27 Eylül 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

27 Eylül 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

me 27 Eylül 1293. Sahife 3 AKŞAMDAN AKŞAMA Bizde fikir hayatı durgun mu, değil mi? Son zamanlarda, mütemadiyen anketler yapılıyor ve soruyorlar: — Bizde fikir hayatı durgun mu, değil mi? i Ekseriya, ankete cevap verenin gözleri, muhayyel ve nihayetsiz ufuklara şairane şairane, medit medit dalıyor: — Romancı filân beyin nesrin- deki öelâset, şair Falan beyin kafiyelerindeki metanet Fikir hayatı diyince, - eski bi itiyadla - hemen hemen herk aklına, sade edebiyat, hem de lise talebesinin anladığı manada edebiyat geliyor. Muhakemeler öyle yürütülüyor. Halbuki, “fikir hayatı hududu, elbette daha ge: gerektir. Evvelâ, niçin türedi bir mecmuada o iki buçuk kafiye ile altı beş vezinli on iki mısra yazan genç haveskâr edebiyat gerçevesi dahiline ithal edilir de, meselâ, insan dimağının nefis bir mahsulli olan kuvvetli bir başma- kale yazan başmubarrir, “hariç ez edebiyat, sayılır; hayretteyim! Bizde, edebiyatçılar, Hüseyin Cahit beyin on sekiz yirmi yaşla ruda yazdığı kalem tecrübelerini müntehibatlara geçirmişler; mu- harririn o Hürriyet ve İtilâf ve İttihat ve terakki o mü- cadelele ait en heyecanlı en kuvvetli yazılarını, - edebi noktasından - tetkike bile lâyıl görmemişlerdir. o Edebiyatçıların nazarında, Falih Rıfkı, bugün, artık, -heyhat- tavsamıştır! Zira, işi siyasete dökmüş bulunuyor. Eskiden çölleri tasvir eden mensur gürler yazarken neydi... o Ayni edebiyatçılar, Necmeddin Sadığ Sanat hududu içine bile sokmağı akıllarına getirmezler. Böyle bir teklifle karşılaşırlarsa, demin, yeni #air Firuz Necati beyin üç ber- ceste mısraı göklere çıkaranlar gaşakalırlar. Halbuki, edebiyatın manasının değişeceği devir elbette gelmiş, çat- Edebiyat yapmak, mutlaka, yazıda delikanlıcasa cuşkunluk- İar ve hassasiyetler göstermek değildir, Orta yahut ihtiyar ruhlu bir adam ağır, temkinli, durğun, mütefekkir bir eda ile yüksek bir fikir mahsulü kelir de, kendi çağ- daşlarının kraet | ihtiyaçlarını te- min ederse, edebiyat nokta sından tetkike şayandır. Esasen , garp lisanlarında “edebiyat, ke- Yümesini im “edebiyat, veya komunist ede biyall demek, sade bunlara dair yazılar romanlar, gelmez. Bizzat Must tukları ve Stelin'in makaleleride bu çerçeveye dahildir. Kaldı ki, fikri hayat. Fikri bayat diyince, gi edebiyattan da deha r manasına ünde bir (Devamı dördüncü sahifede) Wâ- Na) Yeni mektepler Kadıköyünde yeni bir mektep yapılıyor Kadıköyünde Sakızağacında bir mektep binası olmadığı için bu civardaki çocuklar, uzak semtler- deki mekteplere gitmek mecbu- riyetinde kalıyorlardı açımı izale acında | bir açılmasına karar ilk mektep vermiştir. Mektep, altı dersaneli ve iki katlı, Istanbulda yapılan mek- epler gibi büyük ve muntazam olacaktır. Mektep inşasmın ih dün yapılmıştır. Diğer taraftan Istanbul vilâyeti Istanbulun köy mektepleri ihtiye anı kaldırmak için her sene köy- lerde yeni mektepler inşa ediyor. Son senelerde bu hususta gös- terilen gayretler sayesinde mektep, ihtiyacının kısmı azamı telâfi edil- miştir. Ancak, bazı eski köy mek- teplerinin talebenin barınmıyacak derecede harap olduğu anlaşık mıştır. Bu mekteplerin kış başla” madan tamirleri kararlaştırılmıştır. Bu suretle yeni mektep inşa edilmeden köylerde eski mektep- lerin tamiri ile talebenin nisbe- ten daha muntazam binalarda okuyabilmeleri temin edilecektir. Bakım evleri Birer Ültro viyole cihazı alınacak Edirnekapı, Beşiktaş, Üsküdar bakım evleri geçen sene bilhassa ocuk bakımı noktasından büyük etler etmişti. Bu hizmet ve iyet halk tarafından memnu- fa niyetle karşılanmıştır. Bunun için bir çok aileler hasta olmayan gocuklarını da göndererek doktor. ların tavsiyelerine göre hareket etmeğe başlamışlardı çoğunda sui hazım, kemik hast lıkları görülmüştür. Kemik he lıklarını tedavi için Ültra viyole şuama ihtiyaç vardır. Bunun için bu sene Ültra viyole şuaı veren aletler alınacak, bununla tedaviye başlanacak < Halı meraklısı hirsiz mahküm oldu Zabıta Rıza isminde birini kalamıştır. Rıza ötede beri: balı kırsızlıklarından müteadit defalar o mahküm olmuştur. Bu azılı hırsız son defa da çarşı içinde Bensiyon efendi isminde in halısını çalmış ve yaka- lanmıştır. Rizanın mahkemesi | yapılmış, kendisi 5 ay müddetle hapse mahküm edilmiştir. ŞEHİR HABERLERİ Hırsız kadın Çaldığı çamaşırlar ve paralar sandığında bulunmuş Feriköyünde bir kadın hırsız yakalanmış, çaldığı eşyalar da meydana çıkarılmıştır. Vaka şöyle olmuştur. Feriköyünde oturan amele Ali nin karısı Gül Perihan hanım geçen gün çamaşır yıkayıp bah- geye asmıştır. Kadın ertesi sabah kalktığı zaman bahçede çamaşırların ye- rinde olmadığını görmüştür. Bu sırada ayni mahallede oturan Zehra isminde bir kadının © civarda dolaştığını. görenler ok muş, Gül Perihan hanıma söyle mişlerdir. Bunun üzerine Gül Perihan hanım polise müracaat ederek hadiseyi anlatmıştır. Zabıta tahkikata başlamış, ve çamaşırları aldığı iddia edilen Zehrayı yakalayarak ifadesi alın- mıştır. Diğer taraftan Zehra ile aynı evde oturan Hatice hanım isminde diğer bir kadın daha polise mü- racaat ederek gündüz evde bulun madığı sırada sandığından bir çok eşyasile 50 lirasının aşırılmış ol- duğunu söylemiştir. Bu vaziyet karşısında zabıta tahkikatı geniş- etmiş ve Zehranın evinde araştırma yapmıştı Araştırma esnasında Zehranın sandığı açıldığı zaman Gül Peri- ban hanımın bahçesinden aldığı çamaşırlarla. Hatice hanıma sit manto, iskarkin ve 31 buçuk bulunmuştu Tahkikat ikmal edildikten sonra Zehra adliyeye verilecektir. Mürettip Mardiros Ef. tahliye edildi Komünist tahrikâtı cürmile tev- kif edilmiş olan mürettip Mardi- ros efendi, meni muhâlemesine karar verilerek tahliye edilmiştir. AKŞAM ABONE ücretleri m SENELİK 1400 kuruş 2700 kara SAYLIK 750 x* 1480 > SAYLIK 400 2 800 > AYLIK 1803 — a er Abone Barolar doğrudan doğruya AKŞAM idaresi namına gönderilmelidir. Adres tebâli için yirmi beş ke. ruğluk. pul göndermek: Jözam Camazi Tuzlu AE 5. İeneük Güneş Öğle İkindi Akşam Yatai n LEE) Yaa 5$2 125 idareli civi Acımusluk sokağı 13 No. 182 Ekmek narkı Bu haftadan sonra fiatlerin düşmesi muhtemel Ekmek fiatlerini' tayin hususun- da zahire borsasındaki un fiatleri esas teşkil eder. Belediye iktisat müdürlüğü, un fiatl Surette tayin etmek üzere şehirde satılan bütün unların borsadan geçerek muamele görmesini iste- mişti. Esasen borsa nizamnamesi de bu lüzumu teyit ettiği halde borsaya uğramıyarak satılan unlar, mühim bir miktar te ediyordu. Bir kaç aydan beri yapılan şid- detli takibat neticesinde Borsa baricinde satılan unlar çok azal- mıştır. Bu sayede ekmek fiatleri, daha isabetli bir surette ve hakiki muamele mütemevviçlerine göre tanzim edilmektedir. Bu haftadan ibaren ekmek fiatlerinin bir kdar düşeceği kuvvetle tahmin ediliyor. Bir otobobil direğe çarptı bir ağır yaralı var Evvelki gece Beyoğlundan yeç vakit dönen bir otomobil, Kara- köy köprüsünde tramvay direkle- rinden biriue çarpmış, ön tarafı parçalanmıştır. Içindeki yolculardan Hakkı bey elinden ağırca yara- lanmıştır. Şoföre bir şey olmamıştır. Bu kaza hakkında tahkikat yapıl: maktadır. Çöpler Yenikapı ve Samatya halının müracaatı Şehir içinde toplanan çöplerin muayyen © iskeleleri tarafından mavunalara doldurularak açıklarda denize dökülmeleri lâzımdır. Son zamanlarda Yenikapıdan ve Davut paşadan toplanan çöpler sabillere dökülüyor, bunlar fena bir koku neşrediyor. Halk bundan çok şikâyetçidir. Bundan başka yene Etyemez ve Samatya sahillerinde bazı ların sandallar içinde bomba avladıkları da görül Bomba ile balık ayl mak yasak olduğu halde şim kadar bu balık avcıların iştir. Avcılar bom leki bütün istünü kaplıyor- lar. Bu hem balık neslinin mah- sına sebebiyet veriyor, hem de avcılar tarafından yakalanamayup, denizde kalan balıklar dehşetli bir taaffün husule getiriyor. Halk bu hususda bir mazbata hazırlan yarak belediyeye karar vermişlerdi Hüseyin. Ragıp bey Moskova büyük elçimiz Hüseyin Ragıp bey Ankaradan şehrimize gelmiştir. Hüseyin Ragıp bey bir | kaç gün şehrimizde kaldıktan sonra, Moskovaya gidecektir. — Küçükken rüşdlyede ozborletsilerdi mına Amca bey; akılda kalmıyor... | — e Şu bildiğimiz 12 ayın hangisi uzun... 128 Amca Beye göre... | İ EBfu çuupendisa İl o istifade etmemiz iâzım günden güne ilerliyor. Velev ki bu ilerleyiş emekleme halinde bile olsa bir kazançtır. “ Ateşten gömlek ,, , macılığımız. k de iki yeni ilim göreceğiz. “Kaz rım beni aldatırsa...,, “Bir millet uyanıyor. Bu son il artistlerimiz yeni bir hazırlamaktadır. ileri gelen şul “ şarkılı komedi, dir. Bi bizim hall şarkılı komedi; de tutar. Bunun için son anlarda Almanların yaptığı i en fazla sesli filimden başka lim daha filınin en komediyi yazan zade Celâl beydir. beyin şarkılı köme ve son zamanlarda darülbe- dayide temsil edilen piyesleri en fazla rağbet gören tiyatro eserle ridir. Celâl beyin “Istanbul efen- | disi, 299 kerre temsil edilmiştir. Bu mevsim içinde bu piyesin çyüzüncü tem: için bir jübile hazırlanmaktadır.r . Memlekette 299 kerre oynanmış hemen hemen hiç bir eser yak gibidir. Celâl bey kuvvetli bir tiyatro mubarriri olduğu kadar aym za- manda da musiki üstatları ara sındadır. Şarkılı komedilerinin muvaffakayeti de bundan ileri gelmektedir. Bunun için Müsabip zade türk sesli filim sanaylinde ulıp da bulunmıyacak bir isti- fade menbaldır. “Macun hokkası, , “Atlı ssesp gibi şarkılı komedilerde öyle sahneler öyle dekor vardır! tabii bu dekor piyesin aslında yazılıdır, fakat dekoru dolayı ile şimdiye kadar yapılamamış” tır - filimde seyrine doyulmaz. onra bu piyeslerde çok şayanı dikkat, çok güzel meyhane rakıs- ları, eglence âlemleri, nefis şarkı- lar vardır. Bu şarkılar ve danslar sesli filim, bir şarkılı komedi için, biçilmiş kaftanlardır. Hele ku- yudan kadınların bir âşık kaçırması hnesi vardır. Yalnız bu bir için kâfidir. Bütün bunlara tarihi dekorun, tuvaletle- rin güzelliğini ilâve ediyor. Tarihi kostümlerle yapılan “kongre eğle- niyor,, filiminin tarzında şaheser filimler yapılabilir. Bilhassa şimdi Celâl bey “Nas- raddin hoca,yı da tetkik etmekte ve bu tipi canlandırmağı düşün mektedir. Hocaya ait Celâl beyin temaşa usulü ile ne güzel kome- diler yepilabilir.. Celâl beyden sesli. filimde muhakkak istifade etmeliyiz. Müsahip Celâl dileri 5 Kaput bezi fiatleri yükseliyor devam etmektedir. Ticaret oda- sının piyasadan yap! il İ göre, on, on beş gi aput bezlerinin fiati 80 kuruş fırlamıştır. Bu yükselişe sebep İ olarak pamuk fiatlerinin artması İ gösteriliyor. . Hapgisl kısadır bilmiyorum. | > He orda yerin dibine geçeceğim! Bir mencecim bulup sormalı. A.B. — Müneccim ne bilir a birader, sen bunu bir maaş ehline gor. Kaput bezi fiatlerinde yükseliş —