanmak suretile konserva yapılacaktır. Şimdi aynı zaman turşu mev- simidir. Hıyarın tanesi on paraya satılmaktadır. Bu ucuzluk yüzün- den bütün yaz boş duran büyük fıçılar, şimdi tuzlu su ile yapılan hıyar turşularile doldurulmuştur. Bunlardan başka bir çok evler şimdiden kışlık odununu, ununü, yağını ve diğer levazımını temine başlamışlardır ve hattâ evlerinde- ki ineklerin kış ihtiyacını bile nazarı dikkate almışlardır. Onlar için mısır gazelleri, saman ve diğer (kuru ot tedarik edilmiştir. Bir ay sonra yapılmasına baş- lanılacak olan pastırma, sucuk ve kavurmadan sonra, Kastomonu yerlileri artık pek o kadar para harcamak mecburiyetinden kur- tulacaklar ve altı ay yazın kazan- dıklarını böyle ( kışın ay yiyecekler. Köylüye erazi Tirede 2000 dönüm erazi tevzi edileck Tirenin Ruhmanlar köyünde emvali metrukeden 2000 dönüm erazi Kurşam köyünün fakir ve erazisiz halkına tevzi olunacaktır. Vuku 'bulan teşebbüs üzerine buna dair maliye vekâletinden Izmir.vilâyetine bir emir gelmiştir. Emir telgrafla mahalline bildi- rilmiştir. Tevziat sonbaharda yapılarak zeriyata başlanacaktır. Balıkesir istihsalâtı Balıkesir 7 — Bu seneki Balı- kesrin istihsalâtı pek iyidir. Istih- sal edilen mevat şu kadardır: Buğday 42,500,000, arpa 62, milyon 280,000, çavdar 6,414,000 yulaf 785,000, bakla 4,869,000, burçak 1,680,000, nohut 1,600,000 afyon südü 1,700, kaşhaş tohumu 104,000 kilodur. Merkez kazanın bu seneki yazlık zeriyatı şu suretle tespit edilmiştir: Tütün 300, mısır 151,000, kum darı 4,000, böğrülce 2,000, fasulye 4,000, mercimek 4,500, kendir tohumu 200, soğan 24,500, susam 45,000, sarımsak 10,000, karpuz 23,000, kavun 17,000 pamuk 28,000 dönümdür. Maçtan evvel iki takım bir arada maçtan bir safha ve hakem Zeki bey Eskişehir, 3 (Hususi) — Eski- şehirin kurtuluş günü olan 2 eylülde Ankara Çankaya birinci takımile Eskişehir Idman yurdu bir maç yaptı. Maç çok zevkli ve heyecanlı oldu. İdman yurdu hâkim oynuyordu. 18 inci daki- kada ilk golü yaptı. Bundan sonra Çankaya vaziyete hâkim olmağa başladı ve 24üncü dakika kornerden ilk golü yaptı, Ikinci haftayımda Yurt daha hâkim oypamağa başladı, ikinci ve üçüncü golünü yaptı. Bir müd- det sonra İdman yurdu bir gol daha yapmak üzere iken Çankaya müdafii elile topu kornere attı, Hakem penaltı verdi. Çankayalılar bunu kabul etmiyerek sahadan çekildiler. Isman yurdu 2-4 galip ilân edildi. - A. Ragıp Ilk ofomobil Dağda la bir köye ilk defa otomobil çıktı Bursa 7 — Ulu dağin cenu- bundaki yüksek tepelerin üzerin- de Keles isminde bir köy vardır. Keles köylüleri oşayanı hayret derece iri yarı gürbüz, güçlü kuv- vetli adamlardır. Köylüler bilâ- istisna boyları bir metro yetmiş santimden yüksektir. Köyde ilâç için arasanız ufak tefek insan yoktur. Keles manzara, hava ve su itibarile dünyanın en güzel yer- lerinden biridir. Keles pek tepede olduğu için buraya şimdiye kadar hiç bir otomobil çıkmamıştı. Keles ağalarının teşviki ve şoför Ali efendinin cesareti sayesinde Keles o otomobil de görmüştür. Harmancık . zaferi (o namındaki kamyon ile yalçın kayalara tırma- narak korkunç © uçurumlardan geçen şoför Ali efendi köylüler tarafından Obeyecanla (karşılan- mıştır. O gece şoförün şerefine köyde ziyafet verilmiştir. Tuz ihracatımız Çamaltı gümrük idaresinden gelen malümata nazaran ağustos ayı zarfında (o Yoguslavyaya 3 milyon kilo tuz ihraç edildiği bil dirilmiştir. Çeşme gençleri çalışıyorlar Çeşmede kooperatif faaliyeti genişlemektedir Çeşme 3 (Hususi) — Çeşmenin kurtuluş o bayramı olan 16 eylül günü akşamı Çeşme Genç spor yurdu tarfından bir müsamere verilecektir. (Bu (müsamerede (Duygu) namında ve günle müte- nasip milli bir piyes temsil edilecektir. Program çok zengindir ve bir çok numaraları ihtiva etmektedir. Müsamerenin parlak olması için yurt temsil kolu şimdiden faali- yete geçmiştir. Gençlerin bu faaliyetini görem ler bu müsamerede muvaffak olacaklarından şüphe etmiyorlar. Gençlerin her hususteki faali- yetlerile bizzat alâkadar olarak onlara âzami derecede teshilât gösteren kıymetli kaymakamımız Ihsan beyin gösterdiği alâka ve himmeti şükranla kaydeder, genç- lere (o muvaffakıyetler (o temenni ederiz. Çeşme genç sporcular yurdu tarafından, şimdilik 15 günde bir intişar etmek üzere siyasetten başka her şeyden bahseden (Sesi- miz (isimli bir mecmuanın çıka- rılması takarrür etmiştir. Müsade istihsali için muktezi beyanname verilmiştir. Mecmuanın ilk nüshası Çeşmenin kurtuluş bayramı olan 16 eylül günü çıkacaktır. Şimdi- den muvaffakıyet temenni ederiz. Çeşme plâjı Havaların yavaş, yavaş soğu- ması münasebetile Çeşme ılıcala- rındaki Hilâliahmer cemiyetinin plâjları bugünden itibaren faali- yetini tatil etmiştir. Kooperatif hareketi 690 e yakın ortağı ve 6000 lira sermayesi bulunan ve Türki- yenin en büyük kooperatiflerinden olan Çeşmenin Alaçatı nahiyesi zirai kredi kooperatifinin Kermiyek köyünde bir kooperatif teşkili hakkındaki teşebbüsü iktisat ve- kâletince ve ziraat bankası umumi müdürlüğünce muvafık görülmüş ve esas mukavelenameler tasdik edilmiştir. Ziraat bankası memurlarından Enver bey yakında Kermiyen köyüne gidecek ortakları toplıya- rak kooperatifi faaliyete geçire- cektir. Köylüler köylerinde ban- kaları olacağından dolayı çok memnundurlar. Hayvan ihracatı İzmirden ihracat gittikçe artıyor Izmir 7 — İzmirin hayvan ibra- catı gittikce fazlalaşmaktadır. Son bir ay içinde İzmirden ecnebi memleketlere şu kadar hayvan ihraç edilmiştir: 1806 sığır, 55 manda, 264 ke- yun, 213 oğlak, 6 tavuk, 31080 kuzu derisi, 22700 koyun derisi, 3500 oğlak derisi, 140 keçi derisi, 7813 kilo kıl. Limanımızdan Türkiyenin muh- telif iskelelerine yapılan ihraçat miktarı şudur: 412 koyun, 4 kuzu, 1967 oğlak 425 salamura bağırsak, 411 kuru bağırsak, 3066 Tile kıl, 114031 kilo yün. Ecnebi memleketlerden 1359 kilo kuru manda derisile Türkiye iskelelerinden “İzmir limanına 1536 kuzu derisi, 2649 oğlak derisi, 1300 sığır derisi, 490 kilo yapağı ithal edilmiştir,